فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال بیست و هشتم شماره 1 (پیاپی 82، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فرنا سیار، صالحه مرتضایی صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    روش متداول مکانیکی در کنترل پلاک میکروبی استفاده از مسواک است. با توجه به طرح های سر مسواک ها جهت برداشت بهتر پلاک، هدف این مطالعه مقایسه تاثیر مسواک Cross-action و Between teeth بر میزان پلاک میکروبی و وضعیت لثه در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92-91 بود.
    روش بررسی
    این مطالعه کارآزمایی بالینی به صورت Cross over و یک سو کور (Single blind) روی 30 نفر با میانگین سنی (9/0 ± 23) در دو گروه 15 نفری انجام شد. افراد حداقل 20 دندان، دارای جینجیویت بدون تاریخچه مصرف آنتی بیوتیک در 3 ماه گذشته بودند. افرادی که تحت درمان ارتودنسی، مصرف داروهای تاثیرگذار بر لثه، دارای کراون و بریج Crowding بودند از تحقیق خارج شدند. سپس ایندکس Turesky، Plaqe index approximal و خونریزی لثه ای ثبت شد، گروه اول از مسواک Cross-action و گروه دوم از مسواک between teeth به مدت 14 روز، روزی دوبار و به مدت دو دقیقه و به روش Modified bass استفاده کردند. در این مدت از نخ دندان استفاده نشد. بعد از 14 روز ارزیابی ها مجددا انجام شد، پس از دوره Wash out یک هفته ای مرحله دوم تحقیق همانند دوره اول و با مسواکی مخالف مسواک اولیه انجام شد و داده ها تحت آزمون آماری Generalized Linear Model (GLM) بررسی شد.
    یافته ها
    در شاخص های مورد مطالعه بین دو مسواک از لحاظ آماری تفاوت معنی داری دیده نشد (به ترتیب 33/0 P=، 47/0 P=، 29/0 P=). ترتیب درمان (Period) نیز معنی دار نبود (23/0 P=).
    نتیجه گیری
    مسواک Cross-action و Between teeth در کاهش پلاک و خونریزی لثه ای با یکدیگر تفاوت معنی دار نداشتند.
    کلیدواژگان: دندانپزشکی پیشگیری، بهداشت دهان، وسایل دندانی، مراقبت های خانگی، تجهیزات دندانی
  • محسن شیرازی، حجت درویش پور، رضا ناطقی، امیرحسین میرهاشمی، بهزاد سالاری صفحات 9-14
    زمینه و هدف
    امروزه بسیاری از بیماران به دلیل کراودینگ دندان های قدامی به ارتودنتیست ها مراجعه می کنند. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط تعدادی از شاخص های آناتومیکی فک پایین با میزان کراودینگ دندان های فک پایین در بیماران دارای مال اکلوژن کلاس II با منشاء مندیبل بود.
    روش بررسی
    108 مورد از پرونده های بیماران مراجعه کننده به بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی تهران که زاویه ANB بیش از دو درجه داشتند انتخاب و از روی پرونده، سن و جنس و از روی کست های دندانی، کمبود فضا و با کمک بررسی های رادیوگرافیک لترال سفالومتری، میزان زوایای SNB، ANB، SNA، Gonial، SN-Go.Gn و IMPA استخراج شد. ارتباط متغیرها توسط ضریب همبستگی و با استفاده از Correlation test بررسی و پس از بررسی توزیع متغیرها با استفاده از Normality test، برای بررسی همبستگی متغیرهای دارای توزیع نرمال از ضریب Pearson استفاده گردید.
    یافته ها
    نسبت طول کورپوس مندیبل به عرض راموس ارتباط معنی داری با شاخص کمبود فضا با و بدون احتساب IMPA داشت (05/0 P≤) اما این شاخص با دیگر شاخص ها تفاوت معنی داری ایجاد نکرد (26/0 P=). در بررسی مجزا با توجه به جنسیت نمونه ها هم ارتباط معنی داری بین مشکل کمبود فضا با و بدون محاسبه IMPA با نسبت طول تنه مندیبل به عرض راموس در جنس مونث و مذکر وجود داشت (0001/0 P=).
    نتیجه گیری
    ارتباط معنی دار و تعیین کننده ای بین نسبت طول تنه به عرض راموس با مشکل کمبود فضا (با و بدون محاسبه IMPA) در مندیبل در بیماران با مال اکلوژن کلاس II مقصر مندیبل وجود دارد، به طوری که با کاهش نسبت فوق، شاهد افزایش کراودینگ خواهیم بود.
    کلیدواژگان: کراودینگ دندانی، صورتی، مال اکلوژن
  • امیرحسین میرهاشمی، الهیار گرامی، احمد سوداگر، پدرام بقاییان * صفحات 15-25

