همبستگی بین پایبندی به منش بین حرفه ای و درک نسبت به ایمنی بیمار و تعهد حرفه ای در بین اعضای تیم جراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش ایمنی بیمار و اصول تعهدحرفه ای به عنوان مهم ترین مهارت در سیستم های آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین این مطالعه باهدف تعیین ارتباط بین پایبندی به منش بین حرفه ای (Interprofessional professionalism) و درک نسبت به ایمنی بیمار و تعهدحرفه ای در بین اعضای تیم جراحی در یکی از بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. شرکت کنندگان 108 نفر از پرسنل شاغل در اتاق عمل و دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در عرصه بودند که به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. در این مطالعه از دو پرسشنامه "ارزیابی منش بین حرفه ای" و " پرسشنامه درک نسبت به ایمنی بیمار" استفاده شد. داده ها با استفاده با استفاده از روش های آمار توصیفی و تجزیه وتحلیل شدند.

نتایج

نتایج آزمون رگرسیون نشان داد همه حیطه های منش بین حرفه ای بر درک شرکت کنندگان نسبت به ایمنی بیمار به طور معنی داری تاثیرگذار است (05/0<p). آزمون پیرسون نشان داد بین نمرات حیطه فرهنگ ایمنی در پرسشنامه درک ایمنی نسبت به بیمار و نمرات حیطه های منش بین حرفه ای ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0<p).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین نمرات پایبندی افراد به اصول منش بین حرفه ای و درک آن ها نسبت به ایمنی بیمار وجود دارد. بنابراین می توان گفت توسعه توانمندی های منش بین حرفه ای اعضای تیم سلامت به ویژه به صورت معنی داری می تواند درک آن ها را نسبت به رعایت اصول ایمنی افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!