به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « differences in readings » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • Babak Mashhadi *, Muhammad Zamani
    The Quran is the eternal miracle of the Prophet and includes the plan for the guidance and salvation of mankind. Many orientalists, including Rippin, consider this divine book a literary or historical text. This research attempts to analyze some of Andrew Rippin’s Quranic foundations with a descriptive-analytical method to highlight their shortcomings compared to the correct Quranic foundations. Some of Rippin’s Quranic foundations are as follows: The Quran does not provide a method of exegesis, and Muslims’ understanding of the Quran is mainly based on the life of the Prophet. The Quran should be examined as a literary or historical text. The Prophet gradually wrote the Quran. Differences in readings indicate ambiguity in certain Quranic verses. This research shows that the Quran, the hadiths of the Prophet and the Ahl al-Bayt provide methods for the tafsir of the Quran. The Quran is an eternal miracle of God which should be interpreted with correct methods, not with opinion-oriented method (tafsīr bi ra’y). Not only the meanings and words, but also the arrangement of the verses of the Quran is based on divine revelation, and the Prophet is not the author of the Quran. The difference in readings should be evaluated according to authentic sources to determine the correct reading. As long as Orientalists such as Rippin are not guided to the revelatory aspect of the Quran, they cannot provide a fair and accurate evaluation of the Quran, its structure, and its teachings.
    Keywords: Quranic Foundations, Andrew Rippin, Orientalists, Differences In Readings, Revelation}
  • باقر ریاحی مهر*
    علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، موثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. با توجه به اهمیت و ارتباط موضوع اختلاف قرائات با تغییر و تحریف الفاظ قرآن مستشرقان به تحقیق و طرح شبهات در این زمینه پرداخته اند. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی مبانی و خاستگاه های آرای خاص مستشرقان مشهور از جمله: 1- عدم اعتقاد به حقانیت وحی قرآنی و تاثیر آن در آرای مستشرقان در حوزه اختلاف قراءات، 2- عدم اعتقاد به نبوت پیامبر اکرم (ص) و تاثیر آن در آرای مستشرقان در حوزه اختلاف قراءات، 3- عدم اعتقاد به جمع و تدوین نص قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) و تاثیر آن در آرای مستشرقان درحوزه اختلاف قراءات، می پردازد. به نظر می رسد، آنچه پایه و اساس فکری این دسته از مستشرقان را شکل می دهد، در وجه اول، عنادورزی دیرینه ی غرب نسبت به مسلمانان می باشد که این مسئله در رویکرد قرآن پژوهی ایشان نیز به چشم می خورد و وجه دیگر، عدم توجه به اصول پژوهش می باشد، و به روشنی می توان دریافت که هدف مستشرقان از این گونه پژوهش ها، شناخت اسلام و قرآن نبوده و نیست. پژوهش های مستشرقان در مسئله قرائات قرآن، چه از جهت روش تحقیق، عدم بررسی منابع امامیه و عدم آگاهی کامل از مسئله اختلاف در قرائات، از جمله کاستی ها و نواقص غیرقابل قبول مستشرقان می باشد.
    کلید واژگان: مبانی و خاستگاه مستشرقان, اختلاف قرائت, مصادر وحی قرآنی, جمع و تدوین نص قرآن, قرائت}
    Bagher Riyahimehr *
    The science of recitation is one of the Quranic sciences that plays significant role in understanding the Quran and differences in recitations will be effective in understanding different meanings of the Quran. According to the importance and connection of the difference of readings with the change and distortion of the words of the Qur'an, Orientalists have researched and raised doubts in this field. Using the descriptive-analytical method and with a critical approach, the present article examines the foundations and origins of certain opinions of famous orientalists .It seems that what forms the intellectual foundation of this group of Orientalists is, firstly, the long-standing hostility of the West towards Muslims, which is also visible in their approach to studying the Qur'an, and on the other hand, the lack of attention to the principles of research. And it can be clearly seen that the aim of Orientalists from such researches was not and is not to know Islam and the Qur'an. The researches of Orientalists on the issue of recitations of the Qur'an, from the point of view of the research method, the lack of investigation of Imamiya sources
    Keywords: Orientalists, Differences In Readings, Sources Of Quranic Revelation, Readings(Qerraat)}
  • نقد و بررسی اختلاف قرائت های آوایی و ساختاری قرآن بر مبنای ساختارهای زبانی ادبیات عرب «نمونه مورد بررسی: جزء اول»
    حسین خانی کلقای*، آرزو عثمانی

