بهینه یابی غلظت گاما-اوریزانول در محیط های بلوغ یا کشت برای تکامل تخمک و رویان گوسفند در آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 راندمان تولید جنین آزمایشگاهی در گوسفند هنوز پایین است.

هدف

پژوهش حاضر اثرات غلظت های مختلف گاما-اوریزانول در محیط های بلوغ تخمک و کشت رویان گوسفند در آزمایشگاه را مورد بررسی قرار داد.

روش کار

مجموعه تخمک-سلول های کومولوس دارای ظاهر نرمال از تخمدان های گوسفندی کشتارگاهی جمع آوری شده و در محیط بلوغ غنی شده با غلظت های 0، 5/2، 5، 10، 50، و 100 میکرومول گاما-اوریزانول به مدت 24 ساعت بالغ شدند و پس از انجام مراحل لقاح آزمایشگاهی، رویان های حاصله برای ارزیابی قابلیت گشنیدگی و تکامل مورد ارزیابی قرار گرفتند. رویان های حاصل از بلوغ و لقاح آزمایشگاهی گروه دیگری از مجموعه تخمک-سلول های کومولوس، در محیط کشت غنی شده با غلظت های 0، 5/2، 5، 10، 20، و 50 میکرومول در انکوباتورهای دارای سطح اکسیژن 7% و 20% کشت داده شدند و تکامل آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای هر آزمایش یک گروه کنترل در نظر گرفته شد.

نتایج

انبساط سلول های کومولوسی و نرخ بقای رویان در غلظت های 20، 50، و 100 میکرومول به شدت کاهش پیدا کرد که نشان دهنده اثر مصرف بیش از حد است. نرخ کلیواژ و تشکیل بلاستوسیست در گروه بالغ شده با 5 میکرومول گاما-اوریزانول به صورت معنی دار بالاتر از سایر گروه ها بود. رویان های کشت داده شده در غلظت های 5 و 10 میکرومول گاما-اوریزانول در هر دو غلظت 7% و 20% اکسیژن نیز به طور معنی دار بالاترین نرخ کلیواژ و تشکیل بلاستوسیست را داشتند (P<0.05).

نتیجه گیری

پژوهش حاضر اولین گزارش از اثرات مثبت گاما-اوریزانول به عنوان مکمل محیط بلوغ و کشت آزمایشگاهی رویان گوسفند را ارایه می دهد و غلظت های 5 و 10 میکرومول گاما-اوریزانول در محیط های رشد آزمایشگاهی تخمک و رویان گوسفند به عنوان دوز بهینه پیشنهاد می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
136 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!