فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال سوم شماره 2 (الربیع و الصیف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • طیبه امیریان*، جهانگیر امیری صفحات 1-30

    حکایات الف لیله ولیله بما تضمنها من السمات المنوعه المبنیه علی عملیه السرد والوصف والحوار بین الشخصیات فی حیز الزمان والمکان، تعکس واقع المجتمع بمختلف جوانبه. حیث یسعی الروایی المعاصر إلی تعزیز فعالیته الرواییه ملهما مما تتمتع به حکایات الف لیله ولیله،کنص مصدر، بتشحیذ ملکته الادبیه وذهنه للخلق. روایه «سلاف بغداد»، لمحسن جاسم الموسوی الناقد والروایی العراقی الذی استعار «بغداد» لتمثیل الواقع العراقی الکییب بعد الاحتلال الامیریکی، لیست هی إلا دلیل علی تاثره المباشر تاره والمبدع وغیرالمباشر تاره اخری، بالمناخات السردیه لحکایات اللیالی من الناحیه الاسلوبیه، وذلک لبث افکاره وتجربته الرواییه او المبدعه ومهارته النقدیه کناقد ادبی غایص فی مفاهیم السرد وتقنیاته. إن الحصول علی إدراک دافع الروایی لاستلهام الإطار السردی لالف لیله ولیله، یوضح ضروره إجراء البحث الحالی بالمنهج الوصفی - التحلیلی. یبدو لنا ان الهیکل السردی للروایه مع البناء السردی المتداخل والاماکن السریه واحیانا الخیالیه وحضور الشخصیات غریبه الاطوار واستخدام الشعر، مرتبط بالف لیله ولیله. یمکن القول بان هذا التاثر کقوه دافعه لمشروع یهدف إلی رسم اجواء بغداد الماضی الماساوی فی الخمسینات وبغداد المستقبل المجهول المخیف بجانب احوال حانه «سلاف» بروادها ووقایعها بروایات عده فی روایه واحده علی ید سارده شهرزادیه بین الواقع والخیال. اما فیما یتعلق بمحتوی العمل الروایی، فیمکن قوله وفقا لوجهه نظر المولف النقدیه والعدید من الکتب التی کتبها فی مجال نقد الف لیله ولیله والروایه العربیه، زود روایته صوره فنیه بقراءه جدیده من الف لیله ولیله وآلیات الرویه الفکریه فیها.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الف لیله ولیله، سلاف بغداد، الروایه العراقیه، محسن جاسم الموسوی
  • کبری روشنفکر*، سمیرا حیدری راد صفحات 31-56

    للسیره الذاتیه النساییه دور بارز فی تجسید إیدیولوجیه الکاتبه. إن کتابه المراه تبرهن علی انها تهتم اهتماما بالغا بقضایا هامه فی المجتمع. والکاتبه تحاول ان تعزز مکانتها من حیز الهامش إلی حیز المرکز خلال سیرتها الذاتیه. بعباره اخری؛ السیره الذاتیه النساییه تختلف عن الانواع الادبیه الاخری توکد علی ذات المراه وتدافع عنه تجاه المجتمع الذکوری وهی افضل طریقه لتجسید هواجس النساء العربیات. تهدف هذه الدراسه باعتماد المنهج الوصفی-التحلیلی إلی تحلیل إیدیولوجیه المراه فی سیرتها المعنونه ب "الصرخه" لرضوی عاشور؛ الکاتبه المصریه المعاصره، وذلک علی ضوء النقد الثقافی. الصرخه هی الجزء الثانی من کتاب «اثقل من رضوی» لرضوی عاشور التی روت فیها تجربتها الخاصه والعامه؛ وهی عوده مرضها الصعب متزامنا مع ما کان یجری فی مصر خلال اعوام (2013-2010م). تهدف الدراسه إلی التعرف علی السمات البارزه لکتابه المراه فی تمثیل فکرتها خلال السیره الذاتیه. وتوصلت إلی نتایج اهمها؛ إن رضوی -الکاتبه المثقفه التی تتحدث عن النساء اللاتی اثرن فی حیاتها- تطمح للإشاره إلی دور الثقافه والاجتماع فی تکوین هویه المراه العربیه. وهی المثقفه التی ترکز علی حضور النساء ودورهن فی المجتمع العربی. اما هاجس رضوی الرییس فی قضیه المراه العربیه فهو الاهتمام بتعلیم المراه العربیه. رضوی هی التی تبین افکارها الرییسه بالنسبه إلی المراه بصوره مکرره. وذلک للبحث علی إصلاح وتطور المجتمع العربی فی مجال قضیه تعلیم البنات وزواجهن المبکر، عدم الثقه بالنفس، غیاب النساء فی الکتب بسبب هیمنه الادب الذکوری، وخوف المراه العربیه من الإقبال علی الکتابه عن ذاتها بسبب الحرمان الذی قد اصاب المجتمع العربی.

    کلیدواژگان: النقد الثقافی، إیدئولوجیه المراه، السیره الذاتیه، رضوی عاشور، الصرخه
  • فرامرز میرزائی*، خلیل بروینی، زهرا رضایی صفحات 57-93

