به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احیاگری دینی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مصطفی اسماعیلی*، عباسعلی منصوری
    سنت و مدرنیته و به تعبیر خاص تر دین و تجدد کلان مساله ما است که در مقام نظرورزی در قالب جریان های روشنفکری و سنت اندیش و در مقام میدان و عمل در قالب جریان های احیاءگرایانه نمود یافته است. بیداری اسلامی و جریان احیاءگری نشان از نوعی خودآگاهی از وضع نامطلوب و تلاش برای اصلاح وضع موجود دارد.اما خاستگاه این جریان لزوما معرفت محور نیست لذا در مقام عمل ما با جریان های مختلفی مواجه هستیم که ادعای احیاء دارند. توجه به تمایز بین این جریان ها تاثیر فراوانی بر آسیب شناسی آنها دارد.این مقاله در صدد است که بین دو نوع احیاء گری (احیاءگری هویت جویانه و احیاء گری معرفت محور) تمایز نهاده و به این نکته توجه دهد که یکی از علل اصلی عدم موفقیت جریان های احیاگرایانه در جهان اسلام ، غلبه احیاء گری روانی- هویتی بر احیاءگری معرفتی است. در جهان اسلام تعداد جریان هایی که مصداق احیاءگری معرفت محور هستند در اقلیت بوده و تا مادامی که این اندیشه در اقلیت و حاشیه بماند، امید چندانی به احیاء عملی در جهان اسلام نمی توان داشت.در متن مقاله ضمن اشاره به مساله نسبت جریان های احیاءگرایانه با هویت و مساله انحطاط ، سعی شده است که مولفه ها و ویژگی های احیاءگری هویت گرایانه تبیین شود.
    کلید واژگان: احیاگری دینی, جهان اسلام, جنبش های اسلامی, سنت و مدرنیته}
    Mostafa Esmaili *, Abasali Mansouri
    Tradition and modernity or religion and modernity, is our big problem, which has been expressed in the form of theory in the form of intellectual and traditionalist currents, and in the field action in the form of revivalist currents. The Islamic Awakening and Islamic Revival show a kind of self-awareness of the unfavorable situation and efforts to correct the current situation. But the origin of this current is not necessarily knowledge-based, so in practice we are faced with various currents that claim to be revived. Attention to the distinction between these currents has a great impact on their pathology. This article seeks to distinguish between two types of Religious revival (Epistemological Revival and Identity Revival) and Note that one of the main reasons for the failure of revivalist currents in the Islamic world is the dominance of psycho-identity revival over epistemological revival. In the Islamic world, the number of currents that are examples of knowledge-based revival are in the minority, and as long as this idea remains in the minority, there can be no hope for a practical revival in the Islamic world. In the text of the article, while referring to the issue of the relationship between revivalist currents and identity and degeneration, an attempt has been made to explain the components and characteristics of identity revivalist.
    Keywords: Religious revival, Islamic world, Islamic movements, Tradition, Modernity}
  • رامین ولی زاده میدانی*، مسعود محمدی الستی

    نوسلفی گری در اندیشه اهل سنت و احیاگری در تفکر شیعی و تعابیر و تفاسیر مختلف از آن از مسایل مهم متفکران و اندیشمندان جهان اسلام محسوب می شود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاه های قابل مطالعه ای هستند، می توان به دیدگاه شهید مرتضی مطهری ازجمله اندیشمندان احیاگری در تفکر شیعی و یوسف قرضاوی از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشاره کرد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از رویکرد تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که اندیشه های نوسلفی و احیاگران تفکر شیعی چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد. مقایسه تفکر این دو اندیشمند نشان دهنده شباهت ها و تمایزات ادراکی آنان از اسلام است. درنتیجه، مقایسه اندیشه های احیاگری در تفکر شیعی با ایده های نوسلفی اخوانی قرضاوی نشان می دهد که آن ها به جامعیت دین اسلام اعتقاد دارند. اعتقاد به لزوم برقراری حکومت اسلامی نیز در هر یک از این دو اندیشه مشاهده می شود؛ بااین حال آن ها در شکل حکومت تفاوت دیدگاه دارند. شهید مطهری و قرضاوی جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه می دانند. پذیرش دموکراسی و آزادی در اسلام ازجمله شباهت های دیگر دیدگاه های شهید مطهری و قرضاوی است؛ بااین حال تفاوت ماهوی دموکراسی اسلامی و غربی از دیدگاه های این اندیشمندان برداشت می شود. پذیرش حقوق زنان نیز از شباهت های دیدگاه های شهید مطهری و قرضاوی است. همچنین این اندیشمندان بر عدم اعتبار ناسیونالیسم در اسلام تاکیددارند.

