شناسایی باکتری های پروبیوتیک عصاره آبی خرماهای مضافتی، پیارم و زاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تاثیر مفید باکتری های پروبیوتیک بر سلامت انسان و حیوان به نحو گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و در موارد مختلف تایید شده است. برای دستیابی به باکتری های پروبیوتیک باسیلوس و اسیدلاکتیک خرما به عنوان یکی از مواد غذایی مهم که می توانند منبع جداسازی این باکتری ها باشند، بررسی شد.
هدف
این مطالعه با هدف جداسازی باکتری های پروبیوتیک اسید لاکتیک و باسیلوس از عصاره آبی خرماهای مضافتی، پیارم و زاهدی انجام شد.
روش کار
برای جداسازی باکتری های اسید لاکتیک و باسیلوس، عصاره روی محیط MRS آگار و نوترینت آگار کشت داده شد. پس از 5 روز انکوباسیون در دمای 37 درجه سلسیوس در شرایط بی هوازی و هوازی کلنی های دارای خصوصیات مرفولوژی و شکل میکرسکپی مرتبط دارای باکتری های گرم مثبت کاتالاز منفی جدا شده از MRS آگار در شرایط بی هوازی و و کاتالاز مثیت جدا شده از نوترینت آگا در شرایط هوازی با روش های بیوشیمیایی و Polymerase chain reaction بررسی شدند.
نتایج
با توجه به آزمایشات شیمیایی و مولکولی باکتری های جدا شده از عصاره خرمای مضافتی به Lecunostoc mesenteroeides subsp mesenteroeides، پیارم بهBacilus subtilis strain UD1022 و زاهدی به Pediococcus parvalus strainSC8B متعلق بود. هر سه باکتری پروبیوتیک بودند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج آزمایشات خرما در مجموعه غذاهای پروبیوتیک قرار دارد. می توان عصاره آبی خرما را برای غنی سازی و تهیه مواد غذایی پروبیوتیک به کار برد. همچنین با توجه به ویژگی های باکتری های پروبیوتیک می توان عصاره آبی خرما یا گوشت خرما برای جلوگیری از جایگزینی باکتری های بیماری زا و بیماری برای مصرف کنندگان توصیه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!