فهرست مطالب

علوم جغرافیایی - پیاپی 42 (بهار 1402)

نشریه علوم جغرافیایی
پیاپی 42 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • یدالله غلام پور، کوروش افضلی*، محمدحسن غنی فر صفحات 1-19

    توسعه سریع شهرنشینی و به دنبال آن گسترش صنعت و عرضه اتومبیل، باعث رشد ناموزون شهری، آلودگی هوا، حجم بالای میزان ترافیک و تصادفات و افزایش زمان سفر شده و عدم بکارگیری شیوه های مناسب حمل و نقل به تشدید این عوامل منجر شده است. هدف از این مقاله تدوین سناریوهای توسعه حمل ونقل محور در شهر بیرجند می باشد. پژوهش حاضر بر اساس روش تحقیق اکتشافی- کاربردی است و برای دستیابی به آینده های پیش روی شهر بیرجند با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، با تشکیل ماتریس اثرات متقابل 24×24، در مجموع 4 سناریو قوی،11 سناریوی باور کردنی و 481 سناریوی ضعیف به دست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد که 3 سناریو با احتمال وقوع بسیار بالا در شرایط پیش روی آینده حمل ونقل شهر بیرجند است. در سناریوی اول، شرایط مطلوب مبتنی بر تخصیص بودجه و اعتبارات، مدیریت تقاضای سفر، انتشار پایین آلاینده ها، رعایت استانداردهای زیست محیطی، اثرگذاری کم، تحریم های بین المللی، چشم انداز منسجم و هدفمند در بدنه مدیریت شهری و توسعه و پذیرش فناوری های جدید وجود دارد و برای توسعه حمل ونقل محور در شهر بیرجند، مطلوب ترین سناریو است.

    کلیدواژگان: توسعه حمل و نقل محور، سناریونویسی، سناریوویزارد، شهر بیرجند
  • علی حاجی زاده بیدگلی، کوروش افضلی*، کرامت الله زیاری صفحات 20-40

    توسعه کالبدی شهرها با توجه به مقر جغرافیایی و متاثر از شاخص ها و عوامل طبیعی است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی روند توسعه شهر کازرون و ارزیابی نقش شاخص های محیط طبیعی است. در این پژوهش، داده های اصلی با مراجعه به سایت زمین شناسی آمریکا، تصاویر ماهواره ای شهر کازرون برای دوره زمانی (1400-1360) تهیه شده و از لایه های جهت انجام عملیات همپوشانی بهره گرفته است.همچنین از آزمون های آماری واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تخمین میانگین اثرگذاری جهت سنجش شاخص های طبیعی پژوهش استفاده شده است. نقشه ها و آزمون های بکار گرفته شده در این پژوهش با استفاده از نرم افزارهایARC GIS، Envi 5.3 و Spss تهیه شده است. نتایج این پژوهش طی دوره زمانی 1400-1360، شهر کازرون بیشترین میزان گسترش کالبدی - فیزیکی خود را در محور جنوب شرقی داشته است. محور شمال غربی شهر کازرون، جایگاه دوم را ازنظر میزان مساحت گسترش یافته به خود اختصاص داده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که این شهر ازنظر شاخص های توپوگرافی(کمتر از 1500 متر)، شیب(کمتر از 9 درصد)، بافت خاک(رس و آهک)، فرسایش خاک (فرسایش خیلی کم) و سازند زمین شناسی (مخروط افکنه کوهپایه ای) در اغلب جهات جغرافیایی با محدودیتی در توسعه کالبدی روبرو نمی باشد و تنها موانع طبیعی در جهت گسترش فیزیکی شهر کازرون در ناحیه شمالی، شمال شرقی و شرقی شهر ناشی از عوامل توپوگرافیک بوده است. در محورهای غربی، جنوب غربی و تا حدودی شمال غربی مانع طبیعی جدی وجود نداشته و تنها زمین های کشاورزی و باغات مانع توسعه کالبدی شهر کازرون شده اند.  , شاخص های تکتونیک و منابع آبی الگوی رفتاری خاصی بر توسعه کالبدی شهر پیاده نکرده اند و این شهر بدون توجه به حریم های خطر به گسترش خود ادامه داده است. به صورت کلی، شرایط طبیعی مناسب در محورهای جنوب شرقی و شمال غربی این شهر سبب شده است که این دو محور پس از انقلاب اسلامی، بیشترین میزان مساحت توسعه فیزیکی شهر را به خود اختصاص دهند.

