فهرست مطالب

مطالعات توسعه اجتماعی ایران - سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، پاییز 1401)

فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/10
  • تعداد عناوین: 20
|
  • حجت مداحی شاهخالی، علی باصری، سید محمد ثقفی نژاد صفحات 7-19

    این پژوهش با هدف نقش توسعه فضای مجازی و شبکه اجتماعی بر سبک زندگی دانشجویان شهرستان دماوند انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و توصیفی و از نظر اجرا میدانی و کتابخانه ای است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه های دماوند هستند که در سال 9911 در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. شیوه جمع آوری اطلاعات مصاحبه و مشاهده غیرمستقیم می باشد بر این اساس مصاحبه را تا جایی که به حد اشباع برسد ادامه داده و با 91 نفر مصاحبه انجام گرفت. بعد از منسجم کردن اطلاعات آنها را بر اساس کدها دسته بندی و کدگزاری کرده و تحلیل گفتمان انجام شد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت رشد فناوری سلامت، بهداشت، ارتقای سطح تغذیه و توجه بیشتر بر سلامت غذایی؛ افزایش علاقه به جوانی، تناسب و زیبایی ظاهر و پوشش های مناسب و حتی اوقات فراغت از مطالعه آزاد به وب گردی و تنها مطالعه کتاب های درسی خود یک نوع سبک زندگی را بوجود می آورد که با تبلیغات های موجود در فضاهای مجازی این سبک در حال گسترش در بین جوانان می باشد تا جایی که بتوانند از عهده پرداخت ان بر بیایند از کالاهای برند و خوب استفاده می کنند و حتی همه پاسخگوبان به نوعی از اعتمادی که در گروه ها به واسطه شناختی که در فضاهای مجازی بوجود می آید یا به واسطه یکی از دوستان در گروهی عضو شده بوجود آمده است.

    کلیدواژگان: توسعه شبکه های اجتماعی، سبک زندگی، فضای مجازی
  • لیلا فتحی، طیبه قاسمی صفحات 21-40

    هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی در بین زنان معلم ساکن در شهر ساوه است. امروزه اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش‏های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده وظایف شغلی را نیز به عهده می‏گیرند که به واسطه آن تحت فشارهای عینی و ذهنی قرار گرفته با تعارض نقش مواجه هستند. این پژوهش به روش کیفی و استراتژی گراندد تیوری انجام شده است. مشارکت‏کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده‏اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده و سپس داده‏های حاصل از آن با استفاده از کدگذاری سه مرحله‏ای باز، محوری و گزینشی تحلیل شده‏اند. یافته‏ها حاکی از آن است که شرایط علی، تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی- مشکلات ساختاری اقتصادی- هنجارهای فرهنگی بر جامعه - توانمندی، استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می‏باشد. شرایط زمینه‏ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی- خانوادگی؛ حمایت‏های قانونی از زنان - آموزش تعاون و همکاری در خانواده - برابری حقوق زنان- رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله‏گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی - حمایت‏های سازمانی و دولتی - خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می‏باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان - مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی - گسترش آسیب‏های اجتماعی - کاهش سلامت روان، رفاه و کیفیت زندگی می‏باشد.

    کلیدواژگان: تعارض نقش، خانواده، زنان، گراندد تئوری
  • میترا حامدی نژاد، ملیحه علیفری * صفحات 41-59

    پژوهش حاضر با موضوع عدم قطعیت سیاست اقتصادی و ارزش شرکت: نقش واسطه ای سرمایه فکری و تحقیق و توسعه صورت پذیرفت. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی- همبستگی قلمداد می شود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت‏های بورس اوراق بهادار تهران طی سال‏های 1394 تا 1399 می‏باشد. نمونه مورد استفاده نیز از طریق روش حذف سیستماتیک از جامعه آماری انتخاب شد به این ترتیب از بین شرکت‏های جامعه آماری 114 شرکت به عنوان نمونه پژوهش، جهت بررسی و آزمون فرضیات انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده‏های پژوهش با استفاده از نرم‏افزار EVIEWS10 و آزمون رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد بین عدم قطعیت سیاست اقتصادی و مسیولیت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ سرمایه فکری بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی و ارزش شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ سرمایه فکری بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ تحقیق و توسعه بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی و ارزش شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین تحقیق و توسعه بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: عدم قطعیت سیاست اقتصادی، ارزش شرکت، سرمایه فکری، تحقیق و توسعه
  • حسین شاهوردی، سروش فتحی، طهمورث شیری صفحات 61-73

    با توجه به شروع پدیده سالمندی در جهان و برنامه‏ریزی اغلب کشورهای جهان در این حوزه؛در ایران نیز از دهه هشتاد سیاستگذاری در این حوزه آغاز و از دهه نود بحث سالمندی از مباحث جدی در ایران شده است. بر این اساس نهادهای مختلفی چون کمیته امداد امام (ره) وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی. . . به عنوان سازمان‏های متولی این حوزه سالمندی شده‏اند. این تحقیق در زمره تحقیقات ارزیابی و ارزشیابی قرار دارد. داده‏های تحقیق با استفاده از دو روش مطالعات تطبیقی و تکنیک تحلیل داده‏های ثانویه به دست آمده و مورد تحلیل واقع شده است. یافته‏های تحقیق نشان می‏دهد؛ با مبنا قرار دادن شاخص‏های دیده‏بانی سالمندی جهانی، وضعیت سالمندی در ایران با شاخص‏ها و معیارهای جهانی فاصله دارد و در بعضی شاخص‏ها این فاصله به حدی زیاد است که می‏توان از آن به عنوان شکاف یاد کرد. تحلیل چرایی این وضعیت، عموما انگشت اشاره را به سمت و سوی عدم انسجام در برنامه‏های رفاهی را نشان می‏دهد. با توجه به یافته‏های تحقیق، پیشنهادهایی از بابت ارتقاء عملکرد برنامه‏های سالمندی درایران ارایه شده است.

