مقایسه ی تاثیر دهانشویه های کلرهگزیدین و لیسترین بر ثبات رنگ زیرکونیای مونولیتیک گلیز شده و سرامیک های گلیز شده ی IPS-e.max در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف

با توجه به شایع بودن تغییر رنگ zirconia  monolithic و سرامیکهای گلیز شده IPS-e.max و تحقیقات ناکافی در مورد تغییر رنگ ناشی از دهانشویه های کلر هگزیدین و لیسترین روی این دو نوع ماده مطالعه حاضر با هدف مقایسه این دو دهانشویه بر رنگ مواد مذکور انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه  از نوع تجربی و در شرایط آزمایشگاهی بر روی 38 نمونه  انجام شد. نمونه های zirconia  monolithic و سرامیکهای گلیز شده IPS-e.max آماده سازی شدند. رنگ اولیه آنها بوسیله دستگاه اسپکتروفتومتری اندازه گیری و ثبت شد نمونه ها به طور تصادفی به گروه های دهانشویه کلرهگزیدین،لیسترین (9=n) در دو گروه  و آب مقطر (1=n  در دو گروه) تخصیص داده شدند. نمو نه ها به مدت 7 روز،هرروز 2 دقیقه، در کلرهگزیدین 0/2 درصد،لیسترین زیرو و آب مقطر غوطه ور شدند و در فاصله غوطه ور سازی داخل بزاق مصنوعی نگهداری شدند رنگ ثانویه مجددا با دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه گیری شده و (ΔE*ab 4) گروه با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.

یافته ها

 هر دو نوع سرامیک بعداز غوطه ور سازی در دو نوع دهانشویه و آب مقطر دچار تغییر رنگ شدند. مقادیرΔE  دو ماده پس از قرار گیری در کلرهگزیدین   0/11 ± 0/16zirconia  monolithic (ΔE و سرامیکهای گلیز شده (0/39+0/14 IPS-e.max (ΔE=) نسبت به رنگ سنجی اولیه تفاوت معنی داری را نشان می دهد.(0/001> p) همچنین مقادیر ΔE ،دو ماده پس از قرار گیری در لیسترین (زیرکونیای   و سرامیکهای گلیز شده (0/29 +0/48) IPS-e.max(ΔE= نسبت به رنگ سنجی اولیه تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد(.0/6 p).  و آزمون کروسکال والیس نشان داد که این تفاوت ΔE چهار گروه از لحاظ آماری معنی دار است  (0/02> p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد ثبات رنگ هر دو گروه zirconia  monolithic و سرامیکهای Ips.emax از نظر کلینیکی در محدوده قابل قبول بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p2066289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!