نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرار شونده منفی در پیش بینی سلامت روان کارکنان ناجا (مطالعه موردی شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 از آنجایی که سلامت روان به عنوان بخش مهمی از مفهوم کلی سلامت شامل توانایی برقراری رابطه مثبت با دیگران، شیوه تطابق و سازگاری با محیط و نیز چگونگی کنترل استرس در زندگی روزمره در هنگام مواجهه با شرایط بحرانی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی در پیش بینی سلامت روان کارکنان ناجا انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان نیروی انتظامی استان تهران که در سال 1400 مشغول به خدمت بودند، از بین آن ها به به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 203 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و رویمر (2004)، پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی مک اوی و همکاران (2010) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSSنسخه 23 انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بین نمره کلی دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی با سلامت روان به ترتیب همبستگی 0/58 و 0/64 وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون نشان می دهد که نمره کلی دشواری در تنظیم هیجان 0/54 و نمره کلی افکار تکرارشونده منفی 0/60 توان پیش بینی تغییرات سلامت روانی را دارند. مولفه های دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی همگی با هم می توانند 56 درصد تغییرات سلامت روانی را پیش بینی کنند، بر این اساس مدل رگرسیونی معنادار است (0/001>P).

نتیجه گیری

 دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی می توانند سلامت روان کارکنان ناجا را با تهدید مواجهه سازند، از این رو با کمک گرفتن از مهارت های مرتبط با تنظیم و مدیریت درست هیجان و مدیریت افکار و هیجان های ناسالم می توان از بسیاری از تهدیدکننده های مرتبط با سلامت روان اجتناب کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1547 تا 1556
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!