    کلیدواژگان: برنامه‏ های رفاهی، سالمندی، شاخص‏های دیده بانی سالمندی، نهادهای اجتماعی
  • کرم حبیب پور گتابی صفحات 75-99

    بنا به ضرورت شناسایی و اولویت‌بندی موضوعات آموزش شهروندی برای سیاست‌گذاری اجتماعی، مطالعه حاضر با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، به ارزیابی این نیازها در بین 1200 نفر از شهروندان مرد و زن واقع در سنین 15 سال و بالاتر ساکن در 10 منطقه شهری کرج پرداخته است. یافته‌ها حاکی است که از نظر نیاز به آموزش شهروندی، از حیث حوزه‌ها، شهروندان کرج به آموزش شهروندی در تمام 10 حوزه محیط زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگ، فرهنگ شهرنشینی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، مهارت‌های زندگی، ایمنی و مدیریت بحران، سلامت و پزشکی، آسیب‌های اجتماعی، و موبایل، اینترنت و شبکه‌های مجازی نیاز دارند که مهمترین حوزه‌های نیازمند آموزش به ترتیب مربوط به آموزش در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی، موبایل، اینترنت و شبکه‌های مجازی، محیط زیست و مهارت‌های زندگی بود. از حیث ابعاد آموزش شهروندی نیز، نیاز آموزشی در تمام 4 بعد ارزش‌ها و حقوق شهروندی، اخلاق شهروندی، تعهد و مسیولیت‌پذیری اجتماعی، و تعلق/عرق محلی، ملی و بین‌المللی بالا بود، اما در بعد مشارکت مدنی، میزان نیاز پایین بود. مقایسه نیازمندی آموزشی در این ابعاد نشان داد که بعد ارزش‌ها و حقوق شهروندی مهمترین بعد از این حیث بود و ابعاد اخلاق شهروندی، تعلق/عرق محلی، ملی و بین‌المللی و تعهد و مسیولیت‌پذیری اجتماعی نیز به ترتیب در مراتب بعدی قرار داشتند. ابتنای بر یافته‌ها دلالت بر تکثر نیازهای آموزش شهروندی، الگوی متنوع نیازهای آموزش شهروندی، هژمونی هویت ایرانی، هژمونی شهروندی محلی و ملی، و فقدان شهروندی جهانی، و فقدان شهروندی فعال در بین شهروندان کرج دارد.

    کلیدواژگان: سیاست اجتماعی، شهروندی، آموزش شهروندی، شهروندی فعال، هویت شهروندی
  • فاطمه سیدی، مهدی کلاهی صفحات 101-112

    روند تمرکز جمعیت در شهرها و تخلیه روستاها، نه تنها بهره ‏مندی از توان طبیعی کشور را با چالش اساسی روبرو نموده، بلکه روستاییان تولیدکننده و کم‏توقع را به مصرف‏کنندگان آسیب‏پذیر در حاشیه شهرها بدل نموده است. این در حالی است که رویکرد جدید روستازیستی و روستاگزینی می‏تواند بخشی از این مشکلات را مرتفع نماید. برای آزمون این فرض و این که چه عواملی در این روند اثرگذار هستند، این بررسی در روستاهای حوضه آبخیز بخش احمدآباد شهرستان مشهد به انجام رسید. روش بررسی از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و داده ‏های مورد نیاز طبق فرمول کوکران از خانوارهای نمونه به روش تصادفی سیستماتیک گردآوری شدند. داده‏ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، به ویژه آزمون‏های لوین، تی‌تست، پیرسون، دوربین- واتسون، ضریب تلرانس و F، تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که مولفه‏ های طبیعی (بالاترین)، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی و سیاستی (کمترین)، بر رونق و رواج روستازیستی اثر دارند. بنابراین، برنامه‏ ریزی به منظور ارتقای وضعیت منابع طبیعی، تجدیدنظر در سیاست‏های توسعه‏ای روستایی و همچنین فراهم آوردن شناخت عوامل جامعه‏ شناختی، جزو راهبردهای پیشنهادی هستند.

    کلیدواژگان: روستازیستی پایدار، اقتصاد روستازیستی، فرهنگ روستازیستی، سیاست روستازیستی، مشارکت اجتماعی
  • شهریار ساجدی رئیسی، داود دعاگویان، علی رحمانی فیروزجایی، ماجده قلی پور صفحات 113-134

    امروزه رسانه ‏های اجتماعی نقش مهمی در تحکیم روابط اجتماعی و وحدت نمادین جامعه داشته و به یک نوع سبک زندگی در بین جوانان تبدیل شده است. گسترش و نفوذ شبکه‏ های اجتماعی بر پایه نظریه ‏های کلمن، پاتنام، فوکویاما و بوردیو، تغییرات زیادی را در رفتار و ذهنیت مردم بوجود آورده و این تحقیق بر آن است که نقش رسانه‏ های اجتماعی استان مازندران را در ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی این استان مورد بررسی قرار دهد.. روش این تحقیق از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نظر شیوه اجرا یک روش آمیخته (کیفی و کمی) است. ابتدا در بخش کیفی تلاش شده است که با اجرا مصاحبه‏ های نیمه ساختار یافته، نقش این رسانه‏ های در فرایند تولید سرمایه‏ های اجتماعی و فرهنگی اخذ و سپس با بهره گیری از روش کمی، دیدگاه ‏ها مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و بخش کمی کارشناسان حوزه سرمایه اجتماعی و رسانه ‏ها هستند که با شیوه نمونه گیری احتمالی انتخاب شدند.داده‏ های کیفی با استفاده از کد گذاری و داده ‏های کمی با استفاده از تحلیل‏های آماری مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می‏دهد که بیشترین نقش رسانه‏ های اجتماعی مازندران در شکل‏گیری تعاملات بین کاربران 1- در موضوع تعامل فردی: اشتراک‌گذاری مطالب ارزشی، - همکاری‌های و گفتمان دوجانبه، - انتقاد و ارزیابی از نحوه عملکرد دیگران به ویژه مسیولین و وادار کردن مسیولین به پاسخگویی مسیولین و تبادل اطلاعات آنلاین است. 2- در موضوع تعامل اجتماعی: برگزاری جلسات مشترک (کلاب هاوس) - برقراری ارتباط آنلاین بین گروه‏ها و اقشار اجتماعی - تعامل بین سازمان‌های مردم نهاد. 3- تعامل برای آموزش همگانی: افزایش سواد رسانه‌ای - افزایش آگاهی‌های عمومی از قوانین - شناساندن جرایم و مجازات‌های آن - مطرح شدن تکالیف و حقوق شهروندان - ایجاد نگرش و جلب مشارکت مردمی و فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد. 4- تعامل برای تولید رسانه: کیفیت برنامه‌های رسانه‌ای و تولید تبلیغات. 5- تعامل برای اقناع پیام رسانی به دیگران: دادن اطلاعات صحیح به مخاطبان- عدم اغراق‌گویی و متناسب بودن پیام‌ها با نیازهای مخاطبان بوده است.

