تعیین فراوانی نارسایی کلیه در نوزادان ترم مبتلا به زردی ناشی از دهیدراتاسیون بستری شده در بخش مراقبت ویژه نوزادان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)

چکیده:
پیش زمینه و هدف
دهیدراتاسیون می تواند منجر به تشدید زردی و بروز نارسایی کلیه گردد لذا ممکن است بین نارسایی کلیه وزردی نیز ارتباط باشد یکی از این عوامل مشترک بروز نارسایی حاد کلیه و زردی، دریافت ناکافی شیر است. هدف از انجام مطالعه حاضر شناخت ارتباط احتمالی میان دهیدراتاسیون ناشی از دریافت ناکافی، سیربالینی زردی و ازتمی پیش کلیوی (Prerenal) در نوزاد می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی است که در فاصله سال های 86 تا 92 بر روی 966 نوزاد مبتلا به زردی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی نوزادان مبتلا به زردی مراجعه کننده به بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان قائم (عج) است که آزمون های بررسی عملکرد کلیه در آن ها صورت گرفته است. نوزادانی که سطح کراتینین (Cr) خونشان بیشتر از 1.2 میلی گرم بر دسی لیتر و سطح اوره (Urea) خونشان بیش از 40 میلی گرم بر دسی لیتر بود در گروه تجربی و کمتر از این مقادیر در گروه شاهد قرارگرفته اند. با در نظر گرفتن معیار ذکرشده 141 نوزاد در گروه کنترل و 141 نوزاد در گروه تجربی قرار گرفتند.
یافته ها
در گروه مورد پس از زردی دومین علامت شایع موقع مراجعه هیپرترمی و پس ازآن کاهش وزن، بی قراری و بی اشتهایی بوده است. در گروه شاهد زردی شایع ترین علامت بوده است. در کاهش وزن بیش از 10 درصد وزن تولد بیش از 86 درصد نوزادان گروه مورد به درستی بیمار و دچار نارسایی کلیه تشخیص داده شدند و 78 درصد نوزادان گروه شاهد نیز به طور صحیح سالم تشخیص داده شدند. در کاهش وزن بیش از 7 درصد، بیش از 75 درصد نوزادان گروه مورد به درستی بیمار و دچار نارسایی کلیه تشخیص داده شدند و 80 درصد نوزادان گروه شاهد نیز به طور صحیح سالم تشخیص داده شدند.
بحث و نتیجه گیری
نوزادان دچار زردی ازنظر کاهش وزن و عوارض آن کنترل شوند نوزادان زرد بی قرار و یا دچار هیپرترمی حتما ازنظر درصد کاهش وزن بررسی و در صورت کاهش وزن بیشتر از 7 درصد باید ازنظر نارسایی کلیه بررسی و ارزیابی گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 624
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!