    إن تقدیم التاریخ للاطفال فی قالب قصصی بدلا عن تقریره المباشر الجاف امر فی غایه الاهمیه؛ لان فی القصه من الادوات السحریه، -خاصه فی هندسه الشخصیه، وهی تکوین فنی للشخصیات الرواییه،- ما یجذب انتباه المتلقی ویجعلها اداه تربویه مناسبه لبیان التاریخ لهم. فقام عبدالتواب یوسف فی مجموعته القصصیه «حیاه محمد (ص) فی عشرین قصه»، باستخدام الفن القصصی لتعلیم التاریخ الاسلامی للاطفال، وذلک عبر توظیف الاشیاء والحیوانات فی تصمیم الشخصیات القصصیه وهندستها؛ فإن هذه المجموعه القصصیه روایه تاریخیه عن حیاه رسول الله (ص): تحکی احداثا واقعیه مستمده بالابنیه الفنیه، مرکزه علی هندسه الشخصیات بغیه الفهم البسیط. والراوی فی هذه القصص، حیوان او جماد اضفی علیهما الکاتب الحیاه فی نزعه احیاییه مقصوده لینزلهما منزله البشر والکاین الحی، کشخصیه رواییه تروی احداث القصه من خلال مشاهداتها. یهدف هذا البحث بالاعتماد علی المنهج الوصفی_التحلیلی إلی معالجه خمس قصص فی هذه المجموعه القصصیه ورصد کیفیه توظیف الشخصیات؛ لتسهیل معرفه التاریخ وتقدیمه بشکل میسر للاطفال. إن هندسه الشخصیات القصصیه فی هذه المجموعه تنقسم إلی الشخصیه الإنسانیه المقتبسه من تاریخ الإسلام وباسمها المضبوط فی التاریخ لتودی دور الرصد التسجیلی للحدث التاریخی؛ او الشخصیه التخیلیه التی تودی دور الراوی الشاهد فتحکی الروایه کما حدث، وقد اختارهما الکاتب لیجذب انتباه الاطفال ویسهل لهم فهم التاریخ بتمازج الواقع بالخارق المتخیل، خاصه وإن بین تلک الحوادث التاریخیه وهندسه هاتین الشخصین صله وثیقه لتادیه الوظیفه الرواییه التی عهدت الیهما.

    کلیدواژگان: التاریخ الإسلامی، قصه الاطفال، هندسه الشخصیات، عبدالتواب یوسف، حیاه محمد (ص) فی عشرین قصه
  • آمنه فروزان کمالی، خداداد بحری، رسول بلاوی* صفحات 94-125

    إن التهجین بمعنی الإدماج والتنویع والخلط بین اللغات والاسالیب والخطابات والحوارات والانواع الادبیه ضمن ملفوظ نصی واحد ویعد من اهم المفاهیم النقدیه فی دراسه الروایات والقصص. یعتبر التهجین من وجهه نظر میخاییل باختین والشکلانیین الروس، اسلوبا فنیا، یدل علی عبقریه الروایی وإتقانه فی کتابه الروایه البولیفونیه. فتبرز اهمیه البحث فی الکشف عن مکونات الروایات الجدیده للروایین من خلال الاستعانه بظاهره التهجین، وبالإضافه إلی ذلک إن دراسه هذه الظاهره تتیح للنقاد قدرات تحلیلیه تتخطی التحلیل التقلیدی الشایع. فالروایه المفضله والممیزه هی روایه مهجنه، منها روایه عشر صلوات للجسد لوفاء عبد الرزاق، فاحاط التهجین مکوناتها؛ نحو الشخصیه والفضاء الزمکانی وصوره اللغه والاسلوب. فاهمیه ظاهره التهجین فی النقد التحلیلی للروایات الجدیده بالإضافه إلی اهمیه هذه الروایه التی تعد من الروایات التراثیه، دفعنا إلی اختیار هذا الموضوع. تسعی هذه الدراسه إلی استجلاء اسلوب توظیف التهجین فی روایه عشر صلوات للجسد لوفاء عبد الرزاق وکیفیه امتصاصها للتهجین علی اساس المنهج الوصفی-التحلیلی. من خلال هذه الروایه تبین لنا ان الرواییه قد افتتحت روایتها علی اجناس ادبیه نحو الشعر والسیره الذاتیه واستفادت من تقنیات هذه الاجناس بما یخدم نصوصها ویهبها دینامیه جمالیه. کما التجات إلی تهجین الشخصیات والاصوات والفضاءات الزمکانیه. یتجلی التهجین فی تعدد الامکنه والازمنه بالانتقال من الماضی إلی الحاضر او من مکان إلی آخر وکذلک تهجین الاطاریح الفکریه مثل المزج بین الآراء والافکار حول المراه فی مختلف البلدان، فکل واحده من النساء تعبر عن الم مشترک مقابل تلک الآراء والافکار الناشیه عن الادیان والثقافات المختلفه فیما یتعلق بهویه المراه ومکانتها الاجتماعیه.

    کلیدواژگان: التهجین، الجمالیه، وفاء عبدالرزاق، روایه عشر صلوات للجسد
  • علی خالقی*، عاطی عبیات صفحات 126-159

    إن تحلیل الخطاب النقدی یعد من النظریات المتقدمه فی دراسه الخطاب. إن النظریه تتعامل مع اللغه، وتساعد من خلال النص و الکلام علی خلق السلطه الإجتماعیه و السیاسیه. و کان نورمان فیرکلاف اول من طور الدراسه فی تحلیل الخطاب النقدی. احمد السعداوی الروایی العراقی (1973-حتی الآن) کتب روایه "فرانکشتاین فی بغداد" وحاز علی جایزه البوکر العربیه. هادی العتاک (بایع عادیات فی احد احیاء وسط بغداد)، کان یقوم بجمع بقایا جثث ضحایا التفجیرات الإرهابیه خلال شتاء 2005م؛ لیقوم بلصق هذه الاجزاء فینتج کاینا بشریا غریبا، سرعان ما ینهض لیقوم بعملیه ثار وانتقام واسعه من المجرمین الذین قتلوا اجزاءه التی یتکون منها. مصایر شخصیات متداخله خلال المطارده المثیره فی بغداد واحیایها. یدور البحث فی ثلاث مستویات: الاول «مستوی الوصف» الذی یعالج نسج الخارجی للنص، والثانی «مستوی الشرح» الذی یبحث عن الإیدیولوجیا الموجود فی نص الروایه، الثالث «مستوی التفسیر» و هو دراسه عن النسج الداخلی للنص و تعد الفکره و العاطفه مغزی هذا النص. نقدر ان نلخص نتایج البحث فیما یلی: الوصف فی بنیه نص الروایه یرکز علی عنصر التکرار، و التناص «روایه اخری بین هذه الروایه»، وکذلک من جهه تشبیه العبارات التی تتمیز الروایه عن سایرها. وکذلک مستوی الشرح ینحصر فی إیدیولوجیا التی تدور احداث الروایه فی إحدی احیاء بغداد القدیمه، بحی البتاون، المعروف بإختلاط سکانه من جنسیات مختلفه وطوایف ومذاهب متجانسه. ومن جهه التفسیر تلعب العاطفه فی هذه الروایه دورا إیجابیا؛ حیث تحدث الوقایع المشمیزه من إنفجار او سایر الحملات الإرهابیه. والمنهج الذی اعتمدناه فی البحث، هو الوصفی التحلیلی الذی یعالج روایه "فرانکشتاین فی بغداد" علی ضوء رویه نورمان فیرکلاف.

