عوامل موثر بر اضطراب قبل از عمل از دید بیماران اتاق عمل

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اضطراب به عنوان یک شکایت عمده در اکثر بیماران مراجعه کننده و همچنین به عنوان یک عامل بازدارنده و موثر در مقاومت بیماران برای انجام اعمال جراحی موردنیاز، شناخته شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر اضطراب قبل از عمل از دید بیماران مراجعه کننده به اتاق عمل در بیمارستان های عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی و تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در سال 1394 در بیمارستان های عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر روی 150 بیمار بزرگسال تحت عمل جراحی انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه تهیه شده توسط نظری و همکاران بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و از طریق آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل وآنوا تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین میانگین اضطراب قبل از عمل به ترتیب مربوط به نگرانی های قبل از عمل (5/7±4/27) و عوامل تنیدگی آور محیط فیزیکی اتاق عمل (3/6±9/14) بود. بین سن، جنس، شغل، احساس نیاز به مراجعه به روان شناس و تعداد دفعات جراحی بیماران در گذشته، با اضطراب قبل از عمل رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه می توان با انجام اقداماتی مانند آشنا نمودن بیماران با محیط فیزیکی اتاق عمل و کادر درمانی در اتاق عمل قبل از عمل جراحی، بیهوش نمودن بیمارانی که نیاز به بیهوشی دارند در خارج از محیط اتاق عمل و...، از اضطراب بیماران کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!