تاثیر توام بسته بندی خلاء و عصاره متانولی پوست انار بر ماندگاری و کیفیت میگوی سفید اقیانوسی (Peneous vannamei) طی نگهداری در یخچال

پیام:
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر بسته بندی خلاء و عصاره پوست انار بر کیفیت میگوی سفید اقیانوسی (Peneous vannamei) طی نگهداری در یخچال صورت گرفت. تغییرات pH، میزان تایوباربیتوریک اسید، ترکیبات نیتروژنه فرار و تری متیل آمین، شمارش کلی باکتری های هوازی، سایکروفیل ها، باکتری های اسید لاکتیکی و خانواده انتروباکتریاسه، شدت ملانوز و خصوصیات حسی میگو طی ده روز نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان دادند که رشد میکروارگانیسم ها در میگوهای بسته بندی شده به صورت خلاء و میگوهای تیمار شده با غلظت های یک و دو درصد عصاره متانولی پوست انار، طی ده روز نگهداری در مقایسه با گروه کنترل به تاخیر افتاد (P<0.05). افزون بر آن، تیمار میگوها با عصاره متانولی پوست انار و بسته بندی آن ها در شرایط خلاء، سبب تشدید اثر مهاری بسته بندی خلاء بر رشد جمعیت میکروبی گردید. بسته بندی خلاء سبب کاهش معنی داری در میزان ترکیبات نیتروژنه فرار، تری متیل آمین و تایوباربیتوریک اسید میگوها طی ده روز نگهداری در یخچال گردید، اما استفاده توام بسته بندی خلاء و عصاره پوست انار، اثر مهاری بسته بندی خلاء بر پارامترهای شیمیایی نمونه های مورد آزمایش را تشدید نکرد. با توجه به یافته های حاصله، بسته بندی خلاء به عنوان روشی موثر برای افزایش مدت ماندگاری میگو می باشد و استفاده همزمان از این نوع بسته بندی و عصاره متانولی پوست انار به طور قابل توجهی مقبولیت کلی و کیفیت میکروبی محصول را افزایش می دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!