مدل سری زمانی رخدادهای آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه با استفاده از داده های سنجنده MODIS از سال 2002 تا 2018

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی و پایش تغییرات رژیم های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع اهمیت ویژه ای در برنامه ریزی های کنونی و آینده مدیریت آتش سوزی در عرصه های طبیعی دارد. هدف از پژوهش پیش رو بررسی تغییرات زمانی رخدادهای آتش سوزی در گذشته و پیش بینی رخدادهای آتش سوزی در آینده با استفاده از مدل سری های زمانی بود. به این منظور داده های سری زمانی رخدادهای آتش سوزی 2002 تا 2018 که با استفاده از سنجنده مادیس ثبت شده بود، گردآوری شد. سپس این داده ها جهت پیروی از مدل سری زمانی و انتخاب بهترین مدل بررسی شدند. در اینجا با توجه به فصلی بودن رخدادهای آتش سوزی، از مدل SARIMA (Seasonal Autoregressive Integrated Moving Average) استفاده و پارامترهای مدل جهت پیش بینی تعداد رخدادها برآورد شد. نتایج نشان داد که آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان کرمانشاه طی این بازه زمانی روند افزایشی اندک اما معنی دار داشت. همچنین مشاهده شد که رخدادهای آتش سوزی پراکنش فصلی داشتند و بیشینه رخدادها به ترتیب در اواخر تابستان و اوایل پاییز ثبت شده است. با توجه به فصلی بودن رخدادهای آتش سوزی و معیارهای برازش مدل، پارامتر های مدل آریمای فصلی انتخاب شد و نتایج نشان داد که مدل اعتبار قابل قبولی برای پیش بینی آتش سوزی سال های آینده دارد. با توجه به پیش بینی انجام شده، رخدادهای آتش سوزی نسبت به سال های قبل با حدود اعتماد آماری 98درصد در مراتع و در جنگل ها افزایش خواهند داشت. نتایج بدست آمده از این پژوهش چگونگی روند کلی رخدادهای آتش سوزی، فصلی بودن و همچنین ماه های پر خطر از نظر رخدادهای آتش سوزی را نشان داد که می تواند به عنوان راهنمایی در مدیریت آتش سوزی جنگل ها و مراتع استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!