مروری بر مقالات ارزیابی جامعه به منظور تعیین مشکلات دارای اولویت در جمعیتهای منتخب کشور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارزیابی جامعه اساس تکوین سیاست های راهبردی برای متخصصان و مدیران بهداشتی است. هدف ارزیابی جامعه، جمع آوری داده های مرتبط جامعه، تحلیل آن ها و نتیجه گیری در مورد ظرفیت های لازم برای فراهم کردن منابع ضروری جهت رفع مشکلات است.
روش کار
بانک های اطلاعاتی Scientific Information Database، MagIran MEDLINE، Google Scholar، IranMedex تا فروردین سال 1393 مورد جستجو قرار گرفتند. کلیه مطالعات ارزیابی جامعه در سطح کشور که براساس استاندارد تعیین شده ارزیابی جامعه انجام شده بودند، در این مطالعه واردشدند.
نتایج
درمجموع 11 مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند، شناسایی مشکلات جامعه ویژگی مشترک تمامی پژوهش ها بودند. اعتیاد و مواد مخدر در 3 مورد از مطالعات به عنوان مشکل اصلی و در 7 مطالعه جز ده مشکل اصلی طبقه بندی گردید. فقر و بیکاری در این مطالعات اولویت بعدی را به خود اختصاص دادند که در 2 مورد از مطالعات اولویت دوم و در 3 مورد اولویت سوم و در 3 مورد دیگر در اولویت چهارم و مشکلات بهداشت محیط و مشکلات اجتماعی-فرهنگی در اولویت های بعدی قرار داشتند.
نتیجه گیری
مطالعات ارزیابی جامعه جهت ارائه خدمات مناسب و مداخلات موثر با توجه به نیازهای جامعه مورداستفاده قرار. اهمیت نهادینه شده چرخه ارزیابی جامعه در نظام عرضه خدمات زمانی آشکار می گردد که به صورت ادواری انجام و نتایج این بررسی ها باهم مقایسه شده و سطح بهبودی وضعیت پس از مداخله راهکارها، اندازه گیری و تصمیم گیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!