    کلیدواژگان: محیط طبیعی، توسعه کالبدی - فیزیکی، الگوی رفتاری، کازرون
  • سیده الهام داوری، مرضیه امینی* صفحات 41-60

    گردشگری یکی از ابزارهای مهم توسعه در جهان شناخته شده است. بسیاری از کشوهای جهان در سیاست ها و برنامه های کشور به گردشگری به عنوان ابزاری موثر برای ادامه روند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توجه خاصی مبذول می نمایند. پژوهش حاضر به منظور برنامه ریزی گردشگری شهرقاین بر پایه روش آینده پژوهی انجام گرفته شده است.پژوهش حاضر از لحاظ نوع کاربردی، از نظر هدف توصیفی- تحلیلی وازحیث روش ترکیبی از روش های کتابخانه ای و پیمایشی و مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی می باشد. قلمرو پژوهش شهرقاین بوده است.جامعه آماری این پژوهش حاضر 15نفر از کارشناسان گردشگری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای و دستگاه های اجرایی شهر قاین است.جهت تجزیه تحلیل دادها از روش دلفی، ماتریس اثرات متقاطع(میک مک) ومدل کیفی شوارتز استفاده شده است.نتایج حاصل از تحقیق به تفکیک ابعاد بدین صورت بوده است: 5 عامل (گرایش اقتصاد استان بر تنوع بخشیدن بر گونه های گردشگری، سهم بخش خصوصی از اقتصاد گردشگری ، تصدی گری دولت ، نیروی انسانی متخصص ، وجود دفاتر گردشگری ، احداث و تقویت زیرساخت های گردشگری) به عنوان عوامل کلیدی که بیشترین تاثیر را برای سناریوی مطلوب در مسیر تحقق گردشگری شهر قاین در افق 1404 انتخاب گردید. نوآوری تحقیق حاضر در موضوع و همچنین مدل استفاده شده در تجزیه وتحلیل های تحقیق است.

    کلیدواژگان: گردشگری، آینده پژوهی، MICMAC، مدل کیفی شوارتز، شهر قائن
  • اعظم قاسمی، اعظم رحیمی نیک*، حسین وظیف دوست، وحیدرضا میرابی صفحات 61-75

    در این پژوهش به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی پرداخته ایم. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف، آمیخته، کاربردی و برحسب روش اکتشافی به شیوه پیمایشی است که روایی آن به شکل روایی سوری و پایایی پرسشنامه نیز از طریق نرخ ناسازگاری به تایید رسیده است.جامعه آماری در این پژوهش زیاد مدیران، صاحب نظران و کارشناسان حوزه گردشگری، سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان جهانگردی،، مدیریت هتلداران، رایزنهای فرهنگی سفارت خانه ها و وزارت امور خارجه در ایران و طراحان داخلی هتلها و... است. با توجه به تعداد زیاد نمونه آماری این پژوهش همان جامعه آماری است و روش نمونه گیری صورت نمی پذیرد. همچنین در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل دیمتل با کمک نرم افزارهای اکسل و spss کمک گرفته شده است. با استفاده از یافته های پژوهش مشخص گردید که معیار عوامل سیاسی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر است و عوامل محیطی با بیشترین مجموع ستونی کمترین تاثیر پذیری از سایر عناصر داراست. همچنین مشاهده گردید که معیار عوامل انگیزشی با بیشترین مجموع شدت یک شاخص بیشترین تاثیر و تاثر را بر توسعه گردشگری مذهبی در منطقه تحقیق دارد.

    کلیدواژگان: توسعه گردشگری مذهبی، رویکرد دیمتل، هتل داری، مشهد
  • جعفر بهاری*، مهدی کروبی، شهلا بهاری، مرجان بذله صفحات 76-95

    تحقیق حاضر با هدف تاثیر هویت یابی مشتری با برند بر وفاداری با تاکید بر نقش واسط کیفیت خدمات، دارزش درک شده و اعتماد در صنعت هتلداری درهتل های5 ستاره استان آذربایجان شرقی،شامل: هتل های پارس ایل گلی و شهریار در فروردین 1395صورت پذیرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس از میهمانان هتل های 5 ستاره شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است.تحقیق حاضر،ازنظر هدف،کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها،توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری  با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه میهمانان هتل های 5 ستاره شهرتبریز می باشد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هویت یابی مشتری با برند بر وفاداری به برند،کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.کیفیت خدمات، ارزش درک شده و اعتماد به برند بر وفاداری به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. و همچنین نشان داده شد که کیفیت خدمات دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تاثیر آن نسبت به سایر متغیرها بر وفاداری به برند بیشتر است.

