فهرست مطالب

علوم آبزی پروری پیشرفته - سال دوم شماره 3 (پاییز 1397)

نشریه علوم آبزی پروری پیشرفته
سال دوم شماره 3 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود محسنی*، مصطفی کریمی نسب، محمداسماعیل راست روان، یونس گل علی پور صفحات 1-11

    به منظور مطالعه اثر سطوح مختلف پروتئین جیره غذایی بر روند رشد و کارایی غذا بچه ماهی آزاد دریای خزر (Salmo trutta caspius)  با متوسط وزن 45/0 ± 85/4 گرم، آزمایش رشدی در قالب طرح آماری کاملا تصادفی طراحی و اجرا گردید. آزمونها در پنج سطح پروتئینی 35، 40، 45، 50 و 55  درصد، در شرایط یکسان پرورشی به مدت 63 روز انجام شد. میانگین دمای آب در طول دوره پرورش 5/1± 7/14 درجه سانتیگراد و اکسیژن محلول 68/0 ±  6/7 میلیگرم در لیتر در نوسان بود. وزن نهایی، وزن کسب شده، شاخص نرخ رشد ویژه، نسبت بازده پروتئین و ضریب چاقی ماهیان تغذیه شده با جیره محتوی سطوح مناسب پروتئین (40 تا 45 درصد)، بطور معنی‎داری (05/0 P≤) از ماهیان تغذیه شده با جیره محتوی 35 و 55 درصد پروتئین بالاتر بود. با افزایش پروتئین در جیره غذایی ماهیان به میزان بیش از 45 درصد، ضریب تبدیل غذایی به طور معنی‏داری افزایش یافت. کمترین مقادیر ضریب تبدل غذایی در سطوح پروتئینی 40 و 45 درصد مشاهده ‏شد. بجز تیمار 45 درصد پروتئین در سایر تیمارها هیچگونه اختلاف معنی‏دار آماری در میزان گلبول‏های سفید ماهیان تغذیه شده با سطوح مختلف پروتئین مشاهده نشد (05/0 P≥). متوسط لایزوزیم ماهیان تغذیه شده با جیره محتوی 55 درصد پروتئین بطور معنی بالاتر از ماهیان تغذیه شده با جیره محتوی 35 درصد بود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‎توان اذعان نمود حد مناسب  پروتئین در بچه ماهی آزاد پرورشی، به میزان بالاتر از 40 درصد و پایینتر از 45 درصد در جیره به منظور دستیابی به حداکثر رشد از نظر فیزیولوژیک و اقتصادی و بهبود سیستم ایمنی می باشد.

    کلیدواژگان: پروتئین، ماهی آزاد دریای خزر (Salmo trutta caspius)، روند رشد و کارایی غذا
  • علیرضا قائدی*، محمود حافظیه صفحات 13-22

    هزینه بر ترین بخش آبزی پروری و سود و زیان یک آبزی پرور را کیفیت و کمیت خوراک تعیین میکند. از نقطه نظر اقتصادی و زیست محیطی، مصرف غذای مناسب و ایجاد رشد و سلامت در آبزی و در نهایت تولید گوشت ماهی با کیفیت برای انسان، بسیار حایز اهمیت است. غذای ماهی با هدف تامین نیازهای آبزی فرموله شده بطوریکه مواد اولیه با کیفیت از منابع مختلف بر اساس حداقل قیمت و حداکثر کارایی طی فرایند اکستروژن فرآوری و به پلتی قابل مصرف برای آبزی تبدیل میگردند. اطلاع از هزینه سنگین خوراک در آبزی پروری، این نکته را برجسته میکند که تولید خوراک خوب در کارخانه و نگهداری مسیولانه در مزرعه بر عهده هر دو طرف میباشد. مسئولیت تولید و استفاده از مواد اولیه مناسب بر عهده کارخانه تولید خوراک است اما بخش مهمی از نتیجه کار که شامل مدیریت تغذیه، انبار داری مناسب و آگاهی از معضلات و مشکلات ناشی عدم نگهداری مناسب خوراک و راه های کنترل عوارض آن بر عهده آبزی پرور میباشد. اطلاع از علایم و مشکلات ناشی از کیفیت نامناسب و یا فساد در خوراک، عوامل ایجاد کننده شرایط نامطلوب در خوراک و انبار و اعمال کنترل کیفی و ارزیابی های مناسب در مقاطع مختلف از مواردی است که به آبزی پرور در بهینه سازی مدیریت تغذیه مزرعه کمک شایانی میکند. این نوشتار ویژه آبزی پروران و در سطح مزرعه طراحی شده و نکات کلیدی را در خصوص غذا و مدیریت تغذیه در مزارع بیان میکند.

