بررسی تاثیرات ناشی از شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روانی کارکنان بخش دولتی و خصوصی در شهرستان مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از دسامبر 2019،  شیوع نوع جدیدی از  ذات الریه با علت نامعلوم برای اولین بار در ووهان، استان هوبیی چین گزارش شد. با توجه به تمرکز فعلی بسیاری از تحقیقات در مورد پاتوفیزیولوژی، تظاهرات بالینی، تشخیص و درمان بیماری کووید-19، جنبه سلامت روانی شیوع بیماری اغلب نادیده گرفته می شود.

روش کار

برای انجام این پژوهش، 160 نفر از کارکنان شرکت ها و ادارات بخش دولتی و خصوصی به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند. درنهایت کارکنان به 25 سوال که طی یک پرسشنامه کتبی  میان آن ها توزیع شده بود پاسخ دادند. پرسشنامه ها حاوی 25 سوال در زمینه سلامت روان و رفتار بود. ارتباط معنادار میان اطلاعات فردی و پاسخ به هر سوال توسط آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

داده ها نشان می دهد که بیش از 39% کارکنان نسبت به شیوع بیماری کووید-19 دچار ترس و اضطراب شده به طوری که از این میان 47/16% دارای ترس بسیار زیاد، 14/23% دارای ترس زیاد هستند که می تواند کارکنان را با مشکلاتی همچون ترس از بیماری و بیگانه هراسی مواجه نماید. همچنین 47/32% اعلام کرده اند که به دلیل شیوع این بیماری دچار تغییرات رفتاری زیادی شده اند. آزمون خی دو نیز در سطح 05/0 ارتباط معنادار میان جنسیت، سن و... با پاسخ به برخی سوالات را نشان می دهد.

نتیجه گیری

اطلاعات حاصل از تحقیق ما نشان می دهد که شیوع بیماری کووید-19 در ایران سبب ایجاد تغییرات روانی و رفتاری در میان کارکنان دولتی و خصوصی شده است که نیازمند اقدامات موثرتر مسیولین دولتی و کشوری به منظور حفظ سلامت کارکنان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2609 تا 2619
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!