تمایل و توانمندی پرستاران در پاسخ به رویدادهای بلا چگونه است؟ یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 شناسایی عوامل انگیزشی موثر در ایجاد تمایل و به دنبال آن توانایی کارکنان بهداشتی و درمانی برای پاسخ به شرایط بحرانی ضروری هستند. این پژوهش با هدف تعیین میزان تمایل و توانمندی پرستاران به مشارکت در پاسخ به رویدادهای بلا طراحی شده است.

روش کار

 این پژوهش یک مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی است. ابزار استفاده شده پژوهشگر ساخته است که از سه بخش اطلاعات دموگرافیک، سناریوهای مختلف بحران‌ و موانع ادامه کار در شرایط بحران تشکیل شده است.

یافته‌ها: 

 در مجموع 308 پرسشنامه تکمیل شد. 39/3 درصد شرکت‌کنندگان زن و 60/7 درصد آنان مرد بودند. سطح تمایل و توانایی شرکت‌کنندگان برای ادامه کار در بلایا نشان می‌دهد که بیشترین تمایل و توانایی مربوط به سناریوی بلایای طبیعی (سیل، زلزله) و کمترین میزان تمایل و توانایی مربوط به سناریوی اپیدمی بیماری است. اولویت‌بندی شرکت کنندگان در این مطالعه در ارتباط با مهم‌ترین موانع در هنگام پاسخ به بلایا نشان داد که در سناریوی بلایای طبیعی و سناریوی حوادث با مجروح زیاد، مراقبت از فرزندان، سناریوی شیمیایی، نگرانی از سلامت خانواده، سناریوی هسته‌ای، ترس از آلودگی و سناریوی اپیدمی، ترس از ابتلا از مهم‌ترین موانع هستند. در بررسی عوامل موثر بر تمایل و توانایی افراد شرکت کننده در مطالعه در برخورد با سناریو‌های مطرح شده، عوامل جنس، سن، وضعیت تاهل و سطح سلامتی افراد بر میزان تمایل و توانایی افراد موثر بوده و مولفه‌های سطح درآمد، مراقبت از سالمند و مراقبت از معلول تنها بر تمایل افراد جهت شرکت در انواع سناریوها موثر است.

نتیجه‌گیری:

 آمادگی حرفه‌ای کارکنان بهداشت و درمان بیمارستان‌ها برای اجرای وظایفشان در شرایط بحرانی بسیار ضروری است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خطر و تقویت تعهدات اخلاقی شاغلان این حرفه در شرایط بلایا کمک کننده خواهد بود.

پیامدهای عملی:

 یافته‌های حاصل از این مطالعه فرصتی برای تقویت توانایی و تمایل کارکنان مراقبت درمانی با پرداختن موانعی که برای مداخله در زمان بحران این گروه را تهدید می‌کند، فراهم می‌آورد. مراکز مراقبت بهداشتی می‌توانند از کارمندانی که مراقبت از فرزند، سالمند و یا معلول دارند، پشتیبانی کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
331 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!