مقایسه اثر دو نوع پست گلاس فایبر و پست FRC با پوشش زیرکونیا بر مقاومت به شکست در دندان های اندو شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به شکست ریشه دندان های اندو شده، به مقدار زیادی به گونه پست مورد استفاده بستگی دارد. بررسی های انجام شده بر وجود تناقض هایی در میزان مقاومت به شکست ریشه در استفاده از انواع پست های غیرفلزی دلالت دارد. هدف از انجام این بررسی مقایسه اثر 2 گونه پست غیرفلزی باند شونده با ضریب الاستیسیتی متفاوت بر مقاومت به شکست دندان های اندو شده در برابر نیروهای فشاری بود.
روش بررسی
این بررسی به روش تجربی و در شرایط آزمایشگاهی بر روی 20 دندان پره مولر فک پایین که تاج آن ها قطع شده و تحت درمان ریشه قرار گرفتند انجام شد. دندان ها به صورت تصادفی به 2 گروه 10 تایی تقسیم شدند. پس از تهیه فضای پست پستهای فایبر RTD و پست های FRC با پوشش زیرکونیا ICE LIGHT در کانال دندان ها سمان شدند. تاج دندان ها با کامپوزیت بازسازی گردید، نمونه ها پس از بازسازی لیگامان پریودنتال و مانت در رزین آکریلی در دستگاه آزمون استحکام تحت نیروی فشاری با زاویه 90 درجه نسبت به محور طولی دندان با سرعت 1mm/min قرار گرفتند. بعد از مشخص شدن نرمال بودن توزیع داده ها جهت قضاوت آماری از آنالیز آماری One-way ANOVA و T-test استفاده شد.
یافته ها
میانگین مقاومت به شکست در گروه ICE LIGHT (N) 24/106 ± 18/865 و در گروه گلاس فایبر (N) RTD 74/156 ± 11/1083 بود. بالاترین میانگین مقاومت به شکست در گروه گلاس فایبر RTD مشاهده گردید و اختلاف معنی داری ازنظر آماری بین دو گروه مشاهده گردید (0001/0> P).
نتیجه گیری
پست های FRC با پوشش زیرکونیا به علت ایجاد شکستگی های نامطلوب در دندان باید با احتیاط استفاده شوند بنابراین استفاده از پست های گلاس فایبر برتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!