بررسی ریزنشت ترمیم های کلاس V کامپوزیت در دندان های پرمولر با و بدون استفاده از جریان الکتریسیته حین اعمال مواد باندینگ عاجی مختلف در محیط آزمایشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای موفقیت ترمیم های کامپوزیتی در جلوگیری از ریزنشت درحد فاصل کامپوزیت و دندان نیاز به وجود سیل مطلوب توسط ماده باندینگ است. هدف از این تحقیق بررسی ریزنشت ترمیم های کلاس V در دندان های پرمولر با و بدون استفاده از جریان الکتریسیته حین اعمال مواد باندینگ عاجی مختلف در محیط آزمایشگاه بود.
روش بررسی
در این تحقیق از 120 دندان پرمولر سالم که به دلایل ارتودنسی کشیده شدند، استفاده شد و به منظور ضدعفونی دندان ها به مدت 24 ساعت در هیپوکلریت سدیم قرار داده شدند. در تمامی دندان ها حفرات کلاس V روی سطوح باکال تراشیده شدند. ریشه دندان ها در فاصله 5 میلی متری از CEJ توسط دیسک قطع شده و بافت پالپی خارج شد. دندان ها به 6 گروه 20 تایی تقسیم شدند. در گروه او ل (3M ESPE، St Paul، MN، USA) Single bond با اعمال جریان الکتریسیته با یک حرکت جارویی پیوسته به عنوان کاتد و اسفنج حاوی ماده باندینگ به عنوان آند استفاده شد. شدت جریان به کار رفته μA 15 بود و در گروه دوم Single bond بدون جریان الکتریسیته به کار برده شد. سپس باندینگ های PQ1 (Ultradent، Germany) و Optibond solo plus(Kerr، USA) نیز با و بدون جریان الکتریسیته به کار برده شدند. بعد از کاربرد باندینگ و کیور ماده باندینگ مطابق دستور کارخانه، ترمیم دندان ها توسط کامپوزیت Valux Plus انجام شد و کامپوزیت، کیور و سپس توسط دیسک، پرداخت شد. کانال توسط موم چسب سیل شد و تمام سطوح دندان به جز 1 میلی متر اطراف ترمیم با لاک پوشانده شد، سپس تحت 1000 سیکل ترموسیکل (Fuel engineering LTD، Iran) بین 5 درجه و 55 درجه سانتی گراد باDwell time 5 ثانیه قرار گرفتند. نمونه ها 24 ساعت در فوشین قرارداده شدند. برای مشاهده زیر میکروسکوپ برش های فاسیو لینگوالی داده شده و توسط استریو میکروسکوپ با بزرگنمایی 40 × بررسی شدند، بررسی ریزنشت بر طبق نفوذ رنگ در مارجین ژنژیوالی با رتبه بندی از 4- 0 انجام شد. نتایج به دست آمده توسط تست Mann-Whitney و تست کروسکال- والیس ارزیابی شد.
یافته ها
براساس نتایج به دست آمده، ریزنشت ترمیم ها در گروه هایی که از جریان الکتریکی برای اعمال ماده باندینگ استفاده شد به صورت معنی داری کمتر از گروه های بدون استفاده از جریان الکتریکی بود (05/0 P=). کمترین میزان ریزنشت در گروه PQ1 با جریان الکتریسیته دیده شد، بیشترین تفاوت در حالت با و بدون جریان الکتریسیته نیز در گروه PQ1 دیده شد و بعد از آن Single bond و Optibond solo plus در حالت با جریان ریزنشت کمتری نشان دادند.
نتیجه گیری
استفاده از جریان الکتریسیته در طول استفاده از باندینگ های دندانی می تواند باعث کاهش میکرولیکیج شود که این مساله به وسیله نفوذ رنگ مشخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!