بررسی تغییرات مکانی و پهنه بندی آلودگی جنگل به گونه نیمه انگلی موخور (Loranthus europaeus) در جنگل های زاگرس (مطالعه موردی: ایلام)

پیام:
چکیده:
یکی از عوامل تهدید کننده جنگل های زاگرس وجود گونه نیمه انگلی موخور (Loranthus europaeus) است که پهنه بندی و بررسی تغییرات مکانی آن به منظور مدیریت آن در این عرصه مهم است. بدین منظور منطقه حفاظت شده کوه منجل به دلیل حضور چشم گیر موخور با شدت های متفاوت و عدم انجام پاک سازی با مساحت 37 هکتار، در استان ایلام انتخاب و مختصات تمامی گونه های موجود به همراه نوع گونه و شدت آلودگی و سایر مشخصات در 27 ترانسکت 320 متری ثبت گردید. در مجموع مشخصات 541 پایه درختی و درختچه ای بررسی گردید. نتایج حاصل از نمونه برداری حکایت از آلودگی 78 درصدی منطقه جنگلی به گونه موخور داشت. نتایج بررسی ساختار مکانی گسترش موخور با استفاده از روش واریوگرافی در زمین آمار حکایت از وجود ساختار مکانی قوی (89%) بوده و بدین معناست که در منطقه مورد مطالعه نحوه پراکنش موخور وابسته به مکان و دارای کانون آلودگی است. شعاع کانون آلودگی در این بررسی 206 متر تعیین شد. به منظور پهنه بندی گسترش موخور در منطقه مورد مطالعه از روش های کریجینگ و IDW (وزن دهی بر اساس عکس فاصله) استفاده شد. با توجه به پایین بودن مقدار خطای میانگین هر دو روش، نتیجه گرفته شد که روش ترانسکت به منظور نمونه برداری با فاصله 137 متر (دو سوم دامنه تاثیر 206 متری به منظور اطمینان بیشتر) و روش کریجینگ به دلیل دقت مناسب و قابل قبول و تعیین فاصله کانون آلودگی در عرصه های مشابه واقع در رویشگاه زاگرس می تواند با صرف زمان و هزینه کمتر در کنترل و پایش این تهدید مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!