تاثیر سه شیوه تمرینات HIT ، HIIT و MIT بر بیان ژن لپتین و لیپوپروتئین لیپاز در بافت چربی زیر جلدی رت های نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

لپتین و لیپوپروتیین لیپاز از فاکتورهای مهم در فرایند متابولیسم چربی و هموستاز انرژی می باشد که اثر شیوه های مختلف تمرین ورزشی، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر تاثیر  سه شیوه تمریناتHIT ،HIIT وMIT بر بیان ژن لپتین و  لیپوپروتیین لیپاز در بافت چربی زیر جلدی رت های نر بود.

روش شناسی:

 تعداد 32 سر رت نر با میانگین وزنی 25±237گرم تهیه شدند.موش ها به صورت تصادفی به چهار گروه مساوی کنترل ، تمرین هوازی با شدت متوسط، تمرین هوازی با شدت بالا و تمرین هوازی تناوبی با شدت بالا تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت 8 هفته در برنامه های تمرینی شرکت کردند. بیان ژنهای لپتین و لیپوپروتیین لیپاز با استفاده از روش آزمایشگاهی RT-PCR تعیین گردید.جهت بررسی تفاوت بین گروهی متغیرها از آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی و از نرم افزار SPSS-24 استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد اختلاف معنی داری در بیان لپتین و لیپوپروتیین لیپاز بین گروه ها (کنترل،HIT ، HIIT و MIT) وجود داشت (001/0=p ). نتایج آزمون توکی نشان داد اگرچه انجام تمریناتHIT ، HIIT و MIT باعث کاهش بیان ژن لپتین (001/0=p ) و افزایش لیپوپروتیین لیپاز نسبت به گروه کنترل شد (001/0=p ). با این حال تفاوت معناداری میان گروه های تمرینی (HIT ، HIIT و MIT) در تغییرات لپتین و لیپوپروتیین لیپاز مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعات حاضر نشان داد HIT ، HIIT و MIT هر سه سبب تغییرات بیان ژن لپتین و لیپوپروتیین لیپاز می شود اما به نظر می رسد تغییرات لپتین و لیپوپروتیین لیپاز در تمرینات HIT بیشتر از MIT و HIIT بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!