فهرست مطالب

نشریه پژوهش های جغرافیای اجتماعی
پیاپی 11 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی انتظاری زارچ، نوشین بنار، معصومه آقایی صفحات 1-10

    گردشگری ورزشی به عنوان صنعت رایج در جهان با دو هدف تبلیغات به صورت کم هزینه و درآمدزایی و نهایتا اشتغال زایی، یکی از منابع مهم هر جامعه ای در راستای نیل به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر گردشگری ورزشی بر نظم، امنیت و اشتغال در استان گیلان بوده که از نوع کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را 104 نفر از مدیران، مسیولین و کارشناسان گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان گیلان، مسیولین و کارشناسان آژانس های مسافرتی فعال در زمینه تور گردانی (گردشگری ورزشی)، مسیولین هییت های ورزشی فعال در زمینه گردشگری ورزشی، مسیولین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات ورزش و جوانان استان گیلان و همچنین اساتید دانشگاه ها که فعال در زمینه گردشگری ورزشی تشکیل دادند که با توجه به اهداف تحقیق نمونه های آماری برابر جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های گردشگری ورزشی و اشتغال، نظم و امنیت با مقیاس لیکرت 5 ارزشی استفاده شد که روایی آن مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 830/0 و 903/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های فریدمن، پیرسون، اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین اولویت ابعاد پتانسیل های گردشگری ورزشی استان گیلان تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که جاذبه های طبیعی ورزشی مربوط به ورزش های ساحلی، آبی و تابستانی و جاذبه های مربوط به تپه نوردی و طبیعت گردی، مهم ترین پتانسیل های گردشگری ورزشی استان گیلان بودند؛ و همچنین بین گردشگری ورزشی با هر دو متغیر اشتغال و امنیت رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد، اما بین گردشگری ورزشی با نظم رابطه معنی داری وجود ندارد، همچنین گردشگری ورزشی می تواند تا حدودی میزان اشتغال و امنیت استان گیلان را پیش بینی کند. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان گیلان به گونه ای منظم و مستمر بخشی از وقت خود را در زمینه ی موضوعات گردشگری ورزشی اختصاص دهند و همچنین به دنبال اهدافی همچون ایجاد و گسترش تعاملات بین سازمانی به منظور ارتقای توانمندی و توسعه پایدار گردشگری ورزشی، شناسایی نخبگان و فرهیختگان صاحب نظر در حوزه توسعه پایدار گردشگری ورزشی به منظور بهره گیری از تخصص و توان آنان و بررسی نقش توسعه پایدار گردشگری ورزشی در ایجاد همبستگی اجتماعی، ارتقای شور و نشاط در جامعه و امنیت عمومی باشند.

    کلیدواژگان: گردشگری ورزشی، نظم، امنیت، اشتغال، استان گیلان
  • اسد علیزاده، علیرضا پورعیسی، ابوذر حسن نیا پرمکوهی صفحات 11-24

    ارتقای سلامت افراد جامعه، یکی از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است که باید از ابعاد گوناگون از جمله نیاز روانی مورد توجه قرار گیرد. وظیفه اصلی بهداشت روانی، تامین سلامت فکر و روان افراد جامعه است. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت روانی در مفهوم کلی، یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی، روانی و جسمی است (گنجی، 1385، ص 10). امروزه با وجود پیشرفت های علمی چشمگیری که در زمینه های روان پزشکی و روان درمانی به وجود آمده است، برخی از صاحب نظران برجسته نیاز به نقش، اهمیت و ضرورت دین و هویت افراد در سلامت روانی و روان درمانی را مورد تاکید قرار داده، معتقدند که اعتقادات مذهبی، موجب تسکین و بهبودی سریع تر آلام و مشکلات روانی می شود (گلستانی پور و زندی، 1392). از اینرو هدف این تحقیق بررسی نقش هویت ملی و دینی بر سلامت روانی سربازان وظیفه ناجا می باشد. نمونه انتخابی شامل 80 نفر از سربازان حین خدمت در یگانهای تابعه فرماندهی انتظامی شهرستان املش بوده که به روش حذفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه سلامت روانی دراگوتیس (R-SCL-90.Derogatis) به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان 95 درصد و از آزمون کورنباخ برای پایایی گویه های پرسش نامه استفاده گرید. نتایج آزمون فرضیه ها بیانگر وجود رابطه منفی و معنی داری بین هویت دینی و اختلال در اکثر مقایس های سلامت روانی (از 9 مقیاس پرسشنامه) وجود دارد. همچنین بین هویت ملی و سلامت روانی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بدین معنی که هر چه سربازان از منظر هویت ملی و دینی در سطح بالاتری باشند، کمتر دچار اختلالات روانی می گردند.

