مقایسه اثر آرام بخشی ترکیب دارویی پروپوفول- کتامین با پروپوفول- کتامین همراه اسپری لیدوکائین در اندوسکوپی فوقانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آندوسکوپی دستگاه گوارش یک روش ضروری برای ارزیابی و درمان اختلالات دستگاه گوارش است.آرامبخشی در اندوسکوپی با هدف کنترل امن و موثر درد و اضطراب، برای فراهم‌کردن درجه‌ی مناسبی از فراموشی یا کاهش هوشیاری و بهتر کردن اندوسکوپی به‌خصوص در موارد درمانی همیشه یک مساله حیاتی بوده است.پروپوفول داروی آرامبخش موثری است اما بیدردی مناسبی ایجاد نمی‌کند. برای غلبه بر عوارض،استفاده از لیدوکایین و کتامین در دوزهای مختلف برای افزایش خاصیت ضد اضطراب، آرامبخشی و بهبود مورد استفاده قرار گرفته است اما نتایج متفاوتی از مطالعات مختلف به دست آمده است. لذا هدف مطالعه حاضر مقایسه‌ی اثر آرام بخشی ترکیب دارویی پروپوفول-کتامین با پروپوفول-کتامین به همراه اسپری لیدوکایین در بیماران اندوسکوپی بود.

روش کار

مطالعه‌ی طراحی شده از نوع کارآزمایی بالینی که بر روی 154 بیماران کاندید اندوسکوپی سرپایی بخش اندوسکوپی بیمارستان امام خمینی(ره) انجام گردید و بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. پس از گرفتن شرح حال بیمار، در گروه اول 5/0 میلی گرم بر کیلو‌گرم پروپوفول به همراه 5/0 میلی گرم بر کیلو‌گرم کتامین و درگروه دوم ابتدا 2پاف اسپری لیدوکایین 10 %معادل 20 میلی گرم اسپری شد. سپس 5/0 میلی گرم بر کیلو‌گرم پروپوفول و 5/0 میلی گرم بر کیلو‌گرم کتامین تزریق شده و سپس 2پاف اسپری لیدوکایین 10 %معادل 20 گرم تزریق شد. سپس آرامبخشی، آپنه، تهوع و یافته‌های کلینیکال در بیماران مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.

نتایج

در این مطالعه توزیع جنسیت بیماران تحت عمل جراحی در 75/46 درصد زن و 25/53 درصد مرد بودند و میانگین سن بیماران 40/49 سال بود که دو گروه از لحاظ سن و جنسیت همسان هستند.میانگین مدت زمان بیهوشی بیماران84/15دقیقه ومیانگین مدت زمان آندوسکوپی بیماران 34/13 دقیقه بود و میان توزیع پراکندگی مدت زمان بیهوشی و مدت زمان آندوسکوپی در دو گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد.بر اساس مطالعه ی انجام شده،میزان آرامبخشی در میان بیمارانی که پروپوفول و کتامین و لیدوکایین دریافت کرده‌اند بیشتر است. سطح فشارخون سیستولیک بیماران در دو گروه اختلاف معنی‌داری ندارد. میزان ضربان قلب در طول مدت زمان دریافت داروی بیهوشی در گروه پروپوفول و کتامین و لیدوکایین به‌طور معنی‌داری کمتر است.میزان اشباع اکسیژن خون در گروه پروپوفول و کتامین و لیدوکایین به‌طور معنی‌داری بیشتر است. میان آپنه و تهوع در بیماران در دو گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده نمی‌شود و مدت زمان ریکاوری در بیماران دریافت‌کننده داروی پروپوفول و کتامین و لیدوکایین بیشتر از گروه پروپوفول و کتامین است.

نتیجه‌گیری

اضافه کردن اسپری لیدوکایین موضعی به ترکیب دارویی پروپوفول _کتامین برای انجام پروسیجر آندوسکوپی موجب افزایش میزان آرابخشی در آندوسکوپی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!