رابطه جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 91-1390

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اخیرا رویکرد مثبت به بهداشت روان گسترش یافته و بر مفهوم بهزیستی روانشناختی با مولفه های مثبتی مانند عزت نفس، روابط اجتماعی مناسب و رضایتمندی تاکید شده است. چنین برداشتی از سلامت روانی به نظر می رسد با مذهب که نقش مهمی در تکوین ویژگی های انسانی دارد در ارتباط باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین جهت گیری مذهبی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 91-1390 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی (توصیفی – تحلیلی) 320 نفر از دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شده و با پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف و جهت گیری مذهبی آلپورت مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمونT مستقل و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و جهت گیری مذهبی درونی رابطه ای وجود نداشته (128/ 0 =P و R=0/177) در حالی که بین بهزیستی روانشناختی و جهت گیری مذهبی بیرونی رابطه منفی وجود دارد (0/009= P و R=-0/199). همچنین بین دو جنس از نظر جهت گیری مذهبی بیرونی تفاوت معنی داری موجود بود به نحوی که پسران نسبت به دختران از جهت گیری مذهبی بیرونی بیشتری برخوردار بودند (007/ = P). بین سن و جهت گیری درونی نیز رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد، به گونه ای که با افزایش سن، دانشجویان از جهت گیری مذهبی درونی بیشتری برخوردار بودند (012/ 0 =P و R=0/158).
نتیجه گیری
با توجه با رابطه منفی جهت گیری مذهبی بیرونی با بهزیستی روانشناختی توصیه می شود دانشجویان برای کمک به ارتقاء سلامت روانی خود، به تقویت باورهای دینی با جهت گیری درونی توجه بیشتری نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!