    کلیدواژگان: مازندران، رسانه‏ های اجتماعی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، تعامل، بوردیو
  • اکبر امیدی، میثم موسایی، منصور وثوقی صفحات 135-150

    تقدیرگرایی یعنی نیرویی بیرون از اراده‌‌ی فرد سرنوشت او را تغییر دهد و یا تعیین کند. این نیرو می‌‌تواند خواست و مشیت الهی باشد یا یک عامل اجتماعی مثل حکومت. توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی، پیشرفته شدن، قدرتمند شدن و بزرگ شدن است. اینکه افراد تا چه میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را نتیجه‌‌ی کیفیت عملکرد خود می‌‌دانند، از مباحثی بود که در این تحقیق بدست آمد. هدف این مقاله ارایه‌‌ی تحلیلی جامعه شناختی از مقوله‌‌ی تقدیرگرایی و وضعیت آن در شهر ایلام و همچنین تحلیل نقش این باور در مقوله‌‌ی توسعه در استان است. روش تحقیق در این پژوهش بر مبنای رویکرد ترکیبی متوالی(کیفی- کمی) و از نوع گراندد تیوری یا نظریه بنیانی است. در بخش کیفی تعداد 25 نفر شهروندان شهر ایلام (بالای 15 سال)، در رده‌‌های شغلی مختلف و از هر دو جنس زن و مرد مشارکت کردند. گردآوری داده‌‌ها از طریق انجام مصاحبه‌‌های عمیق و نیمه ساختار یافته انجام گردید. مراحل کدگذاری داده‌‌های به دست آمده انجام و اعتباریابی با ارایه مقولات به داوران انجام شد. در بخش کمی حجم نمونه را با استفاده از فرمول کوکران در شهر دویست هزار نفری ایلام با سطح دقت 7% تعداد196 نفر تعیین گردید و داده‌‌های بدست آمده با یافته‌‌های روش کیفی تطبیق داده شد. یافته‌‌های تحقیق نشان داد دو نوع تقدیرگرایی مذهبی و اجتماعی در بین مردم شهر ایلام رواج دارد. تقدیرگرایی مذهبی در بین افراد مذهبی، میانسال و بالاتر و افراد با تحصیلات کمتر بیشتر رواج دارد و تقدیرگرایی اجتماعی بیشتر در بین افراد جوان در سن اشتغال رواج دارد و از موانع توسعه به شمار می‌‌آید.

    کلیدواژگان: تقدیرگرایی، توسعه، ارزش‏ها و نگرش‏ها، ایلام
  • علی آقایاری، مسعود رضا رنجبر، مصطفی ماندگار، سید حکمت الله عسکری صفحات 151-162

    شیوه عینی محاسبه خسارت به عنوان یکی از روش‌های محاسبه خسارات در کنواسیون بیع بین‏المللی کالا مصوب 1980 و سیستم حقوق داخلی بسیاری از کشورها مورد شناسایی قرار گرفته ‌است. اعمال روش عینی محاسبه خسارات در جایی است که طرف زیان دیده مابه‌التفاوت قیمت قرارداد اصلی و قیمت معامله جایگزین را از شخص ناقض قرارداد درخواست می‌کند. اجرای شیوه عینی محاسبه خسارت حاصل اعمال اصل جبران کامل خسارات است و اعمال آن همسو با قاعده کاهش خسارت می‌باشد؛ زیرا با اعمال شیوه عینی محاسبه خسارت، زیاندیده اقدامات معقول و متعارفی را برای کاستن از خسارت انجام می‌دهد. علی رغم اینکه روش عینی محاسبه خسارت در قوانین و مقررات حقوق ایران پیش‌بینی نشده است ولی مانعی وجود ندارد که دادگاه‌ها برای جبران خسارت به این روش متوسل شوند. بر اساس مواد پیش‌بینی شده در کنواسیون، شخص زیاندیده می‌تواند علاوه بر دریافت خسارات ناشی از تفاوت قیمت قرارداد جایگزین و قرارداد اصلی، دیگر خسارت‌های از دست رفته خود را نیز مطالبه کند.

    کلیدواژگان: اصل جبران کامل خسارات، بیع بین المللی کالا، شیوه انتزاعی محاسبه خسارات، شیوه عینی محاسبه خسارات و قاعده کاهش خسارت
  • رضا نظری، مجید رادفر، علی بقایی سرابی صفحات 163-176

    هدف این پژوهش، تبیین جامعه شناختی اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به بانک ملی ایران در سال 1397 می‏باشد. چارچوب نظری انتخاب شده، نظریه مبادله و پیش فرض‏های اساسی این نظریه است که فرض بر کنشگری عاقلانه و پیگیری حساب شده منافع است. در چنین وضعیتی افراد تعاملاتی را شروع و ادامه می‏دهند که برایشان، همراه با سود باشد و بتوانند تضمین‏های لازم را از طرف مقابل دریافت کنند. در این تحقیق، با استفاده از روش کمی و پیمایشی به گردآوری داده‏ها و تحلیل داده‏ها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه اعتماد اجتماعی صفاری‏نیا و شریف (1389) و پرسشنامه مبادله اجتماعی (محقق ساخته) بود و برای تحلیل داده‏ها از آزمون‏های آماری مربوطه و تحلیل مسیر در محیط نرم‏افزار Spss استفاده شد. یافته ‏های تحقیق نشان داد، ضریب همبستگی بین دو متغیر عوامل جامعه شناختی و اعتماد اجتماعی به بانک 700/0 و دارای سطح معنی‌داری (000/0=SIG)، ضریب همبستگی بین میزان هزینه- فایده و اعتماد اجتماعی، 586/0 و دارای سطح معنی‏ داری (000/0=SIG)، ضریب همبستگی بین سطح کنش عقلانی و میزان اعتماد اجتماعی، 769/0 و دارای سطح معن ی‏داری (000/0=SIG)، ضریب همبستگی بین میزان احتمالات ریسک و اعتماد اجتماعی، 725/0 و دارای سطح معنی‏داری (000/0=SIG)، ضریب همبستگی بین میزان منافع شخصی و میزان اعتماد اجتماعی،606/0 و دارای سطح معنی‏داری (000/0=SIG) بود. ضریب همبستگی بین سطح پاداش متصور شده و میزان اعتماد اجتماعی، 610/0 و دارای سطح معنی‏داری (000/0=SIG) و ضریب همبستگی بین میزان ضررهای پیش‏بینی نشده و اعتماد اجتماعی، 863/0 و دارای سطح معنی‏داری (000/0=SIG) بود. مقدار ضریب تعیین در رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته برابر 60/0 می‏باشد. به عبارت دیگر 60/0 درصد از مجموع تغییرات متغیر اعتماد اجتماعی شهروندان به بانک ملی توسط مدل تحلیلی فوق تبیین می‏شود.

