ارزیابی دقت دو دستگاه آپکس یاب الکترونیکی (Electronic Apex Locator) از نسل چهارم در تعیین طول کانال (In-vivo)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اندازه گیری دقیق طول کارکرد در درمانهای ریشه از اهمیت بالایی در موفقیت درمان برخوردار است. چنانچه این اندازه گیری با دقت انجام نگیرد، مقداری از نسج پالپ در کانال ریشه باقی می ماند و یا کار درمان ورای کانال ریشه با تجاوز به محدوده پریودنتال صورت می گیرد که هر دو حالت میتواند توام با عدم موفقیت باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دقت دو دستگاه آپکس یاب الکترونیکی (EAL) از نسل چهارم یعنی Apit7 (یک دستگاه شناخته شده) با دستگاه جدید Raypex4 در اندازه گیری طول واقعی (Actual Length: AL) و طول کارکرد(Working Length: WL) در بیماران و مقایسه نتایج حاصله با اندازه گیری عینی این دندانها پس از خارج نمودن آنها انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه که به روش بررسی تست های تشخیصی انجام شد، 32 دندان تک کانال توسط دو دندانپزشک که به صورت مستقل با یکی از دستگاه های EAL کار می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این دندانها پس از کشیده شدن تمیز و کد گذاری شده و برای بار سوم به طور عینی توسط یک اندودنتیست طول واقعی و طول کارکرد آنها اندازه گیری و یادداشت شد. این تحقیق در تمام مراحل تا بررسی های آماری به صورت کور انجام گرفت. پس از تعیین درصد دقت، با استفاده از آزمون توزیع دو جمله ای، درصد دقت دستگاه ها با یکدیگر مقایسه شدند. P<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
دقت دستگاه Raypex4 در تعیین طول واقعی، نسبت به مشاهده عینی در محدوده 0.5 ± میلیمتر 68.8% و در محدوده 1± میلیمتر 83.3% بود. با پذیرش خطای 0.5+ تا 1- میلیمتر، دقت در اندازه گیری AL حدود 75.1% در مقایسه با مشاهده عینی بود. دقت این دستگاه در تعیین طول کارکرد نسبت به مشاهده عینی با محدوده 0.5 ± میلیمتر، 68.8% و با 1± میلیمتر 84.3% بود. با پذیرش خطای 0.5 تا 1- میلیمتر 71.9% بود. دقت دستگاه Apit7 در تعیین طول واقعی نسبت به مشاهده عینی 65.7% در فاصله 0.5± میلیمتر و در فاصله 1± میلیمتر 78.3% بود. با پذیرش خطای 0.5 تا 1- میلیمتر، دقت دستگاه Apit7 78.8% بود. در تعیین طول کارکرد با محدوده 0.5± میلیمتر، دقت 62.6% و در 1± میلیمتر، دقت 81.3% و در فاصله 0.5+ تا 1- میلیمتر، دقت 75.1% بود. نتایج اختلاف آماری معنی داری را بین دو دستگاه نشان نداد ((P>0.05؛ در حالی که در مقایسه با اندازه گیری عینی نیز از دقت بالایی برخوردار نبود.
نتیجه گیری
دقت دو دستگاه اندازه گیری تقریبا مشابه یکدیگر بود؛ ولی در مجموع هیچ یک به تنهایی کافی و مورد اطمینان نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p477988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!