فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال هفتم شماره 28 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا افشارزاده*، حسن گیلانپور، بیژن رادمهر صفحات 207-214
    در این مطالعه کلوآک 14 قطعه شترمرغ نر بالغ و نا بالغ به صورت مجزا و همراه با لگن از نظر وضعیت تشریحی ماهیچه های مخطط کلوآک مورد بررسی قر ار گرفت. پس از تشریح مشخص شد که کلوآک شترمرغ نر مشابه کلوآک سایر ماکیان از سه بخش کوپرودیوم، یورودیوم و پروکتودیوم به ترتیب از قدام به خلف تشکیل شده که اطراف این سه بخش را شش ماهیچه مخطط احاطه می نماید که در سه لایه سطحی ، میانی و عمقی قرار می گیرند . ماهیچه های لایه سطحی عبارتند از ماهیچه اسفنکتر، بالا برنده و پائین آورنده کلوآک، ماهیچه های لایه میانی شامل دو ماهیچه تنگ کننده و عرضی کلوآک بوده و ماهیچه گشاد کننده کلوآک که تنها ماهیچه لایه عمقی می باشد. همچنین دو ماهیچه بالا برنده و عقب کشنده در آلت تناسلی ش ترمرغ نر وجود د ارد که می توان آنها را جزء ماهیچه های کلوآک به حساب آورد.
    کلیدواژگان: کلوآک، آناتومی، ماهیچه های مخطط، شترمرغ نر
  • علی نکویی فرد*، عباسعلی مطلبی مغانجوق، بهیار جلالی جعفری، مهزاد آقازاده مشکی، داریوش آزادیخواه صفحات 215-222
    این تحقیق به منظور شناسایی، تعیین پراکنش جغرافیایی و علل شیوع آلودگی به انگل چشم spataceum Diplostomum در مزارع پرورش ماهی قزلآلای رنگین کمان استان آذربایجان غربی انجام گرفت. در این رابطه از 40 مزرعه پرورش ماهی قزلآلای رنگین کمان در سطح استان ، 312 عدد ماهی در فصول مختلف صید و مورد بررسی انگلی قرار گرفت . از این تعداد ماهی بررسی شده ، 12 مزرعه با 52 عدد ماهی یعنی 16.6 درصد به انگل دیپلوستوموم چشمی آلوده بودند . نوع منبع آبی این مزارع به ترتیب: 9 مزرعه از رودخانه و 3 مزرعه از آب چاه تامین می شد. مشخص گردید که اکثر مزارع آلوده به دیپلوستوموم اسپاتاسئوم آب مصرفی خود را از رودخانه یا مخلوطی از سایر منابع آبی تامین می کردند . بیشترین آلودگی به این انگل با 39 درصددر فصل تابستان و کمترین آن با 6.1 درصد در فصل زمستان مشاهده گردیده . حداقلو حداکثر تعداد انگل 1- عدد در فصول مخ تلف سال ثبت گردید . مقایسه درصدآلودگی کل ماهیان در بین فصول مختلف نشانگرمعنی داربودن آلودگی در فصل تابستان با سایر فصول سال بود . مقایسه میانگین شدت آلودگی کل ماهیان در فصول مختلف سال اختلاف معنی داری را نشان داد . درمقایسه میانگین شدت آلودگی کل ماهیان بین فصول مختلف بین دو فصل تابستان و زمستان اختلاف معنیدار مشاهده گردید. در بین 14 شهرستان استان آذربایجان غربی مزارع پرورش ماهی قزلآلای رنگین کمان شهرستانهای ماکو، ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب و تکاب آلودگی به این انگل را نشان داد .بررسی بعمل آمده برروی 70 عدد حلزون جمع آوری شده از منابعآبی مزارع پرورش قزلآلای استان جنسهای لیمنه آوپلانوربیس به ترتیب با 43 و21 درصد بیشترین فراوانی دربین حلزونهای شناسایی شده را داشتند .درصد آلودگی به انگل با فراوانی حلزونهای میزبان واسط و پرندگان ماهیخوار مهاجر در مسیر این استان و همچنین نوع منبع تامین کننده آب مزرعه رابطه مستقیمی را نشان داد . در کالبدگشایی به عمل آمده بر روی حلزونهای لیمنه آ، مرحله اسپوروسیتی انگل دیپلوستوموم جدا گردید.