    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، نظریه مبادله، کنش عقلایی، سود - زیان، بانک ملی ایران
  • صادق خادمی، علی جانی پور، کرم جانی پور صفحات 177-193

    هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر قوانین و مقررات کیفری در حقوق داخلی و نقش آن در کاهش آسیب‌‌های اجتماعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشته حقوق شهر یاسوج و شیراز می‌‌باشد که از میان آنان 250 نفر انتخاب شدند و براساس فرمول کوکران تعداد 152 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. روش مورد استفاده در این پژوهش، کمی و از نوع پرسشنامه‌‌ای است. داده‌های بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرم‌‌افزار آماریSPSS در دو سطح تجزیه و تحلیل می‌شوند. در سطح اول با استفاده از روش‌‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح دوم با استفاده از روش‌های آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه‌‌ای) تجزیه و تحلیل شده است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهند قوانین سخت‌‌گیرانه مانند زندان در کنار قوانین بازدارنده و مجازات‌‌های اجتماعی جایگزین می‌‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌‌های اجتماعی داشته باشد. ضمن اینکه دفتر حمایت از حقوق کودکان مصوب 1399 ایده جدیدی است که در صورت اجرایی شدن مصوبات متناسب می‌‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌‌های اجتماعی داشته باشد. به علاوه سازوکارهای ترمیمی پیش و پساکیفری نقش مهمی در کاهش آسیب‌‌های اجتماعی دارند. همچنین تلاش‌‌ها برای کاهش آسیب‌‌های اجتماعی از طریق قوانین و مقررات داخلی می‌‌تواند الگویی بومی برای کاهش این معضل اجتماعی فراهم آورد.

    کلیدواژگان: آسیب های اجتماعی، قوانین کیفری، کودکان، نوجوانان، حقوق ایران
  • حسین ترابی، فریدون آزما، پرویز سعیدی صفحات 195-207

    هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی بوده است که از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می‌باشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکت‌کننده تحقیق 39 نفر از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی سازمان تامین اجتماعی استان‌های شمالی می‌باشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده‌اند. همچنین در مرحله کمی جامعه آماری را کارشناسان سازمان تامین اجتماعی استان‌های شمالی تشکیل می‌دهند که تعداد آنان 1000 نفر می‌باشد که برای تعیین حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 278 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای شناسایی ابعاد و مولفه‌های کارآفرینی اجتماعی با تاکید هوش اجتماعی از روش دلفی فازی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها عبارتند از: مصاحبه، اسناد و مدارک و پرسشنامه که نتایج تحقیق نشان داد چهار بعد اصلی: مهارت‌های اجتماعی- پردازش اطلاعات اجتماعی- مطلوبیت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و 17 مولفه، به عنوان مهمترین مولفه‌های کارآفرینی اجتماعی مبتنی بر هوش اجتماعی شناسایی شده است، همچنین برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای رتبه‌بندی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده که به ترتیب شاخص مهارت‌های اجتماعی با امتیاز 472/0، آگاهی اجتماعی با امتیاز 256/0، پردازش اطلاعات اجتماعی با امتیاز 164/0 و مطلوبیت اجتماعی با امتیاز 108/0 دارای اولویت می‌باشند.

    کلیدواژگان: کارآفرینی اجتماعی، هوش اجتماعی، دلفی فازی، تحلیل سلسله مراتبی
  • یوسف ادیب، مهدی روح الامینی، شهربانو قلی پور فریدونی صفحات 209-220

    هدف از پژوهش حاضر ارایه الگو جهت ارتقا فروش محصولات دیجیتال با رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (نخبگان و اعضای هییت‌علمی رشته مدیرت و بازاریابی) جهت اتفاق نظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر تعیین شد. و در بخش کمی جامعه آماری شامل: مدیران، کارکنان، بازاریابان در فروشگاه‌‌های فروش محصولات دیجیتال، در شهر ساری بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 151 نفرتعیین شد. روش نمونه‌‌گیری در بخش کمی یه شکل تصادفی بود. روش جمع‏آوری اطلاعات به ‌‌روش کتابخانه‌‌ای، و ابزار اندازه‌‌گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سوالات آن برگرفته از داده‌‌های حاصل از مصاحبه بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و 2. محتوایی انجام شد. در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به روایی گویه‏های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 870/0 صدم محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده‌ است. یافته‌‌ها نشان داد که که 75 درصد ارتقا فروش محصولات دیجیتال به ابعاد و مولفه‏های بازاریابی اجتماعی که دارای هفت بعد بشرح: 1. اثر بخشی، 2. اعتماد، 3. قابلیت دسترسی، 4. قیمت، 5. محصول، 6. تنوع 7. ترویج، وابسته است. که این ابعاد می‌‌توانند ارتقا فروش محصولات دیجیتال که دارای چهار بعد بشرح: 1. برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال 2. حضور در شبکه‌های اجتماعی، 3. مشتری محوری 4. عملکرد بازاریابی دیجیتال می‏باشد. را تبیین و پیش بینی کنند. یا به عبارتی عناصر و مولفه‌ها و زیر مولفه‌های بازاریابی اجتماعی 75 درصد در شایستگی ارتقا فروش محصولات دیجیتال موثر هستند.