    کلیدواژگان: هویت ملی، هویت دینی، سلامت روانی، خدمت سربازی
  • سمانه نوری لنگ، شهرام امیر انتخابی صفحات 24-33

    تحقیق حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری بر احساس امنیت اجتماعی جامعه شهری ماسال درسال 1390 انجام شده است. چارچوب نظری تحقیق نیز از نظریه فشار مرتن ونظریه پیوندافتراقی ساترلند و نیز دکترین بازدارندگی برگرفته شده است. اهداف این پژوهش به طور خلاصه عبارت اند از: برآورد میزان رابطه بین آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری مانند سرقت و توتو و اعتیاد و امنیت اجتماعی شهر ماسال. جامعه آماری این پژوهش را کلیه جوانان 30-15 ساله شهر ماسال در سال 1390 تشکیل می دهند که با حجم نمونه 356 نفر مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این پژوهش به مطالعه تاثیر سرقت، توتو و اعتیاد بر امنیت اجتماعی پرداخته شده است. روش تحقیق این پژوهش به صورت تلفیقی است یعنی ابتدا داده ها به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و سپس برای تکمیل پژوهش از روش مصاحبه نیز بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای توتو، سرقت و اعتیاد و امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، توتو، سرقت، اعتیاد، آسیب اجتماعی، بیکاری
  • وحید ایرانی، محمدمهدی رحمتی، معصومه آقایی صفحات 34-52

    هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین ابعاد تعهد حرفه ای و بهره وری پرسنل ورزشکار یگان ویژه استان گیلان در ارتقای نظم و امنیت بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان نیروی یگان ویژه استان گیلان بود که تعداد 120 نفر از پرسنل ورزشکار به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. در انجام این پژوهش پس از تایید روایی صوری پرسشنامه های تعهد حرفه ای (آلن و میر و اسمیت، 1993) و بهره وری منابع انسانی (هنری، 1382) توسط متخصصان، پایایی آن ها در یک مطالعه راهنما، به ترتیب 907/0= α و 881/0= α محاسبه شده و سپس در بین آزمودنی ها توزیع و جمع آوری شد. سپس از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس t تست و آزمون آنووا و ضریب همبستگی پیرسون) برای ارتباط بین ویژگیهای فردی، بهره وری و تعهد حرفه ای استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که همبستگی معنی دار و مثبتی بین تعهد حرفه ای (هنجاری، مستمر و عاطفی) با بهره وری سازمانی کارکنان یگان ویژه استان گیلان وجود دارد، همچنین تفاوت معنی داری بین گروه سنی، سابقه کاری و سطح تحصیلات پاسخگویان در شاخص های بهره وری سازمانی و تعهد حرفه ای وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به فرماندهان نیروهای یگان ویژه پیشنهاد می شود جهت افزایش بهره وری کارکنان، زمینه های افزایش تعهد حرفه ای آن ها را مد نظر قرار دهند. همچنین، راهکارهایی را برای بهبود و ارتقاء بعد مستمر تعهد حرفه ای و نیز خرده مقیاس های تعهد و حمایت سازمانی بهره وری اتخاذ نمایند.

    کلیدواژگان: تعهد حرفه ای، بهره وری، پلیس، یگان ویژه، ورزشکار
  • مرضیه مختاری شهماروندی، فروغ رودگرنژاد، کریم کیاکجوری صفحات 53-62

    هدف این پژوهش بررسی رابطه تعهد سازمانی و تاثیر آن بر یادگیری سازمانی کارکنان کلانتری های استان گیلان (مورد مطالعه: شهر رشت) می باشد. تعداد 260 پرسشنامه بین کارکنانی که به طور داوطلبانه تمایل به شرکت در تحقیق و پاسخگویی به سوالات را داشتند توزیع، که از این گروه، تعداد 246 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. در تحقیق حاضر تعهد سازمانی به عنوان متغیر مستقل و یادگیری سازمانی به عنوان متغیر وابسته تعریف می شوند. به عبارتی این پژوهش در نظر دارد تا ارتباط تعهد سازمانی و تاثیر آن را روی یادگیری سازمانی در کارکنان کلانتری های شهر رشت بررسی نماید. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های تعهد سازمانی آلن و مایر (1991) و یادگیری گومژ و همکاران (2005) بودند. برای تحلیل یافته های پژوهش از معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای آماری Spss نسخه 21 بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که همبستگی شدید بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان برای برنامه ریزی مدیریتی سازمان ها برای افزایش بهره وری کارکنان با توجه به اثربخشی و کارایی آن ها اقدام نمود.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، یادگیری، نیروی انتظامی، گیلان
  • سیده مریم پورسید، پری موسی پور میاندهی صفحات 63-70