    هدف از این مطالعه مروری مشخص کردن مکانیسم عمل و تاثیر داروهای رایج مورد استفاده بر ریمادلینگ بافتی و حرکت ارتودنتیک دندانی بود. یک بررسی مروری درباره اثرات داروها و مکمل های خوراکی روی سرعت تجربی حرکت دندان ها با استفاده از منابع اطلاعاتی (Cochrane library، Embase، Medline) از سال 1980 تا 2013 صورت گرفت. تعداد 63 مقاله بررسی شد که 34 مورد آن ها در رابطه با مسکن ها و هورمون ها در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند، اما تفسیر و ترجمه آن ها به علت تنوع در طراحی عملی و مقدار نیروی اعمال شده در حین حرکت دندان ها و رژیم دارویی محدود شد. ضدالتهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs) و اپیوئیدها باعث کاهش حرکت دندان ها شدند، اما مسکن های Non-NSAIDs مثل استامینوفن اثری بر روی حرکت دندان ها نداشتند. هورمون های کورتیکواستروئید، هورمون های پاراتیروئید و تیروکسین باعث افزایش حرکات دندانی شدند. در حالی که استروژن احتمالا کاهش دهنده حرکات هستند. هر چند که دلیل قاطعی در دست نیست. داروها احتمالا یک اثر مهم بر روی سرعت حرکت دندان ها دارند و داشتن اطلاعات درباره مصرف آن ها برای مطرح کردن طرح درمان با بیمار دارای اهمیت می باشد.

    کلیدواژگان: ارتودنتیک، حرکت دندانی، دارو
  • فرامرز زکوی، هنگامه علی نژاد، زهرا جوکار صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    تطابق لبه ای یکی از فاکتورهای کلیدی در موفقیت روکش های ثابت است. هدف از این مطالعه مقایسه تطابق کراون های سرامیکی فلدسپاتیک تهیه شده از روی قالب سیلیکون افزایشی و کست گچی به وسیله دستگاه CAD/CAM بود.
    روش بررسی
    10دندان پرمولر ماگزیلای سالم کشیده شده برای این مطالعه که از نوع تجربی- آزمایشگاهی بود، انتخاب شدند. پس از تراش دندان های مانت شده در آکریل و ایجاد خط تراش شولدر با انتهای گرد، برای هر دندان دو روکش (یک مرتبه با استفاده از اسکن کردن قالب تهیه شده از دندان به کمک سیلیکون افزایشی و یک مرتبه با اسکن کردن کست گچی تهیه شده از دندان ها) به وسیله دستگاه CAD/CAM از جنس فلدسپاتیک Vita mark Π ساخته شد. میزان گپ مارجینال هر کدام از روکش ها به کمک دستگاه SEM، در 2 ناحیه در هر یک از سطوح مزیال و باکال اندازه گیری شد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 17 و با کاربرد تست آماری Paired T-test انجام شد (05/0 P <).
    یافته ها
    متوسط گپ مارجینال در روکش های حاصل از قالب سیلیکونی و روکش های حاصل از کست گچی به ترتیب (11/37 ± 13/155) و (35/12 ± 18/130) بود و این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود (055/0 P=). همچنین میانگین گپ مارجینال روکش های حاصل از کست گچی و قالب سیلیکون افزایشی در ناحیه مزیال (41/44 ± 82/157) به طور معنی داری بیشتر از میانگین گپ مارجینال ناحیه باکال (26/24 ± 50/127) بود(003/0 P=).
    نتیجه گیری
    تطابق لبه ای روکش های ساخته شده از روی کست گچی و قالب سیلیکونی تفاوت معنی داری نداشته و هر دو روش دقت یکسانی را نشان دادند.
    کلیدواژگان: تطابق لبه ای، روکش، سیلیکون، کست
  • حمید کرمانشاه، نرگس عامری الحسینی *، شعله غبرایی، محمد جواد خرازی فرد صفحات 33-41
    زمینه و هدف

