به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تجربه عرفانی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « تجربه عرفانی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فرهاد فرضی*، عبدالرضا مظاهری، انشاءالله رحمتی

    در عرفان اسلامی - مکاشفه مساله مهم و مورد توجه خاص و ویژه ای بوده و هست زمانی که عارف بر اثر تهذیب نفس و ریاضتی که از سوی مرشد و پیر به اوالقا می شود و به حالات و مقاماتی دست یافت در واقع واحد مکاشفاتی شده است. کشف و شهود در عرفان به معنای اطلاع بر معنای غیبی و امور حقیقی است که در ماورای حجاب است، از روی وجود وجدان آن ها به گونه ای که مکاشف متحقق به حقیقت مکشوف گردد یعنی همان مقام حق الیقین و یا از روی شهود و رویت که همان مقام عین الیقین است.از مسایل مهم در فلسفه عرفان، شناخت تجربه عینی است. تجربه دینی مواجهه درونی و شهودی با امر قدسی است. ویلیام جیمز معتقد است که احساسات، ثابت ترین و بنیادی ترین عناصر هستند. در نگاه او تجربه دینی، تجربه ای است که فاعل، آن را دینی می فهمد. ویژگی های تجربه دینی، براساس نظریه ویلیام جیمز عبارتند از: توصیف ناپذیری، کیفیت معرفتی، زودگذری و حالت انفعالی این تحقیق به بررسی یکی از مهم ترین این ویژگی ها یعنی کیفیت معرفتی در مکاشفات روزبهان و مقایسه آن با تجربه دینی از نگاه ویلیام جیمز خواهد پرداخت.روش تحقیق: روش این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای است و از کتاب، مقاله، نرم افزار استفاده شد. همچنین ابزارگردآوری اطلاعات فیش برداری می باشد.

    کلید واژگان: مکاشفات, روزبهان بقلی, کیفیت معرفتی, تجربه عرفانی, تجربه دینی, ویلیام جیمز}
    Farhad Farzi *, Abdulreza Mazaheri, Enshaalah Rahmati

    Islamic mysticism, revelation is important issue and more interest for it when the mystical Man by effecting of soul refinement and austerity that induction from old leadership so he will reach to moods and position that in fact occurred revelation and intuition in mysticism revelation means inform of unseen meaning and real issues that is hidden behind hijab. Existing of conscience that find out by revelatioar in reality is meant the place of right or by intuition or see the same right .The most important issues in philosophy knowing seen experiential , religious experiential in side confrontation and intuition with holy command, Wilam James believe that feelings are the most stable and basic elements, His opinion is about religious experiential means subject know it by religious moodReligious experiential attributes based on wilam James opinion include: Indescribably,, epistemic quality,, passing quickly,, passivityThis research investigate to one of important attributes means epistemic quality in revelation of the updateting world and comparisons it with religious experiential by wilam James opinion.

    Research Method

    The method of this study is descriptive _analytical and information gathering with library method, That using book, article, software, so after that the tools of information gathering is taking notes

    Keywords: Rozbhan Baghli, epistemic quality, mysticism experiential, religious experiential, wilam James}
  • آذر جهان یار*، داوود رنجبران
    تجربه عرفانی که یکی از انواع تجربه دینی هست، یکی از جلوه های معنویت در حیات بشری و موضوعی جذاب برای فیلسوفان و عارفان هر دورهای بوده است. یکی از این فیلسوفان محیالدین ابنعربی فیلسوف قرن 7 هق است. در اندیشه ابنعربی، کشف و شهود مهمترین مصداق تجربه دینی می باشد. وی تلاش کرده هستی را در نظام عرفانی خود به همان صورتی که انسان کامل مشاهده می کند یا در تجربیاتی که بر اساس عرفان انسان کامل شکل می گیرد ، بیان کند. نمونه های این تجربه را می توان در هنر مشاهده کرد. ماهیت و ذات هنر خود مسالهای عرفانی و نوعی علم حضوری است و جزو معارف شهودی به حساب میآید. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای انجام شده است .هدف اصلی شناخت مبانی عرفانی موثر بر هنر است. به این جهت در این پژوهش به تحلیل مفهوم کشف و شهود در ساختار معرفت شناختی ابنعربی و جایگاه کشف و شهود در هنر پرداخته شده است. بر اساس نتایج اثر هنری با الهام گرفتن از شهود و حس فرد هنرمند شکل میگیرد، هنرمند در این مرحله برای رسیدن به کشف و شهود نیازمند خیال است سپس برای عینیت بخشی به صور خیالی که در ذهنش شکل می گیرد از عناصر تجسمی بهره میگیرد.
    کلید واژگان: تجربه عرفانی, ابنعربی, خیال, کشف و شهود, هنر}
    Azar Jahanyar *, Davood Ranjbaran
    Mystical experience, which is one the types religious experience, has been one the manifestations of spirituality in human life and interesting topic for philosophers and mystics of all time.One of these philosophers is Maiden Ibn Arabi, a philosopher of the 7th century AH believed In discovery and intuition as the most important examples of religious experience.In his mystical ontological system,he describe existence based on how the perfect man percieves or finds it in his mystical experience. Examples of this experience can be seen in many cases, including in art.The nature and essence of art itself is a mystical issue and a empirical science and is considered as an intuitive knowledge.This research has been done descriptive analytical method and library studies to know the mystical principles affecting art.The concept of discovery ,intuition in the epistemological structure of Ibn Arabi and the value of discovery and intuition in art have been analysed. It can be said that the work of art is formed when the artist is inspired by the intuition and sense of the artist.At this stage, the artist needs imagination to achieve discovery and intuition.Finally artist has to apply ideogrammic elements in his or her works to materialize the imaginations.
    Keywords: mystical experience, Ibn Arabi, imagination, Discovery, Intuition, art}
  • نگین بلاشور*، مرتضی فتحی زاده

    تجربه دینی رویدادی ذهنی است که صاحب تجربه گه گاه و تاحدی آگاهانه آن را در پی مواجهه با یکی از عناصر روحانی مانند احساس حضور یا دست اندرکار بودن وجود یا قدرتی مقدس و غیرجسمانی، فهم واقعیت غایی فراطبیعی، احساس دستیابی به خیراعلای انسان، احساس ابتهاج برین، احساس رهایی و رستگاری یا احساس خود راستین از سر می گذراند. چنین تجربه ای دارای ارزش معرفت شناختی و بنابراین در دفاع از عقلانیت دین ورزی و دین باوری به ویژه خداباوری نقش دارد. تجربه عرفانی نیز ازآن رو که گونه ای احساس درک شهودی واقعیت غایی و بنیادین فراطبیعی و احساس وحدت و یگانگی و احساس رهایی از محدودیت های زمان و مکان و خود فردی و احساس ابتهاج است، بی گمان تجربه ای ذاتا دینی است. این تجربه ازآن رو که در سطوح معرفتی و اخلاقی متفاوت صاحبان تجربه و در موقعیت ها و شرایط و مواجهه های مختلف رخ می دهد، از تنوعی چشمگیر برخوردار و موضوع مطالعات مختلف دین پژوهانه شده است. فیلسوفان و معرفت شناسان دین معاصر هم به بحث از انواع تجربه دینی و دسته بندی ها و ویژگی های آن پرداخته اند. جستارحاضر در پی بررسی مشابهت گونا گونی تجربه دینی در فلسفه دین معاصر و عرفان اسلامی با تکیه بر دیدگاه کرولاین فرنکس دیویس، دانش آموخته دکتری فلسفه از دانشگاه آکسفورد انگلستان و نویسنده کتاب ارزش اثبات کنندگی تجربه دینی و مولانا جلال الدین محمد بلخی است. البته پیداست تجربه دینی از دیرباز در سنت ها و در میان مردمان مختلف رخ داده است، اما به منزله یکی از مسایل فلسفه دین پیشینه درازی ندارد. ازاین رو، نباید انتظار داشته باشیم که مولانا این موضوع را به شکل سامان یافته و با عنوان ها و مفاهیم جاافتاده و تخصصی در فلسفه دین امروزین بیان کرده باشد، اما با توجه به معارف عمیق عرفانی و دینی موجود در گنجینه آثارش می توانیم به پاره ای از مشابهت ها در این دو نگاه اشاره کنیم.

    کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه عرفانی, فلسفه دین, مولوی}
    Negin Balashour*, Morteza Fathizadeh

    A religious experience is a mental event that the experiencer occasionally and to some extent consciously experiences after encountering one of the spiritual elements, such as the feeling of the presence or involvement of a sacred and immaterial existence or power, the understanding of the ultimate supernatural reality, the feeling of achieving the highest human good, the feeling of elation, the feeling of liberation and salvation or the feeling of the true self, is experienced. Such an experience has an epistemological value and therefore plays a role in defending the rationality of religious action and religious belief, especially the belief in God. Mystical experience is also a kind of feeling of intuitive understanding of the ultimate and fundamental supernatural reality, a feeling of unity and oneness, a feeling of freedom from the limitations of time and place and individual self, and a feeling of elation and peace. Thus, it is undoubtedly a religious experience by nature. Because this experience occurs at different cognitive, educational, and moral levels of the experiencers and in different situations, conditions, and encounters, it has a remarkable diversity and has become the subject of various religious studies. Philosophers and epistemologists of contemporary religion have discussed the types of religious experience and their categories and characteristics. The present essay seeks to investigate the similarity of religious experience in contemporary philosophy of religion and Islamic mysticism based on the perspective of Caroline Franks Davis, the author of the book The Evidential Force of Religious Experience, and Jalaluddin Mohammad Balkhi known as Rumi, Mawlawi, and Mullahye Rumi. He is an Iranian poet and mystic of the 7th lunar century. In the history of Sufism in Iran and in the history of Persian literature, he is considered unique and rare. His unparalleled skill in various narrative and intellectual sciences and familiarity with the Qur'an and traditions (hadiths) and his high position in mysticism and his poetic taste have made him a unique figure in Persian and mystical literature.  It is obvious that religious experience has occurred in traditions and among different people since long ago, but as one of the issues of the philosophy of religion, it does not have a long history. Therefore, we should not expect that Rumi has expressed this issue in an organized way and with well-established and specialized titles and concepts in today's philosophy of religion, but considering the deep mystical and religious knowledge in his works, we can find some similarities between these two views. For example, he considers religion in principle to be opening a window toward the supernatural. This transition from the world of nature and paying attention to the other world, especially God, is possible through religious experience. He did not use the term religious experience, but spoke of the revelation of the heart, which is the same as a religious experience and flows from God to the heart of a mystic and a believer who has removed the obstacles. He finds it difficult to describe these experiences and inspirations accurately, but never considers them unreal and purely subjective. In his book, Davis places religious experiences in six categories: interpretive experiences, quasi-sensory experiences, revelatory experiences, revitalizing experiences, numinous experiences, and mystical experiences. Mawlawi has also paid attention to this difference in experiences in Masnavi (couplet poems) and his other works. For example, regarding interpretive experiences, he has repeatedly said that he sees God's hand in all apparently non-spiritual events. He considers God to be the real cause of all causes in the world. He sees the world as the manifestation of God. Pseudo-sensory experiences, according to Davis, in which a sensory element is involved, such as spiritual dreams, feeling pain or hearing a special voice when receiving a religious experience, seeing angels or prophets, or experiences such as calls, smells, tastes, the feeling of being touched, warmth and coldness and the feeling of flying are a large part of religious experiences. When these quasi-sensory elements are combined with a non-sensory or more complex religious experience, it is a sign that the experience has a special meaning or originates from a spiritual realm. In Rumi's poems, there are also features that Davis mentions for pseudo-sensory experiences, such as hearing the voice and clearly seeing a sacred and otherworldly being that gives advice to the experience. In some cases, Mawlawi describes his religious experiences as "light of light" or "Sun of Sun". He also tells about the incident that happened in his childhood while playing with other children, when he saw green-clad beings who took him to the throne of the sky and showed him the wonders of the spiritual world. Rumi has clearly said about revelatory experiences that they are the type of revelation of hearts, divine inspirations, and mystical observations. Mawlawi has made many references to the revitalizing features of religious experience. Revitalizing experiences are the most common type for ordinary people, many people have gained their faith from such experiences. These experiences strengthen and revive the faith in the experiences. In this type of experience, a person feels that God has guided him and has received special favor and care. One of the positive results of this experience is that hope, emotion and a sense of security emerge in the person who has the experience. The experiences of new hope, strength, peace, security, and happiness that are obtained during a religious activity such as prayer, or are apparently created by a divine force, or are accompanied by a feeling of divine presence, are considered religious. Regarding the characteristics of the numinous experience, Davis mentions some characteristics, one of which is the experience of the pull and awe of the sublime. This attraction has been described in various ways, and intense enthusiasm and devotion to that "other" is one of them, and it often led to the attraction and experience of a clear mystical union with the numinous. We see these themes in Rumi's poems and sayings. One of the most important types of religious experiences is a mystical experience, which is associated with features such as the feeling of understanding an ultimate (fundamental) reality, the feeling of liberation from the limitations of time and space and the individual self, the feeling of "oneness" (unity) and elation or peace. Mawlawi's works, especially his Masnavi, clearly speak of these characteristics. Rumi writes in Arabic in the introduction of the first book of Masnavi: "This is the book of al-Masnawi, and it is a principle, the principle of religion, in the discovery of the secrets of union and certainty." With this sentence, he wants to say that his book contains fundamental facts and tips about reaching God and the innermost aspects of religious matters that he himself experienced and now wants to tell to the audience. In short, the review of Mawlawi's works shows that he has addressed various dimensions of religious experience, including its diversity, and presented valuable points and truths about it masterfully in literary formats, which are equal to today's readings.

