به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تمثل » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « تمثل » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • کنانه مصطفی*، امیر جوان آراسته، رحمان بوالحسنی
    قرآن کریم همواره سرچشمه و مهم ترین منبع حکمت برای عارفان مسلمان بوده است و بسیاری از موضوعات عرفانی می تواند از نظر قرآنی بررسی شود، همچون تمثل که حق تعالی در قرآن از آن یاد کرده و در چند سوره به تمثل تصریح کرده است. در این پژوهش سعی شده با روش تحلیلی توصیفی تمثلی که در عرفان مطرح است با مراجعه به قرآن کریم بررسی شود تا از رهگذر شناخت دقیق تر تمثل و اقسام آن، ابعاد معرفت شناختی و هستی شناختی تمثل نیز روشن تر شود. حاصل آنکه پس از مطالعه، تحلیل و مراجعه به تفاسیر آیات مرتبط با مسیله، نتایجی که به دست آمده حاکی از این است که تمثل منحصر در تمثل فرشتگان نیست و اموری دیگری همچون رویا، تمثل شیطان، معراج رسول اکرم (ص) و... نیز که در قرآن ذکر شده اند می توانند در قالب تمثل تفسیر شوند. افزون بر این دیدگاه قرآن درباره چیستی و چگونگی تمثل، نحوه ارتباط آن با عوالم هستی و جنبه های معرفتی انسان به زبان وحی نیز قابل بررسی است. چه اینکه عارفان همواره با تحلیل نمونه های تمثل در قرآن کریم در پی دستیابی به شناخت عمیق تری از این مسیله بوده اند.
    کلید واژگان: تمثل, رویا, تجسم اعمال, قرآن کریم, عرفان اسلامی}
    Kinana Mustafa *, Amir Javan Arasteh, Rahman Bolhasani
    Qur'an has always been the source of wisdom and a lot of mystic issues can be studies from a Quranic perspective. Among these issues, we can refer to representation, which the Almighty has referred to in his heavenly book and has explicitly mentioned it in Maryam Surah. The present study, with an analytical-descriptive method, tries to clarify representation as it is introduced in mysticism and aims to deepen understanding of this concept and its types and also its two aspects namely epistemological and anthological aspects. The study shows that representation is not exclusively limited to the representation of angels. It rather includes other types, such as dreams, the Ascension, etc., which are all worthy of study. In addition, the Qur'anic perspective on the what and how of representation, its relationship with the worlds of existence and the man epistemological aspects as presented in revelation can also be studied. That is why mystics have constantly dealt with these issues through mystical analysis of sample representations in the holy Quran to facilitate deeper understanding of this issue.
    Keywords: Representation, The Holy Quran, Islamic mysticism, dream, Embodiment}
  • محمدعلی اردستانی *

    تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مالوف و مانوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب می باشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور می یابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. نظریه تمثل که ماهیتی فلسفی دارد، می تواند به مثابه مبنای مابعدالطبیعی در تفسیر متون دینی در ظهور مثالی حقایق به کار گرفته شود. در این نوشتار، نظریه تمثل از جهت مابعدالطبیعی و استنباطی، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: مثال, تمثل, جبرئیل, مریم سلام الله علیها, پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم}
    Mohammad-Ali Ardestani *

    Tamathol is the manifestation of an object for human in the form he/she is familiar with, having a purpose fitting to the purpose of its manifestation. Tamathol is not such as the transformation of one thing to another, rather motamathel [the manifested] appears in a form in the visitor’s perception, without having any change in its nature or reality; therefore tamathol is not the same as formation. The theory of tamathol, which has a philosophical essence, may be used as a metaphysical base for the interpretation of religious texts in the ideal appearance of facts. The theory of tamathol is clarified, in this article, from the metaphysical and perceptive aspects.

    Keywords: Idea (Figurative Expression), Tamathol, Gabriel, Maryam, Prophet [Mohammad]}
  • نعمت الله کرم اللهی، محمد حسنی
    این نوشتار، جستاری در مفهوم «بازنمایی» است. ازاین رو، ضمن مرور عقبه تاریخی موضوع، دیدگاه های معاصر که منصرف در کارکرد رسانه های تکنولوژیک است، تبیین می شوند. بازنمایی، فرایندی است که از یک سو، مرتبط با عالم عینیات خارجی و از سوی دیگر، کنشی است که فاعل بازنما از طریق میانجی به مخاطب ارائه می کند. فرایند بازنمایی در این معنا، در گذر از سه جهان «بود»، «نمود» و «بازنمود» شکل می گیرد. لذا مسئله این نوشتار، بحث نظری در باب بازنمایی و کاوش تئوریک درباره گذر از این سه جهان است که به روش تحلیلی- عقلی و با هدف روشن شدن لایه های مباحث نظری شناخت شناسانه انجام می شود. در این فرایند، ابتدا در ارتباط با جهان «بود»، «مفهوم» شکل می گیرد. سپس، مفاهیم در جهان «نمود»، تنظیم، دسته بندی و بازآرایی می شوند. سرانجام، از مجرای ابزار بیانی به عالم «بازنمود» عرضه می شوند. حاصل اینکه، بازنمایی یک امر بیرونی، از فرایندی چندمرحله ای می گذرد که هریک، از ساختار، حدود، ایده، اراده پیش ساخته و یا پیش فهم، اشباع شده اند و انتقال صرف و بدون خدشه مفاهیم عینی به مخاطب را زیر سوال می برند.
    کلید واژگان: بازنمایی, میانجی, تقلید, محاکات, تمثل, معرفت شناسی}
    Nematollah Karamollahi, Mohammad Hasani
    This paper is an inquiry into the concept of "representation." Therefore, while reviewing the historical background of the subject, it explains the contemporary views regarding the function of technological media. Representation is a process related to the world of external objects on the one hand, and an activity represented by the agent to the audience through a mediator on the other hand. The process of representation, in this sense, is formed by passing through the three worlds of "being", "presenting" and "representing". Therefore, this paper deals with a theoretical discussion of representation and passage through these three worlds. It is conducted using an analytical-rational method and aims to shed lights on the layers of epistemological -theoretical discussions. In this process, first the " concept" is formed in relation to the of world of “being”. Then, concepts are adjusted, categorized and rearranged in the world of “presentation” and finally, they are transferred to the "representation" world through the expression device. The result is that the representation of an external issue passes through a multi-stage process which is saturated with structure, scope, idea, pre-determined will or preconception, and questions the mere and undisturbed transfer of objective concepts to the audience.
    Keywords: representation, mediator, imitation, imitating, symbolic representation, epistemology}
  • علی اصغر نعیمی
    مسئله من رآنی «رویا» از دیرباز مورد توجه علمای اسلام بوده و یکی از جهات مهم و بحثبرانگیز آن، در خواب است. برخی با توجه به این روایت حضرت که: مسئله رویت پیامبر اکرم چنین رویایی را معتبر می «فی المنام فقد رآنی فان الشیطان لا یتمثل بی دانند. در این مقاله برای میپاسخ به این سؤال که آیا امتناع تمثل شیطان به شکل پیامبر تواند دلیل اعتبار چنین رویایی از جهت سند، دلالت، و نتیجۀ آن با ذکر نظریات علمای فریقین مورد «من رآنی» باشد، حدیث بررسی قرار گرفته و در آخر با جداسازی حکم فقهی و اعتقادی از سایر ابواب، ارزش مندی رویت در خواب را نتیجه گرفته و آن را مختص صحابه یا کسی که قطع به رویت پیامبر پیامبر اکرم داشته باشد، می داند.
    کلید واژگان: رویا, تمثل, پیامبر اکرم, شیطان}
    Aliasghar Naeimi
    The issue of dreaming has been for long time the object of the Muslim scholar's attention. And one of its most important and controversial dimensions is the issue of dreaming the Prophet (p.b.u.h.). On the basis of the Prophetic narration that "everybody dreams me, then he/she see me, because Satan doesnt appear in my form", some scholars consider such dreams as valid. In this article, in order to answer the question that whether the impossibility of appearance of Satan in the form of the Prophet (p.b.u.h.) can be an argument for the validity of such a dream, the Hadith of "everybody dreams me …" examined in document, denotation and result with referring to views of the two sect's scholars, and finally, separating the jurisprudential and belief dimension from the other parts, it results the validity of dreaming the Prophet (p.b.u.h.) and considers it as specific for the companions or someone who is certain that he dreamed the Prophet (p.b.u.h.).
    Keywords: dream, manifestation, the holy Prophet (p.b.u.h.), Satan}
  • معصومه سادات سالک
    از نظر ملاصدرا، تناسخ به‏معنای بازگشت نفوس به دیگر بدن‏ها بوده، محال است؛حال آنکه این تعریف ظاهرا بر رجعت به‏عنوان یکی از اعتقادات شیعه تطبیق می کند. ملاصدرا تعلق نفس را به بدن خاص منوط به داشتن مخصص می داند؛ درحالی‏که طبق مبانی وی، اجزای باقی‏مانده بدن، خالی از مخصص است. ازاین‏رو، این پرسش مطرح است که: وقتی در جریان رجعت، نفس جداشده از بدن مادی و مسافر عوالم برزخ، آهنگ رجوع به بدن مادی دنیوی خود می کند، آیا ملاصدرا مخصصی برای بدن دنیوی یا اجزای باقی‏مانده او در نظر دارد تا تعلق نفس به بدن، از ترجیح بلا مرحج بودن خارج شود، پیش از اینکه به اشکال تناسخ برسد؛ حال آنکه اشکال تناسخ نیز در بحث رجعت جدی است؟ تحقیق حاضر می کوشد با توجه به عبارات و موضع گیری های ملاصدرا در بحث ها و موضوعات مشابه به این پرسش ها پاسخ دهد. تحلیل ها نشان می دهد با فرض تعلق دوباره نفس به بدن مادی، ناگزیر از پذیرش تناسخ یا حفظ نوعی علاقه نفس و بدن برای حل هم‏زمان معضل مخصص و تناسخ هستیم؛ چیزی که حکمت صدرایی آن را برنمی تابد، مگر اینکه با قرائت خاصی از تمثل در رجعت، پای تاویل را به ماجرای رجعت بازکنیم.
    کلید واژگان: رجعت, ملاصدرا, تناسخ, احیاء موتی, تمثل}
    Maasuma Salik
    According to Mulla Sadra, metempsychosis which is the return of a soul to another body is impossible. This definition is however applicable to 'return' as a Shiite belief. According to Sadra there has to be a justification for the belonging of a soul to a body. This is while based on his principles, there is no justification for soul to return to the remaining particles of a body. Thus the question arises: Is there any justification for a soul that has left its body to return to its remaining parts, so that there should not rise the problems originating form preference without justification or from the issue of metempsychosis? The present study tries to answer this question on the basis of what Mulla Sadra has expressed on similar occasions elsewhere. Analysis shows that one cannot accept the issue of 'return' unless one accepts metempsychosis or the existence of a sort of relation between a soul and its respective body as a sort of justification. This is what transcendental theosophy cannot accept except with some sort of interpretation
    Keywords: return, Mulla Sadra, metempsychosis, revival of the dead, incarnation}
  • ابراهیم رضایی*، جعفر شاه نظری
    بنا به رای ابن عربی، عالم مقید یا خیال منفصل، حضرتی است از حضرات ذومراتب الهی که در آن موجودات دو عالم مجرد و مادی، تمثل می یابند. درک این ظهور، از طریق کشف صوری امکان پذیر است، زیرا موجودات ظاهر در این ساحت از وجود، هم از لطافت تجرد برخوردارند و هم قابلیت آن را دارند که مانند موجودات مادی، محسوس واقع شوند. درک این موجودات، بسته به استعداد عین ثابت فرد مدرک و اقتضائات اوست؛ با وجود این، واقع نمایی آن، مخدوش به پیش داشته ها و پیش باورها نبوده و از آنها آزاد است. این نظر در مقابل نظریه هایی قرار می گیرد که یا جانب تجرد محض حقیقت را می گیرند (مانند نظریه شلایرماخر) یا جانب ذهنیت محض را (مانند عقیده گادامر). بنابراین، حل پرسش درک مثالی و خیالی وحی، به تصدیق و باور به ساحتی از وجود منوط است که اضداد را در خود جمع می کند و در عین توفیق بین ذهن و عین، از عینیت کامل برخوردارند.
    کلید واژگان: تجربه دینی, تجسد, تمثل, خیال, عین ثابت, کشف, مثال, وحی}
    Ebrahim Rezaei *, Jafar Shahnazari
    According to Ibn-Al-Arabi, the bound world or detached imagination is a divine graded excellency in which both the abstract and material world are exemplified. Perception of such manifestation is possible through formal discovery; because the creatures that appear in this realm, have both the delicacy of abstraction and the ability to be tangible like material things. Perception of these creatures depends on the one’s proven talent and requirements. Nevertheless, such realism is not distorted by what was already believed or possessed and it is free. This opinion is against other opinions that either support pure abstraction of truth (such as Schleiermacher’s view) or pure mentality (such as Gadamer’s view). Therefore, the question of perception by example or imagination is subjected to recognizing and believing a realm of existence in which paradoxes come together and despite the success between subjectivity and objectivity, benefits from complete objectivity.
    Keywords: revelation, representation, embodiment, religious experience, proven objectivity, imagination, example, discovery}
  • جعفر هدایی
    تجسم و تمثل اعمال، از پیچیده ترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شده اند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم می شود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمده اند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثل می شوند. برخی آیات قرآن هم موید عوالم سه گانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تایید می کند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثل اعمال آدمی را در هر یک از نشئه های سه گانه تبیین و تحلیل عقلی کند.
    کلید واژگان: تجسم اعمال, تمثل, عوالم سه گانه, نشئه, ملکات, عرض, صور باطنی}
    Jafar Hodaei
    Visualization and embodiment of actions are among the most complex topics of resurrection about which there are many ideas whether it is rational or irrational. Even some theologians¡ because of believing in accidental state of the actions and incapability of accident for life¡ have rejected the embodiment of the actions in terms of reason. Every object¡ idea¡ action and creature has a single truth in three worlds of matter¡ imagination¡ and intellect that this reality in each one of these worlds will take a certain status and form appropriate to the conditions of that world and will be dressed by the clothes of that world while these worlds have sequence and compliance with each other. As a result¡ after repetition of actions by human¡ they will have lasting effects on soul and become regular¡ then¡ by being established in the essence of soul¡ they will transfer to the other worlds with human soul and will turn into Mumaththal¡ the thing appeared as imagination¡ there. Some verses of the Quran also confirm the three worlds and existence of objects with a single truth in these worlds. The purpose of the present paper is to analyze and explain the existence and form of human actions rationally within each one of these three worlds.
    Keywords: Actions Embodiment, Imagination, Three Worlds, Inebriety, Habits, Accident, Esoteric Forms}
  • سیدعباس موسوی مقدم*، محمد جعفری
    جن موجودی است مادی و جسمانی، اما با جسم لطیف که اصل اولی در خلقت آن ها این است که نامرئی باشند، اما در مواقعی در کالبدهای مختلف، متمثل و متجسم می شوند. تمثل جن به این معناست که در قوه حس و ادراک انسان به صورت های مختلفی مرئی شوند، بدون آن که تبدل ماهیتی صورت بگیرد. و تجسم جن به این معناست که جن همچون انسان دارای کالبد جسمانی شود که قابل لمس و اشاره با حواس باشد و فضا را اشغال کند.
    از آیات و روایات اسلامی به دست می آید، جنیان می توانند متمثل و حتی متجسم و قابل رویت شوند و مصادیق فراوانی که در نقل وارد شده است، هم تمثل و هم تجسم جن را اثبات می کند. از نظر عقلی نیز با توجه به ماده اولیه خلقت جنیان، می توان این موضوع را اثبات کرد.
    کلید واژگان: جن, تمثل, تجسم, نقل, عقل, جسم کثیف, جسم لطیف}
    Sayyed Gholamabbas Musavimuqaddam*, Mohammad Jafari
    Demon is a material and bodily being; but with soft body that the early rule in their creation is that they are invisible; but in some cases they embody and could be seen in different molds and frames. The visibility of demons means that they will be visible in the man's faculty of sense and understanding, without any changings in their nature. And their embodiment means that, like the human beings, the demons take bodily molds that could be touched and referred to by the senses, and occupy the space. The Islamic verses and narrations show that the demons can be visible and even can be embodied. Many cases that narrated in narrations prove both the embodiment and visibility of demons. Rationally, considering the early mater of the demon's creation, one can prove this issue.
    Keywords: Demon, embodiment, visibility, narration, reason, hard body, soft body}
  • سید محمد مرتضوی*، حسن شکراللهی
    در اندیشه دینی، جهان هستی به دو بخش شهود و غیب تقسیم می شود. یکی از مسائل اساسی، امکان ارتباط این دو بخش، به ویژه ارتباط انسان با عالم غیب است. از آنجا که یکی از مصادیق غیب ملائکه است، می توان امکان ارتباط انسان (غیر پیامبران) با عالم غیب را ازطریق امکان ارتباط او با ملائکه جستجو و اثبات کرد؛ که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم. دراین باره ادله عقلی بر امکان و ادله نقلی بر وقوع و درنتیجه بر امکان این ارتباط دلالت می کند. ازنظر عقلی، به دلیل نوع خلقت و بعد روحی وجود انسان که مجرد و ملکوتی و هم سنخ ملائکه است، این ارتباط ممکن می شود. ازنظر نقلی نیز، آیات مربوط به مکالمه حضرت مریم، و ساره، همسر حضرت ابراهیم با ملائکه، و... و روایات مربوط به تمثل ملائکه در جنگ بدر و احد به صورت مومنان جنگجو، و روایات تحدیث ملائکه با حضرت زهرا و ائمه^ و... این مسئله را اثبات می کنند.
    کلید واژگان: غیب, انسان, ملائکه, ارتباط, ملاصدرا, تمثل, تحدیث}
    Seyyed Mohammad Mortazavi*, Hasan Shokrollahi
    In religious thought, the universe is divided into two parts: the visible and the unseen. One of the fundamental issues in the field consists in the possibility of relationship between these two parts, especially human relationship with the unseen world. Since one of the evidences of the unseen is the existence of angels, the possibility of human relationship (i.e. that of nonprophets) with the unseen could be probed and proved through human relation to the angels that we have investigated in this paper. In this regard, the rational reasons imply on the possibility, and the narrative ones imply on the occurrence and, consequently, on the possibility of this relationship. In the rational terms, because of the type of creation and spiritual dimension of the human that is immaterial and celestial and also similar to the angels, this relationship can be taken to be possible. In the narrative terms, the verses related to Saint Mary’s, Sarah’s (wife of the prophet Ibrahim) conversation with the angels etc. and the verses dealing with the exemplification of some angels to faithful warriors in battles of Badr and Uhud, and also the Hadith about the angels’ talking with Zahra and Imams support the view of the paper.
    Keywords: unseen, human, angels, relationship, Molla sadra, exemplification, talking}
  • نسرین علم مهرجردی، محمدکاظم شاکر
    شناخت خداوند و ارتباط با او از مسائل مهم الهیاتی در ادیان ابراهیمی است. مسیحیان معتقدند خدا که نادیدنی است، خود را با تابش در مسیح متجسد ساخت. از نظر آنها، عیسی مسیح مکاشفه خداست. بنابراین تجسد خدا در مسیح از مهم ترین پایه های مسیحیت است. یهودیان با اینکه با تجسد مخالف اند، اما متون مورد قبول آنها تمثل خداوند به صورت انسان- بلکه در برخی موارد تجسد- را تایید می کند. متون اسلامی، با وجود پذیرش تمثل برخی موجودات مانند فرشته یا شیطان، تمثل و تجسد خداوند را نمی پذیرند؛ بااین حال معتقد است خداوند می تواند با صفاتش به صورت کامل در انسان تجلی کند.
    این مقاله درصدد است سه موضوع تجلی، تجسد و تمثل را در سه آیین اسلام، مسیحیت و یهودیت به بحث گذارد.
    کلید واژگان: تمثل, تشبیه, تجسد, تجلی, یهودیت, مسیحیت, اسلام}
    Nasrin Alam Mehrjerdi, Mohammadkazem Sahaker
    Knowing God and relationship with him is one of the important theological issues in Abraham`s religions. Christianity believes that invisible God reflects in the incarnation of Christ. In the Christians` view, the Jesus Christ is the revelation of God. As a result, incarnation is one of the most important principles of Christianity. The Jews are opposed to incarnation but believe in anthropomorphism. However, belief in incarnation is sometimes considered. Islam neither accepts incarnation nor anthropomorphism of God; although anthropomorphism of angles and Satan are accepted but God may have theophanic manifestation in humans with his characteristics. The present paper describes anthropomorphism, incarnation, and theophany in three religions of Islam, Christianity, and Judaism.
    Keywords: Anthropomorphism, Incarnation, Manifestation, Theophany, Ascribing, Judaism, Christianity, Islam}
  • محمد جعفری
    همواره بحث از چیستی وحی از منظرهای گوناگون بحثی جذاب بوده است. در این میان، جسارت حکیمان در ورود به این عرصه و دست اندازی به فهم ابعاد و اضلاع وحی ستودنی است. فلاسفه، با طرح این بحث، گام موثری در راه تلفیق دین و فلسفه و تحلیل فلسفی آموزه های دینی برداشتند. ملاصدرا وحی را نوری می داند که طوری ورای طور سایر مدرکات دارد. وی فاعل وحی را خدا و البته حامل آن را نبی می داند که افزون بر کمال سه قوه عاقله، متخیله، و حاسه، از جانب خدا نیز ماموریت یافته است و از رهگذر وحدت با عقل فعال، به درک معارف ملکوت می رسد. وحی در اندیشه وی، گزاره ای و زبانی بوده که از طریق تنزل در مراتب وجودی عالم و انشای نفسانی نبی، رقم خورده و دارای مراتب عقلانی، مثالی، و حسی می گردد.
    مهم ترین دستاورد این مقاله آن است که زبانی بودن وحی در نظریه ملاصدرا، سازوکار لازم را می یابد. در نگاه نهایی، می توان ادعا نمود که پاره های مثبت نظریه وحی فلسفی می تواند در تکمیل و غنای وحی شناسی قرآنی، به ویژه در مباحثی همچون تمثل و دیداری و شنیداری شدن وحی، ما را مدد رساند و عدم اعتنا به این دیدگاه، چالش های جدی فراروی وحی را بی پاسخ می گذارد.
    کلید واژگان: وحی, الهام, قوه متخیله, عقل فعال, قوه عاقله, عوالم, عقول, تمثل}
    Muhammad Jafari
    The question of the nature of revelation in the view of various thinkers has been of special interest, and philosopher's audacity to embark on this area and delve into the various aspects of revelation meets full approval. The philosopher's embarkment on this subject is an active step towards the integration between religion and philosophy and philosophical analysis of religious teachings. Mulla Sadra considers that revelation is far too high above any sort of perception. He thinks revelation is initiated by God and it is conveyed to people by the prophet, and along with his perfectness of intellect, imagination and sensation, is chosen by God to carry out a mission and it is through the union with active intellect that the prophet attains heavenly knowledge. According to Mulla Sadra, revelation is verbal and propositional which is reduced to the existential states of the universe and prophet's psychological nature and intellectual, ideal and sensory levels. The most important finding of this article is that Mulla Sadra sees that the verbal form of revelation demands certain mechanisms. To sum up, it is possible to suppose that the positive aspects of the philosophical theory of revelation camcontribute to completing and enriching the study of revelation in the Quran especially concerning such questions like revelation's being exemplified, visual or audiable, and if not attention is given to this idea, serious prolems will remain unsolved.
    Keywords: Revelation, Inspiration, Imaginative Power, Active Intellect, Rational Power, Realms, Minds, Exemplification}
  • عقول در حکمت صدرا و فرشته شناسی نهج البلاغه
    علی ارشد ریاحی، ملیحه جمشیدیان
    در این مقاله تطبیق آراء فلسفی ملاصدرا درباره عقول با فرشته شناسی نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است. باین منظور کلیه کتب فلسفی و تفسیری ملاصدرا، مطالعه و آراء او درباره عقول جمع آوری شده است؛ همچنین مطالب نهج البلاغه در رابطه با فرشتگان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. سپس تنها با بررسی دو صفت «تجرد» و «کثرت» ملائکه (در نهج البلاغه) و عقول (در حکمت ملاصدرا) این نتیجه بدست آمده است که ملائکه مقرب در صورتی بر عقول قابل تطبیقند که در مرتبه تجرد تام باشند، و در صورت تنزل وجودی و تمثل آنها، ملائکه در هیئت و صورت عالم مادون خود، بر عقول تطبیق نمیکنند. از حیث کثرت نیز تعداد ملائکه، مانند تعداد عقول بیشمار و دارای کثرت نوعی و تشکیکی است، هر چند درباره منشا کثرت فرشتگان نکته یی در نهج البلاغه ذکر نشده است.
    کلید واژگان: فرشته, تجرد, مقام معلوم, عقول, تمثل, کثرت}
    Intellects in Sadrian Philosophy and the Angelology of Nahjulbalaghah
    Ali Arshad Riahi, Malihah Jamshidian
    In this paper, the writers have compared Mulla Sadra’s philosophical ideas concerning the intellects and the angelology of Nahjulbalaghah. In doing so, they have studied all of Mulla Sadra’s philosophical and interpretive books and collected his ideas on the intellects. Moreover, they have also had a thorough study of the content of Nahjulbalaghah in relation to angels. Then, only by the study of the two attributes of the “abstraction” and “plurality” of angels (in Nahjulbalaghah) and the intellects (in Mulla Sadra’s philosophy), they have concluded that favorite angels correspond to the intellects only if they are at the level of perfect abstraction. However, in the case of ontological decline and assimilation of those angels in form and configuration to their lower world, they will not correspond to the intellects. In terms of plurality, angels are also as numerous as the intellects and enjoy specific and gradational multiplicity. Nevertheless, nothing has been mentioned concerning the origin of angel’s plurality in Nahjulbalaghah.
    Keywords: angel, assimilation, intellects, station of the known, abstraction, plurality}
  • عبدالله نصری
    عارفان اسلامی، به ویژه ابن عربی، تحلیل خاصی از وحی دارند. آنان بر اساس دیدگاهی که در باب وحدت وجود و مراتب هستی دارند، حقیقت محمدی را صادر اول می دانند. که چون خداوند خواست تا همه صفات و کمالات خود را در خارج از ذات خود مشاهده کند، حقیقت محمدی را ایجاد فرمود. حقیقت محمدی، مظهر همه اسما و صفات حق تعالی است و همه انبیا، نور نبوت خود را از او دریافت می کنند.
    از نظر ابن عربی، وجود سعی و منبسط رسول اکرم در مقام صادر اول، همه کمالات علمی، از جمله حقیقت قرآن را دریافت می کند. در واقع، حقیقت عقلی قرآن با تحقق حقیقت محمدیه برای پیامبر منکشف می شود، اما وجود لفظی آن به تدریج و به هنگام بعثت پیامبر در طول بیست و سه سال بر وی نازل شده است.
    کلید واژگان: حقیقت محمدیه, وحی, جبرئیل, عالم مثال, تمثل, فرشته وحی}
    Abdollah Nasri
    Islamic mystics, especially Ibn-Arabi, have a special analysis of revelation. According to their view regarding unity of existence and the degrees of being, they believe the first sader (the first being emanated) is the Mohammadian reality. They believe that God willed to observe all of his characteristics and perfections outside himself, therefore he created the Mohammadian reality. The Mohammadian reality is the manifestation of all of God’s names and characteristics and all of the Prophets receive their light from it. Ibn-Arabi believes the expanded being of the Prophet of Islam (PBUH), as the first sader, receives all of the learned perfections including the Holy Quran. In fact the rational reality of Quran is revealed to the Prophet by existence of the Mohammadian reality but the literal being of Quran is gradually descended to him during the twenty three years of his mission.
    Keywords: Mohammadian reality, revelation, Gabriel, world of forms, allegorization of the angel of revelation}
  • تصحیح شرح بیتی از گلشن راز تالیف محقق دوانی
    دکترمحسن جاهد، سحر کاوندی
    گلشن راز اثر شیخ محمود شبستری یکی از برجسته ترین منظومه های عرفانی بشمار می رود که در تبیین و تشریح هر سخن از آن تلاشهای بی شماری صورت گرفته است. علامه محقق دوانی از جمله بزرگانی است که رساله ای مختصر در شرح بیتی از گلشن راز دارد:«تفکر رفتن از باطل سوی حق، به جزء اندر بدیدن کل مطلق» او این بیت را از نگاه عرفانی شرح کرده است.