    کلیدواژگان: فساد خوراک، مدیریت انبار خوراک، کنترل کیفی
  • سید فخرالدین میرهاشمی نسب*، مجید نصرتی، صادق امیدوار، جواد دقیق روحی، منیره فئید، محدث قاسمی صفحات 23-34

    بررسی حاضر از نوع کاربردی و پیمایشی و جامعه آماری متشکل از 58  مزرعه منتخب پرورش کپور ماهیان استان گیلان است که گردآوری داده های آنها به روش بازدیدهای میدانی و تکمیل پرسشنامه ها انجام گرفت. از نظر طراحی ساختمان استخر،  7/39 درصد مزارع بازدید شده دارای دیواره های حاشیه ای مناسب و 9/56 درصد آنها از شیب بستر مطلوب برخوردار بودند. رودخانه ها (06/62 درصد) و چاه ها (86/25 درصد)، اصلی ترین منابع تامین آب مزارع بوده و پسابها نیز در بیشتر موارد (1/62 درصد) به رودخانه ها تخلیه می شدند. فیلتراسیون فیزیکی آب، منبع ذخیره آب و حوضچه رسوبگیر به ترتیب در 3/26، 3/19و 7/1درصد استخرها وجود داشت. مراحل آماده سازی اصولی در غالب استخرها بطور کامل انجام نمی شد. در تمامی مزارع ، بچه ماهی از داخل استان تامین گردیده و در 6/58 درصد آنها عملیات همدما سازی قبل از معرفی بچه ماهیان به استخر رعایت می شد. 53 درصد از پرورش دهندگان، غذای ماهیان را بصورت دست ساز تهیه می کنند. کودهای گاوی، مرغی، اوره و فسفات پرمصرف ترین انواع کود بوده، اما مقدار مصرف و روش کوددهی در اغلب مزارع سلیقه ای و بدون رعایت دستورالعمل های شیلاتی انجام می شد. عوامل زنده غیر هدف در بیشتر استخرها حضورداشته و برنامه جدی برای کنترل آنها وجود نداشت. نمونه برداری بهداشتی فقط در 3/10 درصد استخرها انجام می شد. تحصیلات مدیران مزارع اغلب غیر دانشگاهی و تعداد کمی از آنها در دوره های آموزشی شیلاتی شرکت داشته اند، با این وجود فقط 3/10 درصد از  مزارع  بهره مند از کارشناس فنی بودند. بازبینی پرسشنامه ها، بیانگر وجود نقاط ضعف عدیده در مقابل برخی تجارب ارزشمند فعالان این صنعت می باشد. سازمان های مسیول با بهره گیری از نظرات کارشناسی و ارایه آموزش های ترویجی و کاربردی، می توانند نقش مهمی در برطرف نمودن بسیاری از این مشکلات و افزایش تولید و درآمد آبزی پروران ایفاء نمایند.

    کلیدواژگان: استان گیلان، مزارع پرورش ماهیان گرم آبی، وضعیت ساختاری، مدیریت
  • فروزان چوبیان*، زهره رمضانپور، محمدرضا نوروزفشخامی، کورش حدادی مقدم، ذبیح الله پژند، جلیل جلیل پور صفحات 35-43

    هدف از انجام این تحقیق جداسازی و کشت ریز جلبک های بومی غنی از اسیدهای چرب به منظور بهبود ترکیب اسیدهای چرب  دافنی بود. جلبک های Scenedesmus dimorphus  و Chlorella vulgaris جداسازی و کشت شدند. برای این تحقیق 2 تیمار و یک گروه شاهد (با 3 تکرار) در نظر گرفته شد. دافنی ها در تیمارهای 1 و 2 به ترتیب با جلبک های   S. dimorphusو C. vulgaris تغذیه شدند و دافنی های گروه شاهد هیچ جلبکی دریافت نکردند. تراکم ریز جلبک ها برای غنی سازی دافنی107× 5 عدد سلول در میلی لیتر بود. غنی سازی به مدت 24 ساعت انجام شد. طبق نتایج بدست آمده مقدار PUFA درجلبک های dimorphus  .S و C. vulgarisبه ترتیب 16 و 3/26 درصد بود. مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع C20:5 (اکوزاپنتانوییک اسید) و  C22:6 (دوکوزاهگزانوییک اسید) در S. dimorphus به ترتیب 8/0 و 1/1 در صد بود.  مقدار اسیدهای چرب لینولییک (C18:2) و لینولنیک (C18:3) در C. vulgarisبه ترتیب 6/8 و 9/16 درصد بود. مقدار PUFA به ترتیب  در گروه شاهد و دافنی های غنی شده با S. dimorphusو دافنی های غنی شده با C. vulgaris1/15، 6/17 و 8/19 درصد بود. طبق نتایج کسب شده  غنی سازی دافنی ها با جلبک های مورد نظر در بهبود ترکیب اسیدهای چرب دافنی ها موثر بود.

    کلیدواژگان: ریز جلبک، اسیدهای چرب، longspina Daphnia، غنی سازی زیستی، PUFA
  • محمد هرسیج*، رضا ناصریان، حجت جعفریان، سید مرتضی سیدیان صفحات 45-57

    مطالعه ای به منظور بررسی اثر سه نوع ورودی مختلف آب (یک ورودی عمودی (تک)، دو ورودی عمودی (ترکیبی) و یک ورودی عمودی و افقی (ترکیبی)) بر میزان تعویض آب و حذف فضولات در مخازن هشت ضلعی و دایره ای (حجم 313 لیتر و بدون حضور ماهی) انجام شد. میزان آب ورودی در تمام ورودی ها 086/0 لیتر در ثانیه (یکبار تعویض آب در ساعت) بود. برای شبیه سازی میزان تعویض آب و حذف فضولات به ترتیب از نمک صنعتی و گرانول های پلیمری از جنس پلی استایرن استفاده شد. در مخزن هشت ضلعی با دو ورودی عمودی پس از یک ساعت، مقدار شوری از 20 به 20/0±40/6 گرم در لیتر و با یک ورودی عمودی و افقی، مقدار شوری از 20 به 05/0±67/6 گرم در لیتر و در مخزن دایره ای با یک ورودی عمودی و افقی مقدار شوری از 20 به 05/0±30/9 گرم در لیتر رسید که نسبت به ورودی های دیگر تعویض آب مناسب تری داشتند. در دو مخزن، میزان دفع گرانول های پلیمر (فضولات) با گذشت زمان، ابتدا افزایش و سپس کاهش نشان داد. بیشترین مقدار دفع فضولات در مخزن هشت ضلعی با یک ورودی عمودی (08/0±20/44 گرم) و در مخزن دایره ای با یک ورودی عمودی و افقی (97/3±05/38 گرم) مشاهده شد. نتایج حاصل از اثر متقابل نحوه ورودی و نوع مخازن نشان داد که مناسب ترین ورودی برای میزان تعویض آب در دو مخزن به ترتیب متعلق به یک ورودی عمودی و افقی، دو ورودی عمودی، یک ورودی عمودی بود در حالیکه مناسب ترین دفع فضولات به ترتیب در یک ورودی عمودی، یک ورودی عمودی و افقی، دو ورودی عمودی، در دو مخزن مشاهده شد.

