بررسی سطح رضایت از ظاهر دندان ها و گرایش به بهبود زیبایی دندان ها در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زیبایی دندان به یک مقوله بسیار مهم در جامعه امروز تبدیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت بیماران از ظاهر دندان و گرایش آن ها به سمت بهبود زیبایی دندان بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی جهت جمع آوری اطلاعات از 200 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (فروردین- تیر 98) از پرسشنامه ای شامل 17 سوال استفاده شد. یک پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا با سوالاتی در مورد ظاهر دندان های قدامی، درمان های زیبایی دریافتی و درمان های مورد علاقه برای زیبایی طراحی و استفاده شد. داده ها در SPSS22 وارد شده و با تست های
Mann-Whitney کروسکالوالیس، و ضرایب همبستگی Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (α=0/05).

یافته ها:

5/27% افراد (45 نفر) از وضعیت ظاهری دندان های جلویی خود ناراضی بودند که عمده ترین دلیل این نارضایتی رنگ دندان ها گزارش شد (8/35%، 71 نفر). همچنین مشاهده شد که حدودا 84% (168 نفر) بیماران مورد مطالعه سابقه مخفی کردن لبخند بخاطر ظاهر دندان هایشان را داشتند. در بین درمان های دندانپزشکی زیبایی، ترمیم های زیبایی بیشتر از سایر درمان ها مورد استفاده قرار گرفته است (5/20%، 41 نفر). این درحالیست که بیشترین علاقه به درمان های زیبایی مربوط به سفید سازی دندان بود (4/78%، 156 نفر). ارتباط معنی داری بین میزان رضایتمندی از ظاهر دندان ها و علاقه به دریافت درمان های دندانپزشکی زیبایی با سن و سطح تحصیلات مشاهده نشد (6/0=P).

نتیجه گیری: 

رنگ دندان ها مهم ترین عامل تعیین کننده میزان رضایتمندی از وضعیت ظاهری دندان های افراد بود. بیشتر افراد مورد مطالعه علاقمند به دریافت درمان های دندانپزشکی زیبایی بودند و سفید کردن دندان نسبت به سایر درمان ها محبوب تر بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!