تحلیل المان محدود ایمپلنت های دندانی در معرض بارگذاری حرارتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ایمپلنت های دندانی در طی سال ها مورد مطالعه قرار گرفته اند تا جایگزین دندان های از بین رفته شوند. یکی از شرایط موفقیت ایمپلنت ها پایداری و مقاومت آن ها تحت نیروهای وارده و کمینه بودن تنش در استخوان اطراف آن می باشند. هدف از این تحقیق تحلیل عددی و سه بعدی فک دارای ایمپلنت، تحت بارگذاری حرارتی بود.
روش بررسی
استخوان فک در نرم افزار سالیدورکس (Solidworks) مدل شده و جهت دستیابی به مدل هرچه دقیق تر، استخوان فک به صورت یک ماده ایزوتروپیک خطی درنظر گرفته شد. همچنین مجموعه ایمپلنت ITI، شامل ایمپلنت (Implant)، اباتمنت (Abutment)، فریم ورک (Framework) و پرسلن سطح آن (Crown) یا روکش توسط نرم افزار مدل سازی سالیدورکس مدل شده و در استخوان کاشت گردید. بعد از وارد کردن (Import) مدل های طراحی شده در نرم افزار تحلیلی آباکوس (Abaqus)، خواص و شرایط مرزی و نیرویی تعیین گشته و درنهایت پس از مش بندی، مدل تحلیل گردید. در این تحلیل المان محدود، بار در دو مرحله به مدل اعمال گردید. در مرحله اول اباتمنت توسط گشتاور سفت کنندگی به مقدار N.cm 35 در داخل ایمپلنت محکم شد، که سبب ایجاد تنش های مکانیکی در پیچ اباتمنت شد. در مرحله دوم بار حرارتی ناشی از نوشیدن مایعات سرد و گرم به صورت شار حرارتی بر واحد سطح، به کل سطح پوشش سرامیکی اعمال گردید.
یافته ها
در نتایج تحلیل حرارتی، دمای استخوان فک، حدودا 5/5 درجه سانتی گراد در حالت نوشیدن مایعات سرد کاهش و 9/4 درجه سانتی گراد در حالت نوشیدن مایعات گرم افزایش یافت. بیشترین تغییرات دمایی در کل مجموعه ایمپلنت و استخوان در حالت نوشیدن مایعات سرد بود، که دمای سطح پوشش سرامیکی حدود 14 درجه سرد شد.
نتیجه گیری
با مشاهده نتایج تنش های حرارتی می توان دریافت که تنش های حرارتی مقادیر کمی دارند و آن نیز به دلیل تغییرات دمایی ناچیز در مجموعه می باشد. بیشترین تنش مربوط به اباتمنت می باشد که آن نیز در اثر گشتاور سفت کنندگی ایجاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!