    کلیدواژگان: هویت یابی مشتری با برند، وفاداری به برند، کیفیت خدمات، ارزش درک شده، اعتماد به برند، تبریز
  • محمدحسن بداغی، مهدی ایمانی صفحات 96-116

    توانمندسازی فرآیندی است که طی آن کارکنان از توانایی ها، خلاقیت ها و مهارت های خود آگاه می شوند و جرات دستیابی به هدف را در خود تقویت می کنند. بسیاری از پژوهشگران بر این عقیده هستند توانمندسازی کارکنان نمی تواند تنها محدود به عوامل اقتصادی، محیطی، زیر بنایی، فیزیکی و اطلاعاتی، آموزشی و ترویجی باشد بلکه عامل دیگری به نام سرمایه اجتماعی هم بر این فرآیند موثر است. بر این اساس پژوهش حاضر با رویکردی کمی و با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان کارخانجات چینی مقصود شهر مشهد انجام شده است. تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی می باشد. اطلاعات و داده های تحقیق به روش اسنادی و میدانی جمع آوری گردیده است و ابزار اصلی جمع آوری یافته های تحقیق پرسشنامه های استاندارد "توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (2003) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) " بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان کارخانجات چینی مقصود شهر مشهد به تعداد 1500 نفر را شامل می شود. حجم نمونهتحقیق بر اساس جدول مورگان 306 نفر تعیین گردیده است. برای انتخاب نمونه از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. روایی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) به طریق محتوایی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.947 حاصل شده است. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS24 و برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، با توجه به اینکه آماره T آزمون فرضیه های تحقیق از 96/1 بیشتر و میزان سطح معنی داری آن کوچکتر از 05/0 می باشد، لذا می توان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان 95/0 سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (ساختاری، شناختی و رابطه ای) بر توانمندسازی کارکنان کارخانجات چینی مقصود شهر مشهد تاثیر معنادار و مثبتی دارند.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، توانمندسازی کارکنان، بعد ساختاری، بعد شناختی و بعد رابطه ای
  • جواد امیری شابنده*، مهدی زنگنه، مهدی پیله ور صفحات 117-134

    استفاده گسترده از اتومبیل در جوامع صنعتی سبب تغییر سیستم های شهرسازی گردید. این امرموجب شد پس از پایان جنگ جهانی دوم رویکرد جدیدی در شهرسازی شکل گرفت، این جنبش ایجاد فضای اختصاصی عابرین پیاده و اولویت دادن به آن را مد نظر قرار داد.. پل عابران های پیاده یکی از مهم ترین و رایج ترین تسهیلات موردنیاز عابران پیاده برای عبور از عرض جاده ها می باشند. علارغم مطالعات متعددی که در مورد زیباشناسانه و هماهنگی بصری با محیط اطراف پل ها صورت گرفته اما متاسفانه در شهر مشهد به زیباشناسانه پل های هوایی در فضای شهری توجه نشده است و پل را صرفا عنصری عملکردی در ترافیک شهری تلقی می دانند و از بعد بهبود کیفیت بصری شهر نادیده انگاشته شده است. در مطالعه حاضر، ارزیابی پل های عابر پیاده شهری به لحاظ کیفیت خدمات و زیبایی منظر در کمربندی شهر مشهد است. جهت بررسی موضوع به تحلیل شاخص هایی: کیفیت ورودی وخروجی، دسترسی، امنیت، روشنایی، زیبایی و نظافت وارتباط بصری پل های هوایی و منظر شهری اطرف آن از طریق پرسشنامه از 384 نفر مورد بررسی قرارگرفت. در بخش مطالعات میدانی نیز از طریق انجام تکمیل پرسشنامه از شهروندان، اطلاعات جمع آوری و محل پر کردن پرسشنامه ها با تعداد مشخص به وسیله GPS مکان گزینی شده است و با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند و در نرم افزار GIS از داده های هر یک از شاخص های میانگین گرفته و پس از آن با استفاده از درون یابی (IDW) ، نقشه تحیلی فضایی برای هریک از شاخص ها بدست آمده است .نتایج این مطالعات نشان داده است که در شهرمشهد سطح رضایت شهروندان از خدمات ارایه شده بسیار پایین می باشد. همچنین به دلیل عدم در نظرگیری  اصول طراحی همخوان با زمینه و هماهنگی بصری میان پل و منظر شهری کیفیات زیباشناختی پل های عابرپیاده در فضای شهری مشهد پایین می باشد.

