تاثیر یادگیری سازمانی و شکوفایی بر رفتارهای فرامسئولیتی با نقش واسطه ای مشارکت کارکنان زن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و شکوفایی بر رفتارهای فرامسیولیتی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای مشارکت و شکوفایی کارکنان زن است.

روش

  این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل زنان شاغل در 50 سازمان دولتی استان همدان است که تعداد 221 نفر با استفاده از روش طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد مشارکت کارکنان اکرامی و همکاران (1389)، یادگیری سازمانی احمدی و همکاران (2013)، پرسش نامه شکوفایی کارکنان داینر و همکاران (2010) و رفتارهای فرامسیولیتی مک کرا و کاستا (2002) استفاده شد. روایی پرسش نامه ها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، واگرا، همگرا و شاخص HTMT و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد یادگیری سازمانی بر مشارکت کارکنان زن و رفتارهای فرامسیولیتی تاثیر مثبت دارد. شکوفایی و مشارکت کارکنان زن بر رفتارهای فرامسیولیتی آنان تاثیر مثبت دارد. هم چنین مشارکت کارکنان زن در ارتباط بین یادگیری سازمانی و رفتارهای فرامسیولیتی از نقش واسطه ای برخوردار است. ولی تاثیر شکوفایی کارکنان زن بر مشارکت آنان معنی دار نیست. هم چنین نقش واسطه ای مشارکت کارکنان زن در ارتباط بین شکوفایی کارکنان و رفتارهای فرامسیولیتی معنی دار نیست.

نتایج

مطابق با نتایج، مدیران و برنامه ریزان می توانند نیازهای آموزشی کارکنان را شناسایی کرده و با ایجاد فرصت کسب مهارت و تجارب ها و شکوفایی زنان، این نیازها را رفع و توانایی ها و مهارت و مشارکت کارکنان و متقابلا رفتار فرامسیولیتی کارکنان زن را ارتقاء بخشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!