بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیماری کووید 19 در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پاندمی جدید ناشی از کرونا ویروس 2019، اثرات مخرب فراوان روانی و جسمانی داشته است. دانشجویان علوم پزشکی می توانند در کاهش اثرات مخرب این بیماری نقش بسزایی داشته باشند؛ اما لازمه آن داشتن آگاهی در زمینه این بیماری است. در این مطالعه بر آن بودیم تا سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به منظور شناسایی هرگونه شکاف در دانش آن ها و کمک به بهبود آن ارزیابی کنیم.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در نیم سال دوم سال تحصیلی 99-1398 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت، 463 دانشجو بررسی شدند. دانشجویان با استفاده از نمونه‎گیری مبتنی بر وب، پرسش نامه محقق ساخته آنلاین طراحی شده در گوگل داک را تکمیل کردند. داده‎ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل و در سطح 5 درصد تفسیر شدند.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی دانشجویان در حیطه اپیدمیولوژی بیماری 31/15±56/87، حیطه سوالات بالینی 12/20±06/53، حیطه سوالات پیشگیری و انتقال 20/22±91/58 و حیطه ویروس شناسی و اطلاعات پایه 74/24±40/55 و در مجموع 09/12±44/63 از 100 بود. میزان آگاهی زنان در زمینه پیشگیری و انتقال از بیماری کووید 19 به طور معناداری بیشتر از مردان بود (017/0=P).

نتیجه گیری

به طورکلی، سطح آگاهی دانشجویان علوم پزشکی مشهد از بیماری کووید 19 در سطح متوسط ارزیابی می شود. با توجه به نقش مهم دانشجویان در کنترل و شیوع عفونت، پیشنهاد می شود آموزش های بیشتری به منظور افزایش آگاهی نسبت به این ویروس نوظهور انجام گیرد تا از توانایی کافی آنان برای مقابله با این همه گیری اطمینان حاصل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!