    کلید واژگان: قرضاوی, مطهری, احیاگری دینی, نوسلفی, اهل سنت, تشیع}
    Ramin Valizadeh Midani

    New Salafism in Sunni thought and revival in Shia thought and their different interpretations are among the most important issues of Islamic world’s philosophers. Among the thinkers that have analyzable thoughts, are Yusuf al-Qaradawi and martyr Morteza Motahari. This study uses the descriptive-analytical method and comparative approach to answer the main question: what are the similarities and differences between Sunni New Salafism thoughts and Shia revival thoughts? Comparing the thoughts of these two scholars shows their interpretative similarities and differences of Islam. The comparison shows that these two thoughts both believe in the universality of Islam. The belief in necessity of establishing an Islamic government is also seen in both of these thoughts, although their viewpoints differ in the form of government. Martyr Motahari and Qaradawi believe that the separation of religion and politics is alien to Islam. Accepting democracy and freedom is among the similarities of their viewpoints, although a difference in the nature of Islamic democracy and western democracy is interpreted. Accepting women’s laws is one of their similarities. They also emphasize on invalidity of nationalism in Islam.

    Keywords: Salafism, Polical System, Saecuarsm, Yusuf al-Qaradawi, Morteza Motahari}
  • سید محمد ابراهیمی حسینی، علی اصغر داودی*، سعید گازرانی
    نوگرایی دینی در ایران پس از ظهور اندیشه های فلسفی جدید در غرب و متاثر از ورود بارقه های مدرنیته به کشور پدید آمد. هرچند پیشرفتهای فناورانه و مظاهر تمدن غرب نگاه ها را به خود متمایل کرده بود، اما برای عده ای روح و مبانی فلسفی و ایدیولوژیک اندیشه های نوآورانه آن دیار جذابیت افزون تری یافته بود. نهضت مشروطه نیز افق این چشم انداز و دورنگاهی را وسیع تر و امیدوارانه تر کرد و زمینه را برای ظهور طیف متنوعی از نوگرایان دینی فراهم آورد؛ گروهی که در پی پالایش دین از زواید و خرافات بودند، تا اشخاص و جماعت هایی که در مبانی و اصول دین و مذهب تشکیک کردند و به زعم خود در پی پاک دینی بودند. هدف این مقاله، تبیین مبانی معرفتی و چگونگی شکل گیری پارادایم نوگرایی دینی در ایران است؛ با این فرض که نوگرایی دینی در ایران به عنوان سنتز چالش سنت و تجدد از میان گفتمان های فعال پس از مشروطه سر برآورد.
    کلید واژگان: نوگرایی دینی, سنت, مدرنیته, احیاگری دینی, اصلاحگری دینی, روشنفکری دینی}
    Seyed Mohamad Ebrahimi Hoseini, Ali Asghar Davoodi *, Saeed Gazerani
    Religious modernity in Iran arose after the emergence of new philosophical ideas in the West and was influenced by the arrival of sparks of modernity in the country. Although the technological advances and manifestations of western civilization had attracted attention, but for some the spirit and philosophical and ideological foundations of the innovative thoughts and ideas of that land had become more and more attractive. The constitutional movement also broadened the horizons of this vision and provided the ground for the emergence of a diverse range of religious modernists; A group that sought to purify religion from extremes and superstitions, to individuals and groups who doubted the principles of religion and believed in purity. The purpose of this article is to explain the epistemological foundations and how the paradigm of religious modernity was formed in Iran; Assuming that religious modernity in Iran emerged as a synthesis of the challenge of tradition and modernity from active post-constitutional discourses.
