ارزیابی میزان از دست دادن گشتاور در اباتمنت های زیرکونیایی MAD/MAM و پیش ساخته تیتانیومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در پاسخ به نیاز های زیبایی بیماران، استفاده از اباتمنت های سرامیکی گسترش یافته است. علی رغم زیبایی این اباتمنت ها، دقت ماشین کاری و تطابق آن ها همواره مورد سوال بوده است. هرگونه عدم تطابق در محل اتصال بین اباتمنت و ایمپلنت، درنهایت منجر به از دست دادن گشتاور و شل شدن پیچ اباتمنت می گردد. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه میزان از دست دادن گشتاور اولیه در اباتمنت های زیرکونیاییmanually aided design/manually aided manufacture (MAD/MAM) و پیش ساخته تیتانیومی بود.
روش بررسی
هفت عدد اباتمنت تیتانیومی (Branemark RP، Easy abutment) تهیه گردید. برای ساخت اباتمنت های سرامیکی، از تکنیک copy milling (MAD/MAM) استفاده شد و با دوپلیکیت کردن اباتمنت های تیتانیومی هفت عدد اباتمنت زیرکونیایی (ZirkonZahn، Sand in Taufers، Italy) تهیه شد. اباتمنت های هر دو گروه، ابتدا با گشتاور 35 Ncm بر روی مدل ایمپلنت محکم شدند و پس از 10 دقیقه مجددا گشتاور با همان مقدار اولیه، اعمال گردید. سپس اباتمنت ها با Torque controller باز شده و مقادیر عددی detorque را در هر نمونه توسط تورک متر دیجیتالی به صورت درصدی از گشتاور ابتدایی ثبت گردید. آنالیز آماری توسط t-test صورت گرفت.
یافته ها
میانگین از دست دادن گشتاور در اباتمنت های از پیش ساخته 71/12 Ncm با انحراف معیار 70/1 و برای اباتمنت های سرامیکی MAD-MAM، 50/15 Ncm با انحراف معیار 67/4 بود که از لحاظ آماری تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (23/0P=).
نتیجه گیری
باتوجه به محدودیت های این مطالعه، می توان نتیجه گرفت که بین میزان detorque در اباتمنت های سرامیکی از نوع MAD/MAM و تیتانیومی تفاوتی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1113094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!