    کلیدواژگان: الخطاب، الروایه، احمد السعداوی، فرانکشتاین فی بغداد
  • فاطمه احمدی*، طاهره چالدره، عالیه نوری صفحات 160-182

    خصص الله سبحانه وتعالی سوره لنبیه یوسف علیه السلام فی القرآن الکریم، وقام العارفون بتطبیق حقایق القرآن مع باطن الانسان فی تفسیر آیات الانفس وعرضوا بذلک افکارا فی غایه الدقه والصفاء حول الحقیقه الانسانیه. واننا نشاهد الکثیر من نماذج التفسیر والتاویل فی ابیات الشاعرین: ابن الفارض وجلال الدین محمد الرومی البلخی (مولانا). وهذه المقاله اهتمت بدراسه «حقایق وظرایف قصه سیدنا یوسف (ع)» عبرالتامل فی ابیات الشعر لهذین العارفین الکبیرین. وتجدون فی البحث الحاضر اولا: تاویلات مشترکه لهذین الشاعرین حول وصف جمال یوسف علیه السلام وتفسیرهما وتحلیلهما لامر رایحه قمیص سیدنا یوسف علیه السلام، ومن ثم بیان رویه الشاعر جلال الدین الرومی حول یوسف (ع) وزلیخا وطول فتره سجن النبی یوسف (ع). واما النتایج فتبین لنا کیف انهما یرون ان النبی یوسف (ع) سلطان العشق وجمال یوسف (ع) هما من تجلیات جمال الحق کذلک اعتبر ابن الفارض رویا النبی یوسف (ع) فی ابیاته بانها کنایه للعارفین بالله الذین کشف لدیهم وجود الله الحق تبارک وتعالی، لکن مولانا جلال الدین الرومی لایقدم رویه تاویلیه لهذا الموضوع . بینما فسر ابن الفارض عوده البصر الی عینی النبی یعقوب بقمیص یوسف، بانه یجسد بلوغه مقام الجمع بین قمیص یوسف (ع) والنبی یعقوب (ع)، لکن مولانا یعتبر قمیص النبی یوسف (ع) رمزا للعلوم الکشفیه. ویعتبر الشاعر الرومی زلیخا رمزا للدنیا کما یفسر سبب طول فتره سجن النبی یوسف (ع) ویحیل ذلک إلی توجهه للمخلوق الذی هو بدوره سجین واسیر فی هذه الدنیا الفانیه.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، النبی یوسف (ع)، التاویل، ابن الفارض، جلال الدین الرومی (مولانا)، العرفان
  • مظاهر شریفی*، علی سلیمی، علی اکبر محسنی، مریم رحمتی صفحات 183-213

    إن الدراسه البنیویه للروایه، کنوع ادبی ممتاز، من خلال تحلیل المکونات الداخلیه ووصف العلاقات بین هذه الاجزاء، تودی إلی توضیح مکنوناتها الخفیه. إن الروایی والمفکر الفرنسی الشهیر «کلود برمون» فتح بابا جدیدا فی هذ المجال، إنه تاثر بافکار البنیویین الاوایل وخاصه بآراء «براب» بتصمیم نمط جدید للتحلیل البنیوی للسرد؛ نمط یمکن تکییفه مع ای لغه وای اسلوب. وفقا لهذه النظریه، إن السرد هو مجموعه متناغمه وذات صله من المتوالیات التی تشکل بنیه القصه. یودی تجمیع هذه المجموعات إلی تعزیز المخطط العام للسرد. إن شخصیات القصه تلعب بما یتناسب مع وجودها وتاثیرها فی السرد دورا فی تشکیل الحبکه وسلسله الاحداث. روایه «زرایب العبید» للمولفه اللیبیه «نجوی بن شتوان» عمل روایی ممتاز جدیر للاهتمام من ناحیه البنیه والمحتوی. یدور موضوعها الماساوی حول نظام العبودیه المسیطره علی المجتمع اللیبی خلال سنوات الاحتلال العثمانی والاستعمار الإیطالی. هذا المقال یدرس بمنهج وصفی-تحلیلی هذه الروایه وشخصیاتها، افعالهم وردود افعالهم، فی سیاق السرد وسیتم فحص مسار الاحداث علی اساس نظریه برمون. یحاول البحث، تحلیل میزات الشخصیات المرکزیه للروایه والموثرات فی تغییرها. النتایج التی حصلت علیها هذه الدراسه وفقا لنموذج برمون، هی ان ترتیب الاحداث وتطورها وتسلسلها فی الروایه ذات انسجام واتساق فنی یعبر عن المجتمع وظروفه الماساوی وان الشخصیات فیها دینامیکیه ومتعدده الادوار لدیهم قدره الاختیار ففی لحظات مختلفه یلعبون ادوارا متباینه فتودی افعالهم احیانا إلی النجاح واحیانا الی الخیبه.