    سرامیک های دندانی ممکن است در طول مراحل تنظیمات کلینیکی با فرز تراشیده شوند و این مساله ضمن از بین بردن لایه گلیز باعث ایجاد ترک های ریزی بر سطح آن ها شده که می توانند در محیط مرطوب رشد کرده و استحکام سرامیک و طول عمر رستوریشن را کاهش دهند. هدف از این مطالعه معرفی روش های کنترل ترک های سطح خارجی ترمیم های سرامیکی و بررسی تاثیر آن ها بر استحکام سرامیک بود.

    روش بررسی

    40 نمونه سرامیک فلدسپاتیک به صورت دیسک تهیه شده و به چهار گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان گروه کنترل بدون هیچ تغییری درنظر گرفته شد. نمونه های سه گروه آزمایشی دیگر توسط دستگاه Vickers با نیروی 4/29 نیوتن دندانه گذاری شدند و تحت درمان های متفاوت قرار گرفتند: گروه 2 بدون درمان، گروه 3 پرداخت و گروه 4 پرداخت- سایلن- رزین. نمونه ها به مدت 48 ساعت در آب با دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری شده و سپس استحکام خمشی دو محوری آن ها اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آنالیز آماری One-way ANOVA آنالیز شدند.

    یافته ها

    میانگین استحکام خمشی در گروه 1 (60/12 ± 49/134)، گروه 2 (41/15 ± 81/94)، گروه 3 (22/16 ± 20/89) و گروه 4 (01/12 ± 67/80) اندازه گیری شد. استحکام نمونه های بدون ترک (گروه 1) به طور معنی داری از استحکام سرامیک های حاوی ترک (4، 3، 2) بیشتر بوده است (001/0 P<). بین استحکام خمشی نمونه های درمان شده (4، 3) و نشده (2) و همچنین بین درمان های متفاوت، تفاوت آماری معنی داری دیده نشد (136/0 = P).

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد ترک حاصل از دندانه گذاری با نیروی 4/29 نیوتن بر استحکام خمشی سرامیک فلدسپاتیک موثر می باشد. هیچ یک از روش های بررسی شده در مطالعه قادر به افزایش استحکام سرامیک نبودند.

