فهرست مطالب

نشریه علوم دامی (پژوهش و سازندگی)
پیاپی 89 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/13
  • تعداد عناوین: 10
|
  • یوسف اخلاقی، رضا میرشکار، احمدرضا یزدانی* صفحه 1

    هدف از این مطالعه کاهش سن از شیرگیری تحت شرایط سنتی، جهت کاهش هزینه پرورش گوساله ها در منطقه شاهرود واقع در استان سمنان بود. 144 راس گوساله به صورت تصادفی و به روش فاکتوریل 2×3 شامل سن از شیرگیری (60، 75 و 90 روزگی) و جنس (نر و ماده) به تیمارها اختصاص یافتند. گوساله ها از تولد تا سن 3 ماهگی با جیره کنترل شده و از سن 3 تا 6 ماهگی به صورت آزاد تغذیه شدند. گوساله های تیمارهای اول و دوم علاوه بر مصرف شیر در مدت زمان ذکر شده (60 و 75 روز) با جیره آغازین تا سن 3 ماهگی تغذیه شدند. گوساله های تیمار سوم تا سن 3 ماهگی با شیر تغذیه شدند و هر سه گروه به صورت آزاد به یونجه خشک دسترسی داشتند. از سن 3 تا 6 ماهگی جهت مطالعه تاثیر دوره اول روی رشد دوره بعدی، گوساله های هر سه تیمار با جیره یکسان تغذیه شدند. مصرف شیر، جیره آغازین و یونجه گوساله ها به طور انفرادی توزین شد و گوساله ها از زمان تولد تا سن شش ماهگی به صورت ماهیانه وزن کشی شدند. بین متوسط افزایش وزن گوساله ها در ماه اول، دوم و سوم اختلاف معنی دار وجود نداشت اما در ماه چهارم اختلاف معنی دار وجود داشت، طوری که گوساله هایی که در سن 60 و 75 روزگی از شیر گرفته شده بودند، افزایش وزن بیشتری نسبت به گوساله هایی که در سن 90 روزگی از شیرگرفته شده بودند، نشان دادند. متوسط افزایش وزن گوساله های تیمار سوم در ماه چهارم کاهش یافت اما در ماه پنجم و ششم جبران شد. از آنجایی که تفاوت افزایش وزن روزانه گوساله ها در تیمارهای مختلف از تولد تا 6 ماهگی معنی دار نبود، بنابراین می توان توصیه نمود که در مناطق روستایی، به جای از شیرگیری گوساله ها در سن سه ماهگی یا بیشتر، می توان گوساله ها را در دو ماهگی از شیر گرفت و بجای آن از دو هفتگی به بعد، جیره آغازین در اختیار گوساله ها قرار داد.

    کلیدواژگان: گوساله، زود از شیرگیری، جیره آغازین، شاهرود
  • مریم بداقی، محمد مهدی معینی، هرمز منصوری صفحه 9
    در این مطالعه ترکیبات شیمیایی، میزان قابلیت هضمی و تجزیه پذیری ارقام مختلف کاه کلزا (طلایه1، طلایه 2، لیکورد، اوکاپی) کشت شده در مناطق مختلف استان کردستان بررسی شد. تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام ارقام کاه کلزا با استفاده از دو راس گاو نر فیستولا گذاری شده باروش کیسه های نایلونی تعیین شد. ضرایب قابلیت هضم ظاهری ماده خشک و ماده آلی نمونه ها به روش آزمایشگاهی (in vitro) و روش حیوان زنده (in vivo) اندازه گیری شد. میانگین ضرایب قابلیت هضم ماده خشک، ماده آلی، پروتئین خام و الیاف خام در کاه کلزا به ترتیب 3/48، 6/50، 3/39 و 3/59 درصدومیانگین ضرایب قابلیت هضم ماده خشک، ماده آلی و ماده آلی در ماده خشک در روش ازمایشگاهی بترتیب 8/37، 6/31 و 9/28 درصد بود. اختلاف معنی داری از نظر میزان ماده خشک، پروتئین خام، چربی خام، خاکستر و الیاف خام بین ارقام کاه کلزا مشاهده نشد، اما اختلاف معنی داری در میزان انرژی خام و عنصر روی بین ارقام کاه کلزا مشاهده شد(05/0> p). تجزیه پذیری موثر ماده خشک در ارقام لیکورد، اوکاپی، طلایه 1 و طلایه 2 به ترتیب 1/47، 4/44، 6/42 و 2/42 درصد بود(05/0> p).