    کلیدواژگان: البنیویه، الشخصیه، نجوی بن شتوان، زرایب العبید، کلود برمون، السردانیه العربیه
  • رجاء ابوعلی*، مائده ظهری عرب صفحات 214-243

    المیتاقص Metafication او المیتاسرد هو نمط لکتابه الروایه وظاهره ولیده سرد مابعد الحداثه ومن ممیزاتها التجریب وکسر الانماط المالوفه للروایه. لاشک ان المیتاسرد نوع من الانزیاح فی السرد الروایی والمیل إلی إنتاج رویه جدیده وخطاب جدید یسود علی الخطاب المتعارف لدی الجمیع. وعلی هذا الاساس، تفتح المیتاسردیه اکثر من افق امام المتلقی. کذلک إنها تعنی "القصه عن القصه" ای حدیث الروایه عن ذاتها وتوصیف عالمها الداخلی وتناقش تصوراتها النقدیه حول السرد. بید ان محاوله المیتاسرد فی کسر الاسلوب القدیم وهدمه وبنایه من جدید فی إطار مختلف، هو ما جعل منها تقنیه ما بعد حداثیه. الجدیر بالذکر بان "ویلیام غاس" هو من ابرز الذین استخدموا هذا المصطلح فی الدراسات النقدیه. إن ظاهره المیتاقص حظیت باهتمام الباحثین واخذوا یطبقونها علی عدد کثیر من الروایات العربیه وغیرها؛ ومن هنا اتت فکره هذا البحث فی تطبیق ملامح المیتاسردیه واشکالها فی روایه "عزازیل" لیوسف زیدان وذلک اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. ومن ثم، یهدف هذا البحث إلی استکشاف الاشکال المیتاسردیه فی الروایه المذکوره من خلال تحلیل نصها الروایی لتبیین إبداعات الکاتب. ومن النتایج التی توصلنا إلیها فی هذا البحث هی ان یترایی اسلوب المیتاسرد فی هذه الروایه عبر مظاهر مثل: الإشاره إلی الکتابه، تمرد الشخصیات علی المولف، کسر التتابع الزمنی وغیرها من التقنیات المیتاسردیه.

    کلیدواژگان: المیتاسرد، مابعد الحداثه، روایه عزازیل، یوسف زیدان
  • امید جهان بخت لیلی*، سید اسماعیل حسینی اجداد، شهرام دلشاد صفحات 244-274

    إن السرد الفسیفسایی اسلوب من اسالیب السرد العربی الحدیث تم استخدامه فی العدید من الروایات الجدیده. یمتاز هذا الاسلوب السردی بالتداخل والتناقض والتشظی والتشابک والتفکک. یولد عبر توظیف هذه التقنیه نص روایی متشابک من حیث العناصر الذاتیه والرییسه للسرد کالزمن والمکان والشخصیه کما یتجاوز السرد عن الطریقه التقلیدیه من حیث العناصر الإطاریه وتمیل الروایه نحو الشعر والمسرحیه والقصه القصیره. جاء هذا المنهج السردی تلبیه للحاجات السردیه العربیه فی مسار تطورها ونضجها وظهر لیفکک المنطق السردی القدیم المرتکز علی الخطیه والاتساق. نظرا لاهمیه التعرف علی الانساق السردیه الجدیده، تتوخی هذه المقاله بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی لدراسه هذا الاسلوب فی روایه "رمل المایه" للروایی الجزایری الشهیر واسینی الاعرج الذی یبحث فیها عن سبل تعبیریه جدیده. تظهر النتایج ان "رمل المایه" من اقرب الروایات من البنیه السردیه الفسیفساییه. واسینی نظرا للبنیه المقتبسه فی سرده للروایه المذکوره من "الف لیله ولیله" یخطو نحو التجدید والإبداع فیضفی بدوره علی السرد التراثی احداثا جدیده داعیا إلی تقدیم الفکره الجدیده والتجربه الرواییه المتشظیه، إذ یقوم بتحطیم المنطق السردی القدیم مضمونا وصیاغه فیتولد من شفتیه نص سردی مفکک متشظی یتسم بالتعددیه والتشابک. انطلاقا من هنا، نجد ان الوصف یهیمن علی الروایه، والسارد یهتم بالجمالیات اللغویه والدلالات والتعابیر النابضه الرایعه فیقدم الاشیاء والذوات والشخصیات بالوصف ولایعتنی بکینونه السرد وتطوره؛ فالسرد یتحول إلی کتابات إعلامیه مانیفستیه عبر هذه الاوصاف المکثفه، کما ان هذه البنیه انتهت إلی تداخل الازمنه والامکنه وعدم اختیار الخیط الزمکانی المتسق. الزمن والمکان لم یحددا فی السرد، فالاحداث تجری فی الامکنه والازمنه المختلفه، فهما یتمتعان بالتداخلات والتمازجات والقفزات والاستباقات الکثیره فیدوران بین الحاضر والماضی والشمال والجنوب والدنیا والآخره، کما ان الشخصیه والذات ایضا اتسما بالتعددیه والتداخل فالروایه تفتقد الشخصیه الرییسه بل هناک عده شخصیات تظهر فی السرد علی حده، وفی النهایه اللغه والبنیه فیها تمتازان بالانسیابیه الملحوظه والنقل بین الحالات الشعریه والقصصیه والعامیه والفصحی؛ فهی فی کل حال تتجاوز اللغه السردیه المعتاده بفضل حرکیتها ودینامیتها.

    کلیدواژگان: السرد الفسیفسائی، واسینی الاعرج، رمل المایه، التشظی، التشابک
  • علی صیادانی*، پرویز احمدزاده هوج، شهلا حیدری صفحات 275-297

    بما ان الروایه لها حصه التاثیر علی وقع المتلقی، فقد یستخدمها الرواییون لبث الواقع المعیشی لتواکب الحدثیات بشکل مفبرک یهتم بالجانب الملفت کالحواس اکثر من باقی الجوانب. ولکن ما بقی فی موضع الإهمال هو الحدیث عن فاعلیه التآزریه فی آلیه الحواس،  حیث إنها لم تحظ بموضع اهتمام یصب علیها مرتکزات النقاد بصوره خاصه کما حظیت آلیه التراسل وغیرها؛ من هذا المنطلق اخترنا روایه "دفاتر الوراق" للکاتب جلال برجس نموذجا حتی ندرس من خلالها الآلیات الحسیه التی تحمل صوره الحدثیات فی المقاطع السردیه بشکل متضافر، مع التدقیق علی حاستی السمع والبصر حسب المنهج الوصفی التحلیلی. وتبین لنا من خلال النتایج بان الکاتب ربط هذه التآزریه مع الواقع المعیشی لیصور المقاربه  بینهما اکثر، وکان هذا من ناحیه ما لقصد التوسیع فی مساحه التاثیر علی المتلقی، ومن ناحیه اخری لیخلق إندماجا بین عالمین مختلفین کالسردی والواقعی اثناء عملیه السرد. وهذا التوزیع بین الاحاسیس المتآزره علی الجوانب المقسمه _الواقعی والمجازی_ ادی إلی تمثلات جمالیه تتراوح بمدلولاتها علی ترابط الجانبین، وقد ابدع به برجس فی تضافر الخیال وواقع الاحداث فی روایته.