    Keywords: Religious Experience, Mystical Experience, Philosophy of Religion, Rumi, Davis}
  • عباسعلی منصوری*

    بررسی مساله وحدت وجود از نگاه ابن عربی اهمیت خاص دارد زیرا وی عارفی است که سعی دارد به تجارب عرفانی خود وجه عقلانی دهد. نظریه وحدت وجود با اشکالات و ابهام های عدیده ای مواجه است.یکی از این ابهام ها،مساله انحلال یا عدم انحلال ذات سالک است.در عبارات ابن عربی هم شواهدی دال بر پذیرش کثرت و عدم انحلال ذات وجود دارد و هم شواهد دال بر وحدت محض و انحلال ذات. هرچند ابن عربی یکی از مراتب فنا را فنای ذات می داند اما دقت در عبارت وی نشانگر این مطلب است که مراد وی از فنا، انحلال و نیستی کامل ذات سالک نیست.ضمن اینکه به لحاظ مبانی عرفان نظری دست ما برای توجیه و فهم شواهد دال بر انحلال ذات خالی نیست و می توان این شواهد را به یکی از چهار نحو توجیه نمود.به این نحو که تعابیری که دال بر وحدت محض وانحلال ذات انسان و هر نوع کثرت دارند را بیانگر وحدت شهود بدانیم یا این عبارات را ناظر به فنای صفات سالک بدانیم یا اینکه با تحلیل معنای وجود و عدم در اندیشه ابن عربی این شواهد را تبیین کنیم و یا منشا این ناسازگاری را این بدانیم که آنگاه که شیخ کثرت را به صورت مطلق نفی می کند در حالت فنا و مکاشفه بوده و عرفا در حالت فناء از تجربه خویش به نحوی سخن می گویند که در حالت صحو و بقا همان را به نحو دیگری تعبیر می کنند.

    کلید واژگان: وحدت وجود, ابن عربی, کثرت و وحدت, فنا, تجربه عرفانی}
    Abbas-Ali Mansouri *

    Investigating the issue of “unity of being” from Ibn Arabi’s angle of look has a particular significance because he was a mystic who tried to bring rational dimension into his mystical experience. The theory of unity of being is faced with several problems and ambiguities amongst which is the dissolution or non-dissolution of the essence of the mystic. Some evidences in the writings of Ibn Arabi submit proof on his adoption of plurality and non-dissolution of essence while some other prove the reverse, i.e. absolute unity and dissolution of the essence. Though it seems that Ibn Arabi believes that a level of annihilations is the annihilation of the essence, a more profound analysis of his view reveals that he is not intending an absolute annihilation or extinction of the mystic’s essence. In addition to that, justification and understanding the evidence on the dissolution of existence is possible on the basis of the foundations of theoretical mysticism. Accordingly, four different justifications are available: consider all the interpretations proving absolute unity and dissolution of human essence or any other type of plurality as proofs on unity of intuition; or as proofs on annihilation of the attribute of the mystic; or explain these evidences through analyzing the meaning of existence and nothingness in thoughts of Ibn Arabi; or conclude that when the Sheikh (Ibn Arabi) rejects plurality in an absolute terms, he has been in a state of annihilation or revelation and the mystic say in the state of annihilation denotes a different meaning from the say in the state of annihilation.

    Keywords: Unity of being, Ibn Arabi, Plurality, Unity, Annihilation, mystical experience}
  • یاسمن سلمانی، علی سنایی*، قربان علمی

    در این نوشتار جایگاه تجارب عرفانی در روان شناسی فرافردی استانیسلاو گراف از منظر فلسفه ذهن بررسی و تحلیل می‎ شود. گراف برخلاف دیدگاه رایج در روان شناسی آکادمیک، تجارب عرفانی را زمینه ای برای دسترسی به سطوح عمیق تر روان و آگاهی می داند. او از الگوی هولوگرافیک در فیزیک بوهم برای تبیین ظهور آگاهی در تمام مراتب هستی استفاده می کند و معتقد است که فیزیک نوین در تقابل با جهان بینی نیوتنی-دکارتی، امکان دفاع از واقع نمایی تجربه عرفانی و دسترسی به نظم مستتر جهان را فراهم می سازد. گراف با توجه به نابسندگی های تفکر فیزیکالیستی، یک الگوی هولوگرافیک از آگاهی ارایه می دهد. به نظر گراف وحدت ارگانیک با عالم یکی از ویژگی های تجربه عرفانی است. گراف شرایطی مثل بیماری و کم خوابی را نیز زمینه ساز تجربه عرفانی می داند که این امر در قالب تقلیل تبیینی قرار می گیرد که لزوما مورد قبول صاحبان تجربه عرفانی نیست. گراف توصیفات عرفا از تجربه عرفانی را صرفا با رجوع به مقولات و چارچوب فرهنگی آن ها تبیین می کند. لازمه چنین دیدگاهی ایجاد تمایز بین تجربه محض و تفسیر آن است که با آزمون فکری شفافیت در فلسفه ذهن قابل نقد می باشد.

    کلید واژگان: گراف, آگاهی, فوریت معنوی, تجربه عرفانی, هولوگرام, روان شناسی فرافردی}
    Ali Sanaee *, Yasaman Salmani, Ghorban Elmi

    n this paper, the place of mystical experiences in Stanislav Grof's transpersonal psychology is examined and analyzed from the perspective of philosophy of mind. Contrary to popular belief in academic psychology, Graf sees mystical experiences as the basis for access to deeper levels of psyche and consciousness. He uses the holographic model in Bohemian physics to explain the emergence of consciousness at all levels of the universe, and argues that modern physics, in contrast to Newtonian-Cartesian worldviews, can defend the realism of mystical experience and access to the latent order of the universe. Grof presents a holographic pattern of consciousness given the shortcomings of physicalist thinking. According to Grof, organic unity with the world is one of the characteristics of mystical experience. Grof also considers conditions such as illness and insomnia as the basis of mystical experience, which is in the form of an explanatory reduction that is not necessarily accepted by those with mystical experience. Grof explains mystics' descriptions of mystical experience simply by referring to their categories and cultural context. The need for such a view is to distinguish between pure experience and its interpretation, which can be critiqued by the intellectual test of transparency in the philosophy of mind.

    Keywords: Grof, consciousness, spiritual emergency, mystical experience, Hologram, Transpersonal psychology}
  • عادل مقدادیان، مسعود صادقی
    وجود حالات نفسانی محض و غیر التفاتی به ویژه آگاهی محض از مسائل محل تلاقی فلسفه ذهن و فلسفه عرفان است. غالب احوال و مقامات مطرح از سوی عارفان دارای متعلق هستند. اما در منازل عرفانی گاه سخن از به دست آوردن احوال و مقاماتی است که داشتن متعلق درباره ی آنها بی معناست و لزوما در موردآن حال و مقام «به از» معنا ندارد. معتقدان به این دیدگاه صرفا با بررسی حالت آگاهی محض، به عنوان یک حالت نفسانی غیر التفاتی که از سوی عارفان گزارش شده است، در جهت اثبات وجود این نوع حالات استدلال کرده اند. اما به نظر می رسد حالات نفسانی غیرالتفاتی دیگری نیز وجود دارد. یکی از این حالات نفسانی غیر التفاتی مقام عرفانی «طمانینه محض» است. اما آیا حقیقتی به نام طمانینه محض و بدون متعلق امکان پذیر و فهم پذیر است یا هر طمانینه ای لزوما دارای نسبت است و «به» متعلقی وابسته است؟ می توان گفت که عارف در مرتبه ای از سیر و سلوک در حالتی قرار می گیرد که بی آنکه به چیزی قرار و آرام بیابد در فراخنایی از طمانینه خواهد بود. روح او صرفا در اطمینان است نه آنکه مطمئن به چیزی باشد. دو استدلال از منظر عرفانی بر تحقق طمانینه محض می توان ارائه کرد: تلازم علم و طمانینه و پیوند طمانینه با تقدیر عهد الست در عرفان اسلامی.
    کلید واژگان: تجربه عرفانی, آگاهی محض, طمانینه محض, حیث التفاتی, حیث غیر التفاتی}
  • مسعود اسماعیلی
    بیان ناپذیری عرفان، با مفهوم «استحاله به قالب لفظ درآمدن تجربه عرفانی» ، یکی از مشخصه های شهود یا تجربه عرفانی تلقی شده است. وجود این خصیصه درباره تجربه عرفانی، به طیف وسیعی از استدلال ها مستند است که از آن جمله می توان به این استدلال ها اشاره کرد: نابینایی معنوی، مانعیت عقل، فروتربودن رتبه معانی موضوع له نسبت به معانی شهودی، مفهوم ناپذیری تجربه عرفانی، استحاله کلام حین وصال، انتقال ناپذیری وجودی احساس، عمق عاطفه و احساس در تجربه عرفانی. در بررسی این دلایل مشاهده می شود که برخی از آنها مبانی و مقدمات نادرستی دارند، یا نقض ها و اشکالاتی جدی بر آنها وارد است، یا درک درستی از مفهوم بیان ناپذیری در آنها وجود ندارد؛ ازاین رو یا دلایل، وافی به مقصود نیست یا نمی توان بیان ناپذیری مدنظر در این دلایل را «استحاله به لفظ درآمدن تجربه عرفانی» دانست؛ درنهایت باید چنین نتیجه گرفت که امکان بیان تجارب و شهودهای عرفانی منتفی نیست و اقامه استدلال به نفع بیان پذیری، راه غیرممکنی را نمی پیماید.
    کلید واژگان: بیان ناپذیری, شهود, تجربه عرفانی}
    Masud Esmaeily
    The inexpressibility of mysticism to mean "the impossibility of expressing mystical experience in the form of words" is considered as one of the characteristics of mystical intuition or experience. The existence of this characteristic concerning mystical experience is supported by a wide range of arguments, some of which are the following: spiritual blindness, the barrier of intellect, the lower rank of the meanings of the purports of words in comparison to intuitional meanings, the non-conceptuality of spiritual experience, the impossibility of speech while experiencing mystical union, the existential non-transferability of feeling, the depth of feeling and emotion in mystical experience etc. A study of these arguments shows that some of them have incorrect premises or foundations or some serious issues and objections can be raised against them or that a correct perception of the concept of inexpressibility does not exist within them. Therefore, either the arguments are not enough to get the objective across or the inexpressibility that is intended in these arguments cannot be considered to mean "the impossibility of expressing mystical experience in the form of words"; ultimately, the conclusion that must be drawn is that the possibility of expressing mystical intuitions and experiences is not eliminated and argumentation in favor of inexpressibility does not follow  an impossible path.
    Keywords: Inexpressibility, Intuition, Mystical experience.}
  • محمد فنایی اشکوری
    رفان به عنوان معرفت، حاصل تجربه ای باطنی است که در سنت اسلامی معمولا از آن به «کشف» و «شهود» و در سنت غربی جدید معمولا از آن به «تجربه عرفانی» تعبیر می کنند. در فلسفه دین معاصر از «تجربه دینی» نیز بسیار سخن می گویند که نزدیک به تجربه عرفانی است. مباحثی هم که در این دو زمینه مطرح می شود، مشابه است و در مواردی هم پوشانی دارد. گاهی تجربه دینی را امری عام و تجربه عرفانی را قسمی از آن در نظر می گیرند که در این صورت نسبت آنها عام و خاص است. گاهی آنها را دو نوع تجربه متفاوت تلقی می کنند. در این تلقی تجربه عرفانی شهود مستقیم وحدت هستی است؛ اما تجربه دینی، تجربه امر مقدس بدون عنصر یگانگی هستی است. آنچه در این تلقی ها مشترک است، این است که تجربه عرفانی نوع برتر تجربه باطنی و معنوی است. برای شناخت چیستی و حقیقت تجربه عرفانی نخست به مهم ترین ویژگی هایش آن گونه که برخی از پژوهشگران غربی طرح کرده اند، خواهیم پرداخت؛ سپس نکاتی را در باب چیستی تجربه عرفانی خاصه شهود و اقسام آن در عرفان اسلامی طرح می کنیم.
    کلید واژگان: عرفان, تجربه عرفانی, کشف, شهود, کشف صوری, کشف معنوی}
    Mohammad Fanaei Eshkvari
    Mysticism as a kind of knowledge is the outcome of an inner experience which is usually called "discovery" and "intuition" in the Islamic tradition and in the Modern Western tradition it is usually called "mystical experience. In the contemporary "philosophy of religion", too, many speak of a "religious experience" that is close to the mystical experience. The issues raised in these two titles are similar and in some cases overlapping. Sometimes they consider
    religious experience as a general and mystical experience as a part of it, in which case their relation is general and particular. Sometimes they consider them to be two different types of experience. In this usage mystical experience is a direct witnessing of the unity of being, whereas religious experience is the experience of the Holy without the element of unity of being. What is common in all these considerations is a higher kind of inner and spiritual experience. In order to know the essence and reality of mystical experience, first I deal with the most important characteristics of this phenomenon from the viewpoints of  ome Western scholars. Then I mention some points about the essence of the mystic experiences, especially intuition and its different types in Islamic mysticism.
    Keywords: Mysticism, Mystical experience, Discovery, Intuition, Formal discovery, Spiritual discovery}
  • سید احمد فاضلی
    بیان ناپذیری شهودها و تجارب عرفانی، به معنای ناممکن بودن بیان لفظی تجربه عرفانی است. استدلال هایی نظیر انتقال ناپذیری وجودی احساس، نمادین بودن زبان عرفان، نظریه استعاره، مفهوم ناپذیری تجربه عرفانی، معلوم ناپذیری تجربه عرفانی، محصورناپذیری تجربه عرفانی، فروتربودن رتبه معانی موضوع له نسبت به معانی شهودی، فنا، استحاله اشتراک لفظی و معنوی و زودگذری با رویکردهایی ناظر بر ذات تجربه گر، ذات تجربه و ذات متعلق تجربه در اثبات این مدعا اقامه شده اند. این نوشتار به توصیف و تحلیل و ارزیابی استدلال های یادشده می پردازد. نتیجه این پژوهش آن است که دلایل فوق، اغلب از ارائه مفهوم صحیحی از بیان ناپذیری ناتوان است و اموری در آنها ابطال شده که به رغم شباهتشان به بیان ناپذیری، با آن تفاوت اساسی دارند؛ همچنین مقدمات برخی ادله سقیم بوده و بر برخی دیگر نقدهایی مهم وارد است؛ بنابراین نمی توان بر اساس این استدلال ها بیان پذیری عرفان را محال شمرد.
    کلید واژگان: بیان ناپذیری, تجربه عرفانی, تجربه گر, متعلق تجربه}
    Seyed Ahmad Fazeli 
    The inexpressibility of mystical intuitions and experiences refers to the impossibility of expressing mystical experience in words. The following are some of the arguments that have been posed in order to prove this claim: the existential non-transferability of feeling, the symbolic nature of mystical language, the metaphorical theory, the non-conceptuality of mystical experience, the indefinability of mystical experience, the non-restrictedness of mystical experience, the lower rank of the meanings of the purports of words in relation to intuitional meanings, spiritual annihilation, the impossibility of homonyms and shared meanings and transience with approaches concerning the essence of the experiencer, the essence of experience and the essence of the object of experience. This article describes, analyzes and assesses the abovementioned arguments. The conclusion drawn from this study is that the arguments are mostly unable to present a correct meaning of inexpressibility and some issues within them have rendered them void and despite their similarity to inexpressibility, they have some fundamental with it; likewise some of
    the premises were false and some others had some critical issues. Therefore one cannot assume the impossibility of inexpressibility of mysticism according to these arguments.
    Keywords: Inexpressibility, Mystical experience, Experiencer, Object of experience}
  • سیداحمد فاضلی
    احساس و شناخت نزد فیلسوفان دین و عرفان، همواره به عنوان دو مولفه سازنده دین، عرفان، تجربه دینی و عرفانی شناخته شده اند. در این میان دو تن از فیلسوفان دین غربی، جیمز و هاکینگ، بیش از دیگران در سازگارنمودن این دو عامل در متن دین و عرفان نقش داشته اند. چگونگی این تلفیق از دیدگاه این دو تن، موضوع بحث این نوشتار است. از دیدگاه جیمز سرچشمه عمیق تر دین، احساس است. جیمز هم تجارب عرفانی را از مقوله احساسات و عواطف می شمرد و هم آنها را دارای حیث معرفتی می داند؛ اما معرفت مورد نظر وی که در متن تجربه حاضر است، معرفتی بدون وساطت مفاهیم است. هاکینگ ماهیت دین را تجربه دینی و این تجربه را آمیخته ای از احساسات دینی و ایده های دینی می داند. این ایده ها در خود مرحله تجربه حضور دارند و به نحوی بارزتر، به عنوان نتیجه تجربه ظاهر می شوند. تجربه، اصل ایده و استدلال را فرا می نهد و در مرحله بعد، ذهن با بهره گیری از آن تجربه، به رقم‏زدن مفاهیم، نظریات و استدلال‏های روشن می پردازد تا به آنها ثبات و جایگاهی مستحکم دهد. پس هاکینگ تجربه دینی را نه تنها احساسی و شناختی، بلکه مفهومی و تقریبا نظری می داند؛ به گونه ای که مفاهیم و نظریات در درون خود آن وجود دارند و البته به شکلی کامل تر و روشن تر از آن زاده می‏شوند. بدین سان هاکینگ در انتقاد به جیمز، نه فقط معرفت غیرمفهومی را در متن دین راه می دهد، بلکه شناخت‏های مفهومی، حتی استدلالی را ریشه دار در خود دین و تجربه دینی می بیند.
    کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه عرفانی, احساس, معرفت بی واسطه, ویلیام جیمز, ویلیام هاکینگ}
    Seyed Ahmad Fazeli
    Sensation and cognizance according to religious and mystical philosophers have always been known as two formative components of religion, mysticism and religious and mystical experience. From among these philosophers, two western religious philosophers: James and Hawking, had a greater role in ccommodating these two factors in religion and mysticism. The topic of this article is the manner of this composition according to these two personalities. According to James, sensation is the deeper source of religion. James considers mystical experiences to be of the category of sensations and emotions, and also considers them to have a cognitive aspect; but according to him the cognizance that is present in experience is a cognizance without the mediation of concepts. Hawking considers the essence of religion to be religious experience and for this experience to be mixed with religious sensations and ideas. These ideas are present in the level of the experience itself and in a more distinct manner, manifest as the result of experience. Experience, oversteps the principleof idea and argument, and in the next level the mind uses these experiences and starts to create concepts, theories and clear arguments in order to give them constancy and a firm place. Therefore Hawking considers religious experience to not only be sensational and cognitional but rather conceptual and almost theoretical, in such a way that concepts and theories are present within it although they are produced in a more complete and clearer form. In such a way, Hawking, in criticizing James, not only gives way to nonconceptual cognizance in religion but rather also sees conceptual cognizance and also deductive cognizance to have roots in religion itself and religious experience.
    Keywords: Religious experience, Mystical experience, Sensation, Direct cognizance, Conceptual cognizance, William James, William Hawking.}
  • علی سنایی
    الهیات اعصاب به عنوان برنامه ای تحقیقاتی، امکان جدیدی برای پیوند علم و دین مطرح می سازد، به گونه ای که با حفظ اصالت و استقلال نسبی علم و دین، هیچ یک به دیگری تقلیل نیابد. نیوبرگ که از شاخص ترین چهره های این حوزه است، درصدد تعیین تاثیرات مثبت باورها و مناسک دینی بر سلامت جسم و روان است. او تجربه عرفانی را منشاء تمان ادیان می داند و با تلفیق پدیدارشناسی تجربه عرفانی و عصب شناسی، می خواهد رابطه هر مولفه از تجربه عرفانی را با مکانیسم های مغز تعیین کند. نیوبرگ ادعا می کند که الهیات اعصاب می تواند از طریق عصب شناسی نشان دهد که چگونه مفاهیم الهیاتی و متافیزیکی شکل گرفته اند. با تحلیل فلسفی دیدگاه نیوبرگ متوجه می شویم که او برخلاف ادعای خود، دین را به علم تقلیل می دهد و این امر موجب نقض غرض در الهیات اعصاب می شود. از سوی دیگر مشخص می شود که وی با مفروض گرفتن تقابل سوژه- ابژه در گفتمان متافیزیکی قرار دارد.
    کلید واژگان: نیوبرگ, الهیات اعصاب, تجربه عرفانی, عصب شناسی, دین, پدیدارشناسی}
    Ali Sanaee
    Neurotheology as a research program try to represent a new possibility for integrating science and religion, in a manner that the autonomous and relative independence of science and religion will be maintained and none of them won’t reduced to each others. Newberg as a important figure of this field, want to determine the positive effects of religious beliefs and rituals on healthy of body and psyche. He suggests that the mystical experience is the root of all religions and want to determine the relation between every component of mystical experience with mechanisms of brain by integrating of phenomenology and neuroscience. Newberg claims that the neurotheology can show how the theological concepts was formed. By philosophical analysis I will be noticed that he despite his claims, reduce religion to science and this result in a contradiction in his view and on the other side, he is within the metaphysical discourse.
    Keywords: Key Words: Newberg, Neurotheology, mystical experience, religion, phenomenology}
  • عرفانه محمد زاده حقیقی *، سعید رحیمیان
    یکی از دغدغه های حکمای اسلامی این است که چگونه برخی افراد بوسیله رویای صادقه، الهام و وحی از حقایقی باخبر می شوند که مربوط به آینده است؟ در این جستار سعی شده از منظر سهروردی و ملاصدرا با توجه به جایگاهی که در عرفان اسلامی دارند، به این سوال پاسخ داده شود و در پاسخ گفته شده سالک بعد از طی مراحل سیر و سلوک و تحمل ریاضات، توانایی اتصال به ساحتی غیبی که حقایق در آن ثبت شده را پیدا می کند و در پرتو این اتصال می تواند از اموری که مربوط به آینده است و حقایقی که در دسترس افراد عادی قرار نمی گیرد آگاه گردد. این ساحت غیبی همان عالم مثال است و فرد در حالت خواب یا بیداری می تواند به وسیله قوه خیال به این عالم متصل شده و حقایق بر او مکشوف گردد. با توجه به اینکه رویای صادقه با سلوک نفس در عالم مثال رخ می دهد و جزئیاتی که انبیا و اولیا هنگام وحی از غیب دریافت می کنند همگی مربوط به عالم مثال است در این مقاله تلاش شده این امور بر پایه عالم مثال تبیین شود.
    کلید واژگان: تجربه عرفانی, عالم مثال, رویای صادقه, وحی, معجزه}
    Erfane Mohamadzadehaghighi *, Saeed Rahimiyan
    One of the concerns of Muslim philosophers is how some people take cognizance of several facts about the future via veridical dream, inspiration and revelation. This paper aims to answer such a question from the viewpoint of Suhrvardi and Mullasadra regarding their position Islamic mysticism. Accordingly, it is argued that the Wayfarer, after passing various stages of Progression and bearing ascetic practices, is able to connect to the hidden realm in which the truths have been recorded and, through such connection, he can take cognizance of the matters related to the future as well as the facts to which lay people have no access. This hidden realm is the same as the Imaginal World and a person, whether awake or asleep, can connect this world and the Divine Tablet through imagination, and some truths are revealed to him. Since the veridical dream happens by the Progression of the soul in the Imaginal World and the details received from the hidden world by prophets and saints at the moment of revelation are all related to such a world, this paper aims to explicate these matters on the basis of this world.
    Keywords: Intuitional perception, Imaginal World, Veridical Dream, Revelation, miracle}
  • حسین طوسی
    برخی از محققان تلاش کرده اند تا، با انجام دادن آزمایش ها و بررسی های لازم، تحقق تجربه دینی و عرفانی را از طریق مصرف داروهای شیمیایی به اثبات رسانند. وینرایت، با تمایز گزاردن میان تجربه عرفانی وحدت گرا و خداباور، و با توجه به پژوهش های انجام شده توسط کلارک، پنک، و هیوستون و مسترز، بر این باور است که هرچند داروهای روان نما می توانند نوعی تجربه عرفانی وحدت گرا به وجود آورند، ولی نمی توانند تجربه عرفانی خداباور به وجود آورند. در تحقیقات محققان، شواهد و مدارک قابل اعتنایی وجود ندارد که بر اساس آن تجربه های عرفانی خداباورانه را بتوان ناشی از مصرف داروهای شیمیایی دانست. بررسی های انجام گرفته روی نتایج استخراج شده از آزمایش های محققان اخیر نشان داد که تجربیات ناشی از مصرف داروها بیشتر آفاقی بوده و درصد ناچیزی از آن به تجربه انفسی ارتباط دارد. به نظر وینرایت، در تبیین علمی تجربه های عرفانی، توجه به نکاتی لازم است. اولا، توجه به موضوع این تجربیات و تفکیک انواع تجارب عرفانی از یکدیگر ضروری به نظر می رسد، یعنی ممکن است موضوع تجربه به گونه ای باشد که هرگز نتوان تبیین علمی کافی از آن ارائه داد. ثانیا ماهیت تجربه دینی و عرفانی به گونه ای است که آن را با پرسشنامه و آزمایش های تجربی نمی توان تعیین کرد، زیرا این تجارب اموری درونی هستند و قابل اندازه گیری با معیارهای بیرونی نیستند.
    کلید واژگان: ویلیام وینرایت, تجربه عرفانی, مواد روان نما, تجربه خداباور, تجربه انفسی}
    Hossein Tousi
    Conducting experiments and investigations, some researchers have tried to prove that mystical and religious experiences can be created through drug injection. W. J. Wainwright distinguishes between theistic and monistic mystical experiences. Assessing research done by Clark, Pahnke-Houston and Masters, he believes that although psychedelic drugs can induce some kind of monistic mystical experience, they cannot produce theistic mystical experiences. There is no significant evidence in the research based on which one can attribute theistic mystical experience to drug injection. Analysis of the research results showed that the drug induced experiences were mainly extroversive and only a small percentage of the experiences were introversive. According to Wainwright, there should be some considerations in scientific explanation of the mystical experiences. First, it seems necessary to pay attention to the object of the experience and to distinguish between different kinds of mystical experiences. This implies that we might not be able to offer a scientific explanation for the object of every experience. Second, one cannot determine the nature of religious and mystical experiences, for such experiences are something internal and thus cannot be measured by external criteria.
    Keywords: W. J. Wainwright, Mystical Experiences, Psychedelic Drugs, Theistic Experiences, Introversive Experiences}
  • اسدالله حیدرپور کیایی*
    راه عشق یکی از دو راه رسیدن به احد در دیدگاه افلوطین است. مقاله حاضر ابتدا در مقام توصیف راه عشق، آن را یک فرایند سیر و سلوک نفس می داند که از دیدن زیبایی های محسوس شروع و به زیبایی های معقول ادامه می یابد و بعد به فوق زیبایی عروج می کند تا خود را در حد امکان، شبیه احد نماید و با او یگانه گردد. سپس این موضوع بررسی می شود که آیا ارتباط عاشقانه بین انسان و خدا صرفا از طرف انسان برای رسیدن به خداست یا خدا نیز به رستگاری انسان عنایت دارد؟ نظر به اینکه اشتیاق انسان به سوی مبدا خود و بازگشت به احد در نهاد انسان قرارداده شده است که این شوق بالقوه، با تزکیه و سیر و سلوک شهودی انسان فعلیت می یابد و نیز با توجه به اینکه خدا که خودکفا و بسیط مطلق است، علت فاعلی و غائی ایجاد انسان و علت مبقیه اوست؛ از این رو در نظر افلوطین خدا عنایت ویژه به سعادت انسان مبذول نموده است.
    کلید واژگان: افلوطین, عشق, الهیات شهودی, تجربه عرفانی, بازگشت نفس, خیر برتر}
    Asadollah Heidarpour Kiayi*
    The way of love is one of the two ways to attain to the One in view of Plotinus. In this paper we attempt to describe the way of love which is a process of spiritual journey which soul begins from seeing the tangible beauties and then continues to see the beauties of intelligible world, and finally reaches to the beyond of beauty. The soul performs the journey so as to become similar to the One as far as possible and then becomes united with it. Then it will be investigated whether the love-relationship between the God and man is merely bilateral or the God does regard to human happiness. Based on idea of plotinous, the Good has special attention to human happiness. Because man potentialy has its love from beginning and realizes it with purification and spritual journeying, in adition, the One is the efficient cause, ultimate cause and survival case for everything.
    Keywords: Plotinus, Love, Theology of intuition, Mystical experience, Epistrophe, The Good}
  • علی حقی، سوری واحد احمدیان
    تجربه دینی یکی از موضوعاتی است که در کلام جدید و فلسفه دین و در فضای دین پژوهی جدید رشد پیدا کرده است. تجربه دینی در حیات مومنانه نقش ویژه ای دارد و گستره وسیعی را در بر می گیرد که شامل دعا، مناجات، استجابت دعا، شهودهای روحانی و... می شود. تجربه عرفانی نیز که نسبت نزدیکی با تجربه دینی دارد، به زندگی اهل عرفان معنا می بخشد. در این تجربه شخص عارف به وحدت با حقیقت غایی می رسد و به مقامی دست پیدا می کند که وصف ناپذیر است. این وحدت مهم ترین عامل انفکاک میان تجربه دینی و تجربه عرفانی است. تجربه دینی متفاوت از تجربه عرفانی است و لزوما هر تجربه دینی، تجربه عرفانی نیست. اما از آنجایی که هر دو از سنخ تجربه هستند در این مقاله به مقایسه هر دو پرداخته شده است. وحی نیز نوعی تجربه مخصوص پیامبر است که ویژگی هایی دارد که در دو نوع تجربه دیگر یافت نمی شود.
    کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه عرفانی, وحی, حقیقت غایی, ادراک حسی}
    Ali Haqqi, Souri Wahid Ahmadian
    Religious experience is one of the issues developed in the fields of new theology and philosophy of religion and in the context of new religious studies. Religious experience has a special role in pious life and consists of a vast scope including prayer, supplication, answering supplication, spiritualintuitions, etc. Mystical experience, which is closely related to religious experience, gives meaning to mystics’ life. In this kind of experience, the mystic unites with ultimate reality and attains an indescribable state. This unity is most important distinction between religious experience and mystical experience. Religious experience is different from mystical experience and every religious experience is not necessarily a mystical experience. However, since both are a kind of experience, the present paper compares them. Revelation is also an experience exclusive to prophet, with features not found in the two other experiences.
    Keywords: religious experience, mystical experience, revelation, ultimate reality, sensual perception}
  • محمد فنایی اشکوری
    فلسفه تفکر عقلی روش مند و نظام مند درباره هر موضوعی است. یکی از موضوعات مورد علاقه فیلسوفان در طول تاریخ، عرفان یا تجربه عرفانی بوده است. عرفا در فرهنگ ها و سنت های گوناگون مدعی راه یافتن به باطن عالم و اسرار هستی بوده اند. برخی عارفان یافته های خود در تجربه های عرفانی را بیان کرده، تصویر خود از جهان و انسان را عرضه داشته اند. اینجاست که فیلسوفان وارد معرکه می شوند و به کنجکاوی و کاوش در چیستی عرفان و تجربه عرفانی و بررسی دعاوی عرفا و مبانی و نتایج آن پرداخته اند. از این حوزه از معرفت می توان با عنوان «فلسفه عرفان» یاد کرد. یکی از نقاط عطف در مباحث فلسفه عرفان، کتاب عرفان و فلسفه والتر استیس است. در این کتاب از مهم ترین مباحث فلسفه عرفان در حوزه های معرفت شناختی، هستی شناختی و انسان شناختی بحث شده است. نظر به جایگاه این اثر و تاثیرگذاری آن در ایران و جهان، معرفی، تحلیل، نقد و بررسی تطبیقی آن اهمیت اساسی دارد. از آنجا که فلسفه عرفان رشته ای نوپا در جامعه ماست و مباحث آن منقح نشده و متون کافی در این زمینه تولید نشده است، نوشتار حاضر می تواند از گام های نخستین در شکل گیری و رشد این حوزه معرفتی باشد.
    کلید واژگان: استیس, تجربه عرفانی, عرفان, عرفان اسلامی, عقل, فلسفه, وحدت وجود}
    Mohammad Eshkevari
    Philosophy as an activity is a systematic rational thinking about any subject. Throughout history mysticism has been one of the interesting subjects for philosophers. Mystics in various cultures and traditions claim to have discovered a way to the inner aspect of the world and its secrets. Some mystics has expressed their findings in their mystical experiences and presented their vision of the world and the human nature. Here، philosophers in their own turn tried to scrutinize the nature of mysticism and mystics'' claims، and their basis and consequences. This field of knowledge is called «philosophy of mysticism.» One of the turning points in philosophy of mysticism is Stace''s Mysticism and Philosophy. This work covers the most important issues in the field in areas such as epistemology، ontology، and philosophy of mind. Because of the especial importance of this book and its influence in the world and particularly in Iran، introducing and comparatively analyzing، and criticizing it is especially important. Since philosophy of mysticism is a new field of study in Iran، and there is not enough works in this area، this study can be considered as one of the first steps in the formation of this area of knowledge.
    Keywords: Mysticism, Philosophy, mystical experience, reason, Islamic mysticism, unity of being}
  • اسحاق طاهری، علیرضا میرزایی
    تعیین مختصات عرفان بر پایه سیره پیشوایان معصوم حاکی از تنزه عرفان اصیل از برخی روش های متعارف و شناخته شده در این زمینه است. از این منظر عارف در صدد شناحت و مشاهده و وصول به حضرت حق است. افزون بر جنبه های نظری که مقدمات سیر و سلوک را تشکیل می دهد، اهتمام به عبادات و تصفیه نفس و دستگیری خلق به مثابه عمل صالح، طی طریقی است که تجربه اندوزی و سلوک عرفانی در ساحت عمل دانسته می شود؛ در صورتی که تنوع حیطه ها و علقه های مطالعاتی ابن سینا لحاظ شود، سخنان او در این باره با دقت نگریسته شود و مدل عرفان اصیل پیشوایان معصوم به عنوان شاخص برگزیده شود، سهم قابل توجهی از مختصات مهم عرفان اصیل در رفتار و آثار ابن سینا مشهود است.
    کلید واژگان: ابن سینا, عرفان عملی, عرفان نظری, عرفان علوی, تجربه عرفانی, سیر و سلوک}
    Ishagh Taheri, Ali Reza Mirzaei
    Determination of the characteristics of mysticism on the basis of the life of innocent leaders indicates the purity of genuine mysticism of some common and well-known methods in this field. From this point of view the mystic seeks to know, contemplate and union with the Divine.In addition to theoritical aspects which make up the requirments of mystical journey in the endeavour of prayers, purification of soul and helping people as a token of pious acts is a mystic path that is known as gaining experience and mystical journey in the sphere of action. In case the diversity of Ibn Sina’s proceupation and concerns of mystical studies in taken into account, his sayings on this object is viewed with careful attention, and the model of genuine mysticism of innocent leaders is chosen as an indicator, a considerable proportion of important characteristics of genuine mysticism is evident in the behaviour and works of Ibn Sin.
    Keywords: Ibn Sina, practical mysticism, theoritical mysticism, Alavid mysticism, mystical experience, mystical journey}
  • سیدحاتم مهدوی نور، سیدمحمود یوسف ثانی، محمدتقی فعالی
    در مورد تجربه عرفانی، دو دیدگاه ذات گرایی و ساخت گرایی وجود دارد. ذات گرایان معتقدند که حداقل در تجارب عرفانی خاص، عرفا ذات واحدی را تجربه می کنند، اما زمینه های اجتماعی و مذهبی عارف در تفسیر آن ها اثرگذار است؛ لذا علی-رغم تنوع گزارشات تجارب عرفانی در سنت های مختلف، هسته مشترکی وجود دارد که تمام آن ها را می توان از یک نوع دانست. اما ساخت گرایان قائل اند که تجربه عرفانی، به طور خاص و گسترده، توسط سنت مذهبی و اجتماعی ای که عارف در آن قرار دارد، شکل داده می شود؛ پس زمینه های مذهبی خاص، تجارب متفاوتی را ایجاد می کنند.
    علامه طباطبایی، در حصری عقلی، علم را به حضوری و حصولی تقسیم می کند. با نظر به این تقسیم، تجربه عرفانی یا از نوع علم حضوری است یا از نوع علم حصولی. تجربه ای که از نوع علم حضوری است، تجربه ذات است و پیشینه های عارف در آن نقشی ندارد. انسان می تواند با ریاضت، از تعلق نفس به بدن بکاهد. در این صورت، نفس مجرد به علت خود و نیز به معلولات دیگر علم حضوری خواهد داشت و با آن ها متحد می شود. اما بعضی از تجارب عرفانی انسان (کشف صوری و بعضی از مراتب کشف معنوی) از نوع علم حصولی است. در این نوع تجربه، ممکن است زمینه-های قبلی عارف در شکل گیری تجربه وی دخالت داشته باشند.
    کلید واژگان: تجربه عرفانی, علم حضوری, علم حصولی, ساخت گرایی, ذات گرایی, طباطبایی}
    Sayyed Hatam Mahdavi Noor, Sayyed Mahmud Yusofsani, Mohammadtaqi Faali
    There are two theory in west about mystical experience: essentialism and constructivism. Essentialists say at least, in some experience, mystics are experience the one essence but the social and religious of mystic effect on their interpretation. Then despite the variety of the mysticism’s reports in various traditions, there is a common core that we can consider all of them as one type. But constructivists say the mystical experiences are predetermined by the ‘context’ of their specific social and religious training and education. Hence different religious contexts produce different types of mystical experiences. Allameh Tabatabaie divided knowledge into “by-presence” and “acquired” categories in a rational domain. According to this division, mystical experience is type of knowledge by presence or acquired knowledge. Since in experience that is of knowledge by presence kind where existence of the “known” is certainly present for the “knower” then no background of mystic is involved in this experience. Yet, “concept” is involved in some “mystical discoveries”. this kind of discoveries is categorized as “acquired knowledge”. In this type of experience the mystic’s background may be but not necessarily predetermine his experience and this is against constructivists’ approach.
    Keywords: mystical experience, knowledge by presence, acquired knowledge, constructivism, essentialism, Tabatabaei}
  • محمد فنایی اشکوری
    یکی از مباحث کلیدی و سرنوشت ساز درباره عرفان و دین تعیین نسبت میان آن هاست. برخی عرفان را غیر از دین و حتی ناسازگار با آن می دانند. بر همین اساس، گروهی به عرفان دل بسته و از دین گسسته اند، و جمعی به دین پیوسته با عرفان به نزاع برخاسته اند. کسانی هم که عرفان را با دین سازگار می دانند در تعیین نسبت میان آن دو اختلاف نظر دارند. برخی عرفان را عین دین یا گوهر آن تلقی می کنند و دسته ای آن را جزئی از اجزای دین به شمار می آورند. تعیین نسبت میان دین و عرفان جز با کاوش در ماهیت دین و عرفان ممکن نیست. نظریه ای که در این مقاله تبیین و اثبات می شود این است که عرفان نه ضد دین، نه بیگانه از دین، نه عین دین، و نه جزئی از اجزای دین است، بلکه عرفان باطن دین است. در پرتو این نظریه بسیاری از پرسش ها و شبهاتی که درباره عرفان و رابطه آن با دین وجود دارد نیز پاسخ داده می شود. با حل این مسئله ضمن روشن شدن نسبت دین و عرفان، چیستی آن ها نیز بهتر دانسته می شود. علاوه بر این، معیاری روشن برای تشخیص عرفان اصیل از عرفان های ناقص، التقاطی، و شبه عرفان ها به دست می آید.
    کلید واژگان: عرفان, دین, ظاهر, باطن, تجربه عرفانی, کشف, عقل, شریعت}
    Mohammad Fanai Ashkevari
    The relationship between mysticism and religion is an important one. Some have argued that mysticism is not religious in nature and can’t be reconciled with religion; hence، some groups have adopted mysticism and parted from religion while other have strictly adhere to religion and got in quandaries with mysticism. Those who consider mysticism reconcilable with religion have different opinions on the relationship they entertain. Some have argued that mysticism is the essence of religion while other have considered it an element of religion. We suggest that the relationship between religion and mysticism must be assessed by the study of their nature. In the current article، we argue and demonstrate that mysticism is not against religion nor foreign to religion; it is not like religion، nor an element of religion، but rather is the esoteric dimension of religion. With this perspective، numerous questions and ambiguities related to the relationship of mysticism and religion are answered and their respective nature becomes clearer. Moreover، we also suggest a methodology for distinguishing between authentic and unauthentic forms of mysticism.
    Keywords: Mysticism, religion, exoteric, esoteric, mystical experience, mystical insight, reason, sharia}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد، شهرزاد نیازی
    پیدایش تصوف و عرفان و ورود معانی، تجربه ها و آموزه های عرفانی به حوزه زبان منجر به شکلگیری زبانی خاص با نام زبان عرفانی شد. این زبان به دو قسم زبان عبارت و زبان اشارت تقسیم می شود. عارف در جریان سیر و سلوک خود به اندیشه ها، حقایق و تجربه هایی دست می یابد که چگونگی بیان آن در قالب الفاظ، به دلیل ماهیت این گونه معارف، به سادگی امکان پذیر نیست. اما عرفا با به کارگیری همه ظرفیت های زبان، دریافت های عرفانی خود را در قالب محدود لفظ و کلام به دیگران منتقل کرده اند. عین القضات همدانی، عارف بزرگ قرن ششم هجری، به عنوان یکی از پیشروان تصوف اسلامی در آثار ارزشمند خود، اندیشه ها و مواجید عرفانی را با تعابیر و تفسیرهای بدیعی ارائه می کند. در این پژوهش می کوشیم دیدگاه های وی را درباره زبان و نحوه بیان بررسی کرده و آثار او را از لحاظ زبانی تحلیل و تبیین کنیم. حاصل بررسی ها نشان می دهد، قاضی همدانی از همه ظرفیت های زبان- زبان اشارت و زبان عبارت- برای تبیین آراء و عقاید و بیان تجارب عرفانی خود سود جسته است.
    کلید واژگان: عین القضات همدانی, زبان عرفانی, تجربه عرفانی, تاویل, شطح}
    Sayyed Aliasghar Mirbagherifard, Shahrzad Niazi
    The emergence of Sufism and theosophy, and the arrival of mystical experiences and mystical education to the realm of language leads to the promotion of a specific language called mystical language. This language is divided into two types of language of explication and the language of implication. A mystic through his evolution achieves the thoughts, truths and experiences that their expression in the form of words, because of the nature of these kinds of knowledge, is not simply possible. But mystics utilizing the whole language capacities have transferred their own mystical perceptions with others in the limited shape of word and speech. Einal- Qozat Hamedani, the great mystic of the sixth century, as one of the leaders of the Islamic theosophy expresses his new interpretations and mystical enthusiasm through the precious works in this field. In this study we have attempted to analyse the points of view of this great mystic on language and discourse and then linguistically examine his works. The findings of the analysis show that Qazi Hamedani has benefited all the language capacities-the language of explication and implication and ideas to express his mystical experiences.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال