تاثیر روش های آماده سازی سطحی مختلف در استحکام باند سه نوع پست پیش ساخته همرنگ دندان با سیمان رزینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات مختلف نشان داده است که دستیابی به باند قابل اعتماد در حد فاصله های ریشه- پست- کور برای موفقیت کلینیکی ترمیم هایی که گیر آنها از طریق پست تامین می شود، بسیار مهم است. در مجموعه پست- ریشه، تمرکز شدید استرس در حد فاصل پست- سیمان احتمال جدا شدن پست از ریشه را افزایش می دهد. جهت افزایش استحکام باند سیمان رزینی در این حدفاصل و ایجاد مجموعه ای واحد، چند روش آماده سازی پیشنهاد شده اند. هدف از این مطالعه بررسی اثر روش های مختلف آماده سازی سطحی پست های همرنگ در استحکام باند سیمان رزینی بود.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای، 144 عدد پست همرنگ فایبرکوارتز(Matchpost)، فایبرگلاس (Glassix) و زیرکونیا سرامیک(Cosmopost) در 18 گروه بکار برده شد (8 نمونه در هر گروه). سیمان رزینی مورد استفاده پاناویا F 2.0 بود. پست ها تحت روش های آماده سازی سطحی زیر قرار گرفتند: گروه1- بدون آماده سازی سطحی (گروه کنترل)، گروه2- اچینگ با HF به همراه سایلن، گروه3- سندبلاست با پودر Cojet، گروه4- سندبلاست با پودر Cojet به همراه سایلن، گروه5- سندبلاست با ذرات آلومینا، گروه6- سندبلاست با ذرات آلومینا به همراه سایلن. سپس پست ها با سیمان رزینی پاناویا F 2.0 در مولدهای آکریلیک سیمان شدند. نمونه ها به مدت 2 روز در آب نگهداری شدند و تحت تست pull-out قرار گرفتند. آنالیز آماری با استفاده از ANOVA و به دنبال آن مقایسه چندگانه گروه ها با Tamhane و Tukey HSD انجام شد. الگوی شکست نمونه ها در استریومیکروسکوپ ×) 10) مشاهده شد. 05/0>p به عنوان سطح معنی دار درنظر گرفته شد.
یافته ها
بیشتر روش های آماده سازی سطحی (سندبلاست با استفاده از پودر Cojet و آلومینا، با و بدون سایلن) سبب بهبود استحکام باند سیمان رزینی به پست های فایبرگلاس (Glassix) و سرامیکی (Cosmopost) شد (05/0>p)، اما در پست های فایبرکوارتز(Matchpost) هیچ یک از روش های آماده سازی سطحی مؤثر نبود. به طور کلی، استحکام باند بالاتر سبب درصد بالاتری از شکست cohesive در داخل سیمان شد.
نتیجه گیری
سندبلاست با استفاده از ذرات Cojet و آلومینا سبب افزایش استحکام باند در پست های فایبرگلاس (Glassix) و سرامیک زیرکونیا (Cosmopost) می شود. به طور کلی استحکام باند سیمان رزینی به پست ها تحت تاثیر جنس پست و روش آماده سازی سطحی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p567770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!