تاثیر وسیله کاهنده آئروسل بر پراکندگی آئروسل های عفونی به هنگام جرمگیری اولتراسونیک

چکیده:
بیان مساله: جرمگیری های اولتراسونیک یکی از منابع مهم تولید آئروسل عفونی در دندانپزشکی می باشند که می توانند عوامل بیماریزایی همچون عوامل سنل، کنژکتویت، آنفلوآنزا و برخی از بیماری های تنفسی، عفونت های هرپسی و برخی دیگر از بیماری های پوستی و عوامل بیماری زای موجود در خون همچون ویروس ایدز و هپاتیت B را منتشر نماید.
هدف
در این مطالعه، یک وسیله کاهنده آیروسل متصل شونده به جرمیگیری اولتراسونیک از نظر کارآزمایی بالینی مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مقاله تجربی، 18 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. به طور تصادفی نیم فکهای بالا و پایین در یک سمت به کار گیری کاهنده آیروسل و در سمت مقابل بدون این وسیله به مدت 5دقیقه و با فاصله زمانی 30 دقیقه جرمگیری شد. به منظور بررسی آلودگی میکروبی و کارآیی وسیله در حذف آئروسل های عفونی، محیط کشت آگار حاوی خون بر روی ماسک درمانگر، به فاصله 30 سانتی متری از دهان بیمار قرار گرفت؛ سپس محیط های کشت به مدت 3 روز در دمای 37 درجه سانتی گراد انکوبه شدند و کلونی های تشکیل شده، شمارش شدند. یافته های مطالعه با بکارگیری میانه و دامنه بین چارکی و آزمون آماری ناپارامتری ویلکاکسون با سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانه و دامنه بین چارکی تعداد کلونی ها پس از جرمگیری بدون وسیله کاهنده (24 و 8) 5/17 و پس از جرمگیری با وسیله کاهنده (1 و صفر) صفر بود که تفاوت معنی دار آماری داشت (P<0.001).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، وسیله کاهنده آئروسل به طور قابل ملاحظه ای مقدار آیروسل های تولید شده در حین جرم گیری با دستگاه اولتراسونیک را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p129456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!