    کلیدواژگان: مخازن هشت ضلعی، مخازن دایره ای، ورودی آب، دفع فضولات، تعویض آب
  • سهراب دژندیان*، رضوان الله کاظمی، علی حلاجیان، سپیده ملکی شمالی صفحات 59-69

    در این تحقیق گناد 50 قطعه از فیلماهیان  3  و 4 ساله پرورش یافته در استخرهای بتونی مراکز تکثیر و پرورش  شهید رجایی ساری (25 قطعه) با میانگین وزن 54/2± 106/18 کیلوگرم و میانگین طول کل 098/6±53/139 سانتیمتر و شهید مرجانی آق قلا (25 قطعه) با میانگین وزن و طول کل بترتیب 60/1 ± 76/9 کیلوگرم و 57/6 ± 46/ 117 سانتیمتر از طریق  بیوپسی مورد بررسی قرار گرفت. ماهی ها با استفاده از پودر گل میخک با غلظت  ppm300 - 200  به مدت 15 - 10 دقیقه بیهوش شدند. پس از تثبیت نمونه‏ها در محلول بوین، مراحل آبگیری، شفاف‏سازی، پارافینه و قالب گیری، انجام گردید (بهمنی و کاظمی، 1377). بافت ها با استفاده از میکروتوم دوار به ضخامت 7 میکرون برش و با استفاده از هماتوکسیلن- ایوزین رنگ‏آمیزی شدند. پس از مونته شدن لام های حاوی بافت گناد با چسب کانادا بالزام، نسبت به مطالعه بافت ها با میکروسکوپ نوری  اقدام گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که 54 درصد ماهیان ماده (27 قطعه) و 46 درصد (23 قطعه) نر بودند. این مطالعه نشان داد که از 25  فیلماهی پرورشی مرکز شهید رجایی، 56درصد ماده،  44 درصد نر  بودند.  از لحاظ رسیدگی جنسی، ماهیان ماده و نر بترتیب در  3  و 5 مرحله جنسیII-I (57/28 درصد)،  II (50 درصد)، III II  (42/21 درصد) و I-II  (88/9 درصد)، II (8/18 درصد)، IIIII  (8/18درصد)،   III-IV(27.3 درصد) و IV (27.3 درصد) قرار داشتند. فیلماهیان پرورشی مرکز شهید مرجانی 52 درصد ماده و 48  درصد نر بودند.  از لحاظ  رسیدگی جنسی ماهیان ماده و نر بترتیب در 4 و 3 مرحله جنسی I (8/15 درصد)،) I-II 76/30درصد)،) II 44/38 درصد)، II-III، (38/15 درصد) و II (3/58 درصد(، II-III (25 درصد)،IV  (66/16 درصد(قابل تشخیص بودند. نتایج نشان داد که مرحله رسیدگی جنسی ماهیان خاویاری هم سن، در شرایط محیطی و زیستی مختلف می تواند متفاوت باشد.

    کلیدواژگان: فیلماهی پرورشی، Huso huso، غدد جنسی، مراحل رسیدگی جنسی، بافت شناسی
|
  • Mahmoud Mohseni *, Mostafa Kariminasab, Mohammad Esmail Rast Ravan, Younes Gol Alipour Pages 1-11

    The effects of dietary protein levels on growth and feed efficiency were investigated in Caspian trout, Salmo trutta caspius. Five experimental diets containing five different dietary levels of protein (35, 40, 45, 50 and 55% diet) were fed to triplicate groups of 225 with an initial weight of 4.85 ± 0.45 g for 63 days. Oxygen concentration was 7.6 ± 0.68 mg L-1 and average water temperature was 17.7 ± 1.5 °C was in effect throughout the experimental period. Significant higher Final body weight, weight gain, specific growth rate, protein efficiency ratio and condition factor were observed in fish fed diet supplemented with optimum levels of protein (40 and 45%) than that of fish of other dietary groups such as 35 and 55 % protein. Feed efficiency ratio of fish fed 35 and 55 % protein were significantly higher than those of fish fed 40 and 45% dietary protein levels (P≤ 0.05).  There were no significant differences in white blood cell content of serum in all treatments, expect fish fed diet containing 45 % protein that was significantly higher than that of fish fed other diets. Lysozyme activity of fish fed 55 % protein was significantly higher than this of fish fed 35 % protein.  Based on the results of this study, could say that increased levels of protein in the diets of juvenile Caspian trout (Salmo trutta caspius) up to 40- 45% in diet, improved growth performance, feed utilization parameters and nonspecific immune response.