    کلیدواژگان: فاعلیه، تآزریه الحواس، الصوره السردیه، دفاتر الوراق، جلال برجس
  • ولی بهاروند*، نعیم عموری، پروین خلیلی صفحات 298-329

    یشرح الخطاب، العلاقه بین اللغه والمجتمع؛ لان الخطاب هو استخدام اللغه للتاثیر علی الجمهور. نشا تحلیل الخطاب النقدی من علم الاجتماع وهو احد المناهج النقدیه الحدیثه التی تاثر بالآراء الفلسفیه لمیشال فوکو ومارکس وفروید ویعتقد ان هناک علاقه جدلیه بین اللغه والمجتمع. احد رواد هذا المنهج هو نورمان فیرکلاف الذی ترتکز نظریته علی ثلاثه مستویات: الوصف والتفسیر والتبیین. تعد روایه نادی السیارات لعلاء الاسوانی من اشهر الروایات العربیه المعاصره التی تشرح ایدیولوجیه السلطه والظروف الاجتماعیه والسیاسیه باسلوب حداثی فی المجتمع المصری. فی هذا المقال، نحاول تحلیل الخطاب النقدی لهذه الروایه علی ضوء المستویات الثلاثه لنظریه نورمان فیرکلاف وذلک من خلال التمسک بالمنهج الوصفی- التحلیلی.  تظهر النتایج ان المفردات والتراکیب مثل اختیار صیغه الامر واستخدام ضمایر الجمع بدلا من ضمایر المفرد تصف التضامن والایدیولوجیه الشمولیه والتضاد والتقابل، وتوضح التناقض فی شخصیه الکوو التی تضطهد المصریین وتطیع الاجانب. ویصف التکرار خطاب الاحتجاج والمقاومه ضد الاستعمار، والمکان الاهم هو "نادی السیارات" حیث تحدث هناک الاحداث المهمه من قبل الاجانب والبریطانیین. علی مستوی التفسیر، یشیر التناص التاریخی إلی النصوص السابقه مثل الآیات القرآنیه والروایات والاحداث التاریخیه مثل الهولوکوست والهاجانا ودیکتاتوریه هتلر وجرایمه ضد الإنسانیه. علی مستوی التبیین یشرح المولف إیدیولوجیه الاستعمار المصری والسلطه فی شکلی سلطه بریطانیه علی مصر بشکل قوی وکذلک سلطه الإنجلیزی جیمس علی العبید المصریین بشکل ضعیف فی الروایه. یعکس الاسوانی ثوره المظلوم ضد الظالم، واهم اهدافه تدمیر الاحتلال البریطانی واستقلال مصر، وبهذه الطریقه یعکس المولف الکرامه والإنسانیه التی دمرت تحت براثن المستعمرین.

    کلیدواژگان: تحلیل الخطاب النقدی، نورمان فیرکلاف، علاء الاسوانی، نادی السیارات
  • مهرداد آقائی*، حسن نجفی، مهزیار ایرانمنش صفحات 330-356

    یعد استخدام الاسلوب الفکاهی من الطرق المفضله لخلق الفرح والسعاده لدی الجمهور، والتی تنتقد العدید من القصور والاضطرابات وتصححها بشکل غیر مباشر. لذلک، لطالما نظر علماء الادب إلیها نظره اهتمام. یحظی الادب العربی والفرنسی، خاصه فی العصر المعاصر، بدور نشیط واقوی فی مجال الفکاهه والتهکم الفکاهی. لکل من مارون عبود، الروایی اللبنانی البارز، واستاندال الکاتب الفرنسی، اعمال تجدر بالدراسه من منظار الفکاهه والتهکم الفکاهی. تم فی هذا البحث تعریف الفکاهه والتهکم الفکاهی وخلفیتها ومکانتها فی الادبین العربی والفرنسی. ثم تمت دراسه تطبیقیه لوظایف التهکم الفکاهی ومقارنته فی مجموعه "وجوه وحکایات " لمارون عبود وروایه "الاحمر والاسود " لاستاندال، متکیه علی اسس المدرسه الامریکیه المقارنه والمنهج الوصفی التحلیلی. وسعینا إلی الإجابه عن هذین السوالین: ماهی اسباب ظهور التهکم الفکاهی فی اعمال المولفین؟ وما هی الفروق والقواسم المشترکه بینهما فی استخدام التهکمات الفکاهیه؟ تشیر النتایج إلی ان کلا من مارون عبود وستاندال، رغم عدم وجود ایه صله ادبیه للبعد الزمنی والمکانی بینهما قد استخدما مجموعه متنوعه من الاسالیب الادبیه والفکاهیه مثل التناقض والتضاد والتصویر الکاریکاتیریه وغیرها لإبراز الجانب الفکاهی ونقد العیوب المختلفه فی المجتمع، کما استخدما الدعابه کاداه للتفکیر النقدی الجاد للنضال الاجتماعی.

    کلیدواژگان: التهکم الفکاهی، وجوه وحکایات، الاحمر والاسود، مارون عبود، استاندال
|
  • Tayebeh Amirian*, Jahangir Amiri Pages 1-30

    The Thousand and One Nights, with its varied features based on the process of narration, description and dialogue between the characters in the space of time and place, reflects the reality of society in its various aspects, where the contemporary novelist seeks to enhance his novelistic effectiveness by being inspired by The Thousand and One Nights, as a source text, with the refinement of his literary faculties and his mind for creation. “Soulaf Baghdad” by Muhsin Jassim al-Musawi, the Iraqi critic and novelist, who borrowed “Baghdad” to represent the bleak Iraqi reality after the American occupation, is only the evidence of his direct, creative and indirect influence on the narrative climates of the tales of the nights from the stylistic point of view. For the spread of his ideas, his novelistic or creative experience, and his critical skill, as a literary critic, he is immersed in the concepts and techniques of narration simultaneously. Getting to know the novelist's motive for inspiration from the narrative framework of The Thousand and One Nights, explains the necessity of conducting the current research using the descriptive-analytical method. It seems to us that the narrative structure of the novel, with its overlapping narrative structure, secret places, and the presence of eccentric characters, bringing poetry, associated with the thousand and one nights. It can be said that this influence is a driving force for a project that aims to draw the atmosphere of Baghdad, the tragic past of the fifties and Baghdad, its unknown and frightening future, next to the conditions and facts of “Soulaf” with its people, with several narrations in one narration by the narrator of Scheherazade, between reality and imagination. As for the content of the fictional work, It can be said that according to the author's critical viewpoint and the many books he wrote in the field of criticism of The Thousand and One Nights and Arabic narratology has provided his novel with an artistic image with a new reading of The Thousand and One Nights and the mechanisms of intellectual vision in it.

    Keywords: Arabic Narratology, The Thousand, One Nights, Soulaf Baghdad, Iraqi Novel, Mohsen Jassim Al-Moussawi
  • Kobra Roshanfekr*, Samira Heidarirad Pages 31-56

    The female biography plays a significant role in expressing the ideology of the female writer and shows the importance of women writers in relation to the important issues of the society. In other words; the writing of female autobiography is different from other types of literature because it directly emphasizes the essence of women in the face of the patriarchal society and is the best way to depict the concerns of women, especially Arab women. The current research is trying to examine the biography of the Egyptian writer Razavi "Al-Sarkha" based on the descriptive-analytical approach and relying on cultural criticism. "Sarkha" is the second part of the book "Asqal Man Razavi" in which he combines the experience of his personal life and the political events of the country. In other words, he portrays his severe illness, which is associated with the unsettled conditions of Egypt in 2010-2013. The most important results of the research are: Razavi Ashour is an intellectual writer who in his biography talks about women who had a deep influence on the formation of his personal experience. Also, culture and society play a significant role in the formation of Arab women's identity. Razavi's main concern in the issue of women is the issue of women's education, and he wants to make reforms in the field of freedom of expression in the Arab society.

    Keywords: Cultural Criticism, Women's Ideology, Biography, Razavi Ashour, Al-Sarkha
  • Faramarz Mirzaei*, Khalil Parvini, Zahra Rezaei Pages 57-93

    It is important to tell the history for children in the form of a story instead of a soulless and direct report. Because the story has magical tools, including character structurizing, which has attracted the attention of the audience and made it a suitable educational tool for teaching history to children. Abdul-Tawab Yossef teaches the history of Islam to children by using the art of story in his collection of stories (20 stories from the life of Prophet Muhammad). Among the author's tricks in teaching history is the design of fictional characters and their structurizing in the form of objects and animals. This collection of stories is a historical novel about the life of the Messenger of God, which narrates the real events of his life relying on artistic structures. The center of these artistic structures is character structurizing, which has been used for easy understanding of history. The narrator in these stories is designed objects and animals that the author has given life to so that they assume the dignity of humans and living creatures and narrate events from their observations as fictional characters. Based on the descriptive analytical method, this research examines 6 stories from this collection of stories and investigates how to use characters to facilitate the understanding of history and to express it in an easy way to children. The stories in this collection are divided into two parts: human characters that are taken from the history of Islam and have the role of documenting historical events in the story. The second division is fictional characters who play the role of narrators who, as witnesses, narrate the events as they happened. The author chose these characters to attract the attention of the audience to make it easy for the child to understand history by mixing reality with amazing imagination. Especially, he has established a close relationship between those historical events and the structurizing of the characters, which can fulfill the responsibility of the narrative well.

    Keywords: children's story, history of Islam, character structurizing, 20 stories from the life of Prophet Muhammad, Abdul-Tawab Yossef
  • Amene Forouzan Kamali, Khodadad Bahri, Rasoul Balavi* Pages 94-125

    The hybridization is one of the most prominent critical concepts in novels and stories, which means the diversity and combination of languages, styles, dialogues and literary genres in a single text. Hybridization, from the point of view of Mikhail Bakhtin and the Russian formalists is a kind of stylistic aesthetics which indicates the genius of the novelist and his mastery of writing polyphonic novels. The novel "Ashar Salawat le-algasad" by Wafa 'Abd al-Razzaq is one of these types of novels, which hybridization included its components such as: personality, space-time, and the form of language and style. This research tries to use descriptive-analytical method to study the effects of "hybridization" and how to use it in the novel "Ashar Salawat Le-aljasd" by Wafa Abd al-Razzaq. Results show that the author has combined his novel with other literary genres such as poetry and biography and has used their techniques in his text to give it dynamism and beauty. As it deals with the combination of characters and sounds, as well as temporal and spatial spaces, which are reflected in the multiplicity of places and times by moving from the past to the present or from one place to another. As it deals with the combination of her own views and those of women who each express a common pain, these thoughts and ideas are in conflict with the views arising from the religion and culture of each country regarding the identity of women and social status.