    Keywords: Religious Modernity, tradition, modernity, Religious Revival, Religious Reform, Religious Intellectualism}
  • علیرضا صدرا، سید محمدرضا محمودپناهی
    چیستی نسبت دین و تجدد به ویژه از اواخر سلطنت قاجار، همواره مورد تامل اندیشمندان بوده و پاسخ به آن، رویکردهای مختلفی را شکل داده است. رویکرد روشنفکری در پی اصالت بخشی به تجدد و گذار از سنت است؛ در مقابل، رویکرد سنتی معتقد به تبعیت از سنت سلف و بی نیازی دین از دنیای مدرن است. رویکرد دیگری نیز در میان روحانیت حوزه با عنوان «نواندیشی حوزوی» وجود دارد که ضمن اعتباربخشی به مبانی سنتی حوزه، بر بازسازی این سنت فکری در پرتو مفاهیم، پرسش ها و نیازهای جدید، نقد اجتماعی و دینی، جمع بین سنت و تجدد و جایگاه سیاسی و اجتماعی دین و علما در دنیای جدید تاکید دارد. این مقاله با روش تفسیری قصدگرا،اندیشه سیاسی- مذهبی روحانیت نواندیش حوزه به ویژه آیت الله مرتضی مطهری رامتاثر از تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران بررسی می کند. بر اساس دستاوردهای این تحقیق، نواندیشی در اجتهاد، رهبری روحانیت، فلسفه الهی، احیاگری دینی و دموکراسی دینی مهمترین شاخص های جریان نواندیشی حوزوی است.
    کلید واژگان: اجتهاد, احیاگری دینی, دموکراسی دینی, فلسفه الهی, نواندیشی حوزوی, ولایت فقیه}
    Alireza Sadra, Seyed Mohammad Reza Mahmoudpanahi
    Asking about the relation of religion and modernity has been always reflected by scholars، and answering it has formed different approaches، especially from the last parts of Qajar monarchy. The intellectual approach follows originality of modernity and complete transition from tradition. In contrast، The traditional approach believes in following the tradition of predecessors and independence of religion from the modern world. There is another approach among the clergy of seminary which is called “The new thought of Seminary”، meanwhile، accreditation to traditional principles of the seminary، emphasizes on the reconstruction of this tradition of thought in the light of concepts، questions and new requirements، social and religious criticism،combination of tradition and modernity، The social role of religion and political position of seminary scholars in the the modern world. This article examined the political - religious thought of new thought clergy by intentional hermeneutic method، particularly the case study of Ayatollah Morteza Motahari، that affected by political changes in contemporary history of iran. Based on the achievements of research، new thought in Ijtihad، clergy leadership، divine philosophy، religious revivalism and the Religious Democracy are most important indicators of the current of new thought of Seminary.
    Keywords: New thought of Seminary, Ijtihad, Rule of Faqih, Divine Philosophy, Religious revivalism, Religious Democracy}
  • محسن محمدی*، غلامرضا بهروز لک
    امام خمینی با نگرش های سیاسی و اجتماعی به حج، مسلمانان را متوجه ظرفیت آن در بیداری اسلامی کرد. ایشان در پیام های خود به مناسبت حج، روح بیداری اسلامی را مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه نمودند. از نظر امام خمینی، حج، فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی}
    Mohsen Mohammadi*, Gholamreza Behrouzlak
    With his political and social attitudes towards Hajj, Imam Khomeini (PBUH) attracted Muslim's attention to its capacities in Islamic awakening. In his messages on the occasion of Hajj, he introduced struggle with colonialism and arrogance as the spirit of Islamic awakening and notified Muslims of the forgotten political and social functions in Islamic movement and giving dignity to Muslims. From Imam Khomeini's (PBUH) point of view, hajj is an environment to learn about and clarify Islam and issues of the Islamic world and voicing disgust at the pagans are in line with giving identity and consolidate the world of Islam against atheists and arrogance as Muslim's common enemy.