    Keywords: protein, Growth, Caspian trout (Salmo trutta caspius), Immune response
  • Alireza Ghaedi *, Mahmud Hafezieh Pages 13-22

    Feed comprises the main cost and adjust the economical profit in aquaculture operations. From an economical and environmental view, it is important to ensure that feed is well utilized, providing high growth rate and good health and finally ensure a high-quality production. Fish feed is formulated in order to meet the target species needs for nutrient and energy. All ingredient combined by leas-cost formulation software to satisfy nutritional requirement of the aquatic animal. Knowing the high cost of feed in aquaculture units, highlights this point that high quality feed production in factory and best feeding management in farms, is on both side responsibilities. The farmer is in charge for best feeding administration, suitable storage and feed handling. Any neglection in this area may results economic lost and complications. Awareness of symptoms and problems caused by poor feed quality, feed spoilage and unfavorable condition causers in feed and store and quality control program care, helps the aquacultures units to optimize their practice.

    Keywords: Feed spoilage, Storage management, quality control
  • Seyed Fakhraddin Mirhashemi Nasab *, Majid Nosrati, Sadegh Omidvar, Javad Daghigh Roohi, Monireh Faeed, Mohaddes Ghasemi Pages 23-34

    This survey was an applied and survey type that their data were collected through visits of farms and completion of the questionnaire of 58 selected farms of carp in Guilan province. In terms of building pond design, 39.7% of them had suitable walls, 56.9% had a suitable slope. Rivers (62.6%) and wells (25.86%) were the main sources of water supply to the ponds, and wastewater was discharged to rivers in most cases (62.1%). The physical filtration of the input water, water tank and sediment pond was available in 26.3%, 19.3% and 1.7% of the ponds, respectively. Principal preparation steps in most ponds were not fully implemented.In all the farms, fish were fed from the province and in 58.6% of the farms were co-isotherm before the introduction of fish to the pond was well respected. 53% of breeders made fish meals handmade. Cow and poultry fertilizers Urea and phosphate are the most widely used fertilizers in fields but the use of these fertilizers in most cases is non-compliant with Fisheries instructions were carried out. Non-target living factors were seen in most of farms and there was no serious program to control them. Health sampling was carried out only in 10.3% of the farms. Most farmers had no academic education, while a limited number of them had completed training courses. Only 10.3% of the farms benefited from the technical expert. A review of the questionnaires shows that there are many weaknesses against some of the valuable experiences of this industry's activists. The responsible organizations can play an important role in eliminating of many problems and increasing the production and income of the producers by taking advantage of experts’ opinions and providing essential and applied training.

    Keywords: Guilan province, warm water fish farms, Structural status, management
  • Fruzan Chubian *, Zohreh Ramezanpour, Mohammad Reza Nowrouzfashkhami, Kourosh Haddadi Moghaddam, Zbihollah Pajand, Jalil Jalilpoor Pages 35-43

    The purpose of this study was to isolate and cultivate of microalgae enrich of fatty acids in order to improve the composition of fatty acids in daphnia. Scenedesmus dimorphus and Chlorella vulgaris were isolated and cultivated.  For this study two treatment groups and one control group (with three replicates) were considered. Daphnia in treatments 1 and 2 were fed with S. dimorphus and C. vulgaris, respectively and control group didn’t feed any algae. The microalgae density to enrich of daphnia was 5×107 cells/ml. Daphnia enrichment was carried out for 24 hours. On the basis of results, the amounts of PUFA in S. dimorphus and C. vulgaris were %16 and %26.3 respectively. The amounts of unsaturated fatty acids of Eicosapentaeonic acid (C20:5) and Docosahexaenoic acid (C22:6) in S. dimorphus, were %0.8 and %1.1 respectively. The amounts of the Linoleic acid (C18: 2) and Linolenic acid (C18:3) in C. vulgaris were %8.6 and %16.9 respectively. The PUFA amounts in control group, daphnia enriched with C. vulgaris and daphnia enriched with S. dimorphus were %15.1, %17.6 and %19.8 respectively. Enrichment of Daphnia with the mentioned algae was effective in improving fatty acids composition of daphnia.

    Keywords: Microalgae, fatty acids, Daphnia longspina, bioenrichment, PUFA
  • Mohammad Harsij *, Reza Naserian, Hojat Jafariyan, Morteza Seyedian Pages 45-57

    This research aims to investigate the effect of three types of water inlets (one vertical input; two vertical inputs; one vertical & horizontal input) on the rate of water exchange and solid removal in octagonal reservoir (313 liter, without fish). Entering water in all entrances was 0.086 liter per second (water exchange: once per each hour). Salt was used as the tracer in measuring water exchange of reservoirs and the polystyrene was used as the simulator of fish waste. After one hour, in octagonal reservoir with two vertical inputs, salinity was reduced from 20 to 6.40±0.20 ppt and with one vertical & horizontal input from 20 to 6.67±0.05 ppt that had effective in water exchange. And in circular reservoir with vertical & horizontal inputs, salinity was reduced from 20 to 9.30±0.20 ppt that had effective in water exchange. In two reservoirs, discharge rate of polymer granules (waste) over time increased and then decreased. Maximum polymer granules discharge rate was observed in octagonal reservoir with one vertical input (44.20 ± 0.88 g) and in the circular reservoir with one vertical & horizontal input (38.5 ± 3.97 g). The results of the interaction between the input method and the type of reservoirs showed that the most effective input for the water change rate belonged to: one vertical & horizontal input > two vertical inputs > one vertical input, respectively. While the most effective solid removal were: one vertical input> one vertical & horizontal input > two vertical inputs, respectively.

    Keywords: Octagonal reservoir, Circular reservoir, Water inlet, Solid removal, Water exchange
  • Sohrab Dejandian *, Rezvan Kazemi, Ali Hallajian, Sepideh Maleki Shomali Pages 59-69

    In this research,were evaluated 50 gonad pieces at age 3 and 4 year old , farmed huso huso in concrete pools of Shahid Rajaee Reproduction and Rearing Sari were 25 pieces (14 females and 11 males) by biopsy in the winter 2003. Anesthetizing fish was used with clove powder. Microscopic slides were prepared by microtome 5-7µ and then the histological slides were stained with Hematoxylene & Eosin. Microscopic studies showed that 54% of the fish (27 pieces), 46% (23 pieces) male and were detectable of sexual maturity in terms. Also, in this study, 25 pieces of the Shahid Rajaee, 56% of the were males, 44% females, and including 3 stages I- II (28.57%), stage II (50%) and stage II- III ( 21.42%) and in males 5 sex stages included stage I- II (9.88%), stage II (18.8%), stage II- III (18.8%) and stage III-IV (27.3%) and stage IV (27.3%) observation Became Of the 25 pieces of the Gorgan Shahid Marjani, 52% were female and 48% were male. Sexual maturity of the four sexual stages in the females including stage I (15.8%), stage I- II (30.76%) stage II (38.44%) and stage II-III (15.38%) and in males three sexual stages Including stage II (58.3%), stage II-III (25%) and stage IV (16.66%) were detectable. Our studies showed that according to age, environmental conditions and maintenance, these fishes were in the proper position and desirable sexual maturity in term.

    Keywords: Farmed, Huso huso, Gonad, Sexual maturity stages, Histology