بررسی ارتباط میزان کراودینگ مندیبل با برخی شاخص های آناتومیک آن در بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه بسیاری از بیماران به دلیل کراودینگ دندان های قدامی به ارتودنتیست ها مراجعه می کنند. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط تعدادی از شاخص های آناتومیکی فک پایین با میزان کراودینگ دندان های فک پایین در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس II با منشاء مندیبل بود.
روش بررسی
108 مورد از پرونده های بیماران مراجعه کننده به بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی تهران که زاویه ANB بیش از دو درجه داشتند انتخاب و از روی پرونده، سن و جنس و از روی کست های دندانی، کمبود فضا و با کمک بررسی های رادیوگرافیک لترال سفالومتری، میزان زوایای SNB، ANB، SNA، Gonial، SN-Go.Gn و IMPA استخراج شد. ارتباط متغیرها توسط ضریب همبستگی و با استفاده از Correlation test بررسی و پس از بررسی توزیع متغیرها با استفاده از Normality test، برای بررسی همبستگی متغیرهای دارای توزیع نرمال از ضریب Pearson استفاده گردید.
یافته ها
نسبت طول کورپوس مندیبل به عرض راموس ارتباط معنی داری با شاخص کمبود فضا با و بدون احتساب IMPA داشت (05/0 P≤) اما این شاخص با دیگر شاخص ها تفاوت معنی داری ایجاد نکرد (26/0 P=). در بررسی مجزا با توجه به جنسیت نمونه ها هم ارتباط معنی داری بین مشکل کمبود فضا با و بدون محاسبه IMPA با نسبت طول تنه مندیبل به عرض راموس در جنس مونث و مذکر وجود داشت (0001/0 P=).
نتیجه گیری
ارتباط معنی دار و تعیین کننده ای بین نسبت طول تنه به عرض راموس با مشکل کمبود فضا (با و بدون محاسبه IMPA) در مندیبل در بیماران با مال اکلوژن کلاس II مقصر مندیبل وجود دارد، به طوری که با کاهش نسبت فوق، شاهد افزایش کراودینگ خواهیم بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!