    Keywords: hybridization, Aesthetic, Wafaa Abd al-Razzaq, novel “Ashar Salawat le-aljasad”
  • Ali Khaleghi*, Ati Abiat Pages 126-159

    Critical discourse analysis is one of the advanced theories in the study of discourse that deals with language, and helps through text and speech to create social and political power. Norman Fairclough was the first to develop a study in the analysis of critical discourse. Ahmed Al-Saadawi, the Iraqi novelist (1973-till now) wrote the novel "Frankenstein in Baghdad" and won the Arab Booker Prize. Hadi Al-Atak (a seller of antiques in a neighborhood in central Baghdad), was collecting the remains of the victims of terrorist bombings during the winter of 2005, to paste these parts and produce a strange human being, who quickly rises to carry out a massive revenge and revenge against the criminals who killed its parts. The fates of intertwined personalities during the exciting pursuit in Baghdad and its neighborhoods. The research revolves around three levels: the first is the “description level” which deals with the external weaving of the text, the second is the “explanation level” which searches for the ideology found in the text of the novel, and the third is the “interpretation level” which is a study on The internal weaving of the text, and the idea and emotion are the significance of this text.We would like to summarize the results of the research: as follows: The description in the structure of the text The novel focuses on the element of repetition and intertextuality “another narration between this narration”, as well as in terms of resemblance to the phrases that distinguish the narration from the rest. Likewise, the level of explanation is limited to the ideology in which the events of the novel take place in one of the old Baghdad neighborhoods, in the Al-Batoun neighborhood, which is known for the mixing of its residents of different nationalities, sects and homogeneous sects. In terms of interpretation, emotion plays a positive role in this novel, as the disturbing facts of an explosion or other terrorist campaigns occur. The approach that we have adopted in this regard is the descriptive-analytic that deals with the novel "Frankenstein in Baghdad" in the light of Norman Fairclough's vision.

    Keywords: Discourse, Novel, Ahmad Saadawi, Frankenstein in Baghdad
  • Fatemeh Ahmadi*, Tahereh Chaldareh, Alieh Nouri Pages 160-182

    In the Holy Quran, God Almighty has assigned a surah to His Prophet Yusuf (AS). Mystics have adapted the truths of the Qur'an to the inner self, interpreted the verses of the soul, and finally presented pure ideas about human truth. The works of Ibn al-Farez al-Masri and Jalal al-Din Muhammad Balkhi are also full of such interpretations. This article examines the "facts and details of the story of Prophet Yusuf (AS)" by reflecting on the poems of these two famous poets and mystics. In the present study, first the joint interpretations of these two mystics about Jamal Yusuf (AS) and his dream and the smell of the shirt of Prophet Yusuf (AS) were examined and analyzed, then Jalaluddin Maulana's views about Yusuf (AS) and Zulaikha and the prolongation of his imprisonment Yusuf (AS) was explained. The results show that the Sultan of Lovers and Rumi considered the beauty of Prophet Yusuf (AS) as the manifestation of the beauty of truth and the manifestation of Prophet Yusuf (AS)'s dream in Ibn Farez's poems is an allusion to the mystics of God on whom the true existence of God has been revealed. But Maulana Jalaluddin does not have an interpretive view in this discussion. Ibn Farez considers the sight of the eyes of Prophet Yaqub (AS) by the shirt of Prophet Yusuf (AS) to indicate that he reached the gathering place, which was transmitted from the shirt of Prophet Yusuf (AS) to Prophet Ya'qub (AS), but Maulana the shirt He considers Prophet Yusuf (AS) as a symbol of discovery sciences. Rumi considers Zulaikha as a symbol of the world and considers the reason for the prolongation of the imprisonment of Prophet Yusuf (AS) to be the attention to the creature who are the captives and prisoners of the mortal world.

    Keywords: Holy Quran, Prophet Yusuf, Interpretation, Ibn Farez, Rumi, Mysticism
  • Mazaher Sharifi*, Ali Salimi, AliAkbar Mohseni, Maryam Rahmati Pages 183-213

    The structural study of the novel as an outstanding literary genre by analysing the internal components and descrbing the relationships of these elements makes its inner layers clear to the audience. Influenced by pioneer structuralists ideas, especially Prop, Claude Bermon, a famous French philosopher and narratologist, designed a new model for structural analysis of narrations. A template that can be adapted to any language and style. According to this theory, narrative is a coherent and related set of sequences that makes up the structure of story. The combination and sequential process of these main and sub-sequences make the outline of the narrations. And the characters of the story play a role in shaping the plot and the series of events in proportion to their presence and influence in the narration. Zaraib al-'Abid's novel by Najwa bin Shatwan, a Libyan female writer, is a remarkable work in terms of structure and content. The subject of this realistic workis the story of the slavery system that dominated Libyan society during the years of occupation of the country by the Ottoman government and the beginning of Italian colonialism. In this research, the central characters and their actions and reactions in the course of the narration will be investigated in a descriptive and analytical way, and the course of events will be examined in terms of conformity and coincidence with the Bremon model. Based on the obtained results, it can be said that the arrangement of events and developments and their sequence have a considerable harmony and discipline and its main and central characters are dynamic and well-organized.

    Keywords: Structuralism, Najwa bin Shatwan‚ personality, Zarayeb Alabid, Claude Bermon‚ Arabic Narratology
  • Raja Abuali*, Maedeh Zohriarab Pages 214-243

    Metafiction is a style of writing novel and a phenomenon that emerges from postmodern narration, and one of its features is experimentation and breaking the familiar patterns of the novel and there is no doubt that metafiction is a kind of displacement in the narrative and it tends to produce a new vision and a new discourse that dominates over the discourse that is known to everyone, and on this basis, metafiction opens more than one subject for the recipient. It also means "the story about the story," that is, the novel's talk about itself or the description of its inner world, and it discusses its critical perceptions about the narration. However, the attempt of metafiction to break and destroy the old and build it again in a different framework, is what made it a postmodern technique. It is important to say that "William Gass" is one of the famous who used this term in his critical studies. The phenomenon of metafiction has attracted the attention of researchers, and they are applying it to a number of Arabic and other novels; hence the idea of this research came to apply the features and forms of metafiction in the novel "Azazel" by Youssef Zaidan, based on the descriptive-analytical style. Hence, the aim of this research is to explore metafictive forms by analyzing their metafictive text to show the writer's creativity. One of the results we have reached in this research is that the metafictive style in this novel is seen through aspects such as: reference to writing, the rebellion of characters against the author, breaking chronology and other metafictive techniques.

