تصویرپردازی معشوق در لیلی و مجنون نظامی و جامی بر اساس تصویر مجازی و زبانی
لیلی و مجنون جامی از معروفترین نظیره های لیلی و مجنون نظامی است. پژوهش حاضر که به شیوه ی تحلیل محتوا صورت گرفته، در صدد یافتن وجوه اشتراک و اختلاف تصویر زبانی و مجازی از معشوق در دو اثر است. بر اساس یافته ها آشکار گردید که:تصویر معشوق در هردو منظومه در به کار گیری تصاویر مجازی و آرایه های بلاغی از جمله تشبیه و استعاره اغلب مشابه است. هر دو شاعر در تشبیه و استعاره، بیش از همه، شکل و رنگ و اندازه را که بر دریافت بینایی استوار است، اساس قرار داده اند اما جامی، به تشبی هاتی که بر اساس بویایی شکل گرفته، توجه بیشتری دارد. دو شاعر در به کار گیری نوع تصویر، تفاوتهای آشکاری با هم دارند. نظامی بیشتر دلبسته ی ارائه ی «تصویر مجازی» از معشوق است ولی جامی علاوه بر آنکه اغلب از این تصاویر تقلید می کند، از «تصویرزبانی» بیشتر و و متفاوت تری در پردازش معشوق استفاده می نماید. نظامی با برجسته کردن تصاویر مجازی و با گسترش حوزه ی آن با به کارگیری دانش هایی چون دانش دینی، پزشکی و باور عامیانه، به وجهه ی رمانتیکی اثرش می افزاید لکن جامی به مدد تصاویر زبانی متفاوت، به وجهه ی رئالیستی منظومه ی خود اضافه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.