    کلیدواژگان: الگو، ارتقا فروش، بازاریابی اجتماعی
  • فروزان نحاس، مصطفی ازکیا صفحات 221-252

    هدف از مطالعه حاضر تحلیل جامعه شناختی سیاست انبوه سازی مسکن مهر و نقش آن بر کاهش نابرابری اجتماعی مورد مطالعه (مسکن مهر فاز جدید هشتگرد و شهرلاهیجان در استان گیلان) بود. روش تحقیق، گراندد تیوری (نظریه داده بنیاد) و جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه شهروندان به همراه خانواده ساکن مسکن مهر شهر هشتگرد و شهر لاهیجان در استان گیلان بوده است. نمونه‏گیری ابتدا به صورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر با 16 خانوار، سرپرست خانوار ساکن مسکن مهر مصاحبه انجام شد. داده‏های جمع آوری شده، کدبندی، مفهوم‏سازی و مقوله‏بندی شدند. سپس کدگذاری محوری و گزینشی انجام گرفت و بر مبنای مفاهیم و مقوله‏ی هسته‏ای نمونه‏های بعدی برای مصاحبه انتخاب شدند. یافته‏های تحقیق براساس مدل پارادیمی پژوهش در پنج محور (شرایط علی، شرایط مداخله‌گر و شرایط زمینه‏ای، راهبردها و پیامدها) قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مشکلات کمی کیفی مسکن مهر، ضعف مکانیابی، مشکلات امنیتی اقتصادی، مشکلات زیست محیطی رفاهی و مشکلات نهادی مهمترین مشکلات مسکن مهر در محدوده مطالعاتی هستند که جملگی ریشه در مدیریت ضعیف مراحل مختلف اجرای پروژه مسکن مهر دارند و در صورت بی‏توجهی به مشکلات شناسایی شده در آینده نه چندان دور این مساکن اجتماعی، با چالش‏های پیچیده‏تر و بحرانی‏تر مواجه خواهند شد.

    کلیدواژگان: مسکن، گروه‏های کم درآمد، مسکن مهر، نابرابری اجتماعی
  • عادل ‏گری ‏ ‏گرجی ‏نیا، الهام ‏ ‏امینی صفحات 253-270

    اگرچه ‏بافت‏های ‏تاریخی ‏دارای ‏یک ‏ارزش ‏وجودی ‏بنام ‏هویت ‏هستند ‏ولی ‏در ‏گذر ‏زمان ‏و ‏به ‏دلیل ‏ناسازگاری ‏با ‏سایر ‏بافت‏ها ‏به ‏تدریج ‏به ‏انزوا ‏کشیده ‏می‏شوند. ‏به ‏گونه‏ای ‏که ‏در ‏اغلب ‏نقاط ‏جهان ‏از ‏جمله ‏در ‏کشور ‏ما ‏وجود ‏چنین ‏بافت‏هایی ‏یک ‏چالش ‏اساسی ‏برای ‏مدیران ‏شهری ‏است ‏زیرا ‏گام‏های ‏رشد ‏و ‏توسعه ‏را ‏همپای ‏کل ‏شهر، ‏نمی‏پیمایند. ‏در ‏مواجهه ‏با ‏این ‏مساله، ‏سیاست‏ها ‏و ‏رویکردهای ‏متعددی ‏مورد ‏آزمون ‏قرار ‏گرفته ‏است ‏که ‏فاقد ‏پاسخگویی ‏جامع ‏بوده‏اند. ‏لذا ‏مساله ‏پژوهش ‏کنونی ‏یافتن ‏مدل ‏جامع ‏و ‏مناسب ‏مداخله ‏در ‏بافت ‏فرسوده ‏است. ‏پژوهش ‏ضمن ‏مطالعات ‏اسنادی ‏برای ‏دستیابی ‏به ‏مدل ‏مدنظر، ‏آنرا ‏به ‏شیوه ‏میدانی ‏(با ‏مراجعه ‏به ‏خبرگانو ‏متخصصان) ‏به ‏بوته ‏آزمون ‏گذاشته ‏است. ‏جامعه ‏آماری ‏70 ‏نفر ‏متخصصان ‏و ‏خبرگان ‏است ‏که ‏به ‏شیوه ‏نمونه‏گیری ‏هدفمند ‏انتخاب ‏شدند. ‏داده‏های ‏پرسشنامه ‏در ‏نرم‏افزار ‏SPSS ‏تحلیل ‏شد. ‏با ‏توجه ‏به ‏نمره ‏بالای ‏4 ‏معیارها ‏و ‏زیرمعیارها ‏و ‏انحراف ‏معیار ‏کمتر ‏از ‏1، ‏در ‏نهایت ‏مدل ‏پیشنهادی ‏پژوهش ‏مورد ‏تایید ‏قرار ‏گرفت. ‏

    کلیدواژگان: پدیدار ‏شناختی ‏، هویت ‏مکان، ‏بافت‏های ‏فرسوده، ‏رویکرد ‏توسعه ‏پایدار
  • پریسا مرادیان، فرحناز رستمی، شهپر گراوندی صفحات 271-280

    در دهه ‏های گذشته طرح‏های توسعه‏ای متعددی در کشور اجرا شده است، که یکی از مهم ترین این طرح ها، طرح توسعه باغات و مطرح شدن شبکه‏ ایستگاه ‏های پمپاژ آب می‏باشد. با توجه به این‏که بسیاری از این طرح‏ها با شکست مواجه شده است، پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه زمینه‏ای به آسیب‏شناسی پروژه ایستگاه پمپاژ آب روستای پاسار هرسین پرداخته است. به منظور گردآوری اطلاعات از مصاحبه عمیق، گروه متمرکز و مشاهده مستقیم محقق استفاده شد که تجزیه و تحلیل داده‏ها طی دو مرحله‏ی‏کدگذاری باز و محوری انجام شد جامعه مورد مطالعه این پژوهش کارشناسان درگیر در پروژه و بهره ‏برداران روستای پاسارمی‏باشند. همچنین در انجام مصاحبه‏ ها از تکنیک‏ های نمونه ‏گیری هدفمند از نوع بارز در مرحله اول (مصاحبه با بهره ‏برداران و کارشناسان شناخته شده و دارای اطلاعات) و گلوله برفی در مرحله دوم (مصاحبه با افراد معرفی شده از جانب سایر نمونه ‏ها) درجهت رسیدن به اشباع نظری و غنای مفهومی بهره گرفته شده است.شکست پروژه موضوع و پدیده ی اصلی بود که پژوهشگران در مرور و بازخوانی یادداشت‏های میدانی خود، مکررا با آن برخورد داشتند. همچنین در این بررسی با بهره‏ گیری از مدل پارادایمی شرایط علی (برنامه‏ریزی ضعیف و ناکارآمد، سازماندهی و کارگزینی ضعیف پروژه، عدم آموزش و اطلاع‏دهی به بهره‏ برداران، و عدم ثبات مسیولیت و مدیریت)، شرایط زمینه‏ای(پایین بودن سرمایه اجتماعی مردم پاسار، پایین بودن سرمایه انسانی مردم پاسار، نامناسب بودن زیرساخت‏ها و سرمایه طبیعی در روستا، وابستگی مردم محلی به دولت، و نامناسب بودن جو و فضای حاکم در زمان پروژه)، شرایط مداخله ‏گر (منفعت ‏طلبی مسیولین و قدرتمندان محلی، عدم توجه به تنوع درآمدی در طی اجرای پروژه،عدم تعهد پیمانکار به تعهدات خود، عدم توجه به نیازها، خواسته‏ ها و ارزش‏های مردم محلی و طولانی شدن پروژه)، راهبردها و پیامدها مورد واکاوی قرار گرفت. ‏

