بررسی شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی مرتبط با کار در بین پزشکان متخصص زنان و زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات اسکلتی عضلانی از مهم ترین و شایع ترین آسیب های شغلی می باشند که منجر به ناتوانی و غیبت از کار کارکنان می شوند. با توجه به میزان شیوع رو به افزایش اختلالات اسکلتی عضلانی این تحقیق باهدف بررسی شیوع اختلالات در متخصصین زنان و زایمان در سال 1396 انجام شده است.

روش کار

در این مطالعه مقطعی همه متخصصان شرکت کننده در چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران بر اساس روش سرشماری انتخاب و درنهایت 50 نفر در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه نوردیک (Nordic) شامل: اطلاعات دموگرافیک و سوالات عمومی و اختصاصی شغلی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون t دو نمونه ای و آزمون مجذور کای تحلیل گردید.

نتایج

بیشترین و کمترین میزان درک درد در متخصصین بعد از شروع به کار به طور میانگین به ترتیب در نواحی گردن (%81) و آرنج (%15) بوده است. درصد فراوانی تجربه درد و ناراحتی ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی در طول یک سال گذشته به ترتیب در گردن (73%)، پایین کمر (62%)، شانه ها (41%)، بالای کمر (36%)، زانوها (34%)، مچ دست ها (24%)، بازوها (16%) و آرنج (7%) گزارش شده است. به علاوه رابطه معناداری ازلحاظ آماری بین سن، سابقه کار، ساعات فعالیت در هفته با درد در نواحی مختلف بدن دیده شد (05/0-value<p).  

نتیجه گیری

شیوع اختلالات اسکلتی_عضلانی در متخصصان زنان و زایمان به دلیل این که عمده وظایف این شغل مربوط به خم شدن جهت معاینات می باشد، بالا است. ارزیابی ارگونومی با روش های دقیق تر و همچنین مداخلات ارگونومی در محیط کار متخصصان زنان و زایمان با رضایت شغلی پایین تر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1866 تا 1873
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!