    کلیدواژگان: دیپلوستوموم اسپاتاسئوم، قزلآلای رنگین کمان، آذربایجان غربی، پراکنش جغرافیای
  • محمدرضا سعیدی اصل، رضا صفری صفحات 223-232
    آفلاتوکسین ها مهمترین سموم قارچی هستند که توسط گونه های مختلف آسپرژیلوس و برخی از گون ه های پنی سیل یوم تولید می شوند . در این میانآفلاتوکسین هایb1،b2،g1 ،g2 بعنوان سموم قارچی اصلی مطرح می باشندهدف از انجام این تحقیق استفاده بهینه از مخمر ساکارومیسس سرویزیه در جهت غیرفعال کردن تیپ های B1 وB2 آفلاتوکسین در محیط کشت آزمایشگاهی وپودر ماهی کیلکا بوده استآفلاتوکسین های مورد استفاده جهت تلقیح، از تیپ هایB1 و B2 بوده که درمحیط کشت آزمایشگاهی از دو غلظت 12 و 16 نانوگرم بر میلی لیتر برایB1 و و 12 نانوگرم بر میل ی لیتر برای B2استفاده گردید . دز مورد استفاده مخمر نیزدو غلظت 3%و4% بوده است . غلظت های مورد استفاده در پودر ماهی کیلکابرای آفلاتوکسین B1 50 و 100 نانوگرم بر گرم و برای سایر تیپ ها25 و50 نانوگرم بر گرم بوده و دز مورد استفاده ساکارومیسس نیز 4 درصد بوده است .
    میزان تغییرات مخمر و آفلاتوکسین به ترتیب با جذب نوری در طول موج600 نانومتر توسط دستگاه اسپکتروفتومتر و دستگاه HPLC مورد ارزیابی قرار گرفت نتایج فاز آزمایشگاهی نشان داد که به هنگام استفاده از ساکارومیسس سرویزیهدر دز 3 درصد میزان کاهش برای B1 92/7و 90.6 درصد و برای B2 94 و 89/8 درصد میزان کاهش در دوز 4 درصد مخمر به ترتیب 94/6 و 693/3 درصد برای B1 و95/8 و94/9 درصد برای b2 بوده است . میزان کاهش آفلاتوکسین در پودر ماهی به ترتیب 90.79 و 85-91 درصد برای تیپ b1 و 87/70 و 87/05 درصد برای B2 بوده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده آن است که مخمر ساکارومیسس سرویزیه قادر به کاهش تیپ های شاخص آفلاتوکسین در
    شرایط آزمایشگاهی و پودر ماهی بوده و می توان از آن بعنوان ابزار بیولوژیک در جهت کنترل آفلاتوکسین استفاده کرده و با دوزهای مشخص به پودر ماهی اضافه نمود.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، ساکارومیسس سرویزیه، پودر ماهی کلیکا
  • سیده نسیبه حسینی، شهاب الدین صافی، محمدرضا خوانساری، مجید صادقپور، عباس اسدی صفحات 233-238
    نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه تشخیص باید در طول زمان با ثبات و نیز نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه های مختلف بر روی نمونه های یکسان باید قابل مقایسه باشد. برای رسیدن به هدف فوق استفاده از کیت های تشخیصی که در آن مواردی چون حساسیت، ویژگی، صحت و دقت در حد معیارهای بین المللی رعایت شده باشد، ضروری م یباشد هدف از انجام این مطالعه، مقایسه عملکرد کی تهای تشخیصی شرکت Elitech با کیت های تشخیصی شرکت پارس آزمون بود . در این راستا پارامترهای گلوگز، کلسترول، کراتینین و پروتئین تام در محدوه های طبیعی و پاتولوژیک مورد بررسی قرارگرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در محدوه ی مقادیر طبیعی گلوگز، بین دو کیت تفاوت کاملا معنی داری وجود دارد (P<0.001 )ولی در محدوده های پاتولوژیک تفاوتی مشاهده نمی شود. در مورد کلسترول در محدود ه ی مقادیر طبیعی بین دو کیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P<0.05) ولی در محدوده های پاتولوژیک تفاوت کاملا معنی دار بود ( P<0.0001) در ارتباط با کراتینین تفاوت بین عملکرد دو کیت در هم ه ی محدود ه ها معنی دار بود (P<0.001)و بالاخره در مورد پروتئین تام، تفاوتی بین عملکرد دو کیت در محدوده ی مقادیر طبیعی و محدوه ی مقادیر سرم کنترل True Lab P مشاهده نگردید در حالیکه تفاوت در محدود هی مقادیر سرم کنترل 3 Level معنادار بود (P<0.05).