    کلیدواژگان: کاه کلزا، ترکیب شیمیایی، قابلیت هضمی، تجزیه پذیری
  • کورش بهنام فر، سید عطاءالله سیادت، محمدحسن صالحه شوشتری صفحه 14
    به منظور تعیین ترکیبات شیمیایی و ارزش غذائی شش گونه ازگیاهان مرتعی غالب در عرصه های شنزار استان خوزستان شامل: سبط پاکوتاه (Stipagrostis plumosa)، ریش پری شن دوست (Pennisetum divisum)، ارزن پادزهری (Panicum antidotale)، علف شتر (Asthenatherum forsskalii)، پیچک برگ تیز (Convolvulus oxyphyllus) و یونجه یک ساله (Medicago laciniata) در دو مرحله فنولوژیکی (رشد رویشی و گلدهی) نمونه برداری شدند. نمونه ها در شرایط سایه خشک شدند، پس از آن ترکیبات شیمیائی آنها شامل: درصد پروتئین خام، درصد الیاف خام، درصد ADF، درصد خاکستر، کلسیم و فسفر اندازه گیری و سپس درصد ماده خشک قابل هضم و انرژی قابل متابولیسم محاسبه گردید و پس از آن اطلاعات حاصله به کمک یک طرح آماری اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که با پیشرفت مراحل فنولوژیک درصد پروتئین خام، درصد ماده خشک قابل هضم، انرژی قابل متابولیسم و درصد خاکستر کاهش و درصد الیاف خام و درصد دیواره سلولی منهای همی سلولز (ADF) افزایش می یابد. در میان گونه های مورد بررسی گونه Medicago laciniata دارای بالاترین درصد پروتئین خام بود و گونه Pennisetum divisum کمترین درصد را به خود اختصاص داد. کمترین تغییرات درصد پروتئین خام در مراحل فنولوژیک مربوط به گونه Medicago laciniata و بیشترین درصد تغییرات آن مربوط به گونه Pannicum antidotale بود. درصد کلسیم و فسفر در گونه های مورد بررسی در مرحله قبل از گلدهی بیشتر از مرحله گلدهی بودعلی الرغم برتری کیفیت علوفه گیاهان در مرحله رویشی نسبت به مرحله زایشی، به نظر می رسد که مرحله گلدهی از نظر تاریخ چرا مناسب تر از مرحله رویشی بوده چرا که گیاه فرصت تجدید ذخایر هیدرات کربن خود را به جهت رشد مجدد خواهد داشت.
