بررسی اثر استفاده از کلرهگزیدین، سدیم هیپوکلریت و هیدروژن پروکساید بر روی میزان میکرولیکیج در باندینگ های نسل هفتم

چکیده:
زمینه و هدف
در این مطالعه اثر کلرهگزیدین 2%، سدیم هیپوکلریت 5/2% و هیدروژن پراکساید 3% به عنوان سه ماده ضدمیکروبی موثر که در دندانپزشکی استفاده می شوند، روی میزان میکرو لیکیج باندینگ های نسل هفتم به عنوان آخرین نسل باندینگ ها بررسی شد.
روش بررسی
45 دندان خلفی کشیده شده و بدون پوسیدگی جمع آوری و ضدعفونی شدند، سپس روی سطوح باکال و لینگوال آن ها حفره کلاسیک کلاس V تراشیده شد (90 حفره)، سپس به صورت اتفاقی به چهار گروه تقسیم شدند، سه گروه ده دندانی (20 حفره ای) برای مواد مورد آزمایش و یک گروه 5 دندانی (10 حفره ای) به عنوان گروه کنترل. دندان های هر گروه تحت تاثیر مواد ضدعفونی کننده قرار گرفتند و سپس با باندینگ نسل هفتم (Optibond all in one، kerr) تحت دستور کارخانه سازنده باند شده و درنهایت روی آن ها کامپوزیت فرم داده شده و پالیش شدند. در گروه کنترل قبل از باند کردن باندینگ هیچ گونه ماده ضدعفونی کننده ای استفاده نشد. پس از تحمل 1000 سیکل حرارتی (5 درجه و 55 درجه به مدت 30 ثانیه) دندان ها در محلول متیلن بلو 5% قرار گرفته و بعد از سکشن در جهت مزیودیستالی، هر حفره از لحاظ میزان نفوذ دای درون آن زیر استریومیکروسکوپ (Olympus، Japan) اندازه گیری شد و آنالیز داده ها توسط تست Kruskal-Wallis صورت گرفت.
یافته ها
تست (05/0 a =) Kruskal-Wallis نشان داد استفاده از مواد مورد استفاده در آزمایش (کلرهگزیدین 2%، هیدروژن پراکساید 3% و هیپوکلریت سدیم 5/2%) به طور معنی داری روی میانگین آماری تاثیری نداشته است. این نتایج چه در سطح اکلوزال حفره ها (12/0 P=) و چه در سطح جنجیوال حفره ها (3/0) صدق می کرد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه استفاده از کلرهگزیدین 2%، سدیم هیپو کلریت 5/2% و هیدروژن پراکساید 3% در حفره تراش در هنگام استفاده از باندینگ نسل هفتم (Optibond all in one، Kerr) تاثیر مخربی بر باند ادهزیو ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!