    Keywords: Metafiction, Postmodernism, Azazel novel, Youssef Zaidan
  • Omid Jahanbakht Layli*, Seyed Esmail Hoseyni Ajdad, Shahram Delshad Pages 244-274

    Mosaic narration is a style of modern Arabic narration that has been used in many new novels. This narrative style is characterized by overlap, contradiction, fragmentation, intertwining and disintegration. By employing this technique, an intertwined narrative text is generated in terms of the subjective and main elements of the narration such as time, place and personality. It also transcends the narration from the traditional method in terms of framework elements, and the novel tends towards poetry, play and short story. This narrative approach came in response to the needs of the Arab narrative in the course of its development and maturity, and appeared to dismantle the old narrative logic based on linearity and consistency. Given the importance of identifying the new narrative formats, this article seeks, by relying on the descriptive-analytical method, to study this method in the novel “Raml al-Mayah” by the famous Algerian novelist Wassini al-Araj, in which he searches for new expressive ways. The findings show that this Algerian novelist has taken a step towards modernization and innovation with regard to the process of adapting the basic story of "One Thousand and One Nights". takes a step towards innovation and creativity, and in turn gives the heritage narration new events, calling for presenting the new idea and the fragmented narrative experience, as he destroys the old narrative logic in content and formulation, thus generating from his lips a fragmented, fragmented narrative text characterized by Diversity and intertwining. Based on this, we find that the description dominates the novel and the narrator is concerned with linguistic aesthetics, connotations, and wonderful vibrant expressions. He presents things, selves and personalities in description, and does not take care of the narration and its development. The narration turns into media-manifest writings through these intensive descriptions, and this structure ended with the overlap of times and places and the failure to choose the temporal thread. and spatial coherence. Time and place are not specified in the narration, as events take place in different places and times. In the end, the language and the structure in it are characterized by the remarkable fluidity and the transfer between the poetic, narrative, colloquial and classical cases. In any case, it goes beyond the usual narrative language thanks to its dynamism and dynamism.

    Keywords: Mosaic narration, Wasini Al-Araj, Raml almaye, Fragmentation, entanglement
  • Ali Sayadani*, Parviz Ahmadzdeh Hoj, Shahla Heidari Pages 275-297

    Since the novel has a role in influencing the reader, novelists use it to express the realities of life. And in order to be able to increase the effectiveness, they use the five senses in expressing events. But the issue of this effectiveness was not specifically considered in the discussions of researchers like other topics. Therefore, in this research, we chose Jalal Burgess's novel "Dafatir Al-warraq" as a model to examine the sensory mechanisms in the depiction of events that are harmoniously placed in the narrative parts of this novel. And we examine this research by considering the equivalent of the sense of sight and hearing in a descriptive and analytical way. It was concluded that the author connected the senses of his novel text with the living reality with this match to depict the relationship between them more. On the one hand, this case was intended to increase the sphere of influence on the receiver and on the other hand, to create the integration of two different worlds such as the narrative world and the realistic world. The distribution between peer emotions in realistic and virtual divided aspects led to aesthetic representations. which was placed in its concepts to create mutual dependence between two different parties, and Burgess was successful in expressing this fusion of imagination and reality in the novel Events.

    Keywords: effectiveness, Synergy of the senses, Narrative imaging, Dafatir Al-warraq, Jalal Burgess
  • Vali Baharvand*, Naeem Amouri, Parvin Khalili Pages 298-329

    Discourse explains the connection between language and society because discourse is the use of language to influence the audience. Critical discourse analysis originated from sociology and is one of the modern critical approaches influenced by the philosophical views of Michel Foucault, Marx and Freud and believes that there is a dialectical relationship between language and society. One of the pioneers of this approach is Norman Fairclough, whose theory rests on three levels: description, explanation, and explanation. Alaa Al Aswany's Automobile Club is one of the most famous contemporary Arab novels that explains the ideology of power and the social and political conditions in a modernist style in Egyptian society. In this article, we try to analyze the critical discourse of this novel based on the three levels of Norman Fairclough's theory adhering to the descriptive-analytical method. The results show that vocabulary and structures such as choosing the imperative form and using plural pronouns instead of singular pronouns describe solidarity, totalitarian ideology, antagonism and contrast, and clarify the contrast between the character of the kou who oppresses Egyptians and obeys foreigners. The repetition describes the discourse of protest and resistance against colonialism, the most important place being the "Car Club" where important events by foreigners and British take place. At the level of interpretation, historical intertextuality refers to previous texts such as Quranic verses, narratives, and historical events such as the Holocaust, the Haganah, Hitler's dictatorship and his crimes against humanity. At the level of clarity, the author explains the ideology of Egyptian colonialism and the power in the two forms of British power over Egypt in a strong way, and also the power of Englishman James over Egyptian slaves weakly in the novel. Al-Aswany reflects the revolution of the oppressed against the oppressor, and his most important goals are the destruction of the British occupation and the independence of Egypt, and in this way the author reflects the dignity and humanity that were destroyed under the clutches of the colonists.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Norman Fairclough, Alaa Al Aswany, Nadi-el Sayarat
  • Mehrdad Aghaei*, Hasan Najafi, Mahziar Iranmanesh Pages 330-356

    The usage of humorous language is one of the best ways to create joy and happiness in the audience, which can indirectly criticize and correct many shortcomings and deficiency. Therefore, this type of literature has been considered by literary scholars. Arabic and French literature, especially in the contemporary era, has been the scene of a stronger and better emergence in the field of Humorous allusions. Maron Abboud a prominent Lebanese novelist, and Stendhal famous writers of French literature, have done so many literary works that can be examined from a view of Humorous allusions. In this research, first, the definition of humor and its background and position in both Arabic and French literature were discussed. Then, relying on the American comparative school and descriptive-analytical method, we examined the most important Functions of humor in the Short Story Collection "Wojooh wa Hekayat" by Maroon Abboud and the Novel "Red and Black" by Stendhal. And we sought to find an answer to this question: What are the grounds for the emergence of humorous in the works of the both authors? What are the differences and commonalities between both of them in using Functions humorous? The results indicate that Maroon Abboud and Stendhal, despite not having a literary connection and having a time and space interval, have used a variety of literary techniques and humorous methods such as contradiction, conflict, Caricature illustration, etc. to highlight the humorous aspect and critique of defects.

    Keywords: Humorous literature, Maroon Abboud, “Wojooh wa Hekayat”, Stendhal, Red, Black