بررسی خواص ضد استرپتوکوک موتانس شیاربندهای فلورایددار و بدون فلوراید پس از افزودن نانوذرات نقره

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجاییکه پوسیدگی ثانویه، مهم ترین علتی است که منجر به شکست ترمیم های رزینی می شود، تولید مواد رزینی با خاصیت ضدمیکروبی، همواره مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد شیاربندهای فلورایددار و بدون فلوراید حاوی نانوذرات نقره بر استرپتوکوک موتانس بود.
روش بررسی
در این مطالعه، خواص ضدمیکروبی شیاربندهای فلورایددار (Clinpro 3M) و بدون فلوراید (Concise 3M) پس از افزودن نانوذرات نقره با درصدهای وزنی 0، 01/0، 02/0، 03/0، 04/0، 05/0 با تست تماس مستقیم مورد بررسی قرار گرفت. شیاربندها بر دیواره های میکروتیوب های 500 میکرولیتری شکل داده شد و پس از کیور شدن توسط دستگاه لایت کیور، در مجاورت باکتری های غوطه ور در محیط مایع قرار گرفتند. سپس در زمان های 3، 24 و 48 ساعت، 10 میکرولیتر از محیط مایع بر روی محیط کشت بلاد آگار، کشت داده شد. بعد از 24 ساعت انکوباسیون در محیط 37 درجه سانتی گراد، تعداد کلونی های موتانس با دستگاه شمارنده کلونی شمارش شد. داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T مستقل ارزیابی شدند.
یافته ها
شیاربندهای فلورایددار نسبت به شیاربندهای بدون فلوراید در غلظت های پایین (02/0-0)، تاثیر معنی داری در جلوگیری از رشد استرپتوکوک موتانس داشتند) 001/0 P≤). گروه های حاوی نانوذرات نیز به طور معنی داری رشد باکتری ها را کاهش دادند (001/0 P≤) که این خصوصیت با افزایش میزان نانوذرات، به وضوح افزایش یافت.
نتیجه گیری
اگرچه شیاربندهای فلورایددار خواص ضدمیکروبی از خود نشان دادند، اما با افزایش درصد وزنی نانوذرات نقره، خاصیت ضدمیکروبی قوی تر و موثرتری از خود نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!