    در حال حاضر گردشگری یکی از ارکان اصلی توسعه در جهان به شمار می آید. مهم ترین اثر توسعه ی صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمد است. اشتغال به عنوان یکی از دغدغه های ممالک در حال توسعه از جمله ایران می باشد که عواملی همچون نرخ بالای رشد جمعیت، با تقاضای شهرنشینی وضعی پدید آورده است که در آن نیروی کار را در این کشورها با مشکل جدی مواجه نموده است. شهرستان رشت مرکز استان گیلان با قابلیت های بالای توریستی است و اهداف این تحقیق شناسایی و بررسی مولفه های اثر گذار بر توسعه ی گردشگری و اشتغال شهرستان، ارایه راهکارهای مناسب برای بالا بردن سطح اشتغال بیشتر برای ساکنان شهرستان رشت است. تا کنون کمتر تحقیقی که در برگیرنده دو مولفه به طور همزمان و جامع شامل توسعه ی گردشگری واشتغال گردشگری باشد در شهرستان رشت صورت گرفته است و نیاز به انجام این تحقیق احساس می شد. جامعه آماری این تحقیق به طور تصادفی 220 نفر از ساکنان شهرستان رشت است. سوال اصلی تحقیق توسعه گردشگری تا چه میزان در افزایش اشتغال در شهرستان رشت تاثیردارد؟ فرضیه به اثبات رسانیده این تحقیق این عبارت است که بین توسعه ی گردشگری و اشتغال در شهرستان رشت رابطه معنا داری وجود دارد. در این مقاله از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. مطا لعات به دوصورت اسنادی و پیمایشی انجام شده و دراین راستا ازنرم افزار Excel و Spss بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که توسعه گردشگری افزایش اشتغال را در این شهرستان، برای ساکنان منطقه بخصوص جوانان به همراه خواهد داشت.

    کلیدواژگان: گردشگری، توسعه، اشتغال، شهرستان رشت، صنعت
|
  • Mostafa Entezari zarch, Noshin Benar, Masomeh aghaei Pages 1-10

    Sport ecotourism is a current economy in today’s world with two aims of advertisement in a cheap way and earning money and consequently job engagement, is one of the sources of each society to reach economic, social and cultural targets. The aim of this study is analysis of effects of sport ecotourism on discipline, security and job engagement in Guilan province which from the data gathering view consist of qualitative and quantitative study. The participants of this study are 104 persons, consist of managers, representatives and tour experts of Tourism and Cultural Organization, the representatives of sports committees active in sport ecotourism, and university professors active in sport ecotourism and based on the objectives of study samples were chosen. For collecting data the ecotourism and job engagement, discipline and security questionaires with likret value of 5 and the reliability of it was verified, and the validity of it verified by the use of Alfa-Chronbsch respectively 0.830 and 0.903. For analyzing the data Fridman, Pearson, Spearman and multi-variable Regression used. The results showed that there are significant differences between priorities of sport ecotourism potentials of Guilan province. The natural sportive attractions related to beach sports, and summer sports, and climbing are the most important potentials of sport ecotourism of Guilan province. Also there is a significant difference between sport ecotourism and two variables of job engagement and security, but there is no significant difference between sport ecotourism and discipline. Furthermore, sport ecotourism can predict the rate of job engagement and security of Guilan province. Therefore based on the results we can suggest different organizations and representatives of Guilan province put some time on the sport ecotourism subjects, and also try to increase mutual collaborations between different organizations for the aim of increase of stable development of sport ecotourism, finding elites in the field of sport ecotourism development for using their ability and ideas, and examining the role of sport ecotourism stable development in social solidarity, increasing exhilaration and public security in society.

    Keywords: sport tourism, order, security, occupation, Guilan Province
  • Asad Alizadeh, Alireza Pourisa, Abouzar Hasania Pages 11-24

    Promotion of public health, which is one of the most fundamental problems in each country should consider various aspects including psychological needs. The main task of mental health, mental health and social thought. As defined by the World Health Organization, mental health in a general sense, the full potential of the role of psychological, social and physical. Despite significant scientific advances in the fields of psychiatry and psychotherapy have been developed)Ganji,2008) Some experts highlighted the need for the role, importance of religion and identity in the mental health and psychotherapy have stressed, believe that religious belief and healing relief of pain and psychological problems (Golestanipour & Zandi,2013). The purpose of this study was to examine the impact of national and religious identity of Mental Health Police are conscripts. To analyze data from multiple regression and analysis of questionnaire items used Kornbakh test grid reliability. Hypothesis test results indicate a significant negative relationship between religious identity and scale of mental health disorders in the majority (of 9 scale questionnaire) there. Between national identity and mental health, there is a significant negative correlation. This means that the soldiers from the perspective of national and religious identity at a higher level, they are less likely to develop mental disorders.