    کلیدواژگان: توسعه باغات، ایستگاه پمپاژ، نظریه زمینه‏ای، روستای پاسار
  • شهریار حکیمی، سارا محمدپور صفحات 281-290

    پژوهش حاضر به بررسی نقش استفاده از تلگرام در بروز خشونت در تماشاگران فوتبال پرداخته است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تماشاگران فوتبال و کاربرهای کانال و گروه‏های فوتبالی تلگرام حاضر در تهران بوده است، که تعداد 384 نفر به روش در دسترس و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخت بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی تحلیل محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده نرم افزار SPSS19 انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که میان استفاده از تلگرام و خشونت تماشاگران فوتبال، رابطه وجود دارد. همچنین بین مولفه‏های میزان استفاده از تلگرام، گزارش‏های تحریک بر انگیز در تلگرام، ویدیوهای تحریک بر انگیز و انعکاس حواشی مسابقات در تلگرام و خشونت تماشاگران فوتبال رابطه وجود دارد. ‏

    کلیدواژگان: تلگرام، خشونت، تماشاگران فوتبال
  • حمیدرضا رخشانی نسب، امیرحمزه شهبازی، حسین بخشانی صفحات 291-306

    با توجه به ضرورت توسعه یکپارچه‌ی ناحیه‌ای مطالعه و تحلیل شاخص‏های آموزشی یکی از موثرترین ابزار‌ها جهت برنامه‌ریزی محسوب می‌شود. شاخص آموزشی بدون شک یکی از مهمترین مولفه‌ها جهت اختصاص امکانات برابر در سطح ناحیه‌ای است. خدمات آموزشی در سطح استان سیستان و بلوچستان به صورت یکسان توزیع نشده به‏طوری که اختلاف بسیاری بین شهرستان‌های استان از نظر شاخص‌های آموزشی وجود دارد‏، بدین منظور پژوهش حاضر با رویکرد عدالت آموزشی به بررسی توزیع شاخص‌های آموزشی در سطح استان پرداخته است‏، روش پژوهش توصیفی -  تحلیلی است که ابتدا با توجه به سالنامه آماری سال 1395 شاخص‌های توسعه آموزشی محاسبه شده و سپس مطابق با روش آرا (ARAS)‏، ابتدا ماتریس اولیه تشکیل داده شد و در مرحله بعد داده‌ها نرمال شده و با روش آنتروپی شانون وزن دهی شده و در نهایت ایده‌آل هر ماتریس جداگانه محاسبه و شهرستان‌های استان با توجه به شاخص‌های بیست و دو‌گانه توسعه آموزشی رتبه‌بندی شدند. نتایج تحقیق نشان دادکه شهرستان‌های نیمروز با 0/82 و هامون با0/73 از نظر شاخص‌های آموزشی در سطح توسعه‏ یافته‏، شهرستان‌های ایرانشهر‏، زابل‏، زهک‏، فنوج‏، کنارک‏، نیک شهر‏، هیرمند‏، میرجاوه در سطح نیمه توسعه یافته به بالا‏، شهرستان‌های زاهدان‏، دلگان‏، مهرستان‏، خاش‏، سراوان‏، سیب وسوران و قصرقند در سطح نیمه توسعه یافته به پایین و شهرستان‌های سرباز و چابهار توسعه نیافته یا محروم محسوب می‌شوند. ‏

    کلیدواژگان: توسعه‏، توسعه آموزشی‏، عدالت آموزشی‏، شاخص های آموزشی
  • مهدی ابراهیمی، اصغر نوروزی، سمیه بابادی صفحات 307-323

    محلات غیررسمی بخش جدانشدنی مناطق شهری، با مسایل و مشکلات مختلف روبرو بوده و برنامه‌ریزی جهت ساماندهی آن‏ها ضرورت دارد. طی سال‏های اخیر یکی از اقدامات پیشران، راه‏اندازی دفاتر ‏تسهیل‏گری و توسعه محلی با مشارکت مردم بوده ‏است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی فعالیت دفتر ‏تسهیل‏گری و توسعه محلی ارزنان در فرآیند توسعه این محله انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی و از حیث روش گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات اسنادی و پیمایشی است. دو جامعه آماری شامل ساکنان محله ارزنان و کارشناسان خبره مراکز دانشگاهی و دستگاه‏های اجرایی مرتبط می‌باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای ساکنان 350 نفر و برای کارشناسان 50 نفر تعیین و به روش تصادفی منظم نمونه‏گیری شده‌اند. یافته‏های پژوهش نشان داد: از دیدگاه ساکنان، میزان موفقیت و اثربخشی عملکرد دفتر ‏تسهیل‏گری ارزنان از نظر شاخص‌های مشارکت‏ (با میانگین51/2)، افزایش حس تعلق (11/2)، اعتمادسازی (64/2)، اطلاع‌رسانی (48/2)، نهادسازی (74/2)، توانمندسازی اجتماعی (33/2)، اقتصادی (06/2) و میانجی‏گری (85/1)، در سطح پایینی بوده است. از دیدگاه کارشناسان نیز از لحاظ شاخص‏های مشارکت‏ (با میانگین 62/3)، افزایش احساس تعلق (35/3)، اعتمادسازی (34/3) و نهادسازی (21/3) در سطح متوسط رو به بالا و از لحاظ شاخص‏های توانمندسازی اجتماعی (77/2)، اقتصادی (64/2) و میانجی‏گری (60/2) در سطح پایینی قرار داشته است. دو شاخص «نهادسازی و اعتمادسازی» به ترتیب با میانگین رتبه‏ای 90/5 و 76/5 بر اساس نظر ساکنان و دو شاخص «مشارکت‏دهی و اعتمادسازی» به ترتیب با میانگین رتبه‏ای 42/6 و 48/5 بر اساس نظر کارشناسان، به‌عنوان مهم‏ترین شاخص‏های موفقیت و اثربخشی عملکرد دفتر ‏تسهیل‏گری محله ارزنان تعیین شده‏اند. همچنین نتایج نشان داد که عدم آشنایی برخی دستگاه‌های اجرایی با نقش و جایگاه دفتر ‏تسهیل‏گری و فقدان توانمندی مالی با کسب بیشترین امتیاز از آزمون فریدمن (به ترتیب با میانگین رتبه‏ای 98/6 و 97/6)، به‌عنوان مهم‌ترین مسایل و مشکلات پیش روی دفتر ‏تسهیل‏گری ارزنان می‏باشند. ‏