    کلیدواژگان: ارزش غذایی، گیاهان مرتعی، عرصه های شنزار، استان خوزستان، پروتئین خام، الیاف خام، DMD
  • کاظم یوسفی کلاریکلایی، سید عبدالله حسینی، حمید شجاعی صفحه 22
    تعداد 576 قطعه جوجه گوشتی سویه”آرین 386 “تهیه شدند. سپس از روز 14، جوجه ها در چهارگروه آزمایشی شاهد (بدون محدودیت دسترسی)، گروه محدودیت 1 (از ساعت 6 صبح تا 1 شب به تناوب یک ساعت دسترسی و سه ساعت عدم دسترسی به دان)، گروه محدودیت 2 (از ساعت 6 صبح تا 1 شب به تناوب یک ساعت دسترسی و چهار ساعت عدم دسترسی به دان) و گروه محدودیت 3 (از ساعت 6 صبح تا 1 شب در دو پریود ابتدا و انتهای روز 3 ساعت محدودیت و یک ساعت خوراک و در دو پریود وسط محدودیت 5 ساعته و یک ساعت دسترسی)تقسیم شدند. گروه های آزمایشی شامل 4 تکرار و 36 قطعه جوجه (18 قطعه نر و 18 قطعه ماده) بود و اعمال محدودیت از سن 15 روزگی صورت گرفت. طی آزمایش خوراک مصرفی و وزن بدن به طور هفتگی اندازه گیری شدند. در پایان دوره آزمایش، ده قطعه جوجه از هر تکرار (5 قطعه مرغ و 5 قطعه خروس) کشتار گردید و قسمت های مختلف لاشه شامل سینه، ران، پشت و کمر و چربی حفره بطنی به صورت درصد مشخص شد. داده ها با استفاده از مدل آماری کاملا تصادفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعمال محدودیت سبب کاهش وزن 21 روزگی شد(05/0> p)، ولی در هفته های بعد جبران گردید بطوری که در سن 49 روزگی گروه های محدودیت وزن بالاتری داشتند. خوراک مصرفی نیز در هفته سوم با اعمال محدود کاهش یافت ولی در انتهای دوره تفاوتی در خوراک مصرفی مشاهده نشد. ضرایب تبدیل در گروه های محدودیت بهتر از شاهد بود بطوریکه اختلاف بین آنها معنی دار بود(05/0> p). اعمال محدودیت سبب کاهش درصد لاشه و بال گردید(05/0> p) ولی بر درصد ران تاثیری نداشت.
    کلیدواژگان: محدودیت غذایی، جوجه های گوشتی، عملکرد، خصوصیات لاشه
  • محمد پاسندی، عبدالله کاویان، محمد علی دری صفحه 28
    به منظور تعیین ارزش غذایی علوفه خلر در چهار مرحله رشد رویشی، اواسط گلدهی (50 درصد)، مرحله دانه شیری و مرحله دانه خمیری، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تکرار انجام شد. در هر مرحله از برداشت مقدار ماده خشک، پروتئین خام، چربی خام، خاکستر خام، انرژی خام و الیاف نامحلول در شوینده اسیدی(ADF) به روش استاندارد آزمایشگاهی اندازه گیری شد. همچنین قابلیت هضم ماده خشک و مجموع مواد مغذی قابل هضم از طریق فرمول محاسبه گردید. نتایج حاصله نشان داد که مقدار ماده خشک علوفه هم زمان با رشد گیاه و رسیدن به مرحله دانه خمیری افزایش یافت (05/0> p). بر عکس قابلیت هضم ماده خشک و مجموع مواد مغذی قابل هضم با افزایش سن گیاه کاهش یافت (05/0> p). مقدار انرژی خام و ماده آلی گیاه خلر تحت تاثیر مراحل مختلف رشد قرار نگرفت. بیشترین مقدار پروتئین و چربی خام در مرحله گلدهی مشاهده شد و اختلاف بین میانگین ها معنی دار بود(05/0> p). نتایج کلی نشان داد که این گیاه دارای ارزش غذایی مناسبی بوده و اواسط گلدهی زمان مناسبی برای برداشت علوفه می باشد.