    از رهگذر قرایات علمی، اتفاق نظر یا اختلاف ناقلان کتاب خدا قابل شناسایی است. میان قرایت های قرآنی و زبان عربی رابطه تنگاتنگی هست؛ زیرا قرآن موثرترین عامل پی ریزی و تدوین قواعد عربی است؛ چرا که نخستین نحویان زبان عرب، خود جزء قراء قرآنی بوده اند. در قرایت شماری از آیات قرآن میان قاریان اختلاف است. اختلاف در قرایت پیشینه ای کهن دارد و یک واقعیت تاریخی است که دلیلی بر انکار آن وجود ندارد. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، موارد اختلافی در قرایت قراء سبعه در جزء اول قرآن کریم، با استعانت از کتب لغوی، اعرابی و تجویدی و با تبیین علل لغزش ها، در دو بخش آوایی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در میان مکاتب قرایت، کوفیان موفق تر از بقیه عمل کرده اند. عاصم کوفی در میان قاریان هفت گانه دارای کمترین لغزش بوده و روایت حفص از عاصم بیشترین انطباق را با قواعد ادبیات عرب داشته و در مقابل قنبل، راوی ابن کثیر مکی، ضعیف ترین عملکرد را در قرایت داشته است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اختلاف قرائات, انواع اختلاف قرائات}
    Critical Review of the Difference between the Phonetic and Structural Readings of the Qur’an Based on the Linguistic Structures of Arabic Literature “Sample Case Study: Part I”
    Husayn Khani Kalqay *, Arezoo Osmani

    Through scientific readings, it is possible to identify the consensus or difference of opinion of the transmitters of God’s book. There is a close relationship between Qur’anic readings and Arabic language; because the Qur’an is the most influential factor in establishing and formulating Arabic rules; that is why the first grammarians of the Arabic language were part of the Qur’an reciters. There is a difference between reciters in the recitation of certain verses of the Qur’an. The difference in reading has an ancient background and it is a historical fact that there is no reason to deny.In this article, using the descriptive-analytical method, cases of disagreement among the reciters of the seven modes of the Qur’an recitations (qarā’āt-i sab‘a) in the first part (juz’) of the Holy Qur’an, with the help of philology, diacritics, and orthoepy (tajwīd) books, and by explaining the causes of slips, have been investigated in two phonetic and structural sections. The results of this research show that among the schools of qarā’at, the Kufians have performed more successfully than others. Āṣim Kufi has the least slips among the seven reciters, and Ḥafṣ’ narration of Āṣim has the most compliance with the rules of Arabic literature, and in contrast, Qunbul, the narrator of Ibn Kathir Makki, has the weakest performance in reading.

    Keywords: The holy Qur'an, differences in readings, types of differences in readings}
  • محمدمهدی الله وردیها*

