رابطه میان تاب آوری شناختی و خلاقیت دانشجویان یک دانشگاه نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

درحالی که متغیرهای تاب آوری و خلاقیت از مهم ترین نیازها و مولفه های شناختی جنگ های پیش رو است، رابطه میان این دو متغیر در بستر و زمینه سازمان های نظامی به روشنی تبیین نشده است.

هدف

در پژوهش حاضر، رابطه میان متغیر تاب آوری شناختی و مولفه های خلاقیت ذهنی دانشجویان یک دانشگاه نظامی با هدف استخراج راهنمای عمل شناختی برای نیروهای مسلح مورد بررسی قرارگرفته است.روش : پارادایم و رویکرد روش شناسی پژوهش حاضر، اثباتی و کمی با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان سال سوم دانشگاه نظامی مورد مطالعه و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و ابزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.

یافته ها:

 نتایج تحلیل داده ها حاکی است تمامی روابط فرضیه سازی شده در مدل (تاثیر تاب آوری بر مولفه های تصویرسازی، تولید ایده، جاری شدن رود خلاقیت، تفکر قیاسی/ تشبیهی) به جزء دو رابطه شامل رابطه متغیر تاب آوری با متغیرهای دست کاری ایده و دوران نهفتگی خلاقیت تایید شدند. بنابراین به جهت اینکه نتایج آزمون های ارزیابی مدل های اندازه گیری انعکاسی و ساختاری، پشتیبانی کننده مدل پژوهش است، می توان نتیجه گرفت که با حذف دو رابطه غیر معنادار، مدل دارای مناسبت است.

نتیجه گیری:

 بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجه گیری می شود که در محیط پر استرس دانشگاه، ارتقاء تاب آوری شناختی از طریق حفظ و پرورش مهارت های ذهنی همچون ذهن آگاهی و تفکر نقادانه، با خلاقیت دانشجویان رابطه معنادار و مثبتی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!