    Keywords: national identity, religious identity, mental health, Conscription
  • Samaneh.nouri Pages 24-33

    This research performed to investigate a sociological survey of unemployment social damages on the social security in masal in1390. The theoretical frame work of the research consist of merton"s strain theories and Sutherland"s differential theories and Deterrence Doctrine. Object of this research in summery are evaluating quality of unemployment social damages such as robbery, TOTO, addiction on social security in masal. Statistical population of this research consist all of 15 – 30 youth in masal that it is studied with 356 samples. This research has tried to study influence of robbery, TOTO, addiction on social security. Method of this research is syneretistic. For this reason, first we gathered data as surveying and also we used from questionnaire. After that we perform depth interview. Finally result of this research show that there are relation among TOTO, robbery, addiction, with social security.

    Keywords: social security, TOTO, robbery, addiction, social damages, unemployment
  • Vahid Irani, MuhammadMahdi Rahmati, Ma’soomeh Aqaii Pages 34-52

    This present paper aims to investigate professional commitment and efficiency relation in security and order improvement among Guilan athletic police officers. The fact of the matter is that one-hundred and twenty of athletic police officers have been chosen. To take account this investigation, the prepared professional commitment questionnaire (Allen, Mire, Smiths, 1993) and human sources efficiency (Henry, 1382) have been analyzed by experts and the final released results depicted = α 0.907 and = α0/881 which consequently are gathered. Then a descriptive and illative statistics are used (Variance T test, Enova Test and Pierson Correlation Modulus) so as to demonstrate a relationship among personal characteristics, efficiency, and commitment. The results which have been driven from the data analysis have shown a peculiar relation between professional commitment (normative, permanent, and emotional) and staffs efficiency in Guilan Police officers. In addition, there have been found peculiar efficiency and commitment differences among age group, job background, and education level the participants’. Based on the present investigation, it is highly recommended, for improving staffs efficiency, to the Guilan police commanders to seriously consider staffs job commitments. At the end, it utterly suggests commanders use solutions so as to improve the so-called commitment.

    Keywords: professional commitment, efficiency, police, athletes
  • Marzieh Mokhtari, Froogh Roodgarnejad, Karim Kiakajori Pages 53-62

    the purpose of this study was to investigate the relationship between organizational commitment and its impact on organizational learning of police in Guilan (case study: Rasht). 260 questionnaires were distributed to the employees who voluntarily wish to participate in the study and had to answer questions, that 246 persons complete the questionnaire. In this research, organizational commitment and organizational learning are defined as dependent and independent variables, respectively. Organizational Commitment Questionnaire (Allen and Meyer, 1991) and teach Gomez (2005) were research tools. To analysis of Data Structural equation modeling was used By SPSS version 21 statistical software. The results showed that there is a high correlation between organizational commitment and organizational learning. According to the results of this research can be used for management planning to increase staff productivity due to their effectiveness and efficiency should be taken.

    Keywords: organizational commitment, learning, police, Guilan
  • Seyede Maryam Poor Seyed, Parii Moosapoor Mi’andehi Pages 63-70

    Tourism is known as one of the main development pillars around the world. The most important impact of tourism industry is on job creation. Employment is one of the serious challenges in developing countries such as Iran where population growth high rate plus urbanization trends lead to serious troubles for labor force. Rasht Township with great tourism attractions has a great number of tourism opportunities. The present paper intends to recognize the main effective factors on tourism development and job creation. It also attempts to recommend solutions in order to improve Rasht township employment conditions. There have been no attempts on both tourism amplification and tourism employment in Rash yet. In fact, two-hundred and twenty inhabitants from Rasht city have been chosen. The investigation’s main question: how does Tourism development influence on job creation? Moreover, there is a distinguished relation between tourism attractions and job creation in Rasht Township. This present paper has used descriptive-analytics method. Additionally, two SPSS and Excel software have been used, as well. The results have shown that tourism amplification strongly will effect on, particularly young population, employment growth.

    Keywords: Tourism, development, employment, Rasht Township, industry