بررسی ایمونوهیستوشیمیایی رسپتورهای استروژن و پروژسترون در ضایعات ژآنت سل گرانولومای محیطی و مرکزی فکین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ژآنت سل گرانولوما از ضایعات نسبتا شایع می باشد که به دلیل شیوع بیشتر آن در جنس مونث و رشد آن طی دوران حاملگی، فرضیه تاثیر هورمونهای جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) بر این ضایعه مطرح شده است. در این مطالعه وجود رسپتورهای خاص این هورمونها با روش ایمونوهیستوشیمی بررسی و با بافت مخاط دهان مقایسه شد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی Expression رسپتورهای استروژن و پروژسترون در ضایعات ژآنت سل گرانولومای فک انجام شد.
روش بررسی
در این بررسی مقطعی، تعداد 25 نمونه از ضایعات ژآنت سل گرانولومای مرکزی و محیطی، به ترتیب شامل 12 مورد ضایعه مرکزی و 13 مورد ضایعه محیطی، از آرشیو آزمایشگاه پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب و بلوک پارافینه آن استخراج شد. همچنین جهت تعیین گروه شاهد، به همین تعداد از بافت سالم مخاطی دهان نمونه هایی برداشته و به طور مشابهی بلوک پارافینی آنها تهیه شد. به منظور تایید صحیح بودن تکنیک مورد استفاده و کنترل اختصاصی بودن روش رنگ آمیزی، در تمام مراحل از شاهد مثبت و شاهد منفی استفاده گردید. کلیه موارد پس از طی مراحل خاص، برای رسپتورهای استروژن و پروژسترون رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی شد. در این تکنیک روش بیوتین - استرپتاویدین مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد.
یافته ها
پس از بررسی لام ها، در کلیه موارد شامل ضایعات ژآنت و بافت سالم مخاطی هیچ گونه رنگ پذیری هسته ای برای این رسپتورها مشاهده نگردید؛ همچنین کلیه دسته های سلولی اعم از ژآنت سل، سلولهای استروما، اندوتلیال عروق و سلولهای اپیتلیوم به طور تقریبا مشابهی ER/PR منفی گزارش شدند.
نتیجه گیری
با وجود فرضیه تاثیر هورمونهای جنسی بر ضایعات ژآنت سل گرانولوما به دلیل شیوع بیشتر آن در زنان و رشد یا عود آن در دوران حاملگی، طی این مطالعه و با به کارگیری یک روش استاندارد IHC، Expression این رسپتورها منفی و امکان تاثیر هورمون به طور مستقیم رد شد؛ بنابراین انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه با روش های حساستر ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p477767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!