    کلیدواژگان: علوفه خلر، مرحله رشد، ارزش غذایی
  • علی نوبخت صفحه 33
    این آزمایش جهت مطالعه ی اثرات جایگزینی ذرت با گندم با استفاده از دو سطح آنزیم سافیزیم بر عملکرد و کیفیت تخم مرغ در مرغ های تخم گذار انجام گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل 2 × 4 شامل چهار سطح گندم (0، 22، 44 و 77/73 درصد) و دو سطح آنزیم سافیزیم (7/0 و4/1 گرم در هر کیلوگرم) در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 288 قطعه مرغ تخم گذار سویه ی های- لاین (W-36) از سن 62 تا 74 هفتگی در 8 تیمار و 3 تکرار (با 12 قطعه مرغ در هر تکرار) انجام گردید. نتایج حاصل از این آزمایش، تفاوت های معنی داری را بین گروه های آزمایشی از نقطه نظر درصد تولید، توده ی تخم مرغ های تولیدی و ضریب تبدیل غذایی نشان نداد (05/0P). استفاده از آنزیم سافیزیم در سطح جیره ای 4/1 گرم در هر کیلو گرم از جیره، اگر چه باعث بهبود در تمامی صفات کمی تولیدی (شامل درصد تولید، وزن تخم مرغ، توده تخم مرغ تولیدی و ضریب تبدیل غذایی) در مقایسه با سطح جیره ای 7/0 گرم در هر کیلوگرم از آن گردید ولی تفاوت های دیده شده از لحاظ آماری معنی دار نبود (05/0
    کلیدواژگان: گندم، آنزیم، تولید تخم مرغ، مرغ تخم گذار، سافیزیم
  • حسن الهیارزاده، همایون فرهنگ فر، حسین نعیمی پور*، کمال شجاعیان صفحه 41

    در این تحقیق از (پس از ویرایش داده ها) تعداد 159.465 رکورد روز آزمون تولید چربی شیر مربوط به 18.808 راس گاو شکم اول متعلق به گاوهای شیری نژاد هلشتاین استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که توسط جهاد کشاورزی شهرستان مشهد طی سال های 1372 تا 1386 جمع آوری گردیده است استفاده شد. اثرات ثابت مورد استفاده در مدل شامل ترکیب گله-سال-فصل-دفعات دوشش و اثردرصد ژن هلشتاین و سن هنگام رکوردگیری به عنوان متغیر کمکی بودند. رکوردهای مزبور هر ماه یک روز و در سه نوبت متوالی از گاوها به دست آمدند. جهت برآورد مولفه های واریانس و کواریانس در مدل های روزآزمون با تابعت تصادفی و ثابت از روش حداکثر درستنمایی محدود شده بی نیاز از مشتق گیری(DFREML) استفاده گردید. به منظور در نظر گرفتن تغییرات ژنتیکی و محیطی مقدار چربی شیر در دوره شیردهی گاوها از چندجمله ای لژاندر با توان سوم استفاده گردید. متوسط وراثت پذیری و تکرارپذیری صفت تولید چربی با استفاده از مدل تابعیت تصادفی به ترتیب 08/0، 32/0 و برای مدل با تابعیت ثابت به ترتیب 06/0، 23/0 برآورد گردید. متوسط همبستگی ژنتیکی، فنوتیپی و محیط دائمی صفت تولید چربی شیر با استفاده از مدل تابعیت تصادفی به ترتیب 73/0، 23/0 و 73/0 و برای مدل تابعیت ثابت به ترتیب 1، 23/0 و 1 برآورد گردید. همبستگی ژنتیکی بین رکوردهای چربی شیر ماه های شیردهی با افزایش فاصله بین آنها کاهش نشان داد.

    کلیدواژگان: چربی شیر، مدل روزآزمون، گاو هلشتاین
  • رستم عبداللهی آرپناهی، مختارعلی عباسی صفحه 50
    طرح های با رکوردهای تکرار شده برای مدت زمان طولانی است که در علوم دام بکار برده می شوند اما در سال های اخیر پیشرفت هایی در روش ها و مسائل محاسباتی ایجاد شده که امکان تجزیه آنها را به طور موثری ممکن ساخته است. روش ها و مدل های تجزیه رکوردهای تکرار شده به طور چشم گیری از روش های تجزیه و تحلیل کلاسیک رکورد های تکرار شده متفاوت هستند. در سال های اخیر نرم افزارهای بسیاری برای رفع عیوب برازش مدل ها با رکوردهای تکرار شده فراهم شده است. در این مطالعه رکوردهای تکرار شده صفت رشد جمعیت گوسفند مغانی از تولد تا یکسالگی با در نظر گرفتن ساختارهای واریانس و کواریانس متفاوت مدل شده اند. مدل ها به وسیله معیار اطلاعات آکایک (AIC)، (AIC) تصحیح شده برای اندازه نمونه کم (AICC)، منفی دوبرابر لگاریتم درست نمایی محدود شده (-2Res logL)، معیار اطلاعات بیزی سوارز (BIC) مقایسه شدند. ساختار (کو)واریانس بدون ساختار (UN) به عنوان بهترین ساختار برای برازش داده های رشد گوسفند مغانی در تحقیق حاضر شناخته شد. علاوه بر این، معتبرترین و کمترین مقدار خطای استاندارد برای اثر متقابل جنس و دوره از مدل UN حاصل شد.