    فهم و برداشت نادرست یا عدم احاطه خاورشناسان بر مفهوم و معنای نسخ و اینکه آن را به منزله اصلاح اشتباه گرفته اند و یا نوعی ویراست و غلط گیری پنداشته اند آنان را به این نتیجه غلط رسانده است که قران مورد تحریف واقع شده است .یعنی در مدت بیست وسه سالی که به تدریج بر پیامبر وحی نازل شد ه است با نزول ایات ناسخ ،فرایند اصلاح وویراست آیات قران توسط پیامبر تحت عنوان نسخ صورت می پذیرفته است که لازمه اش تحریف قران است ودر این میان ، پدیرش نسخ تلاوت از سوی برخی از اهل سنت ، مستند این برداشت خاورشناسان ، شده است. در این تحقیق که با رویکرد توصیفی- تحلیلی نگاشته شده ، ضمن مرور نظرات خاورشناسانی مانند بلاشر و دیگران پیرامون نسخ، به بیان دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت پرداخته شده و اثبات شده که بر خلاف برداشت خاورشناسان، نسخ به معنای اصلاح یا تغییر حکم ونوعی ویراست نیست ،بلکه همان گونه که بزرگان و دانشمندان شیعه گفته اند به معنای پایان زمان حکم و مصلحت است و صرفا در چند آیه معدود مصداق دارد. علاوه بر آن از نظر علمای شیعه و محققان اهل سنت، نسخ تلاوت صحیح نیست و در قرآن واقع نشده است زیرا مستلزم تحریف قران است.

    کلید واژگان: تحریف قرآن, نسخ, اختلاف قرائات, خاورشناسان, علامه طباطبایی}
    MohmmadMahdi Allahverdiha *

    process of correcting and editing the verses of the Qur'an has been done by the Prophet under the title of abrogation, which requires distortion of the Qur'an. The Sunnis have documented this view of Orientalists. In this research, which has been written with a descriptive-analytical approach, while reviewing the views of orientalists such as Blasher and others about abrogation, the views of Shiite and Sunni commentators have been expressed and it has been proved that contrary to orientalists, abrogation means modification or change of ruling. It is not an edition, but as the great Shiite scholars and scholars have said, it means the end of the time of ruling and expediency, and it applies only to a few verses. In addition, according to Shiite scholars and Sunni scholars, the recitation of the Qur'an is not correct and is not in the Qur'an because it requires the distortion of the Qur'an.d

    Keywords: Distortion of the Quran, copies, differences in readings, orientalists, Allameh Tabatabai}
  • بی بی زینب حسینی*، مرتضی ایروانی نجفی، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، راضیه خورشیدی

    قرایت معتبر قرآن کریم، به معنای مصطلح یعنی کیفیت اداء حروف و کلمات قرآن کریم یکی از مهم-ترین و بنیادی ترین پرسش ها در مورد خوانش متن قرآن کریم است. راه کارهای متفاوتی برای پاسخ به این پرسش، از جانب علماء شیعه داده شده است. قرایت مشهور، به عنوان قرایت معتبر راه کار فقهاء و اصولیون متاخر در انتخاب قرایت صحیح است، مفهوم شناسی قرایت مشهور و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم یکی از پرسش های این مقاله است. این پژوهش با روش مطالعه تاریخی اسناد و شواهد، تلاش در جهت دستیابی به قرایت معتبر در نزد اهل بیت (ع) دارد و از روایات به عنوان شاهد تاریخی، برای شناخت قرایت معتبر، نزد اهل بیت (ع) استفاده می کند. بررسی شواهد روایی نشان می-دهد، قرایتی که اهل بیت (ع)، در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.

    کلید واژگان: شواهد روایی, اختلاف قراءات, قرائت العامه, نسبت مقلوب, روایت حفص از عاصم}
    Bibi Zeinab Hosseini *, Morteza Iravani Nagafi, Abolfazl Slishihi Ghaleh Joughi, Razeeyeh Khorshidi

    Authentic recitation of the Holy Quran, in the literal sense, the quality of the letters and words of the Holy Quran is one of the most important and fundamental questions about reading the text of the Holy Quran. Different solutions to answer this question have been given by Shiite scholars. The famous recitation, as a valid recitation, is the solution of the jurists and the late fundamentalists in choosing the correct recitation. This research tries to achieve a valid reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS) by using the method of historical study of documents and evidences and uses narrations as a historical evidence to recognize the authentic reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS). Examination of the narrative evidence shows that the reading that the Ahl al-Bayt (AS) have used as a criterion in interpretation is consistent with the reading known as the narration of Hafs from Asim and which is famous in the Islamic worldevidence to recognize the authentic reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS). Examination of the narrative evidence shows that the reading that the Ahl al-Bayt (AS) have used as a criterion in interpretation is consistent with the reading known as the narration of Hafs from Asim and which is famous in the Islamic world

    Keywords: Narrative evidences, differences in readings, public recitation, inverted ratio, Hafs narration from Asim}
  • علی اسودی*، نسیم تیموری

    دانش تلاوت قرآن به شیوه های قرایت و ادای واژه های قرآن می پردازد. اختلاف قرایت که به تفاوت این شیوه ها بازمی گردد، می تواند نقشی مهم در فهم واژه ها و آیات قرآن کریم ایفا کند. نقش اختلاف قرایت از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. این مقاله در نظر دارد تا بر اساس گردآوری داده ها و روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش اختلاف قرایات از جهت ساختاری و مفهومی در معنای آیات یکی از سور قرآن کریم بپردازد. از این رو، از دو تفسیر کشاف (زمخشری) و التحریر و التنویر (ابن عاشور) به عنوان دو تفسیر مشهور اهل سنت و تفسیر مجمع البیان (طبرسی) و تبیان (طوسی) به عنوان دو تفسیر مشهور شیعه که اهتمام ویژه ای به نقش اختلاف قرایات در معنای آیات الهی دارند، بهره مند شده است. سوره مبارکه کهف با توجه به دارا بودن حجم مناسبی از اختلاف قرایات، نمونه مناسبی برای مبحث مذکور است. از دیدگاه این مفسران در میان 110 آیه سوره کهف، در 44 آیه اختلاف قرایت مشاهده می شود که در 21 آیه، اختلاف ها محدود به ادای واژه ها و موارد سجاوندی است که اثر معنا یی ندارند و در 23 آیه، اختلاف قرایت به تغییر معنایی جزیی منجر می شود که قابل چشم پوشی است و دلیلی بر تحریف این کتاب الهی نیست.

    کلید واژگان: اختلاف قرائات, تغییر معنا, تحریف ناپذیری, کهف, زمخشری, ابن عاشور, طبرسی, طوسی}
    Ali Asvadi *, Nasim Teymouri

    The knowledge of reciting the Qur'an deals with the ways of reciting and pronouncing the words of the Qur'an. Differences in recitation due to the differences in these methods can play an important role in understanding the words and verses of the Holy Quran. The role of “ikhtilafu’l Qiraat” [differences among recitations] can be examined from different aspects. This article intends to investigate the role of structural and conceptual differences in the meaning of the verses of one of the chapters of the Holy Quran based on data collection and descriptive-analytical method. Therefore, it has benefited.from the two commentaries of Al-Kashaf (by Zamakhshari) and Al-Tahrir and Al-Tanwir (by Ibn Ash'ur) as two famous Sunni commentaries and the commentary of Majma 'al-Bayan (by Tabarsi) and Tebyan (by Tusi) as two famous Shiite commentaries that pay special attention to the meaning of verses. Surah Al-Kahf is a suitable example for the mentioned subject due to having a suitable volume of differences in readings. From the point of view of these commentators, among the 110 verses of Surah Al-Kahf, in 44 verses, there is a difference in recitation. The differences were observed that in 21 verses, are limited to the utterance of words and cases of Sajavandi that have no semantic effect, and in 23 verses, the difference in reading leads to a slight semantic change that can be ignored and it is not considered evidence of the distortion of this divine book.

    Keywords: Differences in Readings, Change of Meaning, Incorruptibility, Al-Kahf, Zamakhshari, Ibn Ashour, Tabarsi, Tusi}
  • محمد عترت دوست*
    در دانش فقه الحدیث که متصدی فهم احادیث و مسایل مربوط به آن است، تلاش می شود تا نصوص دینی به مثابه یک «متن» مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و خوانش صحیحی از آنها ارایه شود. بر این اساس لازم است جهت فهم «متن» از روش های تحقیق «متن محوری» استفاده شود که فراتر از واکاوی متن و عناصر تشکیل دهنده آن، به فرامتن و فضای گفتمانی تولید متن نیز توجه داشته باشد. یکی از بهترین روش های تحقیق میان رشته ای جهت فهم متن، روش «تحلیل گفتمان» است که در کنار تحلیل عناصر و اجزاء متن، به ناگفته های فراتر از متن نیز توجه داشته و تلاش دارد ابعاد و زوایای مختلفی از متن همانند زمینه های صدور، انگیزه های متکلم، جریان های غالب و مغلوب هم عصر را کشف و تبیین نماید. در این مقاله با مطالعه موردی چند حدیث مهم در حوزه اختلاف قرایات قرآنی، تلاش شده کاربست اجرا و بومی سازی این روش جهت فهم نصوص دینی را در پنج فضای: ساختاری، معنوی، ارتباطی، گفتمانی و فراگفتمانی معرفی شود. یافته های تحقیق نشان می دهند که این احادیث در تقابل با چندین جریان گفتمانی در داخل و خارج از مذهب تشیع تولیدشده و اهداف خاصی را فراتر از الفاظ ظاهری، مدنظر داشته است.
    کلید واژگان: فهم حدیث, تحلیل گفتمان, روش عملیاتی پدام, گفتمان های مذهب تشیع, اختلاف قرائات}
    Mohammad Etrat Doost *
    In the knowledge of hadith jurisprudence, which is responsible for understanding hadiths and related issues, an attempt is made to analyze religious texts as a "text" and provide a correct reading of them. Accordingly, in order to understand "text", it is necessary to use "text-centric" research methods that, in addition to analyzing the text and its constituent elements, also pay attention to the hypertext and the discourse space of text production. One of the best methods of interdisciplinary research to understand the text is the method of "discourse analysis" which, in addition to analyzing the elements and components of the text, also pays attention to the unspoken beyond the text and tries different dimensions and angles of the text such as contexts, motivations Discover and explain the dominant and recessive currents of all ages. In this article, by studying the case of some important hadiths in the field of differences in Quranic readings, an attempt is made to introduce the application and localization of this method to understand religious texts in five spaces: structural, spiritual, communicative, discourse and meta-discourse. The research findings show that these hadiths have been produced in opposition to several currents of discourse inside and outside the Shiite religion and have considered specific goals beyond the apparent words.
    Keywords: Understanding Hadith, Discourse Analysis, Padam Operational Method, Shiite Discourses, Differences of Readings}
  • سید محمدحسن جواهری، نسیم سادات مرتضوی*، الهام حیدر پور

    یکی از موضوعات مطرح شده درباره دلایل اختلاف قرایات، مسئله اجتهاد است که تحت عنوان اجتهاد قاریان و صحابه مطرح می شود. بزرگانی مانند آیت الله خویی و آیت الله معرفت، مسئله اجتهاد در قرایت را بیان کرده اند. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است، دلایل موافقان و مخالفان بحث اجتهاد در مسئله اختلاف قرایات بررسی گردید. عمده دلیل موافقان، اعمال سلیقه صحابه و قاریان بوده که از موارد مهم در تاثیرگذاری اختلاف قرایات ذکر شده است؛ درحالی که مخالفان، قرایات را مستند به سماع و روایت دانسته و بیان داشته اند که اجتهاد در قرایت با اختیار در قراءت خلط شده است، ولی با مراجعه به تاریخ قرایات روشن می شود که اجتهاد در قرایت وجود داشته و این اجتهادها تنها از سوی افرادی اندک و ناشناخته که غالب مسلمانان به آن بی اعتنا باشند، صورت نگرفته است.

    کلید واژگان: قرآن, اجتهاد, قرائات, اختلاف قرائات, صحابه, قاریان}
    Sayyed MohammadHassan Javaheri, Nasim Sadat Mortazavi *, Elham Haidarpour

    One of the issues raised about the reasons for the difference in Qur’anic readings is the issue of expertion (ijtihad), which is raised under the title of ijtihad of reciters and companions. Great figures such as Ayatollah Khoei and Ayatollah Maarefat have raised the issue of ijtihad in recitation. In this article, which is written in a descriptive-analytical method, the reasons for and against the discussion of ijtihad on the issue of differences in readings were examined. The main reason for the agreement was the practice of the tastes of the companions and the reciters, which has been mentioned as one of the important factors in influencing the difference of readings. While the opponents have considered the recitations as evidence based on listening and narration and have stated that ijtihad in recitation has been confused with the word ikhtiar in recitation. But by referring to the history of recitations, it becomes clear that ijtihad existed in recitations and these ijtihads are not done only by a few unknown people whom that most Muslims has ignored.

    Keywords: ijtihad, Qur’anic readings, differences in readings, companions, Reciters}
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، داود اسماعیلی*، زهرا شفیعی

    مفسران قرآن در تلاش های تفسیری خود بی نیاز از مراجعه به قرایات قرآن نبوده اند، ازاین رو، اگرچه برخی از قرآن پژوهان، قرآن و قرایات را دو حقیقت متغایر به شمار آورده اند؛ اما ایشان اهتمام به قرایات را در مواجهه با تفسیر قرآن، اجتناب ناپذیر دانسته اند. در این میان می توان از تفسیر روض الجنان به عنوان اولین تفسیر شیعی به زبان فارسی که در مواجهه با اختلاف قرایات به نقل و ارایه نظر پرداخته است، یاد نمود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، رویکرد رازی در مواجهه با قرایات گوناگون را بررسی نموده و در پایان بر این باور است که وی در تبیین تفسیر آیات به قرایت خاصی ملتزم نبوده است، بلکه با ذکر موارد اختلاف با ملاک های مختلف روایی، ادبی، تفسیری و... سعی در ترجیح یک قرایت دارد. این قرایت در برخی موارد قرایت حفص از عاصم نیست. همچنین گاهی برداشت های تفسیری مفسر از ترجیح قرایت او تاثیر پذیرفته است.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, روض الجنان و روح الجنان, اختلاف قرائات, ابوالفتوح رازی, قرائات}
    MuhamadReza Haji Esmaeili, Davood Esmaeili *, Zahra Shafiei

    The commentators of the Qur'an in their interpretive efforts have not been needless to refer to the Qur’anic readings (qira'at). Therefore, although some Qur'anic scholars have considered the Qur'an and the recitations as two different facts. However, they considered the diligence of recitations in facing the interpretation of the Qur'an to be inevitable. Among these, the interpretation of Rawd al-Jannan can be mentioned as the first Shiite commentary in Persian that has quoted and presented opinions in the face of differences in readings. This descriptive-analytical study examines Razi's approach in the face of various readings and eventually believes that he was not required to explain the interpretation of the verses to a specific reading, but by mentioning the differences with different narrative, literary and interpretive criteria and ... tries to prefer a single reading. In some cases, this reading is not the reading of Hafs from Asim. Also, sometimes the commentator's interpretive perceptions have been influenced by his reading preference.

    Keywords: Rawd al-Jannan, Ruh al-Jannan, differences in readings, Abu al-Futuh Razi, Qur’anic readings}
  • محمد عترت دوست*

    از جمله مباحث تخصصی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم، نظریه نزول چندگانه قرآن کریم بر مبنای روایات سبعه احرف است. گذشته از شناسایی زمینه صدور این روایات از پیامبر اکرم (ص)، آنچه در این میان حائز اهمیت بسیار بوده و باعث شده اختلاف نظرهای متعددی در میان عالمان شیعه ایجاد شود، وجود روایاتی دال بر تایید این نظریه توسط ائمه صادقین (ع) است. ازآنجاکه این روایات در ظاهر با دیگر روایات ایشان مبنی بر نزول قرآن به حرف واحد مخالفت و تعارض داشته و زمینه طرح بحث از تحریف قرآن در نزد شیعیان را فراهم آورده است، لذا در این پژوهش تلاش شده با استفاده از دو روش نقد سندی و تحلیل تاریخی و توجه به گفتمان حاکم بر عصر ائمه صادقین (ع)، سبب صدور این روایات و ارتباط آن با جریان های مذهبی اجتماعی صدر اسلام را تبیین نموده و نظر جدیدی در راستای فهم این گونه روایات بیان کنیم. توجه به جریان غلات، بررسی انگیزه آنان از طرح مبحث اختلاف قرائات قرآنی و چگونگی مواجهه اهل بیت (ع) با این اندیشه های غلط، ازجمله مباحثی است که در این مقاله بدان پرداخته شده.

    کلید واژگان: نقد حدیث, اختلاف قرائات, احادیث سبعه احرف, جریان غلات, تحریف قرآن}
    Mohammad Etrat Doust *

    One of the technical issues regarding to the Quran, is the Theory of "multiple revelation" based on the traditions of the " Seven ‎ Letters". Regardless identify the cause's expression of the traditions of the Prophet (pbuh), what is very important and has made numerous disagreements among Shiite scholars to be created, is express the traditions confirmed that theory by Imam Sadiq (AS) and Imam Baqir (AS). Since these narratives, in appearance, disagree with other narratives regarding the revelation of the Qur'an to the "single word" and cause a discussion about the distortion of the Quran, Therefore, in this research, it has been tried using the two methods of "Sentimental Criticism" and "Historical Analysis" and attention to the discourse governing the era of the Imams (AS), the reason for the issuance of these narratives and its relation with the social religious trends of the early history of Islam Explaining a new perspective on understanding these narratives. Considering the flow of cereals, studying their motivation for discussing the issue of Quranic recitation and the way Ahl al-Bayt (AS) confronts these false ideas is one of the issues discussed in this article.

    Keywords: Criticism of Hadith, Differences of Readings, Hadiths of Seven Letters, Flow of Ghulat, Distorting the Quran}
  • غلامحسین اعرابی
    درباره نزول قرآن بر هفت حرف، بیش از شصت روایت در منابع روایی نقل شده است؛ و در طول تاریخ اسلامی بین دانشمندان علوم قرآن و مفسران فریقین؛ بحث های فراوانی صورت گرفته است؛ نکته مهم آن است که گمان رفته، همه روایات مربوط در مقام بیان یک موضوع است؛ از این رو در مقام تبیین مفاد این روایات اختلافات فراوانی پدید آمده است. در این مقاله ابتدا روایات مربوط بر اساس مفادشان دسته بندی و آن گاه هر کدام از اقوال مهم مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت چنین نتیجه گیری شده است که این روایات ناظر بر موضوعات متعددی است. پاره ای از آن ها دلالت دارد بر این که قراءات ناصحیح افرادی که قادر به قرائت صحیح نیستند، در خور گذشت است.
    کلید واژگان: نزول قرآن هفت حرف, اختلاف قراءات, بطون قرآن, تعددمضامین قرآن, یک حرف}
    Gholam-Hussein Arabi
    More than sixty narrations have been offered about the revelation of the Quran upon seven letters (horoof) in reliable sources, and this issue has been the subject of an ongoing debate among the Shiite and Sunnite scholars and exegetes throughout the Islamic history. The key point, here, is that it has been perceived that all the narrations in question communicate an identical idea; hence, a lot of different views have been expressed in explicating the content of these narrations. In this article, first, the narrations in question are categorized on the basis of their content. Then, the key observations are examined. Finally, it is concluded that these narrations are related to various subjects some of which deal with the idea that the incorrect qara’at (readings) of those who are not capable of correct reading warrants forbearance.
    Keywords: revelation of the Quran upon seven letters, differences of readings, botoon, e Quran (non, manifest layers of the Quran), multiplicity of Quranic themes, one letter (harf)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال