بررسی تعداد موارد شکستگی های فک و صورت در بیماران ترومایی بستری در بخش جراحی دهان، فک و صورت بیمارستان های شریعتی و سینا در سال های 1397 و 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شکستگی استخوان های صورت و فک سبب ایجاد مشکلات عملکردی در کنار مشکلات اجتماعی و ظاهری می شوند. عوامل گوناکونی (از جمله تصادفات جاده ای، نزاع، سقوط از ارتفاع، ورزش ، اصابت جسم سخت) می توانند عامل ایجاد کننده این شکستگی ها باشند. جمع آوری گزارش اطلاعات اپیدمیولوژیک دقیق از شکستگی های صورت گامی مهم و اساسی در راستای برنامه ریزی جهت پیشگیری و درمان این آسیب ها می باشد. هدف از این مطالعه جمع آوری اطلاعات اپیدمیولوژیک  در مورد شکستگی استخوان های فک و صورت در دو مرکز ارجاعی (بیمارستان های سینا و شریعتی) در شهر تهران بود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت گذشته نگر مقطعی انجام شد. تمام اطلاعات مورد نیاز از پرونده بیماران بیماران استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

در این مطالعه 454 مورد از بیمارانی که در بخش جراحی فک و صورت بیمارستان های شریعتی و سینا در سال های 1397 و 1398 بستری بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. 374 مورد (82%) از بیماران مردان و 80 مورد (18%) نیز خانم ها بودند. نسبت بیماران مرد بستری شده به بیماران زن بستری شده در یک مقیاس حدودی برابر با 5/4 به 1 می باشد. در 290 مورد (64%) شکستگی به صورت متعدد و در 164 مورد (36%) نیز شکستگی به صورت منفرد بوده است. این شکستگی ها بیشتر در مندیبل و بیشتر در ناحیه بادی رخ داده اند و کمترین میزان آن ها در اوربیت است. همچنین این مطالعه نشان داد که بین شکستگی تنه مندیبل و زاویه مندیبل ارتباط معنی داری (با سطح اطمینان 95%) وجود دارد. همچنین نشان دهنده ارتباط معنی دار (با سطح اطمینان %95) بین شکستگی زاویه مندیبل و شکستگی لفورت 2 می باشد. همینطور با استفاده از آزمون مجذور کای، مشاهده شد که بین عامل اتیولوژی تروما و تعداد شکستگی های حاصل از آن ارتباط وجود دارد.

نتیجه گیری:

مطالعه حاضر نشان می دهد که فراوانی شکستگی های سر و صورت در مردان بسیار بیشتر از زنان است. در صورتی که تصادف با خودرو و تصادف با موتورسیکلت را در یک مقوله کلی تصادفات جاده ای در نظر بگیریم، تصادفات جاده ای شایع ترین عامل شکستگی فک و صورت محسوب می شود. این مطالعه همچنان نشان می دهد که از نظر سن، بیشترین شیوع شکستگی در بازه سنی 15 تا 25 سال است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!