بررسی سمیت سلولی Pro Root MTA، Root MTA و سیمان پرتلند بر روی فیبروبلاست های L929 موش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
MTA(Mineral Trioxide Aggregate) ماده ای است که کاربردهای مختلفی در درمانهای اندودونتیکس دارد، از آن جمله: درمان پالپ زنده، ایجاد سد آپیکال در دندان های با آپکس باز، ترمیم پرفوریشن ها، پرکردن حفره انتهای ریشه حین جراحی پری آپیکال، سد تاجی در سفید کردن دندان و ترمیم تحلیل های خارجی. اخیرا گزارش شده که خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک سیمان پرتلند بسیار شبیه Pro Root MTA است. در ضمن ماده ای به نام Root MTA در ایران تهیه شده است که ادعای مشابهت با Pro Root MTA را دارد. در صورتی که بتوان از سیمان پرتلند و Root MTA در کلینیک به جای Pro Root MTA استفاده نمود، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سمیت سلولی سیمان پرتلند و MTA ساخت ایران (Root MTA) در مقایسه با Pro Root MTA بر روی سلول های فیبروبلاست L929 موش انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی عصاره های 0،4، 24 ساعته و 7 روزه مواد بر روی سلول های کشت داده شده (فیبروبلاست L929) به پلیت های 96 خانه انتقال داده شدند. پس از 24 ساعت انکوباسیون، نمونه ها به روش Neutral Red رنگ آمیزی شدند و دانسیته نوری (OD) هر یک توسط ELISA Reader خوانده شد. داده های این مطالعه با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey HSD با سطح معنی داری 05/0> Pمورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در تمامی گروه های مورد مطالعه (Pro Root MTA، Root MTA و سیمان پرتلند) و گروه کنترل منفی در تمام لحظات (لحظه مخلوط کردن، 4، 24 ساعت و 7 روز پس از مخلوط کردن) سلول های جدا شده از کف گوده، سلول های گرد بوده و خاصیت انکسار نور توسط سلول ها که از علائم مرگ سلولی می باشد، را نشان ندادند، در حالی که در گروه کنترل مثبت سلول های گرد و جدا شده از کف ظرف که خاصیت انکسار نور را نشان می دادند، مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق حاضر، Pro Root MTA، PC و Root MTA دارای قابلیت پذیرش نسجی یکسان هستند. PC دارای پتانسیل استفاده در موقعیت های کلینیکی مشابه موارد استفاده MTA می باشد. با این وجود به منظور جایگزین کردن Root MTA و PC به عنوان موادی با کیفیت مشابه MTA و ارزان تر مطالعات بیشتر in vitro و in vivoپیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p570954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!