    کلیدواژگان: پل های عابر پیاده، زیباشناختی، منظر شهری، شهر مشهد، GIS
  • زهره پیرزاده*، مرضیه صبوری، علی اسماعیل زاده کواکی، رویا دولت آبادی صفحات 135-155

    افزایش میزان و تنوع پسماندهای شهری وعدم مدیریت صحیح آن از مهم ترین معضلات جامعه بشری شناخته شده است که نتیجه آن ایجاد آلودگی های زیست محیطی و بهداشتی هست. ازاین رو مطالعه حاضر باهدف بررسی وضعیت مدیریت پسماند شهری با رویکرد تفکیک از مبدا در شهر شیروان انجام شده است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، به صورت ترکیبی توصیفی- تحلیلی بوده که روش گردآوری اطلاعات نیز پیمایشی بوده که از ابزار پرسشنامه خودساخته پژوهشگر استفاده شده است. جامعه آماری همه ساکنین شهر شیروان بودند که بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد 82689 نفر بودند که متناسب با این جامعه و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. متغیرهای پژوهش در قالب پنج شاخص و بیست وپنج گویه طراحی شده اند. پایایی پرسشنامه با استفاده ضریب آلفای کرونباخ تاییدشده است. نتایج نشان می دهد شاخص ویژگی های مکانی و افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا با مقدار (0.994)؛ پایگاه اقتصادی و اجتماعی و مشارکت شهروندان با مقدار (0.000)؛ ارتباط ویژگی های مکانی و وضعیت تفکیک از مبدا با مقدار (0.431) از همبستگی در سطح قوی و مثبتی برخوردار می باشند این در حالی است که این موضوع در شهر شیروان موردتوجه واقع نشده و از این منظر وضعیت شاخص های مدیریت پسماند شهری با رویکرد تفکیک از مبدا نامطلوب بوده است و نیاز هست شاخص هایی همچون ویژگی های مکانی، افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا پسماندهای شهری و پایگاه اقتصادی-اجتماعی و افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا پسماندهای شهری به عنوان مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی یکدیگر موردتوجه ویژه مدیران شهری قرار گیرد تا بتواند در مدیریت شهری نتایج قابل استفاده ای در تصمیم گیری ها داشته باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت شهری، پسماند شهری، تفکیک از مبدا، شهرداری شهر شیروان
  • محمدابراهیم عفیفی*، مجتبی محمدی، عبدالرسول قنبری صفحات 156-179

    باوجود توسعه ی روزافزون شهرها، روستاها، مناطق و شهرک های صنعتی، راه های ارتباطی و... بررسی و مطالعه ی پایداری دامنه ها و تعیین میزان خطر نسبی آن ها ضروری است. حوزه رودخانه ایذه در شمال شرق استان خوزستان، دارای انواع مختلف ناپایداری های دامنه ای می باشد. بررسی وضعیت ناپایداری در سطح این منطقه ، پهنه بندی آن و مشخص کردن مناطقی که حساسیت بیشتری نسبت به ناپایداری دارند، وتعیین میزان جابه جایی و مکانیزم این گونه حرکات، ما را در کنترل و پیشگیری از بروز خطرات احتمالی یاری خواهد کرد. در این مطالعه پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوزه ی رودخانه ی ایذه با استفاده از سیستم استنتاج فازی (روش سلسله مراتبی فازی یا FAHP) در محیط GIS صورت گرفته است. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه، مطالعات قبلی و بررسی محدوده موردمطالعه معیارهای شیب، جهت شیب رودخانه، گسل، بارش، شبکه راه ها، تراکم آبراهه ها، لیتولوژی و کاربری اراضی به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر زمین لغزش در حوزه های ده شیخ و ایذه شناخته شده اند. میزان تاثیر و وزن این عوامل با استفاده از روش سلسله مراتبی فازی (FAHP) به منظور پهنه بندی مشخص و تعیین گردیدند. اطلاعات پایه شامل معیارهای موثر بر زمین لغزش در محیط GIS استانداردسازی و فازی گردیده و درنهایت با استفاده از اوزان به دست آمده، نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه های ده شیخ و ایذه به دست آمد. این مطالعه نشان داد که معیارهای شیب، لیتولوژی، فاصله نسبت به رودخانه و شبکه راه ها به عنوان تاثیرگذارترین پارامترهای موثر بر زمین لغزش در محدوده رودخانه ایذه می باشند. با توجه به انطباق نتایج این پهنه بندی با زمین لغزش های رخ داده و هزینه کم این نوع مطالعات، می توان از مطالعات سنجش ازدوری در برنامه ریزی های آتی در این منطقه بهره برد.

    کلیدواژگان: زمین لغزش، سلسله مراتبی فازی (FAHP)، حوزه رودخانه ایذه، لیتولوژی، شبکه راه، خوزستان
|
  • Pages 1-19

    The rapid development of urbanization followed by the expansion of the industry and the supply of automobiles has caused uneven urban growth, air pollution, high volume of traffic and accidents, and increased travel time, and the lack of use of appropriate transportation methods has led to the aggravation of these factors. The purpose of this article is to develop transportation-oriented development scenarios in the city of Birjand. The current research is based on the exploratory-applied research method and to achieve the future of Birjand city by using Scenario Wizard software, by forming a 64x 64matrix of mutual effects, a total of 4strong scenarios, 77believable scenarios and 487scenarios Poorly obtained. The results of the research show that there are 3 scenarios with a very high probability of occurrence in the conditions facing the future of transportation in Birjand city. In the first scenario, there are favorable conditions based on the allocation of funds and credits, management of travel demand, low emission of pollutants, compliance with environmental standards, low impact, international sanctions, a coherent and purposeful vision in the body of urban management and the development and acceptance of new technologies. Transportation-oriented development in Birjand city is the most favorable scenario.

    Keywords: transportation-oriented development, scenario writing, scenario wizard, Birjand city
  • Pages 61-75

    In this research, we have identified and ranked the factors influencing the development of religious tourism. The method of this research is based on the type of purpose, mixed, applied and exploratory method in a survey method whose validity has been verified in terms of Syrian validity and the reliability of the questionnaire has been confirmed through an inconsistency rate. The statistical population in this research is the large number of managers, experts and experts in the field of tourism, handicrafts organization and cultural heritage and tourism, tourism organization, hotels management, cultural advisers of embassies and the Ministry of Foreign Affairs in Iran, and interior designers of hotels and ... Is. Considering the large number of statistical samples, this research is the same as the statistical society and the sampling method is not applicable. Descriptive statistics and inferential statistics including Dimetal were also used to analyze the data using Excel and SPSS software. Using the findings of the research, it was determined that the criterion of political factors with the highest amount of lines among other criteria in the factors affecting the development of religious tourism has the greatest impact on other elements, and the environmental factors with the highest total of the column have the least impact on other elements. It was also observed that the criterion of motivational factors with the highest aggregate intensity of an indicator had the most impact on the development of religious tourism.

    Keywords: Development of Religious Tourism, DeMetal
  • Pages 76-95

    present research aimed to Impact of Customer Brand Identification on loyalty With Emphasis on the Role of Intermediary Service Quality, Perceived Value and Trust in the Hotel Industry in Five Star Hotels of East Azerbaijan Including: El-Goli Pars and Shahriar Hotels has been done in the March of 2116. The data required for this research has gathered by questionnaire with available non-random sampling method from Five Star Hotels guests of Tabriz City. This research, in terms of purpose is functional and based on data collection, is descriptive survey. Also, It has been used structural equation modeling through the Smart pls software to analyze data. Statistical population of this research has considered all guests of the Five Star Hotels Tabriz City. Provided results showing that Customer Brand Identification on Brand loyalty, Service Quality, Perceived Value and Brand Trust has a significant and positive impact. Service Quality, Perceived Value and Brand Trust on Brand loyalty has a significant and positive impact. And also it was shown that Service Quality has the largest is path coefficient and its impact on Brand loyalty is higher than other variables.

    Keywords: Customer Brand Identification, Brand loyalty, Service Quality, Perceived Value, Brand Trust, Tabriz
  • Pages 96-116

    Empowerment is a process during which employees become aware of their abilities, creativity and skills and strengthen the courage to achieve the goal. Many researchers are of the opinion that employee empowerment cannot be limited to economic, environmental, infrastructure, physical and informational, educational and promotional factors, but another factor called social capital is also effective on this process. Based on this, the present research was conducted with a quantitative approach with the aim of investigating the impact of social capital on the empowerment of employees of Maqsood porcelain factories in Mashhad. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature. Research information and data have been collected through documentary and field methods, and the main tool for collecting research findings has been the standard questionnaires "employee empowerment of Spritzer (2442) and social capital of Nahapit and Ghoshal (9111)". The statistical population of the research includes all 9044 employees of Maqsood porcelain factories in Mashhad. The size of the research sample was determined based on Morgan's table of 241 people. A simple random sampling method was used to select the sample. The validity of the measurement tool (questionnaire) has been achieved through content and reliability through Cronbach's alpha coefficient of 44140. SPSS24 software was used for statistical analysis and linear regression analysis method was used to test the hypotheses. The findings of the research show that considering that the T statistic of the research hypothesis test is greater than 9411 and its significance level is less than 4440, it can be concluded that at the confidence level of 10 4/ Social capital and its dimensions (structural, cognitive and relational) have a significant and positive effect on the empowerment of employees of Maqsood Chinese factories in Mashhad.

    Keywords: social capital, employee empowerment, structural dimension, cognitive dimension, relational dimension
  • Pages 135-155

    The increase in the amount and variety of urban waste and its lack of proper management is known as one of the most important problems of human society, the result of which is the creation of environmental and health pollution, therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the state of urban waste management with the approach of Separation from origin in Shirvan city. The research method is applied in terms of purpose, and descriptive-analytical in terms of method, and the method of collecting information is a survey that uses the self-made questionnaire tool of the researcher. The statistical population was all the residents of Shirvan city, which according to the census of 2115, there were 826689 people, which is appropriate for this population and using the Cochran formula, the number of 384 people has been considered as a statistical sample. The research variables are designed in the form of five indicators and twenty-five items. The reliability of the questionnaire has been confirmed using Cronbach's alpha coefficient.The results show that the index of spatial characteristics and the increase of citizens' participation in separation from the origin with a value of (19992); economic and social base and citizen participation with value (19111); The relationship between spatial characteristics and the state of separation from the origin with the value (19220) have a strong and positive correlation, even though this issue has not been taken into consideration in Shirvan city, and from this point of view, the status of indicators of urban waste management with the approach of separation from the origin has been unfavorable, and there is a need for indicators such as spatial characteristics, increased participation Citizens in separating from the source of urban waste and the socio-economic base and increasing the participation of citizens in separating from the source of urban waste as the most important factors influencing each other should be given special attention by city managers so that it can have usable results in decisions in urban management.

    Keywords: urban management, urban waste, Separation from origin, Shirvan city municipality
  • Pages 156-179

    Slope stability study and determine the relative risk is essential even though the development of cities, villages, regions and industrial estates, roads and so on. Izeh river Basin in the Northeast of Khuzestan province has different type of slope instability. Control and prevention of risks will be achieved if that we can Evaluation of the unstable situation in the region, its Zonation, identifying of displacement and Mechanism of this movements. In this Thesis Landslide hazard zonation has been done based on Fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) with Arc GIS Software in the Dehsheykh and Izeh Basins. It makes use of nine causal landslide factors identified by local landslide experts in Dehsheykh and Izeh Basins that included Slope, Aspect, Stream, Fault, Precipitation, Road, Drainage Density, Lithology and Landuse. In order to Landslide susceptibility mapping, Criteria Weight identified by using FAHP. Fuzzy set theory was integrated with AHP in Arc GIS in order to use pairwise comparisons to compare Landslide susceptibility mapping criteria for ranking purposes. Finally, Landslide susceptibility map was prepared in Dehsheykh and Izeh Basins. This study showed that criteria Slope, Lithology and Distance to Stream & Road are as the most influential factors affecting the landslide in area of Izeh River. According to the results of zoning conformity with landslides occurred and the cost of the study, Remote sensing studies can be used in future planning in this area.

    Keywords: Landslide, Fuzzy Hierarchy (FAHP), Izeh River Basin, Lithology, Road Network, Khuzestan