بررسی سلامت روانی وکیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در بیماران مبتلا به لیکن پلان دهانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لیکن پلان یک بیماری نسبتا شایع و مزمن پوستی است که غالبا مخاط دهان را گرفتار می کند. بیماران مبتلا به لیکن پلان دهانی (OLP) از علائمی رنج می برند که زندگی روزمره ی آن ها را در زمینه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. گرچه اتیولوژی لیکن پلان دهانی، شناخته شده نیست، نقش اختلالات روانی به خصوص استرس، اضطراب و افسردگی در پاتوژنز بیماری مورد بحث است. هدف از این مطالعه تعیین سلامت روانی و کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان بیماران مبتلا به لیکن پلان دهانی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد-شاهدی، تعداد 35 بیمار مبتلا به OLP و 50 فرد سالم که از نظر سن، جنس و سطح بهداشت دهان یکسان شده بودند، حضور داشتند. هردوگروه، پرسشنامه های GHQ-28 و OHIP-14 را تکمیل کردند. معاینات دهانی نیز برای هر دو گروه صورت پذیرفت. در نهایت داده ها با نرم افزار SPSS V.18 با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون مجذور کای، T-Test و Mann-U- Whitney Test آنالیز شدند.
یافته ها
کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در گروه بیماران مبتلا به OLP از جنبه های محدودیت عملکردی و ناتوانی فیزیکی از نظر آماری به طور معنی داری پایینتر از گروه سالم بود به ترتیب(02/0 = P) و (03/0= P). به علاوه از نظر آماری بین دو گروه از نظر وجود اختلالات روانی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (4/0= P)
نتیجه گیری
به نظر می رسد که برخی از جنبه های کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در بیماران مبتلا به OLP کاهش می یابد و ارتباط موثری بین اختلالات روانی در بیماران مبتلا به OLP دیده نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!