    نتایج حاصل از این مطالعه می تواند به انتخاب مسئولین آزمایشگا ه ها دراستفاده از کیت های تشخیصی دارای دقت و صحت مناسب، کمک نماید
    کلیدواژگان: صحت، دقت، ضریب پراکنش، کی تهای تشخیصی
  • فیروزه سقایی*، مرتضی ثمینی، ایرج کریمی، عابد کوهپایه صفحات 239-248
    سیستئامین به علت دارا بودن خاصیت اکسیداتیو ، به عنوان یک ترکیب ایجادکننده زخم دئودنوم شناخته شده است . داروها یی که واجد آثار آنتی اکسیدان می باشند می توانند از اثرات این ماده بر روی دئودنوم جلوگیری نمایند . به این منظور بر روی 16 گروه 7 تایی موش صحرایی نر از نژاد ویستار ، اثرات ضد زخم دو داروی کا پتوپریل (با دوزهای 15 mg/kg و 30 و 45 یکبار و به صورت خوراکی) و اومپرازول (با دوزهای 10 و20 30 mg/kg یکبار و به صورت خوراکی ) هر کدام 12 ساعت و 0.5 ساعت قبل از القا زخم دئودنوم توسط سیستئامین که به صورت خوراکی (با دوز 450 mg/kg،دو بار و به فاصله 4 ساعت) به کار برده شد ارزیابی گردید. همه حیوانات در این گروه ها ، 24 ساعت پس از آخرین دوز سالین یا سیستئامین توسط اتر کشته شده ودئودنوم آنها خارج و توسط سالین شستشو داده شده سپس فیکس و جهت ارزیابی شاخص زخم و مطالعات هیستوپاتولوژیک آماده گردید . نتایج نشان داد سیستئامین به دئودنوم آسیب شدیدی وارد نموده و پیش درمان با دو داروی کاپتوپریل و اومپرازول القاء زخم دئودنوم توسط سیستئامین را کاهش می دهند. شاخص زخم در گروه سیستئامین 0.6 3.02 بوده ولی با تجویز اومپرازول به 0.24 ± 0.94 وبا کاپتوپریل به 0.24 ±0.7 رسید که این کاهش معنا دار بود . درصد مهار زخم با تجویز اومپرازول 74/68% و با تجویز کاپتوپریل 8/24±77/6%برآورد گردید . این نتایج بیانگر اثر هر دو دارو بر پیشگیری از زخم دئودنو م ناشی از سیس تئامین می باشد که احتمالا به اثرات آنتی اکسیدان آنها مربوط می شود.
    کلیدواژگان: سیستئامین، زخم دئودنوم، کاپتوپریل، اومپرازول، موش صحرایی
  • شاهرخ رنجبربهادری*، امیرحسین متوسلیان، سعید بکایی، محمدرضا یوسفی صفحات 249-254
    نئوسپورا کنینو م از انگل های تک یاخته ای است که از آن بعنوان یکی از عوامل مهم سقط جنین در گاو نام می بر ند. در بررسی حاضر به منظور بررسی حضور آنتی بادی برعلیه انگل فوق و همچنین تبیین نقش آن در وقوع سقط جنین در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان گرمسار، تعداد 84 نمونه سرمی از گاوهای شیری با سابقه سقط و 20 نمونه از گاوهای فاقد سابقه مذکور تهیه و پس از ارسال به آزمایشگاه، جهت حضور آنتی بادی علیه نئوسپورا کنینو م با استفاده ازکیت الایزا Herdcheck، IDEXX''s، USA )مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان داد که در 40 راس از 104 گاو مورد بررسی (38/5%)پادتن ضد نئوسپورا کنینو م وجود داشت که در 95%آنها سابقه سقط گزارش گ ردید . بررسی آماری نیز اختلاف معنی داری را بین وقوع آلودگی در گاوهای با سابقه سقط جنین در مقایسه با گاوهای سالم نشان داد (P<0.01)در صورتی که این ارتباط بین تعداد زایش و سن دام های مورد بررسی و آلودگی به نئوسپوروزیس معنی دار نبود (P>0.01)همچنین مطالعات آماری نشان داد که همبستگی معنی داری میان شیوع آلودگی و فراوانی وقوع سقط در گاوهای مورد مطالعه وجود دارد(P<0.01)که این می تواند مبین نقش تاثیرگذار انگل مذکور در تکرار وقوع سقط در دام های آلوده باشد . بنابراین با توجه به اهمیت نقش این تک یاخته در ایجاد خسار ات اقتصادی وسیع، می بایست اقدامات موثر جهت کنترل آن نمود.
    کلیدواژگان: نئوسپورا کنینو، م سقط جنین، سرواپیدمیولوژی، گرمسار، ایران
  • کامران جعفرزاده خالدی، مهزاد آقازاده مشگی*، انوشه شریفان، کامبیز لاریجانی صفحات 255-264
    توجه و علاقه فزاینده مبنی بر استفاده کمتر از نگهدارنده های سنتتیک منجر به انجام تحقیقات در زمینه یافتن و استفاده از مشتقات طبیعی دارای خاصیت ضد میکروبی شده است. اسانس رزماری به علت دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی و خاصیت آنتی اکسیدانی وسیع، به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر اسانس گیاه رزماری بر روی رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در سوپ آماده تجارتی در حضور غلظ تهای مختلف اسانس(0،50،100ppm )در درجه حرارت های 8 و 25 درجه سانتی گراد به مدت 14 روز بود.شمارش تعداد کل باکتری به روش کشت سطحی پس از تهیه رق تهای متوالی و کشت در محیط نوترینت آگار، پس از 24 ساعت گرمخانه گذاری انجام پذیرفت.
    نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد تاثیر مقادیر مختلف اسانس بر میزان رشد باکتریاز نظر آماری معنی دار(p<0.05 )بوده و با افزایش غلظت اسانس، میزان رشد باکتری کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: اسانس رزماری، استافیلوکوکوس اورئوس، نگهدارنده طبیعی
|
  • Afsharzadeh, M.R.*, Gilanpourh., Radmehr, B Pages 207-214
    In this investigation striated cloacae muscles in 14 cloacae (intact and incised) of male ostriches were studied.Cloacae in the ostriches like the other birds is composed of coprodeum,urodeum and proctodeum.All these three compartments are surrounded by six striated muscles.These muscles are arranged in three layers;superficial,middle and deep layer.The superficial layer include the cloacal sphincter,the levator cloacae and the depressor cloacae muscles.The middle layer is composed of the constrictor cloacae and the transverse cloacae muscles.The deep layer is composed of only one muscle the dilator cloacae.There are two other muscles which can be considered as the cloacae muscles in the male ostrich.These are the levator phalli and the retractor phalli muscles which are associated with the phallus in the male ostrich.
    Keywords: Cloacae, Anotomy, Striated muscles, Male ostrich
  • Nekuie Farda.*, Motalebi, A.A., Jalali Jafarib., Aghazadeh Meshgim., Azadikhah, D Pages 215-222
    This survey was concluded to study identification, distribution determination of Diplostomum spataceum infestation and it's possible causes in west Azarbaijan (Iran)cold water fish farms.for this purpose among 40 propagated and cultured Rainbow trout, Onchorhynchus mykiss, farms around West Azarbaijan Province of Iran, 312 individuals were examined parasitically randomly during various harvesting seasons.52 infested fishes with 16.6% were found and 12 farms that 9 farms enjoyed river water and 3 farms had well water sources to provide their water supply. Infested farms were found around Makou, Urmia, Piranshahr, Naghadeh, whereas, Urmia and Tekab infested farms were caused by exotic infestation of infected fingerlings. It was shown that most of the farms which had Diplostomum spataceum provided their water supply from river alone or with the other water sources.The most infection rate with 39% was observed in summer and minus infection rate 6.6% in spring was observed.These farms enjoyed of sedimentation ponds that can play a key role in complementing the life cycle of the parasite. A great accumulation of Vermins, specially Snails were observed around and in the sedimentation ponds. In the meanwhile, 70 cases of these snails were collected in which Lymnaea sp., bivalves and planorbis genus have been distinguished. In autopsies of Lymnaea snails, a stage of sporocyst form of parasite was observed.
    Keywords: Diplostomum spataseum, Oncorhynchus mykiss, West Azerbaijan, Geographical distribution
  • Saeidi Asl, M.R.*, Safari, R Pages 223-232
    Aflatoxins are the most important metabolite of Aspergillus and some species of Penicillium. B1, B2, G1 and G2 are the main types of aflatoxins and the other metabolites are produced from these. In this study, inhibitory effect of Saccharomyces cerevisiae on B1 and B2 were examinated in two scales (culture media and Kilka fish meal). In culture media, were used from two concentration of B1 (12 and 16 ppb) and B2 (8 and 12 ppb) and two doses of the yeast (3 and 4%). In fish meal, were also two concentration of B1 (50 and 100 ppb) and B2 (25 and 50 ppb) and one dose of the yeast (4%). Changes of aflatoxins and the yeast growth were tested by HPLC and Spectrophotometer (OD: 600 λ respectively. Laboratory results were showed that B1 and B2 havebeen decreased to 90.6-92.8% and 89.9-94% respectively(for 3% Saccharomyces cerevisiae) and 93.3-94.6% and94.9- 95.8% respectively (for 4% Saccharomyces cerevisiae). In fish meal, B1 and B2 have been decreased to 85-90.79% and 87.05-87.07% respectively. The conclusion were showed that this yeast is able to significantly decrease of B1 and B2 aflatoxins in culture media and meal and can be used as biological tool in different feed particularly fish meal.
    Keywords: Aflatoxin, Saccharomyces cerevisiae, Kilka fish meal
  • Hossainin., Safi. S.*, Khansari. M.R., Sadeghpoorm., Asadi. A Pages 233-238
    It would seem to be a reasonable objective that results produced by a given laboratory for each assay are consistent over time and that results produced by different laboratories from the same samples are comparable. It seems that using diagnostic kits with sensitivity,specificity, accuracy and precision at international levels, is necessary to achieve the objective. The objective of this study was to compare the performance of the diagnostic kits from Elitech and Pars Azmoon companies. Glucose, cholesterol, creatinine and total protein concentrations at normal and pathological levels were measured. The results of the present study showed that there was a high significant difference (p0.05) was seen at normal concentrations between the kits but at pathological concentrations thedifference was highly significant (p
    Keywords: Accuracy, Precision, Coefficient of variation, Diagnostic kit
  • Saghaei. F.*, Samini. M., Karimi. I., Koohpaye. A Pages 239-248
    Cysteamine is known to induce duodenal ulcer by oxidative effect in mucus. We studied the protective effect of captopril (with doses 15, 30 and 45mg/kg respectively at0.5 and 12h before ulcer induction) and omeprazol (withdoses 10, 20 and 30mg/kg respectively at 0.5 and 12h before ulcer induction) against cysteamine–inducedduodenal ulcer (450mg/kg twice at 4h interval) in 112 rats by determining duodenal ulcer Index and ulcer inhibition percent. Drugs used in this study were given by gavages. Twenty-four hours after the final dose of normal saline or cysteamine, the animals were killed under ether anesthesia and the duodena were excised carefully. Each duodenum was cut open along the antimesentric side and rinsed with saline and examined under 5-fold binocular magnification. For histological examination, tissue samples were fixed in 10% neutral buffered formalin. We found that Captopril and Omeprazole decreased the incidence of ulcers and also enhanced the healing of ulcers. Ulcer Index by Cysteaminewas 3.02 ±0.6 but after the administration of Omeprazol decreased to 0.94±0.24 and with Captopril reached to 0.7 ±0.24 that both was significant (P≤0.05). Percent of ulcer inhibition by Omeprazol %68.74±8.24 and by Captopril administration were %77.6± 8.24. Conclusively, both drugs have anti ulcer effects that are probably due to antioxidant effects of these drugs.
    Keywords: Cysteamine, duodenal ulcer, Captopril, Omeprazole, Rat
  • Ranjbar, Bahadori. Sh*, Motevaselian. A.H., Bokai. S., Yosefi. M.R Pages 249-254
    Neospora caninum has been recognized as an important cause of abortion in cattle. This study was done for determining of the presence of antibody against above-mentioned parasite and its effective role in abortion in the industrial and semiindustrial husbandries in Garmsar. Eighty four serum samples from aborted cattle and also 20 serum samples from healthy cattle were taken and after sending to laboratory, were analyzed for antibodies against Neospora caninum antigen using a commercial N. caninum ELISA kit (Herdcheck, IDEXXs, USA). Results showed that antibodies to N. caninum were found in 40 of 104 total cattle (38.5%) and abortion was reported in 95% of them. Statistical analyses showed significant differences between incidence of the infection in aborted cattle and healthy cattle (p0.01). Moreover, statistical analysis showed that there is correlation between prevalence of the infection and frequency of abortion in cattle (p
    Keywords: Neospora caninum, Abortion, Seroepidemiology, Garmsar, Iran
  • Jafarzadeh Khaledik., Aghazadeh Meshgim.*, Sharifana., Larijani, K Pages 255-264
    Increasing tendency to reduce the use of synthetic preservatives has led to research and use of naturally derived antimicrobials. The essential oil of rosemary is used as flavoring agent in food and because of great antimicrobial and antioxidative characteristics, it is known as a pharmaceutical plant. The aim of this survey was to investigate the effect of different concentrations of rosemary essential oil (0, 50 and 100 ppm) at two temperatures (8 and 25 ºC) during fourteen days storage on growth of Staphylococcus aureus in a commercial soup. Surface plate count was used after serial dilution preparation of samples for determination the number of bacteria after 24 hours. Results were statistically significant (p
    Keywords: Rosemary essential oil, Staphylococcus aureus, Natural preservative