بررسی شیوع انواع سردرد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 84-83

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سردرد یکی از شایع ترین شکایات در پزشکی است. مطابق دانسته های ما، سردرد در دانشجویان پزشکی ایران تاکنون بررسی نشده است. هدف این پژوهش، انجام دادن یک مطالعه اپیدمیولوژیک در دانشجویان پزشکی تبریز جهت تعیین شیوع، علائم و نوع سردرد در آنها بوده است.
روش بررسی
جامعه هدف این مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و زمان مطالعه از فروردین 1383 تا فروردین 1384 بود. در این پژوهش 340 دانشجوی پزشکی با سن بین 18 تا 28 سال مطالعه شدند. بررسی شیوع و نوع سردرد بر اساس پرسش نامه صورت گرفت. علاوه بر مشخصات فردی، خصوصیات و الگوی سردرد، نحوه مراقبت از سلامت و مصرف دارو ارزیابی شد. معیار طبقه بندی سردرد، بر اساس معیارهای تشخیصی کمیته بین المللی سردرد HIS)، (International Headache Societyمی باشد.
یافته ها
تمام دانشجویان مورد مطالعه پرسشنامه ها را پر کردند. شیوع سردرد 54.4% بود. شیوع میگرن 23.8% و سردرد تنشی 3.8% بود. سابقه مثبت خانوادگی سردرد در 56.2% افراد شرکت کننده مبتلا به سردرد وجود داشت. تنها 17.8% دانشجویان حین حمله سردرد به دنبال کمک های پزشکی بودند و 72.4% مبتلایان به سردرد دارو مصرف می کردند. استامینوفن (56.6%) و ایبوپروفن (18.6%) شایع ترین داروهای مصرفی بودند. داروهای ضد میگرن (سوماتریپتان و ارگوتامین) در 14.1% موارد مصرف می شده است.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد سردرد در دانشجویان این دانشگاه شیوع بالایی دارد. شیوع بالای کسانی که از میگرن رنج می برند در این بررسی ممکن است به علت نسبت بالای زن به مرد (1: 1.5) باشد. به نظر می رسد مصرف بیش از اندازه ضد دردها همراه با سردرد در این دانشجویان وجود دارد. به طوری که تعداد زیادی از آنها به داروهای غیر تجویز شده توسط پزشک وابسته هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p391833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!