    کلیدواژگان: دفاتر ‏تسهیل‏گری، توسعه، محلات غیررسمی، محله ارزنان، اصفهان
  • جواد معدنی صفحات 325-340

    از دیرباز تاکنون، کشورها به دنبال ایجاد سرمایه اجتماعی در جوامع شان هستند. شبکه ها از اصلی ترین زیرساخت های تعامل و مشارکت در گردشگری هستند. بدلیل وجود ماهیت انعطاف پذیر و پویای گردشگری، نیاز است تا این شبکه ها و نقش آن ها از منظر سرمایه اجتماعی در توسعه گردشگری پایدار شناسایی و بررسی شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر، تدوین الگوی شبکه های همکاری در توسعه گردشگری پایدار است که نقش تعامل و مشارکت بخش های موثر را به مثابه سرمایه اجتماعی تبیین می سازد که این موارد در قالب شبکه های همکاری بررسی و تحلیل می گردند. روش تحقیق ترکیبی است که با استفاده از رویکرد متوالی اکتشافی به بررسی موضوع می پردازد. در این تحقیق، به ترتیب از دو روش "تحلیل مضمون و پیمایش" استفاده شده است. ابزار اصلی مورد استفاده در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در فاز کمی، پرسشنامه است که به ترتیب از 9 نفر از خبرگان در فاز کیفی و 21 نفر هم در فاز کمی اطلاعات و داده های مربوطه استخراج شدند. مطابق با یافته های تحقیق، در فاز کیفی، 34 مضمون اساسی، 9 مضمون سازمان دهنده، 3 مضمون فراگیر شناسایی و استخراج شدند. و در فاز کمی، تمامی اجزای مدل مورد بررسی و تایید خبرگان قرار گرفتند. از نتایج تحقیق حاضر می توان به شناسایی بخش های موثری چون دولتی، خصوصی، مردم نهاد، جامعه محلی و مصرف کنندگان اشاره نمود که در قالب شبکه های همکاری، باعث افزایش مشارکت و تعامل بیشتر می شوند و از طریق ایجاد سیستم هایی برای تبادل اطلاعات، ایجاد الگوهای ارتباطی، اعتماد و همکاری موجب می شوند تا برنامه ریزی مشترک صورت پذیرد و در نتیجه، در سایه سرمایه اجتماعی، توسعه گردشگری پایدار به منصه ظهور و اجرا برسد. ‏

    کلیدواژگان: گردشگری پایدار، سرمایه اجتماعی، شبکه های همکاری، روش ترکیبی
|
  • Hojjat Maddahi Shahkhali, Ali Baseri, Seyyed Mohammad Sagafinezhad Pages 7-19
  • Leila Fathi, Tayyebeh Gasemi Pages 21-40
  • Hossein Shahverdi, Soroush Fathi, Tahmoures Shiri Pages 61-73
  • Fatemeh Seyyedi, Mehdi Kolahi Pages 101-112
  • Shahriyar Sajedi Raeisi, Davoud Doagouyan, Ali Rahmani Firouzjaie, Majedeh Golipour Pages 113-134
  • Akbar Omidi, Meysam Mousaie, Mansour Vosoughi Pages 135-150
  • Reza Nazari, Majid Radfar, Ali Bagaie Sarabi Pages 163-176
  • Sadeq Khademi, Ali Janipour, Karam Janipour Pages 177-193
  • Hossein Torabi, Fereydoun Azma, Parviz Saeedi Pages 195-207
  • Yousof Adib, Mehdi Rouholamini, Shahrbanou Golipour Fereydouni Pages 209-220
  • Forouzan Nahas, Mostafa Azkia Pages 221-252

    The aim of the present study was sociological analysis of Mehr housing massification policy and its role in reducing social inequality under study (Mehr housing in the new phase of Hashtgerd and Shahr Lahijan in Gilan province). The research method is Grounded Theory and the studied population includes all citizens with their families living in Mehr housing in Hashtgerd city and Lahijan city in Gilan province. First, the sampling was purposeful and continued until the theoretical saturation stage. In the current research, interviews were conducted with 16 households, the head of the household living in Mehr Housing. Collected data were coded, conceptualized and categorized. Then, central and selective coding was done and based on concepts and core categories, the next samples were selected for interview. The findings of the research were based on the research paradigm model in five axes (causal conditions, intervening conditions and background conditions, strategies and consequences). The results of the research showed that the quantitative and qualitative problems of Mehr housing, poor location, economic security problems, environmental welfare problems and institutional problems are the most important problems of Mehr housing in the scope of the study, which are all rooted in the poor management of the various stages of the implementation of the Mehr housing project, and in case of neglect According to the identified problems, in the not-so-distant future, these social housing will face more complex and critical challenges.

    Keywords: Housing, low-income groups, Mehr housing, social inequality
  • Adel Gorjinia, Elham Amini Pages 253-270

    Although historical contexts have an existential value called identity, they are gradually isolated over time due to incompatibility with other contexts. In many parts of the world, including our country, the existence of such contexts is a major challenge for city managers because they do not follow the steps of growth and development along with the whole city. In dealing with this issue, several policies and approaches have been tested that lacked comprehensive accountability. Therefore, the current research problem is to find a comprehensive and appropriate model of intervention in worn tissue. In addition to documentary studies to achieve the desired model, the research has tested it in the field (by referring to experts). The statistical population is 70 specialists and experts who were selected by purposive sampling. Questionnaire data were analyzed in SPSS software. Due to the high score of 4 criteria and sub-criteria and the standard deviation of less than 1, the proposed research model was finally approved.