    از این رساله نسخ متفاوتی در دست است که گاهی در آنها پراکندگی و تفاوت به چشم می خورد. رساله حاضر تصحیحی است از این رساله علامه دوانی که بطور مستدل و با توضیح لازم ارایه شده است.
    کلید واژگان: گلشن راز, محقق دوانی, تصوف, صفات, تعین, شبستری, عرفان, اسماء, اعیان ثابته, تمثل}
    A Correction of Muhaqqiq Dawani's Commentary on a Couplet in Gulshan-i Raz
    Muhsen Jahid, Sahar Kawandi
    Gulshan-i raz, written by Shaykh Mahmud Shabistari, is one of the most outstanding gnostic compositions in verse and each couplet of which has been frequently explained and analyzed. ‘Allamah Muhaqqiq Dawani is one of the great thinkers who has written a short treatise as a commentary on a couplet in Gulshan-i raz.He has commented on that couplet following a gnostic and mystic approach. In the various copies of the treatise that are available, we can witness certain differences. The present treatise is a correction of ‘Allamah Dawani’s treatise and includes all the necessary explanations.
    Keywords: Gulshan, i raz, mysticism, Shabistari, names, Muhaqqiq Dawani, attributes, gnosis, archetypes, individuationdesignation of apparition}
  • محمدحسین قدردان قراملکی
    مقاله ذیل به تحلیل وحی از منظر تجربه دینی و عرفانی می پردازد. نگارنده، نخست به صورت مقدمه به چهار رهیافت ذیل از وحی اشاره می کند: 1. روان شناختی؛ 2. جامعه شناختی؛ 3. تجربه معرفتی (فلاسفه)؛ 4. معرفتی و زبانی (متکلمان)؛ سپس دیدگاه همسان انگاری وحی و تجربه دینی با تعریف تجربه دینی و تقسیم آن به ذاتی گرا و ساختی گرا تحلیل و نقد می شود. در نقد آن به نکاتی چون لزوم تنزل وحی به تجربه عادی، غیرآسمانی انگاشتن وحی، تکثر ادیان به عدد تکثر تجارب دینی و تعمیم نبوت اشاره خواهد رفت. قسمت دوم مقاله به رویکرد عارفان از وحی اختصاص دارد. در این قسمت، نگارنده با بهره گیری از اصول و مبانی عرفانی به تبیین وحی می پردازد و تاکید می کند که حقیقت وحی نزد عارفان، تجربه است؛ اما نه از قسم تجربه دینی؛ بلکه نوعی تجربه الوهی خاص که مبدا و پیشینه آن به عالم عقول و مقام واحدیت و صادر اول بر می گردد و در واقع، وحی مخصوصا وحی پیامبر اسلام تجربه دوم و به عبارت دقیق تر ظهور تجربه وحیانی پیامبر در عالم عقول است که با نزول عین ثابته پیامبر از حقیقت محمدیه و صعود دوباره و اتصال به آن تحقق می یابد.
    کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه عرفانی, وحی, نزول وحی, ظهور و تجلی, تمثل, حقیقت محمدیه}
  • هبوط از منظر عرفان

    انسان، پس از آن که از خاک آفریده شد و خدای تعالی از روح خود در او دمید، به مقام تعلیم اسما باریافت. او در این هنگام، کلام و پیام خداوند را می شنید و با فرشتگان سخن می گفت.
    عصیان و گناه، هبوط او به عالمی را در پی داشت که در حجاب خود کاذب و دروغین او ظاهر می شد و باز گشت آدمی به عالمی که از آن رانده شد، جز با فنا و فدا کردن خود کاذب میسور نیست.
    در این مقاله، با تکیه بر نقش محوری عصیان، به بعد تاریخی هبوط و یکی از مراحل آن اشاره می شود. مرحله ای که با تمث لات مشرکانه اساطیری آغاز شد و تا غیبت کامل آسمان و پیدایش دنیای مدرن استمرار می یابد. طلوع خورشید حقیقت از افق کرات، نقطه پایان این سقوط مستمر است.

    کلید واژگان: توحید, هبوط, اسوره, عصیان, حجاب, تمثل, جغرافیا و تاریخ شرک}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال