بررسی وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد شهرستان چرام در سال1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می نمایند. با وجود مزایای بی شمار این فن آوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متاسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت داده اند که از جمله مخرب ترین عوارض آن می توان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. سلامت روان کاربران معتاد به اینترنت نسبت به کاربران عادی در معرض خطر بیشتری قرار دارد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین اعتیاد به اینترنت وسلامت روان دانشجویان دانشگاه پیام نور چرام در سال 1393 صورت گرفت.
روش ها
در این مطالعه توصیفی 120 نفر از دانشجوبان پیام نور چرام با استفاده از 2 پرسشنامه سلامت روان SCL-25 و اعتیاد به اینترنت IAT بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری p ≤0/05 صورت گرفت.
نتایج
در این پژوهش،8/ 80% کاربران اعتیاد خفیف به اینترنت،15% اعتیاد متوسط به اینترنت و 4.2% اعتیاد شدید داشتند. همچنین بین اعتیاد به اینترنت با سلامت روان، ارتباط آماری معنی داری دیده شد(p<0/01).
نتیجه گیری
پدیده اعتیاد اینترنتی به عنوان یک معضل سلامتی است که اغلب گریبانگیر نسل جوان و آینده ساز جامعه می باشد؛ لذا، نیازمند ضروری است مسوولین دانشگاه که متولی امر سلامت دانشجویان می باشند در زمینه فرهنگ سازی مناسب و آموزش صحیح استفاده از اینترنت در دانشجویان برنامه ریزی نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
481
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!