    کلیدواژگان: سرامیک فلدسپاتیک، سایلن، رزین
  • شراره موسوی زاهد، کمال امینی، مریم زارع جهرمی صفحات 42-47
    زمینه و هدف
    برای اطمینان از موفقیت درمان کانال ریشه، میکروبیوتای اندودنتیک باید به طور موثری کاهش یابند. اخیرا وسایل شستشو دهنده مختلفی با هدف بهبود بخشیدن به سطح ضد عفونی کانال ریشه معرفی شده اند. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر شویندگی RinsEndo در کاهش انتروکوکوس فکالیس در مقایسه با روش شستشو با سرنگ دستی در کانال های ریشه عفونی شده بود.
    روش بررسی
    60 دندان قدامی تک کاناله کشیده شده، توسط میکروب انتروکوکوس فکالیس آلوده شدند و به 3 گروه شستشو با RinsEndo، سرنگ شستشوی دستی و کنترل تقسیم شدند. میزان کلونی انتروکوکوس فکالیس در هر 3 گروه قبل و بعد از شستشو در محیط کشت اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده توسط آنالیز واریانس و آزمون Kruskal Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین رشد انتروکوک فکالیس بعد از شستشو، در گروه شستشو با سرنگ دستی 103×(33/1 ± 50/3) CFU، در گروه شستشو با RinsEndo، 103×(36/1 ± 04/2) و در گروه کنترل 106 × (11/0 ± 11/6) بود. کاهش انتروکوک فکالیس بعد از شستشو در هر 3 گروه به صورت معنی داری اتفاق افتاد (001/0 P<). میزان کاهش در گروه های شستشو با سرنگ دستی و RinsEndo به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل (001/0 P<) و در گروه شستشو با RinsEndo به صورت معنی داری بیشتر از گروه شستشو با سرنگ دستی بود (001/0 P<).
    نتیجه گیری
    شستشو با دستگاه RinsEndo در حذف انتروکوک فکالیس از کانال ریشه موثرتر از شستشو با سرنگ دستی بود.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، سرنگ شستشوی دستی، RinsEndo
  • فرنازالسادات سجادی، منیره نیلی صفحات 48-56
    زمینه و هدف
    سد کامی- خلفی (Posterior palatal seal) یکی از مهم ترین نواحی برای تامین سیل پروتز کامل فک بالا است. هدف این مطالعه ارزیابی دقت ابعادی دو روش ریلاین مستقیم و غیرمستقیم بر روی ناحیه P.P.S بود.
    روش بررسی
    یک مدل بدون دندان فک بالا انتخاب شد. یک لایه موم به ضخامت 5/1 میلی متر جهت ایجاد فضا برای ماده ریلاین روی مدل اصلی خوابانده شد و با ماده قالب گیری سیلیکونی از آن قالب گیری انجام گرفت و 20 عدد کست گچی ریخته شد. با قرار دادن موم، روی کست های گچی و طی فرآیند مفل گذاری 20 عدد بیس دنچر آماده گردید. روش ریلاین مستقیم (به صورت Chair side با ماده GC reline) و غیرمستقیم (با ماده قالب گیری Acrosoft TC و پخت با آکریل Acropars) در این مطالعه ارزیابی شدند. بیس های ریلاین شده روی مدل اصلی قرار داده شدند و فاصله بین آن ها در ناحیه در 5 نقطه (دو نقطه در قله ریج، دو نقطه در عمیق ترین بخش کام، یک نقطه در وسط کام) با استفاده از استریومیکروسکوپ اندازه گیری و هر اندازه گیری 5 بار تکرار گردید و میانگین تغییرات ابعادی محاسبه شد. جهت مقایسه گروه ها از آزمون Multivariate analysis استفاده گردید.
    یافته ها
    درز ناحیه P.P.S رنجی از 86/740 میکرومتر تا 49/2356 میکرومتر را نشان داد. روش مستقیم (56/60 ± 81/1011) میزان درز کمتری را در مقایسه با غیرمستقیم (13/113 ± 8/2056) نشان داد و دو روش اختلاف آماری معنی داری داشتند (0001/0 P <).
    نتیجه گیری
    روش ریلاین مستقیم درز کمتری را در ناحیه P.P.S در مقایسه با روش ریلاین غیرمستقیم نشان داد. با روش ریلاین مستقیم تطابق بیس دنچر در ناحیه P.P.S بهتر خواهد بود.
    کلیدواژگان: سد، ریلاین، پروتزکامل
  • هومن ظریف نجفی، مرتضی عشاق، محسن عزیزی صفحات 57-67
    زمینه و هدف
    ایجاد یک لبخند جذاب و متعادل یک هدف درمانی مهم در درمان های ارتودنسی مدرن است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر متغیرهای اندازه باکال کوریدور و میزان نمایش دندان- لثه حین لبخند در بین 2 جمعیت متفاوت دانشجویی بود.
    روش بررسی
    عکس رنگی از لبخند اجتماعی یک زن انتخاب شد. تصویر با روش های کامپیوتری برای تولید کردن اندازه متفاوت باکال کوریدور (20%، 5/12% و 6%) و میزان متفاوت نمایش دندان- لثه (کل تاج کلینیکی دندان های ثنایای مرکزی بالا و دو میلی متر از بافت لثه، کل تاج کلینیکی دندان های ثنایای مرکزی بالا به همراه پاپیلای بین دندانی و 80% دندان های ثنایای مرکزی بالا) تغییر داده شد. اندازه های متفاوت باکال کوریدور و نمایش دندان- لثه با هم ترکیب شدند تا 9 تصویر ایجاد شود. تصاویر تغییر یافته به وسیله 120 دانشجوی پزشکی ودندانپزشکی به روش Visual Analogue Scale (VAS) ارزیابی شد. مقادیر به دست آمده توسط تست های آماری Mann-Whiteny، Pairwise comparison LSD، Repeated measure MANOVA و ICC (Intraclass Correlation Coefficient) مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    لبخندی که اندازه باکال کوریدور آن 5/12% بود و نمایش کامل ثنایای مرکزی ماگزیلا بدون نمایش بافت لثه را داشت، بیشترین نمره را در بین 9 تصویر لبخند در جمعیت دانشجویان دندانپزشکی کسب کرد. اما در جمعیت دانشجویان پزشکی، لبخند با اندازه باکال کوریدور 5/12% و نمایش 2 میلی متر لثه بیشترین نمره را کسب کرد. نظر قضاوت کنندگان مرد و زن تفاوتی در دو گروه نداشت (05/0 P>). دانشجویان دندانپزشکی حساسیت بیشتری به افزایش نمایش لثه داشتند.
    نتیجه گیری
    درخصوص درمان هایی که منجر به ترکیب شدن باکال کوریدور وسیع و میزان نمایش دندان- لثه زیاد می شود باید با احتیاط بیشتری عمل نمود.
    کلیدواژگان: باکال، دندان، لبخند
  • فاطمه نعمت اللهی، نسیم عزیزی، حبیب حاجی آقا میری، زینب داوود منش صفحات 68-75
    زیبایی و لبخند زیبا یکی از مهم ترین انگیزه های اصلی برای مراجعه به دندانپزشکان و یکی از مهم ترین اهداف درمانی توسط دندانپزشکان همواره مورد توجه بسیاری از محققین قرار داشته است. مهم ترین جنبه درمان بیماران تشخیص می باشد، خصوصا زمانی که زیبایی مطرح می باشد، بیمار را بایستی به طور فعال در طرح درمان دخالت داد، یعنی بایستی خواسته ها و انتظارات او را از زیبایی فهمید. یکی از راه های رسیدن به این هدف، تصویربرداری رایانه ای می باشد، به این نحو که توسط دوربین های داخل دهانی دیجیتالی از بیمار تصویربرداری شود و به رایانه انتقال داده شود و توسط نرم افزارهای خاصی روی تصویر اولیه تغییراتی داده شود و نماهای ممکنه پس از درمان مشخص گردد و نهایتا این نماها توسط دندانپزشک و سپس بیمار مشاهده شود و در مورد طرح درمان صحیح تصمیم گیری شود. مقاله حاضر نرم افزاری را معرفی می نماید که هدف فوق را فراهم آورده و به کارگیری آن توسط دندانپزشکان ساده بوده و نیز هزینه بر نمی باشد.
    کلیدواژگان: نرم افزار، زیبایی، لبخند
  • سارا قدیمی، محمدرضا خامی، سمانه رازقی صفحات 76-85
    مقدمه
    علی رغم کاهش چشمگیر پوسیدگی در دهه های گذشته، هنوز هم این بیماری یک مشکل سلامت عمومی به خصوص در کشورهای در حال توسعه است. در سال های اخیر، کاربرد ترکیبی لیزر و فلوراید به عنوان روشی نوین در پیشگیری از پوسیدگی معرفی شده است. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر اثر کاربرد ترکیبی انواع لیزر همراه با فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندانی بود.
    روش بررسی
    برای انجام این مطالعه، مقالات چاپ شده در بانک های اطلاعاتی PubMed، Google Scholar و EMBASE از سال 1990 تا 30 نوامبر 2013 مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی از ترکیب های گوناگون استفاده شد. معیار ورود به مطالعه کلیه سطوح شواهد موجود بود. مقالاتی که تنها به زبان انگلیسی بودند مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات منتشر نشده بررسی نشدند.
    یافته ها
    مقالات متعددی با هدف بررسی اثر لیزر به تنهایی و یا در ترکیب با فلوراید موضعی در پیشگیری از دمینرالیزاسیون مینای دندان یافت شد. اکثر این مطالعات این اثر ترکیبی را بر روی دندان های دایمی بررسی کرده بودند و مطالعات در زمینه دندان های شیری بسیار اندک بود. در مجموع بیشتر مطالعات تاکید کرده بودند که اثر ترکیبی لیزر با فلوراید موضعی تاثیری به مراتب بیشتر از لیزر یا فلوراید تراپی موضعی هر یک به تنهایی در پیشگیری از دمینرالیزاسیون مینا دارد.
    نتیجه گیری
    تابش لیزر در ترکیب با فلوراید موضعی روی سطوح مینایی دندان های دایمی بهترین حفاظت در برابر شروع و پیشرفت پوسیدگی فراهم می آورد. اما مطالعات بیشتر آزمایشگاهی و کلینیکی بر روی دندان های شیری در این زمینه لازم است.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندان، لیزر، فلوراید، پیشگیری، مینا
|
  • Sayar Ferena, Mortezaei Salehe Pages 1-8
    Background And Aims
    The routine mechanical plaque control is done by toothbrush. With regard to different designs of tooth head brushes in order to better plaque removal، the aim of this study was to evaluate the effect of between teeth and cross-action tooth brush on the plaque and gingival status among dental students of dental branch-Islamic Azad University during 2012-13 academic years.
    Materials And Methods
    This single-blind، cross over، clinical trial was conducted on 30 subjects with mean age (23±0. 9) in two groups of 15 persons. They had at least 20 teeth and had gingivitis with no history of antibiotic use in the last 3 months. Those who were undergoing orthodontic treatment، using drugs affecting the gums and having crown and bridge were excluded from the study. The first group used the cross action toothbrush and the second group used between teeth toothbrush and the subjects were asked to brush their teeth for two minutes twice a day in modified bass method and not to floss during the execution of this study. After 14 days plaque index (Turesky، Approximal plaque index) and gingival bleeding index were recorded on all teeth except third molars. After a week wash out period، second stage of the study was conducted the same as the first stage with the other kind of brush for each group. Data were analyzed using Generalized Linear Model (GLM) test.
    Results
    There was no statistical significant difference between two toothbrushes based on plaque index، gingival bleeding index and approximal plaque index، respectively (P = 0. 29، P = 0. 47، P = 0. 33). In all measured indices، the treatment sequence showed no significant difference (P = 0. 23).
    Conclusion
    There was no statistical difference between cross-action and between teeth toothbrush in reducing plaque and gingival bleeding.
    Keywords: Preventive dentistry, Oral hygiene, Dental devices, Home care, Dental equipment
  • Shirazi Mohsen, Darvishpour Hojat, Nateghi Reza, Mirhashemi Amir Hosein, Salari Behzad Pages 9-14
    Background And Aims
    Nowadays patients refer to orthodontist for issue such as dental crowding and other aesthetic problems. The aims of this study were to evaluate the relationship between some of mandibular anatomical landmarks and dental crowding in the patient with skeletal Cl II due to mandibular deficiency.
    Materials And Methods
    108 cases have been randomly selected out of patients with mandibular related Cl II problem associated with lower incisor crowding، out of orthodontic patient department of Tehran university of medical sciences. ANB، SNB، mandibular discrepancy، gonial angle، Sn-Go-Gn and IMPA was evaluated out of the data. Lateral cephalograms were used for this matter. The correlation between variables was evaluated by correlation test and after reviewing the data was analyzed using Normality test، the Pearson correlation coefficient was used for normally distributed variables.
    Results
    Corpus-ramus length ratio had a significant relationship with dental crowding (P≤0. 05) but there was no meaningful and significant relationship between other facial landmarks (P = 0. 26).
    Conclusion
    there seems to be a slight relationship between facial landmarks and dental crowding in lower incisors. But further case control and clinical studies may be helpful in achieving more reliable data.
    Keywords: Dental crowding, Facial, Malocclusion
  • Mirhashemi Amirhossein, Geramy Allahyar, Sodagar Ahmad, Baghaeian Pedram Pages 15-25

    The aim of this review article was to define the mechanism of action and effects of commonly used medications on the tissue remodeling and Orthodontic Tooth Movement (OTM). A review on the effects of medications and dietary supplements on the rate of experimental tooth movement was performed using Cochrane library، Embase and medline (1980-2013). 63 articles were included in this review. 34 of them were related to the effects of hormones and analgesics، were evaluated in this article but their interpretation was hindered by the variability in experimental design، magnitude of force applied during tooth movement and medication regimens. Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAIDs) reduced the rate of tooth movement while non-NSAIDs such as acetaminophen had no effect on the rate of OTM. Corticosteroids، parathyroid hormone and thyroxin increased the rate of tooth movement. Sturgeons might slow OTM، but experimental studies are lacking. Medications might have an important influence on the rate of tooth movement and information on their consumption is necessary to adequately discuss treatment planning with patients.

    Keywords: Orthodontic, Tooth movement, Medication
  • Faramarz Zakavi, Hengameh Alinejad, Zahra Jowkar Pages 26-32
    Background And Aims
    Marginal fit is one of the key factors in the success of fixed restoration. The aim of this study was to evaluate the fitness of feldespatic crowns made from additional silicon impression and gypsum cast by CAD/CAM.
    Materials And Methods
    10 intact extracted upper premolar teeth were used for this experimental study. After preparation of the mounted teeth with radial shoulder finish line، 2 Vita Mark II feldespatic CAD/CAM machined crowns were fabricated for each tooth (one from scanning the additional silicone impression of the prepared tooth and the other one from the plaster model). Marginal gap of each crown was measured using SEM in two points on the mesial and 2 points on the buccal surface. Data were analyzed using Paired t-test with SPSS version 17 software (P<0. 05).
    Results
    The mean of marginal gaps in crowns fabricated from additional silicone and model plaster were (155. 13±37. 11) and (130. 18±12. 35)، respectively. However، no significant difference emerged between marginal gaps of the two methods (P=0. 055). Also، the mean of marginal gaps in crowns fabricated from additional silicone and model plaster was higher in mesial (157. 82±44. 41) compared to buccal (127. 50±24. 26) region (P=0. 003).
    Conclusion
    Marginal fit was not significantly differen ce between crown s made of the plaster casts and silicone molds and both methods showed the same results.
    Keywords: Marginal fit, Veneer, Silicone, Casts
  • Kermanshah Hamid, Alhosseini Seyedeh Narges Ameri, Ghabraei Sholeh, Kharazifard Mohammad Javad Pages 33-41
    Background And Aims

    Porcelain restorations are often ground for clinical adjustment and this removes the surface glaze layer and introduces flaws that can grow in wet environments due to stress-corrosion، reduce the strength of porcelain and limit restoration lifetime. The aim of this study was to introduce some surface treatment methods to control the flaws of ceramic restorations external surface and improve their strength.

    Materials And Methods

    40 feldspathic discs were prepared and divided into 4 groups (n=10): not indented (group 1) and others indented by vickers with 29. 4 N and received different treatments: no treatment (group 2)، polished (group 3) and polished-silane-resin (group 4). Biaxial flexural strength of discs was tested after water storage. Data were analyzed using one-way ANOVA.

    Results

    The mean flexural strength of specimens in group 1 (134. 49±12. 60)، 2 (94. 81±15. 41)، 3 (89. 20±16. 22) and 4 (80. 67±12. 01) were measured. Group 1 (not indented) revealed significantly higher strength (P<0. 001) than that of indented groups (2، 3 and 4). There was no significant difference between group 2 (no treatment) and 3 or 4 (treated) and between treatment methods (3 and 4) (P=0. 136).

    Conclusion

    The strength of porcelains is dependent on presence of cracks. With the limitations of this study، none of the treatment methods could strengthen the cracked ceramic.

    Keywords: Feldspathic porcelain, Silane, Resin
  • Sharareh Mousavi Zahed, Kamal Amini, Jahromi Maryam Zare Pages 42-47
    Background And Aims
    To ensure root canal treatment success، endodontic microbiota should be efficiently reduced. Several irrigation devices have been recently introduced with the main objective of improving root canal disinfection. The purpose of this study was to evaluate the rinsing effect of RinsEndo system in reduction of enterococcus faecalis in comparison with conventional hand syringe in infected root canals.
    Materials And Methods
    60 extracted single canal anterior teeth were infected with enterococcus faecalis and divided into 3 groups: RinsEndo system، conventional hand syringe and control group. The enterococcus faecalis colonies were counted in each group before and after rinsing. Data were analyzed using Variance and Kruskal Wallis test.
    Results
    The mean of enterococcus faecalis growth after rinsing was 3. 50×103 in group with conventional syring rinsing، 2. 04×103 in group with RinsEndo washing and 6. 11×103 in control group. Reduction of enterococcus faecalis after rinsing was statistically significant in each group (P<0. 001). The amount of reduction in number of colonies with RinsEndo and conventional syringe rinsing was higher in comparison with control group and this difference was significant (P<0. 001). RinsEndo rinsing effect was statistically significantly higher in comparison to conventional syringe as well (P<0. 001).
    Conclusion
    Rinsing with RinsEndo system was significantly more efficient in reduction of enterococcus faecalis from root canal in comparison with hand syringe washing.
    Keywords: Enterococcus faecalis, Hand irrigation syringe, RinsEndo system
  • Sajjadi Farnaz Sadat, Nili Monireh Pages 48-56
    Background And Aims
    Posterior palatal seal is one of the most important areas to support maxillary complete denture. The aims of this study was to evaluate the dimensional accuracy of both direct and indirect relining methods on the maxillary posterior palatal seal area.
    Materials And Methods
    A maxillary edentulous model was selected. A 1. 5 mm layer of wax was placed on the model to create a space for relining material and impression was done by the silicone material and 20 casts was prepared. By putting the wax on the casts and performed of flasking، 20 dentures were prepared. Direct reline method (as Chair side with GC reline) and indirect method (with Acrosoft-TC and firing with Acropars 100) were evaluated. The relined bases were put on the model and the spaces between them in five points (two points on the ridge، two points in the deepest part of palate and one point in the middle of palate) were calculated by the Stereo microscope and each calculations was repeated 5 times and the mean dimensional changes was measured. To compare the groups، data were analyzed using multivariate analysis.
    Results
    The gap of P. P. S area was between 740. 86 and 2356. 49. Direct method (1011. 81±60. 56) had a lesser gap in comparison with indirect (2056. 8±13. 13)، and both method showed a significant statistic variance (P<0. 0001).
    Conclusion
    Direct method showed a lesser gap in comparison with indirect method. By direct method adaptation of the denture in the P. P. S area would be better.
    Keywords: Seal, Reline, Complete denture
  • Hooman Zarif Najafi, Morteza Oshagh, Mohsen Azizi Pages 57-67
    Background And Aims
    An attractive، well-balanced smile is a paramount treatment objective of the modern orthodontic therapy. The purpose of this study was to determine the effects of the buccal corridor size and tooth-gingival display on the smile esthetics as perceived by two groups of the students.
    Materials And Methods
    A colored image of a woman frontal posed smile was selected. The image was altered digitally to produce different buccal corridor sizes (6%، 12. 5% and 20%) and different tooth-gingival displays (maxillary central incisors and 2 mm of gingival، maxillary central incisors and dental papilla and 80% of the maxillary central incisors). The different buccal corridor sizes and tooth-gingival displays were combined to produce 9 images. These altered images were rated by 120 medical and dental students using Visual Analogue Scale (VAS). Data were analyzed using Mann-Whitney test، Pairwise comparison LSD test، Repeated measure MANOVA and ICC (Intraclass Correlation Coefficient).
    Results
    The smile which had the buccal corridor size of 12. 5% and complete incisor display without gingival display received the highest rates among the nine smile images in the dental students group. But in the medical students group the smile with the buccal corridor size of 12. 5% and 2 mm gingival display، received the highest rates among the nine smile images. There was no significant difference in judging between the male and female raters for the both groups (P>0. 05). The dental students were more critical about the increasing of the gingival display.
    Conclusion
    In the treatment procedure that may lead to the combination of wide buccal corridor and more tooth-gingival show، more caution should be considered.
    Keywords: Buccal, Tooth, Smile
  • Fatemeh Nematollahi, Nasim Azizi, Habib Haji Aghamiri, Zeinab Davoudmanesh Pages 68-75
    Aesthetic and smile design is one of the most important motivations for going to dentists and one of the most of researchers’ attention. The most important aspect of the remedy is to diagnose، especially when aesthetic is concerned and dentist should interfere the patient actively in the treatment planning. It means dentist must know what is aesthetic in patient points of view. One way to achieve this goal is digital imaging، patients images taken by digital intra oral cameras transfer to the computer and some changes done on their primary images and define all possible looks and at the end، all these looks must be shown to the patient by dentist and decide for the true remedy plan. This article introduced the software، which has prepared this aim that is easy to use and has no expense.
    Keywords: Software, Esthetic, Smile