    Keywords: Cognitive phenomenology, place identity, worn tissues, sustainable development approach
  • Parisa Moradian, Farahnaz Rostami, Shahpar Geravandi Pages 271-280

    In the past decades, several development schemes have been implemented in the country, one of the most important projects, the development plan of orchards and the network of pumping stations for water. Due to the fact that many of these schemes have failed, the present study was conducted with qualitative approach using a grounded theory to the pathology of the project of the water pumping station of Harsin Pasar village. Data were collected using a deep interview, focus group and direct observation of the researcher, which analyzed the data in two stages of open and axial coding. The study population comprised this research expert involved in the project and the exploitation of Pasar village. snowball in the second stage to achieve theoretical saturation and conceptual richness of interest. The failure of the project was the main issue and phenomenon that researchers had repeatedly dealt with in reviewing and refreshing their field notes. Also, in this study, using the Parpostpaid model of Ali conditions (poor and inefficient planning, organization and poor recruiter of the project, etc.) , The underlying conditions (low social capital of Pasar people, low human capital, pasar people, inappropriate infrastructures and natural capital in the village, the dependence of locals to the state, and...) , The intervention conditions (the benefit of local authorities and powerful, lack of attention to the diversity of income during the implementation of the project, the contractor's commitment to their obligations, the lack of attention to the needs, demands and values of the local population and the prolongation of the project), Strategies (changing the Advisory team, changing the executive team and using the experienced staff, The change of design pattern from gardening to horticulture and agriculture compilation pattern and the consequences were analyzed.

    Keywords: garden development, pumping station, field theory, Pasar village, water resources
  • Shahriyar Hakimi, Sara Mohammadpour Pages 281-290
  • Hamidreza Rakhshaninasab, AmirHamzeh Shahbazi, Hussain Bakhshani Pages 291-306

    Considering the necessity of regional integrated development, the study and analysis of educational indicators is considered one of the most effective tools for planning. The educational index is undoubtedly one of the most important components for allocating equal facilities at the regional level. Educational services at the level of Sistan and Baluchistan province are not uniformly distributed, so that there are many differences between the cities of the province in terms of educational indicators, for this purpose, the present research has investigated the distribution of educational indicators at the level of the province with the approach of educational justice, descriptive research method - It is an analysis that first, according to the statistical yearbook of 2015, the indicators of educational development were calculated, and then according to the ARAS method, the initial matrix was first formed, and in the next step, the data were normalized and weighted with the Shannon entropy method, and in The ultimate ideal of each matrix was calculated separately and the cities of the province were ranked according to the twenty-two indicators of educational development. The results of the research showed that the cities of Nimroz with 0.82 and Hamon with 0.73 in terms of educational indicators are at the developed level, the cities of Iranshahr, Zabul, Zahak, Fanuj, Kanarak, Nikshahr, Hirmand, Mirjaveh are at the semi-developed level. The cities of Zahedan, Delgan, Mehrestan, Khash, Saravan, Sib, Soran and Qasrqand are considered to be semi-developed and the cities of Sarbaz and Chabahar are underdeveloped or deprived

    Keywords: Development, educational development, educationa justice, educational indicators
  • Mehdi Ebrahimi, Asgar Norouzi, Somayyeh Babadi Pages 307-323

    Informal districts, an inseparable part of urban areas, have been facing various issues and problems, and planning is necessary to organize them. In recent years, one of pioneer measures is establishing local facilitation and local development with the participation of the people. The current research was conducted with the aim of evaluating the activities of Aruznan Local Facilitation and Development Office in the development process of this neighborhood. In terms of purpose, the research is of an applied type, in terms of nature is descriptive-analytical, and in terms data collection method, is of documentary and survey research. Two statistical populations include the residents of Arznan neighborhood and the experts from academic centers and related executive bodies. The sample size was determined using Cochran's formula for 350 residents and 50 for experts and they were sampled by regular random method. The findings of the research showed: from the perspective of the residents, the success and effectiveness of the Arznan Facilitation Office in terms of indicators of participation (with an average of 2.51), increasing the sense of belonging (2.11), building trust (2.64), providing information (2.48), institution building (2.74), social empowerment (2.33) and economic empowerment (2.06) and mediation (1.85) were at a low level. From the view point of the experts, in terms of indicators of participation (with an average of 3.62), increasing the sense of belonging (3.35), trust building (3.34) and institution building (3.21) at the average level and from In terms of indicators of social empowerment (2.77), economic (2.64) and mediation (2.60), were at a low level. Two indicators of institution building and trust building were with average ratings of 5.90 and 5.76 based on the opinion of residents respectively. Two indicators of participation and trust building were with average ratings of 6.42 and 5.48 based on the opinion of experts, respectively. They have been determined as the most important indicators of success and effectiveness of the facilitation office of Arznan neighborhood. Also, the results showed that the lack of familiarity of some executive bodies with the role and position of the Facilitation Office and the lack of financial capability with the highest scores from Friedman's test (respectively with the rank average of 6.98 and 6.97) are the most important issues and are the problems facing the facilitation office

    Keywords: facilitation offices, Development, Informal District, Arzanan neighborhood, Isfahan
  • Javad Ma'dani Pages 325-340

    For a long time now, countries have sought to create social capital in their societies. Networks are one of the main infrastructures of interaction and participation in tourism. Due to the flexible and dynamic nature of tourism, it is necessary to identify and investigate these networks and their role in the development of sustainable tourism from the perspective of social capital. The main goal of this research is to compile a model of cooperation networks in the development of sustainable tourism, which explains the role of interaction and participation of effective sectors as social capital, and these cases are investigated and analyzed in the form of cooperation networks. The research method is a mixed that examines the subject using a sequential exploratory approach. In this research, two methods "thematic analysis and survey" have been used, respectively. The main tool used in the qualitative phase is a semi-structured interview, and in the quantitative phase, a questionnaire, respectively, from 9 experts in the qualitative phase and 11 experts in the quantitative phase, relevant information and data were extracted. According to the research findings, in the qualitative phase, 34 basic themes, 9 organizing themes, and 3 global themes were identified and extracted. And in the quantitative phase, all the components of the model were examined and approved by experts. From the results of this research, we can point out the identification of effective sectors such as government, private, non-governmental organizations, local society and consumers, which in the form of cooperation networks, increase participation and interaction, and through creating systems for information exchange, creating communication patterns, trust and Cooperation allows joint planning to take place and as a result, in the following of social capital, sustainable tourism development will come to the fore and be implemented.

    Keywords: Sustainable Tourism, Social Capital, Cooperation Networks, Mixed Method