    کلیدواژگان: رکوردهای تکرار شده، ساختار (کو)واریانس، معیارهای برازش
  • محمد قربانی، مهدی شعبان‎زاده، کاظم فرهمند گلیان صفحه 60
    این مقاله ارزش خدمات اکولوژیکی و اقتصادی زنبور عسل را در استان خراسان رضوی با استفاده از الگوی Robinson و همکاران (1989) و Mors و Calderon (2000) مورد بررسی قرار داد. نتایج مطالعه نشان داد ارزش تولیدات مستقیم زنبور عسل برابر با 68 میلیارد ریال است. ارزش خدمات اکولوژیکی آن برابر با 9721 میلیارد ریال می باشد که تقریبا 143 برابر ارزش تولیدات مستقیم آن است. از کل ارزش خدمات اکولوژیکی زنبور عسل، 5479085 میلیون ریال آن مربوط به محصولات زراعی، 4241986 میلیون ریال آن مربوط به محصولات باغی و417 میلیون ریال آن مربوط به ازت تثبیتی می باشد. براساس برآوردها، ارزش خدمات اکولوژیکی زنبور عسل (خدمات گرده افشانی و تثبیت ازت)‎ حدود 30 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و 8 درصد از تولیدات ناخالص ملی استان خراسان رضوی را در بر می‎گیرد. ارزش تولیدات مستقیم آن (عسل و موم تولیدی) تنها 48/0 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و 05/0 درصد از تولید ناخالص ملی استان است. با توجه به یافته های مطالعه، تلاش برای ارتقای آگاهی کشاورزان از مزایای گرده‎افشانی از طریق خدمات ترویجی، افزایش سرانه کلونی باغات و مزارع برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و وارد کردن این برآوردها در محاسبه تولید ناخالص داخلی استان خراسان رضوی پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: خدمات اکولوژیکی، زنبور عسل، گرده افشانی، تولید ناخالص داخلی
  • حمید بیگی، عباس پاکدل، محمد مرادی شهر بابک صفحه 72
    عدم اطلاع از تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از انتخاب، بروز اختلالات رفتاری، فیزیولوژیکی وایمونولوژیکی را در گونه های تحت انتخاب افزایش داده است. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر انتخاب واگرا بر صفات وزن 4 هفتگی، اجزای لاشه و فرانسجه های خونی در بلدرچین ژاپنی انجام گردید. لاین های مختلف بلدرچین اعم از لاین سنگین وزن (HW)، سبک وزن (LW) و شاهد در طی 7 نسل انتخاب برای صفت وزن 4 هفتگی ایجاد شدند. بلدرچین ها در هر سه لاین در دو سن 32 و 42 روزگی خونگیری، کشتار و تفکیک لاشه شدند. مقایسه وزن بدن بلدرچین ها در گروه های شاهد و HW در طول دوره نشان داد که جنس های نر و ماده در این دو گروه تفاوت معنی داری با یکدیگر ندارد. لیکن در لاین LW بلدرچین های ماده از سن 24 روزگی به طور معنی داری سنگین تر از بلدرچین های نر بودند. تفاوت های گسترده ای در الگوی رشد لاین ها در هریک از سه گروه مشاهده گردید. وزن لاشه، سینه، ران و قلب بلدرچین های لاین HW به طور معنی داری بیشتر از لاین LW بود. علاوه بر این سطح کلسترول خون بلدرچین های لاین HW به طور معنی داری بیشتر از بلدرچین های لاین LW و گروه شاهد بود (05/0> p). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که انتخاب واگرا در کوتاه مدت منجر به تغییر الگوی رشد و اجزای لاشه در بلدرچین ها خواهد شد، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی نامطلوب ناشی از انتخاب در بلدرچین ژاپنی، توصیه می شود تغییرات ایجاد شده در الگوی رشد پرنده ها نیز در برنامه انتخاب لحاظ گردد.
    کلیدواژگان: انتخاب واگرا، بلدرچین ژاپنی، اجزاء لاشه، رشد، فراسنجه های خونی
|
  • Y. Akhlaghi, A. R. Yazdani, R. Mirshekar Page 1

    The objective of the study was to decrease weaning age of calves kept under rural condition in order to reduce the cost of feeding calves in Shahrood area (located in Semnan province). One hundred forty-four calves were randomly assigned to a 3 2 factorial arrangement including 3 weaning age (60، 75 and 90 days) and sex (male and female). All calves were fed with a controlled diet from birth till 3 months of age and were fed ad-libitum from 3 to 6 months of age. Those calves belonged to treatments with weaning at 60 and 75 days، had received a starter diet till 3 months of age too، and the other calves consumed milk till 3 months of age. All the calves had open access to alfalfa. The calves were fed from 3 to 6 months of age with similar diet to evaluate the effects of the first period on the next growth. Consumption of milk، starter diet and alfalfa were calculated for each calve during the first period، and all the calves were weighted from born until 6 months of age monthly. Average daily weight gain of calves was not significant between first، second and the third months but was significant for fourth months، while the calves were weaned at 60 and 75 days of age showed higher weight gain in comparison with those were weaned at 90 days of age. Average daily weight gain of calves was decreased in third treatment during fourth month but was compensated in fifth and 6th months. As differences for average daily weight gain of calves were not significant between treatments from birth until six months of age، So، it could be suggest that in rural condition، it is possible to wean calves at the age of 2 months instead of 3 months or more، by using a starter diet from two weeks of age.

  • M. Bodaghi, M. M. Moeini, H. Mansouri Page 9
    This study was conducted to determine the chemical compositions، invivo and invitro digestability of dry matter (DM)، organic matter (OM) of four varieties of canola straw. The degradability of DM and crude protein (CP) were determined by Dacron-bag technique on two ruminally fistulated cows. The invivo digestibility coefficients for DM، OM، CP and CF were %48. 3، %50. 6، %39. 3 and %59. 3 respectively. The invitro digestibility coefficients of DM،OM and DM/OM were %37. 8، %31. 6 and %28. 9 respectively. The results indicated that there were no significant different between these canola strow varieties except for energy and zinc. The effective degradability of DM of Licord، Ocapi، Talaei1 and Talaei2 were %47. 1، %44. 4، %42. 6 and %42. 2 respectively (p<0. 05).
  • K. Behnamfar, S.A. Siadt, Salehe Shoshtari Page 14
    In order to determination values of six important range dominant plants species in sand dunes of Khouzestan. Studied species included: Stipagrostis plumosa، Pennisetum divisum، Panicum antidotale، Asthenathrum forsskalii، Medicago Laciniata، Convolvulus oxyphyllus at two phonological stages (Vegetative growth and full flowering) in sand Dunes of Khouzestan was studied. The samples were dried under shade condition and then measured chemical composition and comprised them: crud protein، crud fiber، ADF، ashes، Phosphorus، Calcium، metabolism energy and digestible dry matter. Data were analyzed by using split plot experiment at randomized complete block design and Duncan’s test. The results of variance analysis showed that amounts of crude protein، digestible dry matter، metabolism energy and ashes were decreased with increasing growing season but crud fiber and ADF were increased. The crude protein was highest percentage in Medicago lacinaita and lowest percentage was in Pennisetum divisum. The lowest changes of crude protein at two phenological stages were in Medicago laciniata but the highest changes showed in Pannicum antidotale. The amounts of calcium and phosphorus were decreased with increasing growing stages.
  • K. Yousefi Kelarikolaee, S. A. Hoseini, H. Shojaee Page 22
    576 day old chicks from ARIAN 386 were selected according to there’s weight in 14 days of breeding. Experimental groups were consisted of 4 groups،1) control (without restriction)، 2) restriction1 (from 6 AM to 1 PM an hour’s feed allowance and 3 hours restriction)، 3) Restriction2 (from 6 AM to 1 PM an hour’s feed allowance and 4 hours restriction)، 4) Restriction 3 (from 6 AM to 1 PM at first and end of the time 3 hours restriction after an hour’s feed allowance and in 2 within time 5 hours restriction) with 4 replicate and 36 chicks (18 male+18 female). Feed intake، body weight gain، mortality، feed conversion were measured weekly. At the end of the experiment carcass percentage، breast (%)، leg and abdominal fat were measured with 10 birds (5 male and 5 female) from each pen. Data were analyzed by completely randomized design. Body weight in 21 days reduced by Feed restriction (p>0. 05)، but this reduction were compensated later and the weight of restricted chicks in 49 days were higher than control groups. Feed consumption in restricted group of 21 was lower than control but total feed intake in slaughtering time had no difference. Feed conversion was improved by restriction (p>0. 05). Feed restriction had no significant effect on carcass quality (p>0. 05).
  • M. Pasandi, A. Kavian, M. A. Dorri Page 28
    In order to determination of nutritive value of Lathyrus sativus at four stages of growth، an experiment carried out in Chalaki research station located in the west of Gorgan. This experiment was a completely randomized design by five replications. Stages of growth consisted of: vegetative growth، mid-flowering (50%)، milky seed and milky-dough seed. Dry matter (DM)، crude protein (CP)، ether extract، ash، gross energy (GE) and acid detergent fiber (ADF) were measured in the laboratory. So، digestibility dry matter (DDM) and total digestible nutrient (TDN) were calculated with accounting formula. Result of the analysis showed that DM and ADF concentration increased when plant age increased and reached to doughy stage (P<0. 05). In contrast، DDM and TDN decreased as age increased (P<0. 05). Gross energy and organic matter content were not significant different at four stages. The highest percentage CP and EE were observed in mid-flowering stage (P<0. 05). The results shown that lathyrus sativus had suitable nutritive value and the best stage for forage harvesting is mid-flowering.
  • A. Nobakht Page 33
    This study was conducted to evaluate effects of enzyme (Saphyziyme) supplementation in wheat-based layer diets on hen performance and egg quality traits. A total of 288 Hy Line (W-36) laying hens (aged 62 to 74 weeks) were distributed in a completely randomized design in a 4×2 factorial arrangement (4 levels of wheat، 0، 22، 44 and 73. 77% and 2 levels of enzyme، 0. 7 and 1. 4 g/kg) and were fed with one of 8 dietary treatments. The results of this study did not show any significant differences in percentage of egg production، egg mass and feed conversion between dietary treatments. A higher egg production and egg mass، and a better feed conversion ratio were observed in experimental group with 22% of wheat grain which were statistically non-significant. The highest amount of egg weight (64. 06 g) was belong to control group (corn- soybean meal based diet) (P<0. 05). Using 1. 4 vs. 0. 7 g of enzyme/kg of diets improved all quantitative traits (egg production percent، egg weight، egg mass production and feed conversion). It was concluded that replacement of corn by wheat did not have any adverse affects on performance and egg quality traits، except for egg weight، of laying hens (P>0. 05).
  • H. Allahyarzadeh, Moghadam, H. Naeemipour, K. Shojaeian Page 41

    A total of 159، 465 monthly test day fat yield records belonging to 18،808 Holstein heifers were used to estimate genetic parameters. The data were collected between 1993 and 2007 from the herds over the Khosrasan provinces. Two test day models، fixed and random regression models، were used to estimate genetic and phenotypic parameters. In both models، fixed environmental factors of herd- year- season- milking times، and the covariates of age at recording as well as Holstein gene proportion were included. To take account of additive genetic and permanent environmental variation، the cow numbers were also included in the model. Legendre polynomials were utilised in both models for accounting for fat yield variation over the course of the lactation at phenotypic and genetic levels. SAS programme was used to study the effects of environmental factors and DFREML was applied to estimate variance and covariance components in test day models. The results showed that average heritability and repeatability of monthly test day fat yield were 0. 08 and 0. 318 respectively for random test day model while the corresponding figures were found to be 0. 059 and 0. 233، respectively for fixed test day model. Average genetic، phenotypic and permanent environmental correlation of monthly test day milk fat yield were 0. 728، 0. 229 and 0. 728، respectively for random test day model.

  • R. Abdollahi Arpanahi, M. A. Abbasi Page 50
    Repeated measures experiments have been used commonly in animal science for a long time، but only in recent years there have been big developments in methodological and computational issues that permit to analyze them effectively. Models and analyses of repeated measurements differ substantially from classical analyses. The many types of softwares are available in recent years to overcome disadvantages of the fitting models with repeated measurements. In this study repeated measurements from growth traits data of a Makoei sheep population were modeled by different variance-covariance structures. The models were compared by using Akaike’s Information Criterion (AIC)، AIC corrected for small sample sizes (AICC)، -2 Restricted log Likelihood (-2Res logL) and Bayesian Information Criterion (BIC). The “unstructured covariance (UN)” structure was chosen as the best structure for the data set. Furthermore، the most valid and the smallest standard errors were obtained using UN structure.
  • M. Ghorbani, M. Shabanzadeh, K. Farahmand Golian Page 60
    This paper carried out to investigate ecological and economical services value of honey bees using Robinson et al (1989) and Mors and Calderon (2000) model in Khorasan Razavi province. Results showed that direct products value of honey bees is equal to 68 billion rial. Ecological value of it is 9721 billion rial that it is approximately 143 fold of direct product value. The share of crop products، garden products and nitrogen stabilization of total ecological services value are 5479085، 4241986 and 417 million rial، respectively. Based on estimates، ecological services value of honey bees (pollination and nitrogen stabilization services) conclude about 30% of value added of agricultural sector and 8% of national gross product of Khorasan Razavi province. Direct products value of it (honey and beeswax production) is only 0. 48% of value added of agricultural sector and 0. 05% of national gross product of Khorasan Razavi province. Regard to results، try to promotion of farmers’ awareness to advantages of pollination through extension services، increase the colony capita of gardens and farms for closing to world standards and include of this estimates to calculating of domestic gross products of Khorasan Razavi province suggested.
  • H. Beiki, A. Pakdel, M. Moradi-Shahrbabak Page 72
    Inattention to physiological changes due to selection، have increased the risk of behavioral، physiological and immunological syndromes in the species under selection. The current study was conducted to determine the effect of divergent selection for 4-wk body weigh on carcass composition and blood parameters in Japanese quail. Within seven generation different quail lines including two divergently selected lines for high and low 4-wk body weight (HW and LW respectively) and a control line (C) were generated. The blood samples were collected from birds randomly chosen from each line at 32 and 42 day of age، and then birds were slaughtered for carcass compartments and visceral organs comparisons. Although the female quails in LW line were heavier than males (P<0. 05) from 24 day of age hereafter، however، the results of current study indicated that there was no significant difference between male and females body weight in HW and C lines during the growth period. The growth pattern of three line were significantly different The birds in HW line showed heavier carcass، breast، thigh and heart weight than the LW line (P<. 05). Moreover the plasma cholesterol level of the birds in HW line were higher than that in LW and control lines (P<. 05) (P<. 05).، The results current study indicated that at short term، divergent selection for 4 week body weight can change the growth pattern and the carcass compartments of the selected birds. To avoid of undesirable side effects due to selection in Japanese quails it is recommended to consider the growth pattern changes of the selected birds in the breeding selection strategies.