    Keywords: Hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini (PBUH), colonialism, political Islam, religious revivalism}
  • محسن محمدی، محمدهادی فلاح زاده
    امام خمینی با پیام و سخنرانی در ایام حج سعی کرد روح بیداری اسلامی را در مبارزه با استعمار و استکبار مطرح و مسلمانان را به کارکردهای سیاسی و اجتماعی مغفول حج در عزت بخشی و نهضت اسلامی متوجه کنند. از نظر امام خمینی، حج فضایی برای آگاهی و روشنگری نسبت به اسلام و مسائل جهان اسلام است و برائت از مشرکین در راستای هویت بخشی و انسجام بخشی جهان اسلام در مقابل کفر و استعمار به عنوان دشمن مشترک مسلمانان است. افزون بر این، حج با تقویت هویت تمدنی و رنگ باختن ملیت ها هم بستگی مسلمانان را در سطح جهان اسلام ارتقا می دهد. امام خمینی از مناسک اخلاقی و عرفانی حج، تفسیری کاملا سیاسی و انقلابی ارائه می کنند. افزون بر این، حج زمینه بسیار مناسبی برای صدور بیداری اسلامی است و ایمان و اخلاقی که در پرتو مناسک حج ایجاد می شود، عرفانی را تداعی می کند که حماسه ای جاودان بیافریند.
    کلید واژگان: حج, بیداری اسلامی, امام خمینی, استعمار, اسلام سیاسی, احیاگری دینی}
    Mohsen Muhammadi, Muhammad Hadi Fallahzadeh
    With his speeches and messages in hajj days, Imam Khomeini tried to introduce Islamic Awakening as the spirit of war against colonization and global arrogance and attract Muslim's attention to political and social functions of hajj to offer Muslims dignity and inspire them to start an Islamic movement. In his opinion, hajj is an atmosphere to gain knowledge about Islam and to enlighten people about Islam and issues of the Islamic world. "Disassociation with pagans" is to give identity and unity to Islamic world against pagans and colonial powers as the common enemies of Muslims. Through reinforcing civilization identity and removing ethnic discrimination and racism, hajj also increases Muslim's unity throughout the Islamic world. Imam Khomeini offers a completely political and revolutionary interpretation of ethical and spiritual rites of hajj. In addition Hajj is a very suitable opportunity to expand Islamic awakening. The faith and ethics created during hajj reflect a spirituality that can create an eternal epic.
    Keywords: hajj, Islamic awakening, Imam Khomeini, colonial powers, political Islam, religious revivalism}
  • ولی الله عباسی
    به نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران، استاد شهید مطهری و اقبال لاهوری از مهم ترین احیاگران و مصلحان دوره معاصرند. بر همین اساس، نگارنده کوشیده است تا توصیفی دقیق از احیاگری استاد مطهری و اصول و مؤلفه های آن ارائه نماید. در این عرصه، ابتدا اهمیت و ضرورت احیاگری و پیشینه آن عرضه شده است. پس از آن، حرکت احیاگری اقبال به عنوان کسی که احیاگری وی مورد عنایت و توجه استاد مطهری بوده است تبیین و در ادامه ارزیابی استاد مطهری از احیاگری اقبال طرح شده است.
    کلید واژگان: احیاگری دینی, روشنفکری, کلام جدید, اجتهاد, استاد مطهری, اقبال لاهوری}
    Valyollah Abbassi
    According to great deal of researchers and thinkers, professor Mutahhari and Iqbal Lehouri were two of the most famous and influential contemporary reformers. Based on the aforementioned idea, the researcher has struggled to present an exact description of the professor Mutahhari’s reformist ideas and their principles and components. In this regard, in the first place, the importance and necessity of reformation and its background throughout history is explained; and then, the reformist movement of Iqbal as a person, whose reform movement has been noticed and emphasized by the professor Mutahhari, will be clarified and explained, and also Mutahhari's evaluation of Iqbal's reformist ideas and movement will be mentioned afterwards
  • استاد مطهری و احیاگری دینی
    ولی الله عباسی
    موضوع احیاگری، که به عنوان تلاش برای بدعت زدایی از دین، زنده کردن و زنده نگاه داشتن فکر دینی است، از دیر باز مورد توجه دین شناسان و متفکران بوده است و همه ی ادیان جهان به نحوی آن را در تاریخ خود تجربه کرده اند. مقوله ی احیاگری در دنیای اسلام نخست در قالب حمایت از سنت در برابر بدعت آغاز گردید، به طوری که امام حسین (ع) هدف اساسی از قیام خویش را احیای سنت و نابودی بدعت اعلام کرد...
    کلید واژگان: احیاگری دینی, سنت, مدرنیته, روشنفکری, کلام جدید, آسیب شناسی, اجتهاد, اهداف احیا گری, ابعاد احیاگری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال